Kysymys

Netgem 7700 hukkaa WLAN verkot

  • 3 maaliskuu 2016
  • 34 kommenttia
  • 534 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

34 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Visitor kirjoitti:
Arskan kysymys wlan ominasuudella markkinoinnista
ei ilmeisesti ole vastauksen arvoinen asia?
Kyllä sen boksin wlan toimii, tosin tässä kyseisessä ketjussa alkuperäisellä kysyjällä on todennäköisesti viallinen boksi, mutta se on eri asia.

Yleensä täällä keskustelussa wlan ongelmat liittyvät tilanteeseen, jossa henkilön digiboksi on aivan toisessa päässä jotain valtavaa kartanoa kuin modeemi ja henkilö kuvittelee, että wlan-yhteydellä on rajaton kantama läpi minkä hyvänsä esteen ja vaikka kuinka pitkän matkan päästä. Näissä tilanteissa ohjeistus kytkeä digiboksi ethernet-kaapelilla on mielestäni oikea ja auttaa ongelman ratkaisemisessa.

Se, että wlan-yhteydellä on fyysiset rajoitteet ja se on myös altis häiriöille, jos ympäristössä on paljon muuta radioliikennettä, on sen luonteesta johtuva ominaisuus. Meillä töissä jokaisessa laajalla jakelulla lähetetyssä videokonferessikutsussa on maininta, että jos palaveriin osallistuu yrityksen toimistosta, kehoitetaan käyttämään ethernet-kaapelia wlan-yhteyden sijaan parhaan mahdollisen yhteyden takaamiseksi.

Olisin ehkä Visitorille tässä yhteydessä sanonut, että jos et saa boksia toimimaan wlan-yhteydellä kehotan tekemään aiheesta vikailmoituksen. Nyt saan jotenkin sellaisen käsityksen, ettei sinulla ole mitään ongelmaa itselläsi, mutta vaadit vastausta olettamaasi ongelmaan, jota ei välttämättä edes ole olemassa.

🙂
Käyttäjätaso 3
miika_p kirjoitti:
sakarialanne kirjoitti:
Onko niitä WLAN-verkkoja muitakin "tyrkyllä" kuin ne Time Capsulen tarjoamat ?

Minkään valtakunnan WLAN-verkon nimeä ei listassa näy, kun digiboksilla koitat johonkin liittyä ?

Kuulostaisi, että Netgemin WLAN-chippi olisi rikki, mutta toisaalta luulisi, että ei se myöskään "välillä" toimisi, jos olisi rikki.

Juurikin niin että silloin kun vika ilmenee niin kaikki verkot katoaa. Ja toistaiseksi on ilmennyt ainoastaan käynnistäessä boksin, ei koskaan kesken käytön. Silloin kun toimii niin useampi WLAN löytyy nopeasti eikä yhdistämisessä ole ongelmaa. Nyt on mennyt jo kyllä puoli päivää että ei ole verkkoja löytynyt uudelleen käynnistelyn jälkeenkään... 

Kukaan ei näköjään ole vielä ehdottanut tässä ketjussa boksin ja reititimen resettiä, mutta minäpä ehdotan, koska omalla kohdallani vastaava ongelma korjaantui niillä. En nyt muista, kumpi oli se olennainen resetti, mutta molempi parempi. Ja 5GHz verkon käytön unohdin suosiolla parin yrityksen jälkeen (oli aivan liian epävarma).
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
sakarialanne kirjoitti:
Arska kirjoitti:
Ihan yleisesti tästä lootasta ja sen vempaimen markkinoinnista.

  • Miksi yleensäkään kannattaa mainostaa sellaista ominaisuutta joka ei toimi?
  • Jos sattuu haksahtamaan tähän mainoksen katteettomaan lupaukseen, niin osta datasähkömuunnin, uudet jalkalistat, poraa reikiä seiniin jne.
Kyllä minua ainakin tikuttaisi, jos ostaisin langattomat kaiuttimet tai ihan minkä tahansa wifiä käyttävän tuoteen ja myyjän ongelmanratkaisuna on lisäkustannukset. Pitäkää tunkkinne olisi ratkaisuni

Kohta varmaan digibokseihin tulee langalliset kaukosäätimet, vain 59,99 € koska on havaittu, että nykyiset eivät toimi kaikissa tilanteissa ongelmattomasti.

