Vastattu

N7800 tallenteiden katselu pyörittää usein %-kehää


Käyttäjätaso 2
Olen viime aikoina huomannut, että aiemmin moitteitta toiminut N7800/VDSL -yhteys on hidastellut ja tallenteita katsellessa kuvan laatu on ajoittain surkea ja %-numeron ympärillä pyörivää pallokehää näytetään.

Tulkitsen tämän johtuvan verkon hitaudesta.

Olen resetoinut sekä modemin että viihdeboksin mutta ongelma ei ole silti poistunut.
Myös verkon normikäyttö wifi'n yli iPadilla on ajoittain tuskaisen hidasta.

Speedtest antaa useimmiten nopeudeksi 30/10, mikä on aivan hyvä ja riittävä kotikäyttöön.

Kysynkin:
- miten minun pitää/kannattaa toimia jotta löytäisin syyn tahmaisuuteen
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 28 toukokuu 2018, 11:27

MickeNy kirjoitti:

Vaihtelee alaspäin aina alle 8k'n, välillä ei suostu käynnistymään kun ei löydä verkkoa.
Pääsääntöisesti kuitenkin 30/10.



Ei saisi VDSL -linja tipahtaa tuolla tavalla. Kokeilepa vaihtaa modeemin ja pistorasian välinen johto uuteen. Eikä toki haittaisi, jos voisit testata toimivuutta toisella modeemilla. Näin saisi rajattua vikaa laitteeseen, johtoihin tai itse linjaan.

Jos ongelmat toistuvat myös toisella modeemilla ja uusilla johdoilla, kannattaa ottaa ylös ajankohtia, jolloin yhteys katoaa tai tippuu rajusti ja tehdä vikailmoitus operaattorille.

Onhan sinulla jo asiakasnumero lisätty omaan profiiliin täällä Palstalla? Asiakasnumeron avulla Palstatiimi pääsee tutkailemaan tuota linjaasi ja sen toimivuutta. Eli, jos et ole vielä lisännyt asiakasnumeroa profiiliisi, kannattaa se lisäillä pikapuoliin.

Katso alkuperäinen viesti

35 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mobiililaitteille on saatavissa mm. Wi-Fi Analyzer -niminen sovellus, jolla voi tutkailla näkyvien langattomien verkkojen käyttämiä kanavia. Modeemista kannattaa asettaa WLAN -kanava sellaiseksi, jota muut eivät käytä / kanavalla on mahdollisimman vähän ruuhkaa.

Tuo Netgem kannattaa kytkeä langalliseen verkkoon, mikäli suinkin mahdollista. Toimii huomattavasti paremmin piuhan päässä kuin ilman piuhaa.
Käyttäjätaso 2
Mainitsin hieman huonosti; Netgem on kaapelilla kiinni modeemissa. Netgemin yli katseltaessa %-ilmiö esiintyy.
Wifi -käyttö on sitten normikäyttöä selailun ja sähköpostin tiimoilta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mitäs modeemia käytät? Tuleeko tuo VDSL -yhteys huoneistoon puhelinpistokkeen vai datanousun kautta? Oletko kokeillut vaihtaa modeemin ja pistokkeen välistä johtoa uuteen?

MickeNy kirjoitti:

Speedtest antaa useimmiten nopeudeksi 30/10, mikä on aivan hyvä ja riittävä kotikäyttöön.



Useimmiten? Mitäs nuo muut nopeudet ovat, joita speedtest on mahdollisesti antanut?
Käyttäjätaso 2
Vaihtelee alaspäin aina alle 8k'n, välillä ei suostu käynnistymään kun ei löydä verkkoa.
Pääsääntöisesti kuitenkin 30/10.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
MickeNy kirjoitti:

Vaihtelee alaspäin aina alle 8k'n, välillä ei suostu käynnistymään kun ei löydä verkkoa.
Pääsääntöisesti kuitenkin 30/10.



Ei saisi VDSL -linja tipahtaa tuolla tavalla. Kokeilepa vaihtaa modeemin ja pistorasian välinen johto uuteen. Eikä toki haittaisi, jos voisit testata toimivuutta toisella modeemilla. Näin saisi rajattua vikaa laitteeseen, johtoihin tai itse linjaan.

Jos ongelmat toistuvat myös toisella modeemilla ja uusilla johdoilla, kannattaa ottaa ylös ajankohtia, jolloin yhteys katoaa tai tippuu rajusti ja tehdä vikailmoitus operaattorille.

