Vastattu

N7800 tallenteiden katselu pyörittää usein %-kehää

  • 26 toukokuu 2018
  • 35 kommenttia
  • 2324 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Olen viime aikoina huomannut, että aiemmin moitteitta toiminut N7800/VDSL -yhteys on hidastellut ja tallenteita katsellessa kuvan laatu on ajoittain surkea ja %-numeron ympärillä pyörivää pallokehää näytetään.

Tulkitsen tämän johtuvan verkon hitaudesta.

Olen resetoinut sekä modemin että viihdeboksin mutta ongelma ei ole silti poistunut.
Myös verkon normikäyttö wifi'n yli iPadilla on ajoittain tuskaisen hidasta.

Speedtest antaa useimmiten nopeudeksi 30/10, mikä on aivan hyvä ja riittävä kotikäyttöön.

Kysynkin:
- miten minun pitää/kannattaa toimia jotta löytäisin syyn tahmaisuuteen
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 28 toukokuu 2018, 11:27

Vaihtelee alaspäin aina alle 8k'n, välillä ei suostu käynnistymään kun ei löydä verkkoa.
Pääsääntöisesti kuitenkin 30/10.


Ei saisi VDSL -linja tipahtaa tuolla tavalla. Kokeilepa vaihtaa modeemin ja pistorasian välinen johto uuteen. Eikä toki haittaisi, jos voisit testata toimivuutta toisella modeemilla. Näin saisi rajattua vikaa laitteeseen, johtoihin tai itse linjaan.

Jos ongelmat toistuvat myös toisella modeemilla ja uusilla johdoilla, kannattaa ottaa ylös ajankohtia, jolloin yhteys katoaa tai tippuu rajusti ja tehdä vikailmoitus operaattorille.

Onhan sinulla jo asiakasnumero lisätty omaan profiiliin täällä Palstalla? Asiakasnumeron avulla Palstatiimi pääsee tutkailemaan tuota linjaasi ja sen toimivuutta. Eli, jos et ole vielä lisännyt asiakasnumeroa profiiliisi, kannattaa se lisäillä pikapuoliin.
Katso alkuperäinen viesti

35 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Osasyyllinen saattaa olla myös tuo Elisan päässä oleva ongelma, joka aiheuttaa tuota mainitsemaasi ongelmaa tallenteiden katselussa.
http://corporate.elisa.fi/uutishuone/tiedotteet/tiedote/?id=21920149222533&tag=all

Se, että kuinka kauan tuo ongelma on ollut tavalla tai toisella olemassa, on hiukan epäselvää.

Kannattaa odottaa, että Elisa saa nuo palvelimeen liittyvät ongelmat korjattua ja testailla sitten uudestaan aktiivisemmin. Toki resetit digiboksille varmaan ihan fiksu tehdä sen jälkeen kun palvelimet on saatu kuntoon, jotta ei jää aiemmat rippeet kummittelemaan ja häiritsemään uutta yritystä.
Käyttäjätaso 2
Kerron huomenna mitä ilta toi.

Kovasti pohdiskelen tuota %-ympyrän esiintymistä ja merkitystä.
- Koska se näyttäytyy napilla hypättäessä tarkoittanee se sitä, että netgem-softa odottaa vastausta palvelimelta (vastauksen ollessa tallenteen uudelleen aloittaminen hypyn jäljiltä). Useimmiten kyse on räpsähdyksenomaisesta %-ympyrän näkymisestä, mutta ajoittain viivettä on enemmän tässäkin toiminnassa.
- Tallennetta katseltaessa taas vaikuttaa siltä kuin verkon nopeusongelma olisi aiheuttaja, sillä katkon jälkeen kuvan laatu on yleensä skaalautunut heikommaksi, minkä näkee selvästi suttuisesta tekstityksestä. Tämähän on ko boksin ominaisuus. Jos tämä olisi palvelimen ongelma niin kuvan laatu olisi käsittääkseni kuitenkin katkon jälkeen hyvä. Nämä katkot kestävät yleensä 2-10 sekunttia pisimmän ollessa yli 30 sekunttia.

