Vastattu

Modeemissa vai digiboxissa häikkää?


Käyttäjätaso 1
Onkohan elisan modeemissa vai elisan digiboxissa vikaa kun alkanu yhtäkkiä viime päivinä tallenteet jökkimään, tulee vaan prosenttimäärät paljonko se vielä lataa ja sitten ohjelma jatkuu hetken ja sitten taas alkaa lataa. Jos tulee pois tallenteista ja menee takaisin, joko boxi hakee tallenteita ja menee mustaksi, jolloin pitää palata takaisin menuun tai sitten se itse palaa mustasta sivusta menuun tai sitten hakee tallenteita ja sanoo "palvelu ei ole juuri nyt saatavilla". Kun menee asetuksista katsomaan nettiyhteyttä, sanoo kuitenkin että on yhdistetty wifiin (johdolla, ei langaton).

Mulla on kyllä uudempi modeemi paketissa, pitäis varmaan koittaa sitä. Lisäks toi digiboxi on aina ihan tulikuuma vaikka oon hommannu sille hengittävän alustan. Ja vaikka se olis kiinni, se käy tulikuumana. Siks pitääkin aina ottaa johdot seinästä kun ei käytä että se kylmenee. En tiiä onko muilla sama.

Anyway tänään ei enää näköjään tallenteisiin pääse, pitää koittaa huomenna uudelleen teidön nikseillä. 🙂 Tässä vielä pari kuvaa miltä näyttö näyttää mihin jämähtää:



icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi roopeg 13 elokuu 2018, 09:09

Yleensä suurin osa tallenneongelmista johtuu internet-yhteyden häiriöistä. Eivät toki kaikki. Onko sinulla käytössä Netgem 7700 vai 7800? Tämä tieto löytyy digiboksin pohjasta.

Miten sinulla siis on tuo nettiyhteys järjestettynä, onko digiboksiin yhdistelty modeemiisi langattomasti, vai ethernet-kaapelilla? Jos nettijohto on kiinni ja asetuksissa silti lukee "yhdistetty wifillä" täytyy se vaihtaa siihen ethernet vaihtoehtoon.

Samalla tavalla nettiyhteyden kautta tallenteiden tapaan toimivat myös Viihteen nettikanavat, sekä ohjelmakirjastot. Onko häiriöitä havaittavissa 500+ numeroisilla kanavilla, tai ohjelmakirjastoissa?

Tietysti vikatilanteessa kuin vikatilanteessa on hyvä tehdä muutamat perustoimenpiteet: tehdasasetusten palautus ja sisäisen muistin alustus. Molemmat voi tehdä Asetukset->Lisäasetukset - valikon kautta, tai seuraavan ohjeen avustuksella.
Katso alkuperäinen viesti

21 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Yleensä suurin osa tallenneongelmista johtuu internet-yhteyden häiriöistä. Eivät toki kaikki. Onko sinulla käytössä Netgem 7700 vai 7800? Tämä tieto löytyy digiboksin pohjasta.

Miten sinulla siis on tuo nettiyhteys järjestettynä, onko digiboksiin yhdistelty modeemiisi langattomasti, vai ethernet-kaapelilla? Jos nettijohto on kiinni ja asetuksissa silti lukee "yhdistetty wifillä" täytyy se vaihtaa siihen ethernet vaihtoehtoon.

Samalla tavalla nettiyhteyden kautta tallenteiden tapaan toimivat myös Viihteen nettikanavat, sekä ohjelmakirjastot. Onko häiriöitä havaittavissa 500+ numeroisilla kanavilla, tai ohjelmakirjastoissa?

Tietysti vikatilanteessa kuin vikatilanteessa on hyvä tehdä muutamat perustoimenpiteet: tehdasasetusten palautus ja sisäisen muistin alustus. Molemmat voi tehdä Asetukset->Lisäasetukset - valikon kautta, tai seuraavan ohjeen avustuksella.
Käyttäjätaso 7
Tietysti vikatilanteessa kuin vikatilanteessa on hyvä tehdä muutamat perustoimenpiteet: tehdasasetusten palautus ja sisäisen muistin alustus. Molemmat voi tehdä Asetukset->Lisäasetukset - valikon kautta, tai seuraavan ohjeen avustuksella.