Onhan sinulla jo asiakasnumero lisätty omaan profiiliin täällä Palstalla? Asiakasnumeron avulla Palstatiimi pääsee tutkailemaan tuota linjaasi ja sen toimivuutta. Eli, jos et ole vielä lisännyt asiakasnumeroa profiiliisi, kannattaa se lisäillä pikapuoliin.
Käyttäjätaso 2
Asiakasnumero on mun tiedoissa ollut jo pitkään...
Käyttäjätaso 2
Mittasin linjaa etänä ja se näyttäisi tällä hetkellä toimivan normaalisti. Pätkimistä tai virheilyä ei mittauksessa tullut ilmi.

Teithän resetoinnin varmasti painamalla laitteen takana olevaa Reset -koloa niin kauan, että modeemi käynnistyi uudelleen? Modeemivian poisrajaamiseksi, olisiko sinun mahdollista kokeilla toista modeemia?
Käyttäjätaso 2
Taitaa olla toinen modemi tuolla vinttihyllyllä.

Teen täyden uudelleenkäynnistyksen modemille ja boksille myöhemmin tällä viikolla.
Vaimo teki eilen havainnon, että suurimmassa osassa tätä hidastelua syntyy kun katsellaan jotain vanhempaa tallennetta.
Tuskin se siitän on kiinni, mutta voin kuvitella että jos palvelimen indeksointi on jotenkin vinossa niin se voisi aiheuttaa moisen ilmiön, mutta kuullostaa kyllä aika epätodennäköiseltä.

Jos kelloaikoja hakee niin eilen noin klo 22:30 käynnistämässämme tallenteessa tilanne oli päällä muutaman minuutin aikana.
Katsoimme HD-tallennetta, joka nyttemmin on poistettu.
Käyttäjätaso 2
Kiitos kaikille avusta.

Tänään sain aikaiseksi testata ongelmaani. Uudelleenkäynnistin (pinnillä painamalla) modemin ja viihde-boksin mutta se ei merkittävästi muuttanut tilannetta. Vaihdoin puhelinkaapelin seinän ja modemin välistä ja totesin parannusta. Yritin vielä vaihtaa modemini toiseen "hyllyssä olevaan" mutta se ei suostunut yhdistyä, joten otin askeleen aaksepäin ja jatkoin nykymodemilla.

Havaintoni:
Pyörivä % näkyy nyt harvemmin, mutta saan sen ajoittain näkymään kun katsellessani tallennetta hypin eteenpäin (ikään kuin mainosten yli, vaikka kyseessä olikin TV1 HD tallenne). Ollessani noin 1/3 ohjelmasta näkyi %-kehä mutta vain väläyksittäin.

Jatkotoimenpiteeni:
Seurailen tilannetta normaalikatselulla ja reagoin uudestaan jos huomaan taas, että %-kehä yleistyy ja/tai huomaan että kuvan laatu putoaa HDstä alle SDn (minkä huomaa heti tekstityksen suttuisuudesta).

Case closed!
Käyttäjätaso 2
Taisin olla hieman hätäinen edellisen viestini kanssa.

Eilen torstai-illalla kun aloimme normaaliin tapaan katselemaan tallenteita tapahtui jälleen sama %-ympyräilmiö. Kello oli tuolloin 21:11 rannekelloni mukaan. Kesken ohjelman tuli arviolta 20 sekunnin pysähtynyt tila. Sen jälkeen yhteys jatkoi pätkimällä.

Olin ennen tätä saattanut loppuun aiemmin tekemäni puhelinkaapelin vaihdon laittamalla sen takaisin nippuun muiden sähkökaapeleiden kanssa. Kun pätkimistä tapahtui pysäytin katselun ja otin pois kaapelin nipusta. Jatkoin katselua jolloin hetken aikaa %-ympyrä oli näkyvillä, tekstitys ohjelmassa oli suttuista kunnes tovin päästä normalisoitui ja pysyi sitten hyvin poissa. Tämäntapainen epäsäännöllisyys ei mielestäni selity sillä että staattisessa kaapelissa tai seinässä.olevissa liitoksissa olisi jotain vikaa, vaan sitä pitää lähteä hakemaan dynaamisemmasta komponentista joko modemista, viihdeboksista tai palvelimen puolelta.

Vaihdoin tallenteesta katsomaan Katsomosta toista ohjelmaa ja sen aikana ei mitään ongelmia esiintynyt. Yleensä en käytä hyppimistä Katsomoa katsellessa (en edes tiedä olisiko se mahdollista) mutta voisin selvittää ja kokeilla myös sitä.

