Vastattu

N7800 tallenteiden katselu pyörittää usein %-kehää

  • 26 toukokuu 2018
  • 35 kommenttia
  • 2353 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

35 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Hetken se auttoi tuo pehmeä resetointi, mutta ongelma jatkui. Tein nyt modemin kovaresetin ja palautin tehdasasetukset digiboksiin. Senkin jälkeen %-kehä näkyy mutta onneksi vain hyppyjen yhteydessä.

Olen yrittänyt perehtyä modemin (VMG3925-B10B) asetuksiin, mutta en löydä niistä itselleni järkeenkäypää selitystä.

pari seikkaa kuitenkin jää mieltäni kaivelemaan ja ehkä jollakulla teistä on näihin hyviä vastauksia:

(1) Speedtestillä peräkkäin ajetuilla testeillä saan melko suurta hajontaa. Kun käytössäni on vdsl ja wifi niin keskimääräiset suoritusluvut downstream heittelehtivät välillä 28.4 - 21.3. Koska istun yksin verkkoa käyttämässä mikää kolmas osapuoli ei käytä sitä ja odottaisin että testauksessa näkisin tasaisemman suorituskyvyn samaa Elisan serveriä kohtaan.

(2) Modemista löytyy liikennetilastoa jonka suuruus minua mietityttää. Sen mukaan liikennettä olisi viime käynnistyksen jälkeen (47 tuntia sitten) mitattu
  • Interface LAN1 LAN2 LAN3 LAN4 2.4G WLAN 5G WLAN
  • Bytes Sent 202.493.588 0 0 0 1.319.052.387 1.206.678.207
  • Bytes Received 353.499.009 0 0 0 348.862.198 68.170.124
  • Interface LAN1 LAN2 LAN3 LAN4 2.4G WLAN 5G WLAN
  • Sent (Packet)
  • Data 11.883.872 0 0 0 1.448.697 1.154.059
  • Error 0 0 0 0 142 119
  • Drop 0 0 0 0 138 84
  • Received (Packet)
  • Data 4.981.406 0 0 0 882.677 320.667
  • Error 0 0 0 0 0 1
  • Drop 0 0 0 0 0 0
Viihdeboksi on LAN1:ssä kiinni, muita lankayhteyksiä ei ole.
WLANissa on ko jakson aikana ollut vain ipad ja iphone yhteyksiä.

Mitä mahtaakaan tarkoittaa LAN1 yhteyden liikennemäärät 202 ja 353 miljoonaa tavua? Ehkä katselemani tallenteiden streaamatyua liikennettä?
Mutta mitä silloin tarkoittaa vastaavasti WLAN 2.4G ja 5G lukemat 1319+348 miljoonaa ja 1206+68 miljoonaa merkkiä? Vaikka paljon selailenkin verkkoa niin en nyt sentään näin paljon!

Onko verkkooni tunkeutunut vieras taho joka syö kuormasta ja selittäisi tukkoisuutta... vai enkö osaa tulkita tilastoja?

Apuanne kaipaillen...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hyvä että kovaresetistä oli apua :)

1) WLAN verkkoon vaikuttaa ulkoiset muuttujat, eli heilahtelu on siinä valitetttavan normaalia. Kannattaa testata langallisesti niin tietää todellisen toteutuvan hajonnan linjasta :)

2) Nuo LAN1 portin liikenteet on nettipohjaisen sisällön muodostamia, eli tuo ~350Mt sisään ja ~202Mt ulos ei mitenkään hirveän suuria lukemia edusta. Nuo WLAN puolen lukemat on myös omaan silmään ihan OK tasolla, etenkin jos laitteet ovat mitään päivitelleet tai niillä on katseltu 🙂
Käyttäjätaso 2
"1) WLAN verkkoon vaikuttaa ulkoiset muuttujat, eli heilahtelu on siinä valitetttavan normaalia. Kannattaa testata langallisesti niin tietää todellisen toteutuvan hajonnan linjasta :)"

Toki varmaan wlan'in osalta on mahdollista, että langattoman signaalin kulkeutuminen kanavissa voi häiriintyä muusta kuin omasta aktiviteetistani. Mutta se mikä minua edelleen ihmetyttää se epätasaisuus jonka koen kun Netgem, ollessaan langan kautta suoraan kiinni verkossa jossa ulkoisia häiriötekijöitä ei pitäisi voida olla, tulkitsee nopeuden huonoksi ja säätää kuvan laadun huonon liikenteen mukaisesti rakeiseksi ja ajoittain niin huonoksi että se alkaa pyörittämään sitä %-kehää kuvaruudulle. Vai alkaako tuo %-pyöritys jostain muusta syystä kuin liikenteen nopeudesta?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Osasyyllinen saattaa olla myös tuo Elisan päässä oleva ongelma, joka aiheuttaa tuota mainitsemaasi ongelmaa tallenteiden katselussa.
http://corporate.elisa.fi/uutishuone/tiedotteet/tiedote/?id=21920149222533&tag=all

Se, että kuinka kauan tuo ongelma on ollut tavalla tai toisella olemassa, on hiukan epäselvää.

