Vastattu

Netgem 7700 teksitys

  • 18 helmikuu 2016
  • 31 kommenttia
  • 1187 katselukerrat

Tuleeko Netgem 7700:een mahdolllisuus saada myös ruotsinkielinen tekstitys tallenteisiin silloin kun sellainen on olemassa(YLE Fem)? Vaikka ensisijaiseksi tekstityskieleksi laittaa asetuksissa ruotsinkielen, näkyviin tulee vain suomenkieli eikä asetuksiin pääse käsiksi tallenteita katsottaessa. Jos tällaista mahdollisuutta ei ole, vaihdan takaisin vanhaan 7600:een.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mits 19 helmikuu 2016, 07:42

Kyllähän se niin on tuon Netgemin osalta, ettei tallenteiden tekstitykseen voi vaikuttaa. :(

Katso alkuperäinen viesti

31 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
mattivalve kirjoitti:
Tuleeko Netgem 7700:een mahdolllisuus saada myös ruotsinkielinen tekstitys tallenteisiin silloin kun sellainen on olemassa(YLE Fem)? Vaikka ensisijaiseksi tekstityskieleksi laittaa asetuksissa ruotsinkielen, näkyviin tulee vain suomenkieli eikä asetuksiin pääse käsiksi tallenteita katsottaessa. Jos tällaista mahdollisuutta ei ole, vaihdan takaisin vanhaan 7600:een.

Netgem N7700 boksilla ei tosiaan saa tekstityksiä valittua itse.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Docento kirjoitti:
mattivalve kirjoitti:
Tuleeko Netgem 7700:een mahdolllisuus saada myös ruotsinkielinen tekstitys tallenteisiin silloin kun sellainen on olemassa(YLE Fem)? Vaikka ensisijaiseksi tekstityskieleksi laittaa asetuksissa ruotsinkielen, näkyviin tulee vain suomenkieli eikä asetuksiin pääse käsiksi tallenteita katsottaessa. Jos tällaista mahdollisuutta ei ole, vaihdan takaisin vanhaan 7600:een.

Netgem N7700 boksilla ei tosiaan saa tekstityksiä valittua itse.

Jos näin on, eli että vähemmistökäyttäjiä (kuten kuulovammaiset ja ruotsinkieliset) ei tueta, niin tämä ELISA uusi perusboksi taitaakin olla persuboksi...

Vielä kun joku kertosi jonkin syyn miksi tallenteita rampautetaan. Vai onko ELISA ominut Soneralta toimintamallia, ja rampautus tehdään "Koska me voidaan..."
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Veikkaan, että Netgemin boksin tallenteet pilataan sen takia, että joku voisi katsella samoja tallenteita kännykän näytöltä. One size fits all...

Eletään toivossa, että adaptive bit rate tarkottaisi tulevaisuudessa myös sitä, että nopeiden yhteyksien ja suuren kuvaruudun ollessa kyseessä lähetys adaptoituisi monikanavaääniseksi teräväpiirtoelämykseksi.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
jusvuori kirjoitti:
Veikkaan, että Netgemin boksin tallenteet pilataan sen takia, että joku voisi katsella samoja tallenteita kännykän näytöltä. One size fits all...

Eletään toivossa, että adaptive bit rate tarkottaisi tulevaisuudessa myös sitä, että nopeiden yhteyksien ja suuren kuvaruudun ollessa kyseessä lähetys adaptoituisi monikanavaääniseksi teräväpiirtoelämykseksi.

Näin se ikävä kyllä menee.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kyllähän se niin on tuon Netgemin osalta, ettei tallenteiden tekstitykseen voi vaikuttaa. 😞
Käyttäjätaso 3
Mutta torppaako tuo adaptive bitrate väkisin nuo monikanavaäänet pois vai onko se jätetty pois muusta syystä?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Vilsi kirjoitti:
Mutta torppaako tuo adaptive bitrate väkisin nuo monikanavaäänet pois vai onko se jätetty pois muusta syystä?