Eli vaikuttaa siltä, että netgem-mielessä verkosta ei tule riittävän nopeasti bittejä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4

Hieman hymyillyttää tuo vikailmoitus, jonka mukaan syyskuun 11 on havaittu virhe josta tässä ketjussa on jo jupistu kolme kuukautta ja johon myös Elisalaisia on vastaillut.

no - odotetaan lokakuun 2-päivän korjauksia 😀... viimeksi eilen tuli muutama %-näyttö meitin ruutuun.


Ja kuinkahan moni on saanut perusohjeet: resetoi, vaihda johdot, palauta tehdasasetukset, käy potkimassa naapuritontin havupuuta lopputuloksen ollessa, että v-käyrä vaan nousee ja prosentit rullaa.
Elisalle pointsit 4/100 siitä, että loppujen ilmoittivat asiasta. Neljä pistettä lähtee pois koska Elisalla Viihteeseen liittyvien korjauslupausten aikataulut ei pidä koskaan paikkaansa. Siis 0/100
Käyttäjätaso 2
Parin kuukauden hiljaiselon jälkeen sama ongelma alkoi toistumaan. Pehmeä resetti ei auttanut joten ei auta muuta kuin aloittaa alusta taas kovaresetoimalla sekä modemi että viihdeboksi, mutta se jää huomiseksi jos aika antaa periksi.

Ajoin yhden katkon aikana speedtestiä ja näin, että nopeus oli poikkeuksellisen matala, mutta kuitenkin riittävä. Kuvanlaatu oli taas mössöinen, ääni ja kuva pätki eikä katselusta oikein tullut mitään.

Harmittaa kun nää aina tulee illalla kun tahtoisi katsella tallennetta. Nyt puolen tunnin tallennetta katsellessa pyörähti 50 minuuttia.
Käyttäjätaso 3
Itsellä alkanut tämä sama ongelma 2 viikkoa sitten.Olen myös tehnyt nuo samat toimenpiteet,niistä ei ole mitään apua.Nyt pe iltana klo 22.30 alkoi tämä ongelma todella pahana ja nyt en pysty katsomaan mitään tallenetta.Kuvaan tulee ympyrä joka kelaa prosentteja 2-3min,sen jälkeen ohjelma jatkuu 5s ja sama rumba alkaa uudellee.Asiakasnumeroni on tiedoissani,voisiko uusimman päivityksen laittaa minullekkin tuohon Netgemiin tulemaan.Teen häiriöilmoituksen.Verkon nopeus mittauksissa 95-100/9.5-10 koko ajan.Kuituliittymä käytössä,postinumeroa lue 33560 Tampere.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Parin kuukauden hiljaiselon jälkeen sama ongelma alkoi toistumaan. Pehmeä resetti ei auttanut joten ei auta muuta kuin aloittaa alusta taas kovaresetoimalla sekä modemi että viihdeboksi, mutta se jää huomiseksi jos aika antaa periksi.

Ajoin yhden katkon aikana speedtestiä ja näin, että nopeus oli poikkeuksellisen matala, mutta kuitenkin riittävä. Kuvanlaatu oli taas mössöinen, ääni ja kuva pätki eikä katselusta oikein tullut mitään.

Harmittaa kun nää aina tulee illalla kun tahtoisi katsella tallennetta. Nyt puolen tunnin tallennetta katsellessa pyörähti 50 minuuttia.


Mikäs tuo käytössä oleva modeemi on laatuaan?

VDSL ja kuitu -yhteyksissä voi käyttää mitä tahansa yhteystyyppiä tukevaa modeemia / reititintä. Itselläni oli aikoinaan paljonkin erilaisia ongelmia Elisan modeemien kanssa. Sitten kyllästyin tappelemaan ja ostin oman modeemin muualta. Ongelmat modeemien osalta loppui siihen.