Kannattaa odottaa, että Elisa saa nuo palvelimeen liittyvät ongelmat korjattua ja testailla sitten uudestaan aktiivisemmin. Toki resetit digiboksille varmaan ihan fiksu tehdä sen jälkeen kun palvelimet on saatu kuntoon, jotta ei jää aiemmat rippeet kummittelemaan ja häiritsemään uutta yritystä.
Käyttäjätaso 2
Osasyyllinen saattaa olla myös tuo Elisan päässä oleva ongelma, joka aiheuttaa tuota mainitsemaasi ongelmaa tallenteiden katselussa.
http://corporate.elisa.fi/uutishuone/tiedotteet/tiedote/?id=21920149222533&tag=all

Se, että kuinka kauan tuo ongelma on ollut tavalla tai toisella olemassa, on hiukan epäselvää.

Kannattaa odottaa, että Elisa saa nuo palvelimeen liittyvät ongelmat korjattua ja testailla sitten uudestaan aktiivisemmin. Toki resetit digiboksille varmaan ihan fiksu tehdä sen jälkeen kun palvelimet on saatu kuntoon, jotta ei jää aiemmat rippeet kummittelemaan ja häiritsemään uutta yritystä.


Hieman hymyillyttää tuo vikailmoitus, jonka mukaan syyskuun 11 on havaittu virhe josta tässä ketjussa on jo jupistu kolme kuukautta ja johon myös Elisalaisia on vastaillut.

no - odotetaan lokakuun 2-päivän korjauksia 😀... viimeksi eilen tuli muutama %-näyttö meitin ruutuun.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Hieman hymyillyttää tuo vikailmoitus, jonka mukaan syyskuun 11 on havaittu virhe josta tässä ketjussa on jo jupistu kolme kuukautta ja johon myös Elisalaisia on vastaillut.

no - odotetaan lokakuun 2-päivän korjauksia 😀... viimeksi eilen tuli muutama %-näyttö meitin ruutuun.


Ja kuinkahan moni on saanut perusohjeet: resetoi, vaihda johdot, palauta tehdasasetukset, käy potkimassa naapuritontin havupuuta lopputuloksen ollessa, että v-käyrä vaan nousee ja prosentit rullaa.
Elisalle pointsit 4/100 siitä, että loppujen ilmoittivat asiasta. Neljä pistettä lähtee pois koska Elisalla Viihteeseen liittyvien korjauslupausten aikataulut ei pidä koskaan paikkaansa. Siis 0/100
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Osasyyllinen saattaa olla myös tuo Elisan päässä oleva ongelma, joka aiheuttaa tuota mainitsemaasi ongelmaa tallenteiden katselussa.
http://corporate.elisa.fi/uutishuone/tiedotteet/tiedote/?id=21920149222533&tag=all

Se, että kuinka kauan tuo ongelma on ollut tavalla tai toisella olemassa, on hiukan epäselvää.

Kannattaa odottaa, että Elisa saa nuo palvelimeen liittyvät ongelmat korjattua ja testailla sitten uudestaan aktiivisemmin. Toki resetit digiboksille varmaan ihan fiksu tehdä sen jälkeen kun palvelimet on saatu kuntoon, jotta ei jää aiemmat rippeet kummittelemaan ja häiritsemään uutta yritystä.
Hieman hymyillyttää tuo vikailmoitus, jonka mukaan syyskuun 11 on havaittu virhe josta tässä ketjussa on jo jupistu kolme kuukautta ja johon myös Elisalaisia on vastaillut.

no - odotetaan lokakuun 2-päivän korjauksia 😀... viimeksi eilen tuli muutama %-näyttö meitin ruutuun.


Ellen pahasti väärin muista, tuossa Elisan häiriöilmoituksessa oli alun perin täysin eri päivämäärä korjausajankohdan osalta. Taisi olla niin, että tuon piti olla alkuperäisen aikataulun mukaan jo kunnossa. Ovat näköjään lykänneet arvioitua korjausaikaa ensi kuun puolelle.

Kuten Arska tuossa jo sanoi, Elisa Viihteen korjausaikataulut eivät tahdo pitää paikkaansa. Saa siis nähdä, lykkääntyykö tuo korjausaikataulu vielä nykyisestä eteenpäin.
Käyttäjätaso 2
Vielä odotellaan korjausta sekä uutta tiedotetta siitä milloin neljä päivää sitten (2.10) valmiiksi arvioitu häiriö saadaan korjattua.
https://corporate.elisa.fi/uutishuone/tiedotteet/tiedote/?id=21920149222533&tag=all

Ehkä joku Elisalainen Viihdeguru voisi selvittää missä mennään ja tiedottaa meille!
Käyttäjätaso 4
Tarkistin asian ja tuo kyseinen tallenneongelma on korjattu.

Jatkuuko häiriö kuitenkin teillä päin käytössä vieläkin?
Käyttäjätaso 2
Eilen illalla kun katselin niin %-kehä näkyi hypellessäni numeronäppäimillä mainoksien yli.

Osallistu keskusteluun