Ja heh heh.

Tuota saa tehdä vähän väliä eikä tilanne siitä paljon parane. Sanoin irti Viihteen jo monta vuotta sitten ja hankin tavallisen tallentavan digiboksin. Ei ole tarvinnut buuttailla ja palautella tehdasasetuksiin enää kertaakaan sen jälkeen.

Ei normaalia digiboksia tai telkkaria tarvitse buuttailla. Kun sen asentaa , niin toimii vähintään kymmenen vuotta , yleensä.
Käyttäjätaso 1
Nyt taas tänään ihan yhtäkkiä alkoi tallenteet takkuilla. Aina vaan lataa jossain 14% kohdalla tai jos pääsee kattoo tallennetta niin alle minuutin välein tulee taas paussi kun se lataa tallennetta ja kuva on myös välillä blurred. Kelaaminen myös lähes mahdotonta kun aina vaan lataa. Suljin modeemin ja suljin digiboxin muttei auttanu. Tein tehdasasetusten palautuksen muttei auttanu. Aamulla näky vielä ilman ongelmia. Ja sanoo että on langallinen yhteys muodostettu. Tuota sisäisen muistin alustusta en uskaltanut tehdä koska en löytäny tietoa häipyykö tallenteet jos sen tekee. Pitäisikö se tehdä seuraavaksi vai mikä tähän ongelmaan auttaisi? 🤔
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tallenteet eivät häviä vaikka tekisit mitä,ne eivät ole digiboxissa vaan Elisa palvelimilla!
Käyttäjätaso 1
Aijaa okei, luulin et jos vaihtaa digiboxia ni sit ne hävio koska ne liittyy siihen laitteeseen. Mut anyway kaverillaki nyt ongelmia elisan toimivuudes et ehkä tää onki joku yleinen vika 🤔
Käyttäjätaso 1
Aa no kaverilla alko toimia joitaki tunteja sitten taas viihde ja nyt äkkiseltää näyttäs että mullakin taas yhtäkkiä toimii, eli väärä häly 🙂
Minun mielestäni tallentaminen on huonosti (tai halvasti) suunniteltu, jos se on täysin riippuvainen asiakkaan yhteydestä. Yksinkertaisesti selitettynä esim. sata asiakasta haluaa tallentaa saman ohjelman X. Jokaisen asiakkaan boksi sitten tallentaa ohjelmaa X ja lähettää omalla yhteydellään Elisan palvelimen tallennustilaan. Näin ei pitäisi tehdä.

Sen sijaan Elisan palvelimen pitäisi tallentaa jokaista vapaata kanavaa esim. viikon ajalta ja sitten alkaa alkupäästä tallentamaan päälle. Asiakkaan ei välttämättä tarvitsisi tehdä tallennuspyyntöä, jos viitsii selata opasta taaksepäin viikon sisällä löytääkseen halutun ohjelman. Tallennuspyynnössä Elisa palvelin hakee omasta tallenteesta ohjelman X aikatietojen perusteella ja tallentaa sen siivun kahdeksi vuodeksi. Jokainen niistä sadasta asiakkaasta voi sitten ladata sitä siivua ja on aina parhaalla laadulla saatavissa, jos oma yhteys antaa myöten. Tallennusvaihetta ei siis pitäisi jättää asiakkaan yhteyden vastuulle. Ohjelman katsomisen pätkimistäkin voisi vähentää rajusti hyvällä puskuroinnilla. Langaton on huono jatkuvan maksiminopeuden tuottamisessa pitkällä aikavälillä, mutta eipä tarvitse maksimia tai hyvää nopeutta tullakkaan montaa sekuntia, kun puskuriin saisi pari minuuttia sitä ohjelmaa. Mikäli Elisan boksin muisti ei tähän taivu, hoitakaa päivitys, jossa puskuroinnin voi tehdä muistitikulle. Niiden nopeudet ja koko on aivan riittäviä jo muutaman euron hintaisissa tikuissa.