  • ? Käytännössä kyllä torppaa tällä hetkellä. Taustalla kyllä mietitään keinoja jos myöhemmin saataisiin toimimaan adaptiivisenakin paremmin.
  • Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +1
    Urhokas kirjoitti:
    Vilsi kirjoitti:
    Mutta torppaako tuo adaptive bitrate väkisin nuo monikanavaäänet pois vai onko se jätetty pois muusta syystä?
    @Vilsi Käytännössä kyllä torppaa tällä hetkellä. Taustalla kyllä mietitään keinoja jos myöhemmin saataisiin toimimaan adaptiivisenakin paremmin.

    Ihmettelen syvästi että miksi Elisa ei voisi ottaa käyttöön tällä boksilla myös "perinteistä" teknikkaa eli samaa kuin pacella ja muilla vanhoilla bokseilla. Siis adaptiivinen pakkaus pois Elisan kiinteiden liittymien Viihde asiakkailta. Mobiili, siis kännykät/tabletit että mobiililaajakaista, asiakkaille sitten tätä adaptiivista pakkausta.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Myös Netgemin käyttäjät saattavat tarvita adaptive bit ratea, jos heillä on internet-yhteys, jonka nopeus ei salli luotettavasti parhaalla laadulla lähetettävää lähetystä. On parempi hieman tinkiä laadusta kuin lähettää tökkivää HD-kuvaa.

    Lisäksi adaptive bit raten tarvitsee toimia monikanavaäänien osalta siten, ettei systeemi souda jatkuvasti stereoäänien ja DD 5.1 äänien välillä jos systeemi joutuu sopeuttamaan lähetystä tukossa olevan internet-kaistan takia. Voisin kuvitella, että jotkut vahvistimet tekisivät tuohon katkon siirtyessään äänimaailmasta toiseen. Sellainen pätkivä ääni ei olisi kiva. Siihen nähden "pelkkä" stereoääni on parempi ratkaisu.

    Mutta yhtä kaikki. Kovasti haluaisin myös minä ne DD5.1 äänet tallenteisiin aina kun televisiokanava ne tarjoaa. Jos ymmärsin oikein, ainakin Netflix osaa toteuttaa tämän Apple TVssä olevassa applikaatiossa ihan hyvin.
    Käyttäjätaso 3
    Aika makee juttu olisi asetuksista valinta jolla pakottaa paras mahdollinen laatu ja parhaat äänet netgemiin.
    Käyttäjätaso 4
    Mun mielestä koko adaptiivisuus on ihan ********. Jos HD ohjelmaa ei voida lähettää hyvällä laadulla ja monikanavaäänillä olen mieluummin katsomatta sitä kuin kärsin huonosta kuvasta. Maksan elisalle kuitenkin nopeasta netistä, miksi minun pitää luopua monikanavaäänistä koska joku jossain joskus voisi muuten saada pätkivää ääntä. Mikäs hyvä syy tälle tekstityksen poistolle oli? Eikö sillekään riitä kaista että olisi eri tekstitysvalintoja? 
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +4
    Odex kirjoitti:
    Mun mielestä koko adaptiivisuus on ihan ********. Jos HD ohjelmaa ei voida lähettää hyvällä laadulla ja monikanavaäänillä olen mieluummin katsomatta sitä kuin kärsin huonosta kuvasta. Maksan elisalle kuitenkin nopeasta netistä, miksi minun pitää luopua monikanavaäänistä koska joku jossain joskus voisi muuten saada pätkivää ääntä. Mikäs hyvä syy tälle tekstityksen poistolle oli? Eikö sillekään riitä kaista että olisi eri tekstitysvalintoja? 