Tänään kun taas aloimme katsella tallenteita %-ympyrä näkyi lyhyesti talenteen alussa ja silloin kun hyppimällä ohitin ne pari ekaa minuuttia, jotka aina tulee turhaan taltiolle Ylen ohjelmien alkuun. Itse asiassa, kun painan hyppyä niin %-ympyrä tulee usein näkyviin hetkeksi.

Voiko olla niin, että näkemäni %-ympyrä syntyy siitä, että palvelinpäässä tapahtuu viivettä, jonka Netgem-ohjelmisto tulkitsee yhteyshäiriöksi jonka syystä %-ympyrää näytetään?

Mikä on fiksuin tapa edetä asiani kanssa?
Käyttäjätaso 2
Taas oli ongelmia eilen klo 21:15-21:25 välisenä aikana. %-ympyrä pyörähti melko säännöllistesti kesken katselun.
Käynnistin modemin uudestaan napista ja se rauhoitti tilanteen.

Nyt aamulla vaihdoin toiseen vdsl-modemiin, jonka kantomatka on heikompi, joten eletään nyt testin ajan ilman kirjotinyhteyttä.
Hyppiessäni uudella modemilla näen %-ympyrän välähdyksenomaisesti napin painalluksien jälkeen, mutta se ei häiritse.

Illalla varmaan nähdään oliko modeminvaihdolla vaikutusta.
Käyttäjätaso 2
Äh okei, kerrohan sitten auttoiko modeeminvaihto kun olet tämän illan kerennyt testailemaan. Tutkitaan tarvittaessa asiaa vielä lähemmin 🙂
Käyttäjätaso 2
Kerron huomenna mitä ilta toi.

Kovasti pohdiskelen tuota %-ympyrän esiintymistä ja merkitystä.
- Koska se näyttäytyy napilla hypättäessä tarkoittanee se sitä, että netgem-softa odottaa vastausta palvelimelta (vastauksen ollessa tallenteen uudelleen aloittaminen hypyn jäljiltä). Useimmiten kyse on räpsähdyksenomaisesta %-ympyrän näkymisestä, mutta ajoittain viivettä on enemmän tässäkin toiminnassa.
- Tallennetta katseltaessa taas vaikuttaa siltä kuin verkon nopeusongelma olisi aiheuttaja, sillä katkon jälkeen kuvan laatu on yleensä skaalautunut heikommaksi, minkä näkee selvästi suttuisesta tekstityksestä. Tämähän on ko boksin ominaisuus. Jos tämä olisi palvelimen ongelma niin kuvan laatu olisi käsittääkseni kuitenkin katkon jälkeen hyvä. Nämä katkot kestävät yleensä 2-10 sekunttia pisimmän ollessa yli 30 sekunttia.

Eli vaikuttaa siltä, että netgem-mielessä verkosta ei tule riittävän nopeasti bittejä.
Käyttäjätaso 2
Nyt on illan tallenteet katsottu ja voin kertoa, että ongelma jatkui modemin vaihdosta riippumatta.

Sattumoisin laitoin tallenteen pyörimään klo 21:13 ja
- kesti ehkä 15 sekunttia ilman että kuvaa tuli lainkaan telkkuun (mustaa)
- sitten tuli %-ympyrä joka näkyi 5-10 sekunttia tummalla pohjalla
- sitten tuli kuva, painoin +2 minuutin hypyn
- uusi %-ympyrä näkyi noin 5 sekuntia. Painoin +30 sekunttia
- jälleen uusi %-ympyrä, tallenne alkoi alkoi ohjelman alkuteksteistä (kuten yleensä TV1:n HD-ohjelmissa on tapana)

Katselimme tallennetta noin 5 minuuttia jona aikana pätkiä ja %-ympyröitä tuli säännöllisesti kestäen 2-5 sekunttia. Näitä pätkimisiä tuli 10-15 sekunnin välein. Kuvan laatu pysyi pääsääntöisesti hyvänä.

Päätin ettei tämä käy ja pysäytin katselun. Päätin odottaa hetken pitäen netgemin ja modemin päällä enkä koskenut mihinkään asetuksiin (ajatellen että annetaan nyt kaikkien puskureiden täyttyä). Noin minuutin päästä käynnistin saman talleteen uudestaan. Jostain syystä kohta tallenteesta jossa olin kun katkaisin katselun ei ollut rekisteröitynyt boksiin kuten tavallista on vaan tallenne alkoi uudestaan alusta ilman mahdollisuutta jatkaa siitä mihin jäin, tällä kertaa ilman viiveitä. Hypin +2 minuutin painalluksilla kohtaan, jossa olin katkaissut katselun ja annoin sen jatkua. Hyppyjen yhteydessä %-ympyrä räpsähti näkyviin sekunnin murto-osina painallusten jälkeen.