Jos nettiyhteys toimii muuten ok, mutta Viihde ei, on ongelma joko modeemissa tai sitten tuossa digiboksissa. Anopilla Elisan toimittama Zyxel lopetti yhteistyön täysin Viihteen digiboksien kanssa. Muilla laitteilla nettiyhteys toimi moitteetta. Ei auttanut resetoinnit tai muutkaan poppakonstit tansseista puhumattakaan. Vasta kun modeemin vaihtoi toiseen, alkoi Viihde toimia kuten pitääkin.
IPTV tai Aition ohjelmat harvoin palikoituvat vaikka latailua olisikin eli tulevat täydellä laadulla tai sitten odotetaan lataamista. Tallenteissa hyvä laatu on satunnaista, oli latailua tai ei. Useimmiten palikoituu enemmän tai vähemmän. Minusta tällainen ei ole hyväksyttävää ja turha syyttää yhteyttä, koska palikkaa olisi joka ohjelmassa silloin. Kuulostaa enemmänkin huonolta tai halvalta järjestelmältä.
Käyttäjätaso 2
Taas oli ongelmia eilen klo 21:15-21:25 välisenä aikana. %-ympyrä pyörähti melko säännöllistesti kesken katselun.
Käynnistin modemin uudestaan napista ja se rauhoitti tilanteen.

Nyt aamulla vaihdoin toiseen vdsl-modemiin, jonka kantomatka on heikompi, joten eletään nyt testin ajan ilman kirjotinyhteyttä.
Hyppiessäni uudella modemilla näen %-ympyrän välähdyksenomaisesti napin painalluksien jälkeen, mutta se ei häiritse.

Illalla varmaan nähdään oliko modeminvaihdolla vaikutusta.
Käyttäjätaso 2
Vielä odotellaan korjausta sekä uutta tiedotetta siitä milloin neljä päivää sitten (2.10) valmiiksi arvioitu häiriö saadaan korjattua.
https://corporate.elisa.fi/uutishuone/tiedotteet/tiedote/?id=21920149222533&tag=all

Ehkä joku Elisalainen Viihdeguru voisi selvittää missä mennään ja tiedottaa meille!
Käyttäjätaso 3
Äh okei, kerrohan sitten auttoiko modeeminvaihto kun olet tämän illan kerennyt testailemaan. Tutkitaan tarvittaessa asiaa vielä lähemmin 🙂
Käyttäjätaso 3
Tarkistin asian ja tuo kyseinen tallenneongelma on korjattu.

Jatkuuko häiriö kuitenkin teillä päin käytössä vieläkin?
Käyttäjätaso 2
Eilen illalla kun katselin niin %-kehä näkyi hypellessäni numeronäppäimillä mainoksien yli.
Käyttäjätaso 2
Nyt on illan tallenteet katsottu ja voin kertoa, että ongelma jatkui modemin vaihdosta riippumatta.

Sattumoisin laitoin tallenteen pyörimään klo 21:13 ja
- kesti ehkä 15 sekunttia ilman että kuvaa tuli lainkaan telkkuun (mustaa)
- sitten tuli %-ympyrä joka näkyi 5-10 sekunttia tummalla pohjalla
- sitten tuli kuva, painoin +2 minuutin hypyn
- uusi %-ympyrä näkyi noin 5 sekuntia. Painoin +30 sekunttia
- jälleen uusi %-ympyrä, tallenne alkoi alkoi ohjelman alkuteksteistä (kuten yleensä TV1:n HD-ohjelmissa on tapana)

Katselimme tallennetta noin 5 minuuttia jona aikana pätkiä ja %-ympyröitä tuli säännöllisesti kestäen 2-5 sekunttia. Näitä pätkimisiä tuli 10-15 sekunnin välein. Kuvan laatu pysyi pääsääntöisesti hyvänä.