Mielestäni on käsittämätöntä, että jotkut Elisa Viihteen toiminnot ovat kuin 90-luvulta tai sitten halutaan vain säästää asiakkaan kustannuksella. Teillä on muutaman vapaan kanavan IPTV-versio, jossa homma toimii ainakin takautuvaan katseluun jonkin ajan päähän, mutta miksi ei ole kaikkia vapaita kanavia? Maksaminen alkaa ärsyttämään kun katson tallennusta, joka muistuttaa enemmänkin VHS-kasettia ja latailee muutaman sekunnin välein yli puolet ohjelmasta. Muutenkaan ei viitsisi tallentaa kymmeniä ohjelmia jatkuvasti, kun IPTV-versio jokaisesta kanavasta olisi ratkaisu. Telialla näin on, mutta miksei Elisa pysty samaan?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Nyt meni metsään ja pahasti...

Liikenteessä kun olen niin en ala sen enempää kommentoimaan.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Eihän ne boxit tallenna asiakkaiden digiboksiin mitään , vaan elisa tallentaa omille palvelimilleen asiakkaidensa haluamat ohjelmat,eli asiakkaan nettiyhteyden nopeudella ei pitäisi olla mitään tekemistä tallenteen laadun kanssa,ainoastaan katselutilanteessa netin nopeudella on väliä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Eihän ne boxit tallenna asiakkaiden digiboksiin mitään , vaan elisa tallentaa omille palvelimilleen asiakkaidensa haluamat ohjelmat,eli asiakkaan nettiyhteyden nopeudella ei ole mitään tekemistä tallenteen laadun kanssa,ainoastaan katselutilanteessa netin nopeudella on väliä.
Tarkensin vielä vähän... 😉
Käyttäjätaso 3
Itsellä alkanut tämä sama ongelma 2 viikkoa sitten.Olen myös tehnyt nuo samat toimenpiteet,niistä ei ole mitään apua.Nyt pe iltana klo 22.30 alkoi tämä ongelma todella pahana ja nyt en pysty katsomaan mitään tallenetta.Kuvaan tulee ympyrä joka kelaa prosentteja 2-3min,sen jälkeen ohjelma jatkuu 5s ja sama rumba alkaa uudellee.Asiakasnumeroni on tiedoissani,voisiko uusimman päivityksen laittaa minullekkin tuohon Netgemiin tulemaan.Teen häiriöilmoituksen.Verkon nopeus mittauksissa 95-100/9.5-10 koko ajan.Ethernet piuhalla boksi toiminnassa.Kuituliittymä käytössä,postinumeroa lue 33560 Tampere.Jotain on elisalla vialla siis tämän suhteen
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Itsellä alkanut tämä sama ongelma 2 viikkoa sitten.Olen myös tehnyt nuo samat toimenpiteet,niistä ei ole mitään apua.Nyt pe iltana klo 22.30 alkoi tämä ongelma todella pahana ja nyt en pysty katsomaan mitään tallenetta.Kuvaan tulee ympyrä joka kelaa prosentteja 2-3min,sen jälkeen ohjelma jatkuu 5s ja sama rumba alkaa uudellee.Asiakasnumeroni on tiedoissani,voisiko uusimman päivityksen laittaa minullekkin tuohon Netgemiin tulemaan.Teen häiriöilmoituksen.Verkon nopeus mittauksissa 95-100/9.5-10 koko ajan.Ethernet piuhalla boksi toiminnassa.Kuituliittymä käytössä,postinumeroa lue 33560 Tampere.Jotain on elisalla vialla siis tämän suhteen
Olitko tehnyt modeemille vielä resetointia? Monesti ongelmat tallenteissa voi johtua myös modeemin jumittelusta joka ei välttämättä heti heijastu muille laitteille vaan alkaa oireilla muilla laitteilla myöhemmin
Käyttäjätaso 3
On tehty.Ja kaikki mitä voi itse tehdä.Piuhoja vaihdettu jne Ei apua.
Käyttäjätaso 1
On tehty.Ja kaikki mitä voi itse tehdä.Piuhoja vaihdettu jne Ei apua.