Mitään pätkimistä ei tapahtunut tämän jälkeen ja kuvan laatu oli hyvä. Katsoimme tallenteen loppuun ja sen perään vielä toisen. Kaikki toimi niinkuin pitääkin koko 95 minuutin katseluajan aikana.

Nyt olen siis vaihtanut puhelinkaapelin seinän ja modemin väliltä ilman vaikutusta.
Olen vaihtanut modemin ja senkin jäljeen nähnyt saman pätkimisen.
Liikkuvia osia on enää netgem omassa päässäni, verkkoyhteys seinäni takana ja palvelin Elisan palvelinpatterissa.

Netgemissä ohjelmistopäivitys tapahtui toukokuussa. Tämä tilanne on tapahtunut sekä vanhalla että päivittyneella ohjelmistolla.

Mikä seuraavaksi avuksi?

Jos teen vikailmoituksen minulle lähetetään uusi modemi ja Netgem-boksi. Varmaan yritetään mitata yhteyttä mutta mittaus todennäköisesti ei anna mitään poikkeavaa, sillä ongelma ei ole säännöllisesti tapahtuva enkä pysty varmuudella aiheuttamaan sitä.

Nyt hyvät neuvot ovat tervetulleet!
Sama ongelma, alkoi alkuviikosta. %-ympyrä alkaa pyöriä parin minuutin katselun jälkeen, ohjelma tallennettu edellisenä päivänä. Yhteysvirhe-11 ilmoitus ja hetken kuluttua ohjelma pysähtyy. Tehdasasetukset palautettu, töpseli seinästä, johdot tarkistettu. Kuituliittymä tuli syksyllä, tähän asti ei mitään ongelmia.
Mikä avuksi????
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Pistin MickeNy sulle modeemille uuden päivityksen tulemaan, tämä toivottavasti osaltaan helpottaa. Kannattaa tuon päivityksen jälkeen tehdä vielä totaalinollaus sekä modeemille että boksille, eli ensin resetoi modeemi vielä kertaalleen. Sen jälkeen tee boksille sisäisen muistin alustus jonka perään palauta tehdasasetukset. Vaikuttaisi tuon kuvauksen pohjalta ettei boksi saa alkuun riittävää bufferia ladattua, eli varmistuksen vuoksi kysynkin että onko tuolla yhteydellä muuta käyttöä tuolloin (jos on niin kuinka paljon) kun ongelmaa ilmenee?

UCL lisäätkö asiakasnumeron profiiliisi niin vilkaistaan mille näyttää? 🙂
Asnro lisätty.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
UCL kirjoitti:

Asnro lisätty.


Kiitos 🙂 Näyttäisi olevan vähän eri ongelmasta kyse, vaikkakin identtisesti tuntuu oireilevan :? Tuota olisi hyvä päästä vähän tarkemmin tutkailemaan nyt, pystytkö laittamaan meille vaikka Facebookin kautta yksäriä niin päästään selvittämään tuota vähän paremmin? Tai vaihtoehtoisesti soittamaan asiakaspalveluun laitteiden ääreltä?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
aika ajoin % ympyrä esiintyy.
Yleisimmin hyppyjen jälkeen, jos on esiintyäkseen.

Normisti ei näy moneen päivään, mutta joinain päivinä sitten ilmoittelee tuota.
100 megan kaapelinetti toimii muuten täysin normiisti.
Käyttäjätaso 2
Eilisen ongelman ja tekemäni häiriöilmoituksen jälkeen (kiitos nopeasta vastauksesta siihen) olen aiemmin kertomani lisäksi nyt
- modeemin firmware on päivitetty uusimpaan
- lan-kaapeli modeemista netgemiin vaihdettu
- modeemi kovaresetoitu
- netgem muisti alustettu uudestaan ja tehdasasennettu

Aiemmin kysyttyyn "onko tuolla yhteydellä muuta käyttöä tuolloin (jos on niin kuinka paljon)" vastaukseni on, ettei ole niinä hetkinä muuta käyttöä, lukuunottamatta satunnaista sähköpostilaatikoiden taustahakua, mutta ne eivät varmaankaan kuormita häiriöksi asti.