Päätin ettei tämä käy ja pysäytin katselun. Päätin odottaa hetken pitäen netgemin ja modemin päällä enkä koskenut mihinkään asetuksiin (ajatellen että annetaan nyt kaikkien puskureiden täyttyä). Noin minuutin päästä käynnistin saman talleteen uudestaan. Jostain syystä kohta tallenteesta jossa olin kun katkaisin katselun ei ollut rekisteröitynyt boksiin kuten tavallista on vaan tallenne alkoi uudestaan alusta ilman mahdollisuutta jatkaa siitä mihin jäin, tällä kertaa ilman viiveitä. Hypin +2 minuutin painalluksilla kohtaan, jossa olin katkaissut katselun ja annoin sen jatkua. Hyppyjen yhteydessä %-ympyrä räpsähti näkyviin sekunnin murto-osina painallusten jälkeen.

Mitään pätkimistä ei tapahtunut tämän jälkeen ja kuvan laatu oli hyvä. Katsoimme tallenteen loppuun ja sen perään vielä toisen. Kaikki toimi niinkuin pitääkin koko 95 minuutin katseluajan aikana.

Nyt olen siis vaihtanut puhelinkaapelin seinän ja modemin väliltä ilman vaikutusta.
Olen vaihtanut modemin ja senkin jäljeen nähnyt saman pätkimisen.
Liikkuvia osia on enää netgem omassa päässäni, verkkoyhteys seinäni takana ja palvelin Elisan palvelinpatterissa.

Netgemissä ohjelmistopäivitys tapahtui toukokuussa. Tämä tilanne on tapahtunut sekä vanhalla että päivittyneella ohjelmistolla.

Mikä seuraavaksi avuksi?

Jos teen vikailmoituksen minulle lähetetään uusi modemi ja Netgem-boksi. Varmaan yritetään mitata yhteyttä mutta mittaus todennäköisesti ei anna mitään poikkeavaa, sillä ongelma ei ole säännöllisesti tapahtuva enkä pysty varmuudella aiheuttamaan sitä.

Nyt hyvät neuvot ovat tervetulleet!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hyvä että kovaresetistä oli apua :)

1) WLAN verkkoon vaikuttaa ulkoiset muuttujat, eli heilahtelu on siinä valitetttavan normaalia. Kannattaa testata langallisesti niin tietää todellisen toteutuvan hajonnan linjasta :)

2) Nuo LAN1 portin liikenteet on nettipohjaisen sisällön muodostamia, eli tuo ~350Mt sisään ja ~202Mt ulos ei mitenkään hirveän suuria lukemia edusta. Nuo WLAN puolen lukemat on myös omaan silmään ihan OK tasolla, etenkin jos laitteet ovat mitään päivitelleet tai niillä on katseltu 🙂
Sama ongelma, alkoi alkuviikosta. %-ympyrä alkaa pyöriä parin minuutin katselun jälkeen, ohjelma tallennettu edellisenä päivänä. Yhteysvirhe-11 ilmoitus ja hetken kuluttua ohjelma pysähtyy. Tehdasasetukset palautettu, töpseli seinästä, johdot tarkistettu. Kuituliittymä tuli syksyllä, tähän asti ei mitään ongelmia.
Mikä avuksi????
Käyttäjätaso 2
"1) WLAN verkkoon vaikuttaa ulkoiset muuttujat, eli heilahtelu on siinä valitetttavan normaalia. Kannattaa testata langallisesti niin tietää todellisen toteutuvan hajonnan linjasta :)"

