Vastattu

Netgem 7800 tökkii


Käyttäjätaso 1
Mikähän nyt on tämän "uuden"* Netgem 7800 boxin kanssa, kun vähän väliä tulee ruutuun "Yhteys katkaistu" ja muutaman sekunnin päästä "Lähiverkkoyhteys muodostettu", aiheuttaen kuvan pysähtymisen ja jonkun sekunnin päästä äänen väliaikaisen katoamisen kun kuva suvaitsee taas jatkaa liikkumista (kuvan ja äänen uudelleen synkronointi taitaa olla kyseessä).
Kapine kiinni piuhalla Cisco epc 3928 kaapelimodeemissa, yhteys Elisan 100/10.
Tapahtuu kaikilla kanavilla, mutta 500+ kanavapaikkojen kanavilla tiuhempaan kuin peruskanavilla.

*"uuden" lainausmerkeissä siksi, että kun pakotettiin hyvin toimineesta Pacesta luopumaan, tuli postissa tuo 7800, missä ei kuitenkaan käyttöohjeen mainitsemia suojamuoveja ollut, eli epäilisin jonkun muun palauttamaksi laitteksi joka sitten on pistetty kiertoon - liekö epäkelvoksi todettu kapine palautettu, ja Elisa pannut vahingon kiertämään?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne 11 maaliskuu 2018, 12:16

Jkunnari kirjoitti:


Ongelma on tuo Netgem 7800, joka ihan itse itsekseen katkoo omaa lähiverkkoyhteyttään.



Mahdollisia vian aiheuttajia on kolme.

1. digiboksin ethernet-portti
2. kaapelimodeemin ethernet-portti
3. porttien välinen ethernet-kaapeli

Toimiiko boksi langattomastikaan ?

Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Heippa, ootko kokeillut minkälaisia toimenpiteitä kokeillut tehdä tuolle? 🙂
Esim. tehdasasetusten palautus voi jeesiä. Ja onhan asetuksista valittu myös, että tuo käyttää sitä verkkokaapelia?
Peruskanavat toimii antennikaapelin kautta, toimiiko ne normaalisti?
Käyttäjätaso 1
Huokaus.
On asetuksista valittu että käyttää verkkokaapelia. Piti sekin valinta 2-3 kertaa tehdä, että alunperin edes suostui yhteyttä muodostamaan.
Peruskanavat näkyvät erinomaisesti suoraan TV:stä ja hyvin myös tuon boxin kautta, vaikka boxi nuita "Yhteys katkaistu" - "Lähiverkkoyhteys muodostettu" tekstejä aina välillä ruutuun nakkeleekin.

Kokeilen nyt sitten sen 7800:n täräyttämistä tehdasasetuksille.

Jos tuota tehdasasetusten palautusta pitää harrastaa kovinkin tiuhaan (mikäli se edes muuttaa mitään tähän ongelmaan liittyen), on täysin selvää että meille asiakkaille on pakotettu käyttöön epäkelpo laitteisto, hyvin toiminut palvelu muutettu toimimattomaksi.
Käyttäjätaso 1
Ja resetoinnit + tehdasasetusten palautukset tehty.

Yllätys-yllätys: ensimmäinen "Yhteys katkaistu" tuli alta minuutissa kun kanavaksi vaihdoin 590 eli Eurosport 2.
Käyttäjätaso 1
Pahimmillaan 3 kertaa 5 minuutin aikana Netgem 7800 katkaisee oman yhteytensä lähiverkkoon ja aukaisee sen 10-20 sekunnin kuluttua uudelleen.

Tämä tarkoittaa että 500 -alkuiset kanavat pysähtyvät, jatkuvat hetken päästä pikselimössönä ja ääni katoaa, kunnes tapahtumat hypähtävät muutaman sekunnin eteenpäin.

KOLME kertaa VIIDEN MINUUTIN aikana!

Sama tapahtuu kun yrittää katsoa tallenteita, ei onnistu.
Joko tulee heti ilmoitus "Palvelun käyttäminen edellyttää, että Elisa Viihde -digiboksi on yhdistetty internetiin." tai tallennetta pystyy katsomaan vajaan minuutin, jonka jälkeen boksi katkaisee oman lähiverkkoyhteytensä ja ruutu pimenee muuten, vain ilmoitus "Palvelun käyttäminen edellyttää, että Elisa Viihde -digiboksi on yhdistetty internetiin." on näkyvissä.

500 -alkuiset kanavat siis näkyvät huonosti ja rajusti pätkien.
Tallentaiden katsominen on mahdotonta.

Miksi, oi MIKSI tuollainen romu piti VÄKISIN TUNKEA meille riesaksi ja Pace saattaa kokonaan toimimattomaksi, sen kanssa tämmöisiä ongelmia ei ollut. ?!?!?!?!?

Ongelma todellakaan ei ole nettiyhteydessä, äsken samaan modeemiin kytkemälläni tietokoneella tehty speedtest Helsinkiin DNA Welhon palvelimeeen näytti 14ms ping / 92,76Mbps up / 9,97Mbps down.

Ongelma on tuo Netgem 7800, joka ihan itse itsekseen katkoo omaa lähiverkkoyhteyttään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jkunnari kirjoitti:


Ongelma on tuo Netgem 7800, joka ihan itse itsekseen katkoo omaa lähiverkkoyhteyttään.



