N7700 ja wifi-ongelma

  • 16 marraskuu 2016
  • 7 kommenttia
  • 441 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
Ongelmana on N7700 digiboksin toiminta Wlanin kanssa. Tai lähinnä toimimattomuus. Kanavia selatessa IP-kanaville tultaessa boksi ei enää reagoi mihinkään komentoihin 10-30 sekuntiin. Etupaneelissa ei välähdä mikään valo. Lähetys näkyy ja kuuluun normaalisti täydellä laadulla boksi vaan ei reagoi. Yleensä ongelma pahenee illan edetessä, alkuillasta ei ongelmia ja loppuillasta kiukuttaa.
Sama ongelma ilmenee tallenteiden kohdalla kun ohjelmaa on katsonut vähän pidempään. Ensimmäisen kelauskäskyn jälkeen boksi ei ota käskyjä enää vastaan vaan jatkaa kelaamista kunnes jossain vaiheessa taas suostuu reagoimaan.

Alla on tehtyjä toimenpiteitä.

-Uudelleenkäynnistys ei auta. Boksi on yöt täysin virrattomana.

-Digiboksi on pakkopäivitetty = ei muutosta

-Digiboksi on palautettu tehdasasetuksille = ei muutosta

-Boksi on 4m päässä modeemista suoran näköyhteyden päässä. Signaali vaimenee jonkin verran mutta data liikkuu hyvin. Yhteys ei oikeastaan pätki ollenkaan. Lataus% ei tule oikeastaan edes näkyviin tallennetta avattaessa. Kuvanlaatu säilyy aina hyvänä.

-Vika ei ole kaukosäätimessä, käytössä on kolme kaukosäädintä.

-Sama ongelma ilmeni jo Elisan ADSL-modeemin kanssa. Oletin että syynä oli Elisan hidas ADSL- yhteys. Tämä oli yhtenä syynä liittyä kylälle tulleeseen BLC:n valokuituun.

-Wlan kanavilla ei ole ruuhkaa.

-Olen kokeillut pakottaa boksin pysymään pelkästään 5GHz tai 2,4GHz taajuudella. Lievä aavistus olisi että 2,4GHz taajuudelle pakottaminen olisi hieman auttanut. Voipi olla illuusiotakin. Käppyröitä kun vertailin niin samalla tavalla näyttäisi data liikkuvan molemmilla taajuuksilla ja kaapelilla kytkettynä.

-Itse epäilin jossain vaiheessa ylikuumentumista syyksi. Boksi ei ole minkään muun lämmönlähteen vieressä ja olen askarrellut tuolle reilun sentin korokejalat että ilma kiertäisi hyvin alakauttakin. Tuon tein jo alkuvuodesta, jolloin ongelmana oli lähinnä boksin kaatuilu. Tuo ongelma häipyi mutta syynä saattoi olla myös tuo isompi ohjelmistopäivitys, joka tuli samoihin aikoihin.

Verkkokaapelikytkentä ei ole missään tapauksessa pysyvä ratkaisu.

7 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Verkkokaapelillako tuo boksi kuitenkin toimii täysin ilman näitä ongelmia, mitä wifi-verkkoon kytkettynä ilmenee? Oletko havainnut wifi-yhteyden olevan ongelmallinen millään muilla laitteillasi, jotka wifiä käyttää? Mikä modeemi sinulla nyt on siellä? Oletko katsonut digiboksin diagnostiikasta miltä wifi-verkon voimakkuus boksille näyttää? Onko nämä ongelmat olleet boksilla alusta saakka wifiä käytettäessä, vai ilmeneet jossain vaiheessa?

Lisäisitkö asiakasnumerosi profiiliisi sille varattuun kenttään, niin päästään täältä tutkimaan asiaa myös tarkemmin. Asiakasnumero näkyy vain moderaattoreille. 🙂
Käyttäjätaso 1
Lisäsin asiakasnumeron tietoihini.
Digiboksin diagnostiikasta signaalin laatu pyörii alimmillaan 90%, yleensä 100%. Voimakkuus 45-50dBm välillä. Muilla laitteilla wifi pelittää vallan mainiosti. Boksillakaan missään vaiheessa ei kuva puuroudu/bufferoi, se ei vaan reagoi käskyihin. Jumittelu ei korreloi sen kanssa käytänkö Wlania muilla laitteilla samaan aikaan, eikä jumittamisen aikaan muilla laitteilla näy minkäänlaista muutosta pingeissä tai yhteyden nopeudessa.

Sama/vastaava ongelma oli jo Elisan Bewan iBoxin kanssa mutta jumittelun päätteeksi digiboksi usein käynnisti itsensä uudelleen. Ylen HD kanavat on olleet poistettuna kanavaluettelosta tuosta syystä. Tilanne parani jossain vaiheessa ohjelmistopäivitysten jälkeen mutta jumittaminen jäi. Viimeaikoina on ehkä tullut katsottua enemmän noita IP-kanavia/tallenteita minkä vuoksi on tämä "ominaisuus" alkanut ärsyttämään enemmän ja on löytynyt intoa ongelman korjaamiseen.

Käynnistin boksin juuri ja IP-kanaville siirtymisessä on vain vähäistä viivettä ja tallenteet toimivat moitteetta. Parin tallennetun CSIn jakson katsomisen jälkeen onkin aika mennä nukkumaan kun boksi ei enää reagoi. Virtojen pois käyttäminen ei auta, mutta huomenna tuo taas toimii kohtuullisesti parin tunnin ajan.

Edit: Kuidun päässä on Inteno EG300 kiinni
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Olitko tuota boksia siis testannut lainkaan tuon verkkojohdon kanssa, ihan jotta nähdään ilmeneekö jumittelua lainkaan silloin että onko se tosiaan vain wifin kanssa ilmenevä, vai onko boksi selkeästi viallinen? Sitä olisi hyvä ihan testinä kokeilla ongelman rajaamiseksi. 🙂
Käyttäjätaso 1
Verkkokaapelin kanssa käytettäessä en ongelmia ole havainnut.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Kokeillaan tuota boksin vaihtoa, jos tuota on jo rajattu noinkin tarkasti. Palaile ja kerro toki miten toimii uudella digiboksilla 🙂
Käyttäjätaso 1
Nyt on uusi N7800 boksi käytössä ilman mitään ongelmia. Otin nuo netin kautta tulevat HD-kanavatkin käyttöön eikä minkäänlaista kanavanvaihtoviivettä ilmene antennin kautta tuleviin kanaviin verrattuna. Muutenkin ketterämmän oloinen boksi aikaisempaan verrattuna.
Kiitos.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Mahtavaa, että nyt toimii! Ja kiitos kun tulit jakamaan tännekin uutiset. 🙂

Osallistu keskusteluun