    Samaa mieltä tuosta adaptiivisyydesta. Tallenteet alkuperäisessä kunnossa täysillä menemään, jos kaistaa riittä. Jos joku haluaa tallennetta 1 Mb/s vauhdilla luuristaan tihruttaa, niin pudotellaan sitten ominaisuuksia pois.
    Kiitos kaikille vastauksista ja myötätunnosta. Vaihdoin takaisin malliin 7600, sain pitää varalla 7700:n siltä varalta, että vanhus kuolee 🙂.
    Käyttäjätaso 3
    Vilsi kirjoitti:
    Aika makee juttu olisi asetuksista valinta jolla pakottaa paras mahdollinen laatu ja parhaat äänet netgemiin.
    Kannatetaan. Hyväksyn mieluummin ajoittain muutaman sekunnin lataustauon (HD) kuvassa, kuin jatkuvasti etenevän mössön, joka ei meinaa millään palautua parhaimmalle tasolle satunnaisen häiriön jälkeen. Jos se paras laatu edes palautuisi muutamassa sekunnissa, mutta ei. Se kestää ja kestää, vaikka kaistaa kyllä riittää.

    Vielä parempi olisi, että systeemi puskuroisi kuvaa riittävästi (parikin minuuttia), jotta vältettäisiin kaikenlaiset häiriöt. Se toki imaisisi alussa paljon kaistaa, mutta sekin on parempi, kuin liian pienen puskurin käyttö ja pätkivä tai huonolaatuinen kuva. Siis kaista käyttöön siellä, missä sitä on.
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    Mitä enemmän puskuroitaisiin, sitä enemmän tulisi viivettä "live" lähetykseen nähden. Toiset eivät taas siitäkään tykkää.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki
    sakarialanne kirjoitti:
    Mitä enemmän puskuroitaisiin, sitä enemmän tulisi viivettä "live" lähetykseen nähden. Toiset eivät taas siitäkään tykkää.
    Kun esillä oleva ongelma on pääasiassa koskenut tallenteisiin tehtyjä muutoksia tekstitysten valintaan, niin mitä ihmeen tekemistä tallenteiden katsomisen mahdollisella viiveellä on live lähetysten kanssa?
    Käyttäjätaso 7
    Kunniamerkki +3
    V12 kirjoitti:
    sakarialanne kirjoitti:
    Mitä enemmän puskuroitaisiin, sitä enemmän tulisi viivettä "live" lähetykseen nähden. Toiset eivät taas siitäkään tykkää.
    Kun esillä oleva ongelma on pääasiassa koskenut tallenteisiin tehtyjä muutoksia tekstitysten valintaan, niin mitä ihmeen tekemistä tallenteiden katsomisen mahdollisella viiveellä on live lähetysten kanssa?

    Edellinen kirjoittaja ennen minua ehdotti, että puskuri voisi olla isompi. Nämä ketjut lähtevät kyllä herkästi rönsyilemään aiheen vierestä.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki
    sakarialanne kirjoitti:
    V12 kirjoitti:
    sakarialanne kirjoitti:
    Mitä enemmän puskuroitaisiin, sitä enemmän tulisi viivettä "live" lähetykseen nähden. Toiset eivät taas siitäkään tykkää.
    Kun esillä oleva ongelma on pääasiassa koskenut tallenteisiin tehtyjä muutoksia tekstitysten valintaan, niin mitä ihmeen tekemistä tallenteiden katsomisen mahdollisella viiveellä on live lähetysten kanssa?

    Edellinen kirjoittaja ennen minua ehdotti, että puskuri voisi olla isompi. Nämä ketjut lähtevät kyllä herkästi rönsyilemään aiheen vierestä.

    Kyllähän puskurointi auttaisi tallenteiden katsomisessa. Jos "värkeissä" olisi varaa (boksissa muistia, taustajärjestelmissä ja linjassa kapasiteettia), niin saisihan tallenteiden ja vuokraelokuvien katsomiseen häiriöttömyyttä.