Okei. Melkeinpä suosittelisin tässä tapauksessa laittamaan tarkempia tietoja tuosta tilanteesta yksityisviestillä tulemaan niin voitaisin tutkia tuota tilannetta täältä kautta. Mikäli sinulla on Facebook käytössä, laita meille vaikka suoraan ykstyisviestiä siellä niin lähdetään katsomaan tuota kuntoon 🙂
Sama ongelma täällä. Tallenteet jumittavat varsinkin iltaisin klo 22 jälkeen. Tehdasasetukset taas vaihteeksi palautettu ja sisäinen muisti alustettu. Virtapiuhaa on tuuleteltu. Nettiyhteys toimii täysin normaalisti, siinä ei vikaa.

Aika jännää, että useilla käyttäjillä jumittaa tallenteet samanaikaisesti, mutta vika olisi bokseissa eikä Elisan päässä. Ongelma on nyt pari viikkoa kestänyt, joten joko Elisa sitä voisi aloittaa tutkimaan?
Jep jep. Täälläkin tallennukset takkuaa. Prosenttihyrrä pyörii, kun mainoksia yrittää "kelata" yli.
Normihommat tehty. Modeemin ja Netgem 7800 buuttaus ja uudelleenasennus. Samoin kun edellisellä kommentoialla tääläkin vika aktivoituu loppuillasta pahemmaksi.
Netissä vääntöä löytyy, siintä homma ei ole kiinni.
Antenni, verkko- ja HDMI johtoja en enää ala vaihtelemaan.

Juuri kun kanavat saatiin pysymään paikoillaan, niin nyt sitten tämä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Vika viittaa palvelimen ongelmiin. Vaikuttaisi siltä, että palvelin "ruuhkautuu", minkä takia tallenteet alkavat takkuilla kaikilla käyttäjillä.

Luulisi tämän olevan Elisalla korjauslistalla melko korkealla prioriteetillä. Kysessä kuitenkin yksi Elisan tärkeimmistä tuotteista / palveluista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Vika viittaa palvelimen ongelmiin. Vaikuttaisi siltä, että palvelin "ruuhkautuu", minkä takia tallenteet alkavat takkuilla kaikilla käyttäjillä.

Luulisi tämän olevan Elisalla korjauslistalla melko korkealla prioriteetillä. Kysessä kuitenkin yksi Elisan tärkeimmistä tuotteista / palveluista.

Meidän pään ongelmasta on vahvistunut tieto mutta syy hakusessa vielä. Ihan mistään selkeästä ruuhkautumisesta ei pitäisi olla kyse, tuolla koitetaan saada ongelmasta koppia mahdollisimman pian ja korjattua sitä myöden. Pahoittelut häiriöstä! 😞
Käyttäjätaso 3
Itselle vaihdettu nyt boksi.Sama vika edelleen.Tänään kuitenkin puhelimessa tuli selväksi että Elisalla on yleinen vika tuossa tallenteiden katsomisesta olemassa ollut jonkin aikaa.Pitäisi viikon sisällä selvitä ? Jos se ei selviä ja homma ei toimi,niin pitää ottaa vikapalveluun uudestaan yhteys.Pari tuntia tullut roikuttua puhelimessa asian suhteen tällä viikolla.Kaikki käytiin laitteiden ja yhteyksien suhteen läpi.No vikahan nyt sitte on kuitenkin Elisalla itsellään olemassa.
Käyttäjätaso 3
Jumissa tallenteiden katselu taas.Ei tunnu Elisa saavan hommaa korjattua.Nettinopeudet ovat hyvät edelleen.Alkaa käämit palamaan kun toisto ei onnistu taaskaan.Prkle soikoon.
Käyttäjätaso 3
Tästä maksaa 40e/kk ja 3 viikkoa pelkkää verisuonten kiristelyä.No sain kyllä jo yhden kuukausimaksun puoleen hintaan, mutta jos vika elisan oma vika,niin ei näköjään kiinnosta vian korjaus ja asiakkaan hyvinvointi tämän ssuhteen.Kun sopimus loppuu tämä viihde loppuu minun osalta tähän, jollei oikesti vikoja aleta korjaamaan luvatusti.

Osallistu keskusteluun