Mahdollisia vian aiheuttajia on kolme.

1. digiboksin ethernet-portti
2. kaapelimodeemin ethernet-portti
3. porttien välinen ethernet-kaapeli

Toimiiko boksi langattomastikaan ?
Käyttäjätaso 1
Noniin, päästiin asiaan. 🙂

Noin tunnin vianetsinnän tuloksena vahva epäilys kohdistuu vaihtoehtoo nro. 1. (portti ja/tai sen ohjaus laitteen ohjelmistossa).
Samalla piuhalla läppärin yhteys samaan modeemin porttiin toimii moitteettomasti.

Epätoivoisena kokeilin yhdistää langattomasti (onneksi laitteet samassa huoneessa, välimatka n. 3,5m ja suora näköyhteys).
Boksin asetuksissa näkyi 2 kertaa samalla tunnuksella WiFi -yhteys, olletikin toinen on 2,4 GHz ja toinen 5 GHz, yhdistin listassa alempana näkyvään (olisiko se 5 GHz kaista?), ja toistaiseksi näyttää hyvältä.

Tallenteen katsominen onnistuu, 500+ -kanavat näkyvät pätkimättä.
Huvin ja urheilun vuoksi jätin sen ethernet -kaapelinkin paikoilleen, mielenkiintoista on se, että kun kanavaksi valitsen esim. tuon em. Eurosport 2:n, ethernet -yhteyttä kuvaava oranssi valo sammuu välittömästi modeemin etupaneelista, mutta kanava näkyy silti normaalisti (koska data kulkee langattomasti) eikä verkkoyhteyden katkeamisilmoitusta tule ruutuun. Parin kymmenen sekunnin kuluttua oranssi valo syttyy taas.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Kiitos vastauksesta. Onko yhteys toiminut normaalisti ja katkomatta näin langattomana ollessaan?

Jos haluat vielä testata vanhaa yhdistämistapaa, niin suosittelisin kokeilemaan yhteyttä modeemista digiboksiin vielä toisella verkkokaapelilla ja toisesta modeemin LAN -portista. Modeemin LAN 1-3 portteja voi käyttää boksin kanssa 🙂
Muutoin toimii, mutta parikertaa on pävittänyt ja molemilla kerrpoilla kanavat meni sekaisin, en viitsi räpeltää vaan tehdasasennukset taas kerran käyttöön
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Onko jaakkolaaksolla sama ongelma kuin keskustelun aloittaneella vai millä tapaa kanavat on menneet sekaisin?
Keskustelun aloituksessa oli ongelmana vikailmoitukset "Yhteys katkaistu" ja" Lähiverkkoyhteys muodostettu" . Tämän lisäksi kuva pysähteli ja ääni hävisi. Onko kyseessä sama vai eri vaiva?
Ei ole nyt muuta kuin päivitys laittaa kanavat sekaisin, ja tuolla asetuksissa ei voi siinäkohtaa tehdä mitään, vaikka mitä tekis. Alussa oli käyttäjävika, sain täältä vastauksen, eli normaali anteeni pitää laittaa myös kiinni. Täällä on nettitikulla huono yhteys, ja sen kun tietää loput viat johtuvat siitä. Hankin tikulle pitkän usb-johdon, sitä kun vie paikasta toiseen, niin pelaa, lumisateellä on ihan mykkänä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Ahaa, aivan. Siis että kanavapaikat menevät sekaisin päivityksestä johtuen ja tehdasasetukset auttaa niiden korjaamiseen?
Teetkö kanavalistaan muokkauksia? Jos teet, niin asiaan vaikuttaa hyvin todennäköisesti kanavalistan muokkaukseen liittyvä bugi ohjelmistossa. Linkki aiheeseen Palstalla: http://elisa.to/2FXqHTc
Suosittelemme ettei kanavalistaa muokattaisi bugin aikana, jotta kanavat pysyvät paikoillaan. Pahoittelemme asian aiheuttamaa harmia ja mielipahaa 😞
Käyttäjätaso 1
Prinsessaponi kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Onko yhteys toiminut normaalisti ja katkomatta näin langattomana ollessaan?

Jos haluat vielä testata vanhaa yhdistämistapaa, niin suosittelisin kokeilemaan yhteyttä modeemista digiboksiin vielä toisella verkkokaapelilla ja toisesta modeemin LAN -portista. Modeemin LAN 1-3 portteja voi käyttää boksin kanssa :)

Sen verran useasti kokeilin modeemin LAN -portteja 1-3 ennen kuin epätoivoisena päädyin langatonta yhteyttä kokeilemaan, että uskon vähemmälläkin Netgemin verkkoportin olevan sökö.
Kaapelia en vaihtanut, koska samalla kaapelilla muut kokeilemani laitteet toimivat moitteetta.

Nyt kun se vekotin tuntuu toimivan WiFillä, en sekoile piuhan kanssa - if it's not broken, don't fix it!

Eipähän ole ennen kohdalle sattunut tilannetta että langaton yhteys on se joka toimii varmemmin, mutta näköjään kaikki on mahdollista.

Osallistu keskusteluun