    Itse vaihdoin sen sinivalkoisen lättänän tähän N700:n kyllästyttyäni vuokraelokuvien ja HD tallenteiden pätkimiseen. Uutta boksia kun kaupattiin sillä verukkeella, että nämä häiriöt poistuvat. Sanallakaan ei mainittu mistään adaptiivisesta bitratesta tai raiskatuista ääni- ja tekstitysvalinnoista tallenteissa. Ainoastaan se kerrottiin, että tällä uudella boksilla ei voi tallentaa Eurosport kanavaa.. Niin sitä vietiin kuin pässiä narussa, kun uskoi ELISAn "asiakaspalvelijaa". Koettakaa keksiä jokin muu termi tuolle "asiakaspalvelijalle". Toimintanne  raiskaa koko termin. Teillä se ei tarkoita asiakkaan palvelemista...
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    V12 kirjoitti:
    Sanallakaan ei mainittu mistään adaptiivisesta bitratesta tai raiskatuista ääni- ja tekstitysvalinnoista tallenteissa. Ainoastaan se kerrottiin, että tällä uudella boksilla ei voi tallentaa Eurosport kanavaa..
    Kyllä taidetaan viedä keskimääräistä asiakasta kun pässiä narussa, jos myyntiedustaja rupeaa selittämään, että tässä boksissa on sitten high definition kuvan sijasta adaptive bitrate tiedonsiirto.. Eivätpä taida olla kaikki tekniikan tohtoreita siellä myyntitiimissäkään. Väitän, että keskiverto tradenomi ei osaa selittää, mikä on adaptive bitrate.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki
    jusvuori kirjoitti:
    V12 kirjoitti:
    Sanallakaan ei mainittu mistään adaptiivisesta bitratesta tai raiskatuista ääni- ja tekstitysvalinnoista tallenteissa. Ainoastaan se kerrottiin, että tällä uudella boksilla ei voi tallentaa Eurosport kanavaa..
    Kyllä taidetaan viedä keskimääräistä asiakasta kun pässiä narussa, jos myyntiedustaja rupeaa selittämään, että tässä boksissa on sitten high definition kuvan sijasta adaptive bitrate tiedonsiirto.. Eivätpä taida olla kaikki tekniikan tohtoreita siellä myyntitiimissäkään. Väitän, että keskiverto tradenomi ei osaa selittää, mikä on adaptive bitrate.

    No niin...Väännetään sitten rautalangasta, että kaikki ymmärtävät.

    Kyyllähän ELISAn "asiakaspalvelijan" olisi pitänyt kerto, että palvelun sisältö muuttuu. Siis kertoa, että enää ei voi tallenteita katsoessaan valita kaikista tallennetussa ohjelmassa olleista tekstitys- ja äänivaihtoehdoista, eikä tallenteita tehdä HD -lähetyksistä HD -laadulla, eikä vuokraelokuvissa voi valita katsottavaksi HD -laatua. Noin niin kuin aluksi...

    Minä ymmärrän termin "asiakaspalvelija" siten, että tuo henkilö palvelee asiakasta ostotapahtumassa tai asiakkaan ottaessa asiakassuhteen takia yhteyttä tuotteen/palvelun tuottajaan. Kertoo ostotapahtuman yhteydessä asiakkaalle ymmärrettävästi myytävästä tuotteesta/palvelusta siten, että molemmat tietävät mistä on kyse. Myyjä kertoo rehellisesti mitä on myymässä ja ostaja saa riittävästi tietoa tuotteesta/palvelusta jota on ostamassa. Menestyvät yritykset pyrkivät edelleen saavuttamaan win/win -tilanteen kaupanteossa. Sitten on niitä yrityksiä, jotka haluavat tehdä sopimuksia moraalista välittämättä. Näitä ikäviä esimerkkejä löydämme pilvin pimein täältä ELISAn palstalta...
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Taitaa olla aika pitkälti alihankittua tuo myynti, ainakin puhelinmyynnin osalta. Kun itse tilasin Elisa Viihdettä, lähes jokaisen teknisemmän kysymyksen kohdalla myyjä keskeytti puhelun, tarkisti asian jostain ja soitti minulle takaisin.

    Siis eihän tuo mikään tekosyy ole sille, ettei asiakkaalle voisi kertoa, miten palvelu muuttuu.