N7700 digiboksissa on langaton ominaisuus ja se on spekseissä kerrottu. Mitenkään ei kuitenkaan voida luvata, että 100% käyttötapauksissa se langaton ominaisuus toimii, koska langattoman verkon toimivuuteen vaikuttaa niin moni ulkoinen tekijä, jotka eivät ole Elisasta riippuvaisia, esim. kiinteistön rakenteet ja muut ympärillä olevat langattomat verkot.

Tukitilanteessa yleinen ohjeistus on, että jos langaton ominaisuus ei kunnolla toimi, niin sitten laitetaan piuha väliin, yksinkertaista.

Jos ei ole "mahdollista" laittaa ethernet-kaapelia väliin niin esim. nuo tässäkin ketjussa mainitut datasähkösovittimet ovat edullinen ratkaisu toteuttaa langallinen yhteys.

Tämän ketjun aloittajalla on mitä ilmeisemmin viallinen yksilö (digiboksin wlan-chippi), koska 2 metrin etäisyys ja kipsilevyseinä välissä ei kuulosta mitenkään vaikealta suoritukselta toteuttaa yhteys langattomasti riittävällä laadulla.

Jos myyjä on luvannut, että langaton yhteys toimii missä vain ja aina, on syytä antaa asiasta palautetta, vaikkapa täällä Palstalla niin voimme viedä palautteen talon sisällä eteenpäin huomioitavaksi, että näin ei saa missään tilanteessa luvata. Digiboksin langattoman yhteyden toimimattomuus ei myöskään ole irtisanomisperuste.

En tiedä, mikä on tilanne nyt, mutta ainakin vajaa kaksi vuotta sitten sopimusta tehdessäni myyjä nimen omaan tarjosi Netgemiä ratkaisuksi, kun mainitsin, että kaapelin veto digiboksille ei ole vaihtoehto. Muutenkin tuo wlan-ominaisuus varmasti muistetaan aina kertoa. Rajoitteet uskoakseni unohdetaan, jos niitä ei erikseen kysy. Omassa myyntitilanteessani luvattiin myös ajansiirto, mitä ei vieläkään boksissa ole (en kyllä enää kaipaakaan, kun tallennusta voi alkaa katsella ennen päättymistä).

Jos modeemi/reititin yhdistelmässä ei riitä kapasiteetti välittää iptv-lähetyksiä wlanin kautta, niin silloin vastuu asian kuntoon laittamisesta on mielestäni Elisalla, ei asiakkaalla verkkojohtojen ja kaikenlaisten sovittimien avulla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
jusbe kirjoitti:
Jos modeemi/reititin yhdistelmässä ei riitä kapasiteetti välittää iptv-lähetyksiä wlanin kautta, niin silloin vastuu asian kuntoon laittamisesta on mielestäni Elisalla, ei asiakkaalla verkkojohtojen ja kaikenlaisten sovittimien avulla.
Sikäli jos viittaat minun kirjoittamaani kommenttiin, kyseessä on oma modeemi, ei Elisan toimittama. Olisin kyllä kytkenyt sen wlan-radion pois päältä modeemista vaikka olisi Elisan lähettämä modeemi... :)

Asiakkaan vastuulla on se, että hän käyttää wlan-yhteyttä sen fyysisten ominaisuuksien rajoissa. Wlan-signaali ei kanna paksujen kiviseinien läpi eikä avoimessakaan tilassa kymmenien metrien päähän. Lähtökohtaisesti sisäverkon rakentaminen on asiakkaan vastuulla ja riippuen asunnosta, se saatttaa tarvita laitteita ja kaapeleita, joita Elisan paketissa ei tule mukana.
Ei auttanut resetointikaan. Pitää laittaa tuo vaihtoon jahka kerkeää... Katsotaan sitten toimiiko toinen paremmin.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
jusvuori kirjoitti:
Asiakkaan vastuulla on se, että hän käyttää wlan-yhteyttä sen fyysisten ominaisuuksien rajoissa. Wlan-signaali ei kanna paksujen kiviseinien läpi eikä avoimessakaan tilassa kymmenien metrien päähän. 