Seuraavina iltoina nähdään onko nämä toimenpiteet muuttanut tilannetta. Kuittaan asian tuonempana.
Käyttäjätaso 2
Nyt vajaa kaksi viikkoa kulunut (joista lomareissulla 5 päivää ja maailmanluokan potkupallon katselua jonninverran suoraan) ja %-ympyrä on pysynyt poissa melko hyvin (mitä nyt joskus hyppyjen yhteydessä näyttäytyy sekunnin murto-osan verran).

Eli jokin alla olevista auttoi:
- modeemin firmware on päivitetty uusimpaan
- lan-kaapeli modeemista netgemiin vaihdettu
- modeemi kovaresetoitu
- netgem muisti alustettu uudestaan ja tehdasasennettu

Näillä siis hymyssä suin jatketaan. Kiitos kaikille vihjeistä ja avusta!
Käyttäjätaso 2
Parin kuukauden hiljaiselon jälkeen sama ongelma alkoi toistumaan. Pehmeä resetti ei auttanut joten ei auta muuta kuin aloittaa alusta taas kovaresetoimalla sekä modemi että viihdeboksi, mutta se jää huomiseksi jos aika antaa periksi.

Ajoin yhden katkon aikana speedtestiä ja näin, että nopeus oli poikkeuksellisen matala, mutta kuitenkin riittävä. Kuvanlaatu oli taas mössöinen, ääni ja kuva pätki eikä katselusta oikein tullut mitään.

Harmittaa kun nää aina tulee illalla kun tahtoisi katsella tallennetta. Nyt puolen tunnin tallennetta katsellessa pyörähti 50 minuuttia.
Käyttäjätaso 3
Itsellä alkanut tämä sama ongelma 2 viikkoa sitten.Olen myös tehnyt nuo samat toimenpiteet,niistä ei ole mitään apua.Nyt pe iltana klo 22.30 alkoi tämä ongelma todella pahana ja nyt en pysty katsomaan mitään tallenetta.Kuvaan tulee ympyrä joka kelaa prosentteja 2-3min,sen jälkeen ohjelma jatkuu 5s ja sama rumba alkaa uudellee.Asiakasnumeroni on tiedoissani,voisiko uusimman päivityksen laittaa minullekkin tuohon Netgemiin tulemaan.Teen häiriöilmoituksen.Verkon nopeus mittauksissa 95-100/9.5-10 koko ajan.Kuituliittymä käytössä,postinumeroa lue 33560 Tampere.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
MickeNy kirjoitti:

Parin kuukauden hiljaiselon jälkeen sama ongelma alkoi toistumaan. Pehmeä resetti ei auttanut joten ei auta muuta kuin aloittaa alusta taas kovaresetoimalla sekä modemi että viihdeboksi, mutta se jää huomiseksi jos aika antaa periksi.

Ajoin yhden katkon aikana speedtestiä ja näin, että nopeus oli poikkeuksellisen matala, mutta kuitenkin riittävä. Kuvanlaatu oli taas mössöinen, ääni ja kuva pätki eikä katselusta oikein tullut mitään.

Harmittaa kun nää aina tulee illalla kun tahtoisi katsella tallennetta. Nyt puolen tunnin tallennetta katsellessa pyörähti 50 minuuttia.



Mikäs tuo käytössä oleva modeemi on laatuaan?

VDSL ja kuitu -yhteyksissä voi käyttää mitä tahansa yhteystyyppiä tukevaa modeemia / reititintä. Itselläni oli aikoinaan paljonkin erilaisia ongelmia Elisan modeemien kanssa. Sitten kyllästyin tappelemaan ja ostin oman modeemin muualta. Ongelmat modeemien osalta loppui siihen.

Jos nettiyhteys toimii muuten ok, mutta Viihde ei, on ongelma joko modeemissa tai sitten tuossa digiboksissa. Anopilla Elisan toimittama Zyxel lopetti yhteistyön täysin Viihteen digiboksien kanssa. Muilla laitteilla nettiyhteys toimi moitteetta. Ei auttanut resetoinnit tai muutkaan poppakonstit tansseista puhumattakaan. Vasta kun modeemin vaihtoi toiseen, alkoi Viihde toimia kuten pitääkin.
IPTV tai Aition ohjelmat harvoin palikoituvat vaikka latailua olisikin eli tulevat täydellä laadulla tai sitten odotetaan lataamista. Tallenteissa hyvä laatu on satunnaista, oli latailua tai ei. Useimmiten palikoituu enemmän tai vähemmän. Minusta tällainen ei ole hyväksyttävää ja turha syyttää yhteyttä, koska palikkaa olisi joka ohjelmassa silloin. Kuulostaa enemmänkin huonolta tai halvalta järjestelmältä.

Osallistu keskusteluun