    Enkä minäkään noita raiskattuja tallennuksia haluaisi. Tosin kaiken rehellisyyden nimissä sanotaan silti, ettei ne HD-tallennukset nyt aivan järjettömän heikkolaatuisia ole, itseasiassa ihan mielelläni niitä katselen. Monikanavaäänet olis kiva. Itse en tarvitse niitä tekstityksiä, mutta ymmärrän mitä se tarkoittaa niille, jotka tarvitsisivat.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Ei puhelimessa esim. ole mahdollisuutta käydä läpi kaikkia eroja. Puhutaan vain yleisimmistä eroista. On tietenkin paljon eroja laitteilla meillä ollut jokaisella boksilla vuosien varrella ja voisin itse puhua eroista laitteiden väleillä tunteja, mutta se ei ole kovinkaa mielekästä enää. Itse ainakin kerron aina vaihtotilanteessa sivujemme koosteesta jossa on kerrottu PÄÄOSIN kaikki tarvittava: Digiboksien ominaisuuserot Pahoittelen jos ei kaikkea ole pystytty kertomaan.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki
    Urhokas kirjoitti:
    Ei puhelimessa esim. ole mahdollisuutta käydä läpi kaikkia eroja. Puhutaan vain yleisimmistä eroista. On tietenkin paljon eroja laitteilla meillä ollut jokaisella boksilla vuosien varrella ja voisin itse puhua eroista laitteiden väleillä tunteja, mutta se ei ole kovinkaa mielekästä enää. Itse ainakin kerron aina vaihtotilanteessa sivujemme koosteesta jossa on kerrottu PÄÄOSIN kaikki tarvittava: Digiboksien ominaisuuserot Pahoittelen jos ei kaikkea ole pystytty kertomaan.

    No niin...

    Miten niin ei ole mahdollisuutta käydä läpi kaikkia eroja? Ei puhelinmyynti saisi mitenkään erota myymälämyynnistä, koska samanlaiseen sopimukseen asiakas sitoutuu, ja samalla lailla asiakas luottaa saamansa informaatioon. Toimitatteko edes laitetoimituksen yhteydessä riittävästi tietoa muutoksista, itse en ainakaan ole moista listaa saanut.

    Mitä tulee tuohon asiakaspalvelijalta harvinaisen naiiviin huomautukseen tuntien puhumisesta laitteiden eroista, niin uskallanpa väittä, että täyttä potaskaa tuo väite on. Mitä taas tulee asiakaspalvelijaan kohdistuvasta odotuksesta informaation antamisessa asiakkaalle, ja toteamus sen mielekkyydestä, niin toivotan vain onnea mielekkäämmän työn etsimisessä.

    Jos N7700 boksilla kerrotaan, että käytössä on adaptiivinen kuvanlaatu, jossa "Kuvanlaatu muokkautuu käytössä olevaan yhteysnopeuteen ->ja tarjolla on aina paras mahdollinen kuvanlaatu". Niin mitä se tarkoittaa? Kaikkia boksin läpi tulevia ohjelmia vai ainoastaan tallenteita, vai tallenteita ja vuokraelokuvia?

    Entä monikanavaäänten kohdalla, jossa kerrotaan "Kaikissa lineaarilähetyksissä joissa sisältyy alkuperäiseen lähetykseen". Missä lineaarilähetyksissä? Koska lineaarilähetykset ovat katsottavissa? Koskevatko nämä lineaarilähetykset kaikkia boksin läpi tulevia lähetyksiä, vain 'suoria' lähetyksiä, tallenteita, vuokraelokuvia vai kaikkia, vai jotakin kombinaatiota näistä?

    Entä elokuvat, joissa kerrotaan "...Elokuvat aina parhaimmalla kuvalaadulla". Entä äänet? Mitä vuokraus maksaa, onko se kaikista elokuvista sama hinta?

    Lisäksi kiinnostaa se, kuinka boksi määrittää tuon 'adaptiivisen kuvanlaadun'. Nopeuden, häiriöttömyyden vai minkä mukaan? Ja mitkä ovat raja-arvot.
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    Kauppojen tekeminen on interaktiivista. Myyjä kertoo sen, minka ajattelee asiakasta kiinnostavan ja asiakas kysyy niistä asioista, joista haluaa tietää lisää.