Toki varmaan wlan'in osalta on mahdollista, että langattoman signaalin kulkeutuminen kanavissa voi häiriintyä muusta kuin omasta aktiviteetistani. Mutta se mikä minua edelleen ihmetyttää se epätasaisuus jonka koen kun Netgem, ollessaan langan kautta suoraan kiinni verkossa jossa ulkoisia häiriötekijöitä ei pitäisi voida olla, tulkitsee nopeuden huonoksi ja säätää kuvan laadun huonon liikenteen mukaisesti rakeiseksi ja ajoittain niin huonoksi että se alkaa pyörittämään sitä %-kehää kuvaruudulle. Vai alkaako tuo %-pyöritys jostain muusta syystä kuin liikenteen nopeudesta?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Pistin MickeNy sulle modeemille uuden päivityksen tulemaan, tämä toivottavasti osaltaan helpottaa. Kannattaa tuon päivityksen jälkeen tehdä vielä totaalinollaus sekä modeemille että boksille, eli ensin resetoi modeemi vielä kertaalleen. Sen jälkeen tee boksille sisäisen muistin alustus jonka perään palauta tehdasasetukset. Vaikuttaisi tuon kuvauksen pohjalta ettei boksi saa alkuun riittävää bufferia ladattua, eli varmistuksen vuoksi kysynkin että onko tuolla yhteydellä muuta käyttöä tuolloin (jos on niin kuinka paljon) kun ongelmaa ilmenee?

UCL lisäätkö asiakasnumeron profiiliisi niin vilkaistaan mille näyttää? 🙂
Asnro lisätty.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Asnro lisätty.
Kiitos 🙂 Näyttäisi olevan vähän eri ongelmasta kyse, vaikkakin identtisesti tuntuu oireilevan :? Tuota olisi hyvä päästä vähän tarkemmin tutkailemaan nyt, pystytkö laittamaan meille vaikka Facebookin kautta yksäriä niin päästään selvittämään tuota vähän paremmin? Tai vaihtoehtoisesti soittamaan asiakaspalveluun laitteiden ääreltä?
Käyttäjätaso 2
Nyt vajaa kaksi viikkoa kulunut (joista lomareissulla 5 päivää ja maailmanluokan potkupallon katselua jonninverran suoraan) ja %-ympyrä on pysynyt poissa melko hyvin (mitä nyt joskus hyppyjen yhteydessä näyttäytyy sekunnin murto-osan verran).

Eli jokin alla olevista auttoi:
- modeemin firmware on päivitetty uusimpaan
- lan-kaapeli modeemista netgemiin vaihdettu
- modeemi kovaresetoitu
- netgem muisti alustettu uudestaan ja tehdasasennettu

Näillä siis hymyssä suin jatketaan. Kiitos kaikille vihjeistä ja avusta!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
aika ajoin % ympyrä esiintyy.
Yleisimmin hyppyjen jälkeen, jos on esiintyäkseen.

Normisti ei näy moneen päivään, mutta joinain päivinä sitten ilmoittelee tuota.
100 megan kaapelinetti toimii muuten täysin normiisti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mobiililaitteille on saatavissa mm. Wi-Fi Analyzer -niminen sovellus, jolla voi tutkailla näkyvien langattomien verkkojen käyttämiä kanavia. Modeemista kannattaa asettaa WLAN -kanava sellaiseksi, jota muut eivät käytä / kanavalla on mahdollisimman vähän ruuhkaa.

Tuo Netgem kannattaa kytkeä langalliseen verkkoon, mikäli suinkin mahdollista. Toimii huomattavasti paremmin piuhan päässä kuin ilman piuhaa.
Käyttäjätaso 2
Mainitsin hieman huonosti; Netgem on kaapelilla kiinni modeemissa. Netgemin yli katseltaessa %-ilmiö esiintyy.
Wifi -käyttö on sitten normikäyttöä selailun ja sähköpostin tiimoilta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mitäs modeemia käytät? Tuleeko tuo VDSL -yhteys huoneistoon puhelinpistokkeen vai datanousun kautta? Oletko kokeillut vaihtaa modeemin ja pistokkeen välistä johtoa uuteen?

Speedtest antaa useimmiten nopeudeksi 30/10, mikä on aivan hyvä ja riittävä kotikäyttöön.

Useimmiten? Mitäs nuo muut nopeudet ovat, joita speedtest on mahdollisesti antanut?
Käyttäjätaso 2
Vaihtelee alaspäin aina alle 8k'n, välillä ei suostu käynnistymään kun ei löydä verkkoa.
Pääsääntöisesti kuitenkin 30/10.

Osallistu keskusteluun