Tämä on totta. Lähinnä viittasin jossain tuolla aiemmin mainittuun suorituskyvyn loppumiseen liikkuvan kuvan välityksessä. Jos laite ei pysty sekä vastaanottamaan (ADSL) että lähettämään (wlan) sisältöä, on se käyttötarkoitukseensa alimitoitettu ja mielestäni on palveluntarjoajan vastuulla korjata asia.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
jusbe kirjoitti:
Tämä on totta. Lähinnä viittasin jossain tuolla aiemmin mainittuun suorituskyvyn loppumiseen liikkuvan kuvan välityksessä. Jos laite ei pysty sekä vastaanottamaan (ADSL) että lähettämään (wlan) sisältöä, on se käyttötarkoitukseensa alimitoitettu ja mielestäni on palveluntarjoajan vastuulla korjata asia.
Tämä varmaan pitää paikkaansa. Tässä on kuitenkin se toinen ongelma, joka on korvien välissä. Ja siis nimenomaan omien korvieni välissä.

;)

HD-kuvan siirtäminen tarvitsee tuskin kaistaa enempää kuin 15M. Mä uskon, että mä saan sen toimiin tuolla mobiilireitittimellä (joka siis ei ole Elisan toimittama). Ongelma on enemmän se, että suostunko mä hyväksymään sen, että reitittimen alisuoriutumisen takia mun 100M yhteyden nopeus tippuu jonnekin 40M tasolle.

Eli kaikki toimii, mutta tuo vaivaa henkisesti niin pahasti, että jalat vievät kauppaan josta wlan-tukiaseman saa alle 20 eurolla ja nopeus nousee.

🙂
jusvuori kirjoitti:

Asiakkaan vastuulla on se, että hän käyttää wlan-yhteyttä sen fyysisten ominaisuuksien rajoissa. Wlan-signaali ei kanna paksujen kiviseinien läpi eikä avoimessakaan tilassa kymmenien metrien päähän. Lähtökohtaisesti sisäverkon rakentaminen on asiakkaan vastuulla ja riippuen asunnosta, se saatttaa tarvita laitteita ja kaapeleita, joita Elisan paketissa ei tule mukana.

Minulla on ollut vierekkäin kolme laitetta Netgem N7700, Apple Tv ja Sony PS3. Kaikki samassa WLAN verkossa, kaksi niistä toimi hyvin HD kuvalla, yksi ei toiminut, pätki, pikselöi tai musta ruutu. Laitehan oli N7700, siinä on tosi surkea WLAN-komponentti. Etäisyys reitittimestä 7 - 8 metriä yksi kuitulevyllä päällystetty seinä välissä. Tilanne oli aivan sama vaikka N7700 oli yksin verkossa. Niin ja omakotitalossa, jossa ei muita WLAN-verkkoja ole. Vaihdoin takaisin Paceen, jotta voin katsella tallenteiden HD-kuvaa monikanavaäänellä. 

Apple Tv toimii erinomaisesti samaisessa WLAN-verkossa jopa 1080p-tasoisilla elokuvilla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Maisanpappa kirjoitti:
Minulla on ollut vierekkäin kolme laitetta Netgem N7700, Apple Tv ja Sony PS3. 

Apple Tv toimii erinomaisesti samaisessa WLAN-verkossa jopa 1080p-tasoisilla elokuvilla.

Heh, mulla on itseasiassa nuo samat vempaimet vieri vieressä televisiotason hyllyllä. Kaikkiin niihin menee kaapeli kun en luota wlan-yhteyksiin HD-lähetysten striimaamisessa.

Osallistu keskusteluun