Vastattu

Netgem 7800 pätkii välillä, kuva menee mustaksi

  • 8 maaliskuu 2018
  • 15 kommenttia
  • 1235 katselukerrat

Moi,

sain tuossa muutama viikko sitten uuden Netgem 7800 jonka vaihdoin vanhan 7700 tilalle. Muuten toiminut erittäin hyvin ja ollut tyytyväinen mutta nyt muutamana päivänä huomannut että kuva alkaa pätkimään eli muuttuu kokonaan mustaksi ja kuva palaa hetken kuluttua. Samalla myös ääni pätkii. Tätä jatkuu niin kauan kuin virrat sammuttaa. Kaapelit on kunnossa sillä vanha 7700 toimi moitteetta tältä osin. Olen yrittänyt seurata milloin tämä tapahtuu ja mielestäni tulee silloin kun katson 500 alkuisia kanavia tai esim. HBO:ta. Toki vaikea sanoa onko se syy sillä harvoin katson antennin kautta tulevaa lähetystä.

Tämä pätkiminen korjaantuu kun käyttää virrat pois boksista mutta palaa aina välillä kummittelemaan. Olen myös palauttanut tehdasasetukset. Onko ominaisuus vai vika, onko muilla samanlaista ongelmaa? Onko mitään enää tehtävissä vai meneekö boksi taas vaihtoon.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Patomiäs 8 maaliskuu 2018, 14:54

Pystytkö testiksi laittamaan tuohon verkkojohdon käyttöön? Saisi rajattua tuon ongelman alkulähdettä sen osalta pienemmäksi suuntaan tai toiseen
Katso alkuperäinen viesti

15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
No on tuo kyllä erikoinen ongelma. Jos se tuntuu olevan pelkästään +500 kanavilla ja HBOlla tuo voisi viitata nettiyhteyteenkin. Minkälainen nettiyhteys sulta löytyy?
Käytätkö sitä langattomasti vai verkkokaapelilla kytkettynä?
WIFI käytössä, 30/5 liittymä, täysin samalla tavalla kuin vanhakin boksi joka toimi. Kaikki tallenteet ja 500 alkavat kanavat toimii nopeasti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Pystytkö testiksi laittamaan tuohon verkkojohdon käyttöön? Saisi rajattua tuon ongelman alkulähdettä sen osalta pienemmäksi suuntaan tai toiseen
Enpä ole saanut etehernettiä boksille vedettyä mutta tänä aikana huomannut myös uuden ongelman joka ilmenee toisinaan eli mustat alueet kuvassa välkkyvät välillä "lumisadetta". Pitää jostain vielä hommata uusi hdmi piuhu mutta vanhalla 7700 boksilla ei mitään tällaista ilmennyt.

Nämä molemmat viat poistuvat kun sammuttaa digiboksin hetkeksi.
Täällä samanlainen ongelma kuin aloittajalla, onko tähän löytynyt ratkaisua? Boksi kaapelilla kiinni nimellisesti 100M kaistassa.
Täällä tekee samaa. En tosin tiedä mikä tuon mustan keksinnön mallimerkintä on. Varmaankin n7700.
@Patomiäs Osaisiko joku kommentoida tätä asiaa?
Meillä laite verkkopiuhassa. Ja pidempien katkosten kohdalla näyttö (TV) osaa sanoa, että HDMI-yhteys pätkii, onko näissä ollut ongelmaa HDMI-porteissa?

Laite myös kuumenee kuin hellankoukku, käänsin keksinnön ensin katolleen ja sitten kyljelleen mutta ei se tahdo auttaa. Joku oli lisännyt tietokoneen tuulettimen tuon palikan pohjaan ja pitää laitetta kyljellään tai katollaan ja se kuulemma auttoi. Mutta pitääkö oikeasti peruskäyttäjän alkaa tällaisiin virityksiin?

On myös ollut WLANissa, on buutattu ja otettu virtapiuhoja kahvinkeitintä myöden pois ja laitettu takaisin. Aina vaan satunnaisesti pätkii.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Ikävältä kuulostaa tuo pätkimisongelma ja vaikuttaa nimenomaan olevan siinä digiboksin ja television välisessä yhteydessä eikä kuvasignaalissa itsessään, jos koko ruudun tosiaan mustaksi heittää.

Kannattaa testata toisella HDMI-johdolla ja testata TV:n kaikki HDMI -portit läpi. Vielä parempi on, jos pystyy jollakin toisella HDMI:n kautta kuvan ja äänen siirtävällä laitteella testata ettei samaa pätkimistä muilla laitteilla tapahdu. Jos näillä testeillä ei syyllinen löydy, niin kannattaa olla yhteydessä suoraan asiakaspalveluun. 🙂

Kuumeneminen Netgemin kanssa useimmiten kertoo heikosta signaalista. Oli kyse sitten heikosta wifistä, antennisignaalista tai vaikka sitten siitä HDMI:stä.
Tämä pätkiminen siis alkoi kun vanha N7700 vaihdettiin uuteen N7800, joten muun infran boksin ympärillä pitäisi olla toimintakuntoista. Sellainen ominaisuus tuossa tuntuu olevan, että mikäli modeemi/boksi yhdistelmästä katkaisee sähköt, kuten on ollut öisin tapana, niin tuo pätkiminen on aivan sietämätöntä, mutta kun pitää laitteet lämpöisenä niin pätkiminen _melkein_ häviää.
Joo, infra on täälläkin varmasti toimiva, ja tarkemmin ajateltuna tuo jesasin ilmiö on meilläkin tosiaan totta. Eli laitteen lämmettyä, ongelma vähenee tai jopa katoaa kokonaan.

Hieman yllättäen, viaksi tarjotaan taas kerran jotain muuta kuin itse laitetta 😃
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Jos eri porttien ja piuhojen vaihtaminen sekä tehdasasetuksille palautus ei tuota tulosta, niin kannattaa pirauttaa asiakaspalvelun vikapuolelle että saadaan tutkittua: https://elisa.fi/yhteystiedot
Joopa joo. Toimiiko tää palvelu millään muulla digiboksilla? Ei vissiin. Tää pätkiminen on vaan pahempaa koko ajan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ei toimi muuta kuin meidän toimittamilla digibokseilla. Kannattaa tosiaan soittaa tuonne vikapuolelle niin saadaan hommaa rullaamaan nopeammin 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kuumeneminen Netgemin kanssa useimmiten kertoo heikosta signaalista. Oli kyse sitten heikosta wifistä, antennisignaalista tai vaikka sitten siitä HDMI:stä.

Kuumeneminen Netgemin kanssa johtuu passiivisesta jäähdytyksestä. Itselläni olisi aikanaan voinut paistaa kananmunat digiboksin päällä. Laite oli kiinni langallisessa verkossa, antennisignaalissa ei ole ollut moittimista ja HDMI -piuhat/liitännät kunnossa. Toki, jos joku signaali tahmaa, kasvaa laitteen lämpötilat entisestään.

Netgemillä kun on tapana käydä kuumana, ei se pitkässä juoksussa voi tehdä hyvää laitteen komponenteille. Aktiivinen jäähdytys olisi tehokkaampi, mutta laite todennäköisesti huutaisi kuin pieni porakone.

Osallistu keskusteluun