    Itsekin teen myyntityötä, joskaan en puhelinmyyntiä, ja olen huomannut sen, ettei myyjä ole ajatustenlukija. Koskaan ei voi täysin tietää, mikä asiakasta kiinnostaa ja mikä juuri hänelle on relevanttia. Siksi on pakko luottaa siihen, että myös asiakas osaa kysyä ne kysymykset, jotka juuri hänelle ovat merkittäviä.

    Esimerkiksi itselleni ei ole mitään merkitystä tukeeko boksi ruotsinkielistä tekstitystä tai onko siihen mahdollisuus saada maksullisia urheilukanavia. Jollekulle toiselle nämä voivat olla se kaikkein oleellisin asia. Itselleni oleellisin asia oli se, tukeeko boksi mobiililaajakaistaa, koska hankkiessani Viihdettä N7700 oli juuri tullut markkinoille ja muistaakseni aikaisemmat boksit eivät toimineet mobiililaajakaistan kanssa.

    Se on täysin mahdoton arvata, mikä on kenellekin tärkeää. 
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki
    jusvuori kirjoitti:
    Kauppojen tekeminen on interaktiivista. Myyjä kertoo sen, minka ajattelee asiakasta kiinnostavan ja asiakas kysyy niistä asioista, joista haluaa tietää lisää.

    Itsekin teen myyntityötä, joskaan en puhelinmyyntiä, ja olen huomannut sen, ettei myyjä ole ajatustenlukija. Koskaan ei voi täysin tietää, mikä asiakasta kiinnostaa ja mikä juuri hänelle on relevanttia. Siksi on pakko luottaa siihen, että myös asiakas osaa kysyä ne kysymykset, jotka juuri hänelle ovat merkittäviä.

    Esimerkiksi itselleni ei ole mitään merkitystä tukeeko boksi ruotsinkielistä tekstitystä tai onko siihen mahdollisuus saada maksullisia urheilukanavia. Jollekulle toiselle nämä voivat olla se kaikkein oleellisin asia. Itselleni oleellisin asia oli se, tukeeko boksi mobiililaajakaistaa, koska hankkiessani Viihdettä N7700 oli juuri tullut markkinoille ja muistaakseni aikaisemmat boksit eivät toimineet mobiililaajakaistan kanssa.

    Se on täysin mahdoton arvata, mikä on kenellekin tärkeää. 

    Myyjän velvollisuus on ennen kulutushyödykesopimuksen tekemistä antaa kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi mm. seuraava tieto, ellei tieto ilmene muutoin asiayhteydestä:

    • kulutushyödykkeen pääominaisuudet siinä laajuudessa kuin on asianmukaista ottaen huomioon kulutushyödyke ja käytetty viestin
    Erityisesti asiakaspalvelijan ehdottamassa laitevaihdossa, jossa ELISAn tapauksessa asiakaspalvelijalla näkyy tiedot aiemmasta ja tulevasta laitteesta, oleelliset tiedot jotka on kerrottava ovat laitteiden eroavaisuudet. Tämä ei ole mielipidekysymys, vaan selkeä myyjän velvollisuus. Kun laitteessa/palvelussa on tallennusmahdollisuus, niin ohjelman tallentaminen tarkoittaa sen ohjelman tallentamista sellaisenaan. Ei mitään modifioitua uustuotantoa. Jos tallentaminen ei ole tallentamista, vaan jonkin modifioidun tuotoksen saattamista katsottavaksi, niin se on kyllä asia, joka pitää myyjän kertoa.

    On aika yksinkertaista koittaa selvitä asiasta sanomalla, etten minä tiedä mitä asiakas haluaa. Myyt kuluttajille mitä tahansa, jossa ominaisuus poikkeaa totutusta tai aiemmasta samaan tarkoitukseen itsesi/organisaatiosi myymästäsi laitteesta/palvelusta, niin siitä on kerrottava.

    Osallistu keskusteluun