Vastattu

Netgem N7700 ja helmikuun odotettu päivitys.



Näytä ensimmäinen kirjoitus

341 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Olen uusivanha viihteen käyttäjä ja pari kuukautta vasta takana. Vanhalla versiolla ei mikään valikko tökkinyt kertaakaan 4G:n yli, uusimmalla versiolla valikoissa selaaminen jumittaa boxia tämän tästä. Tällä uusimmalla päivityksellä mentiin siis takapakkia tai pysyttiin korkeintaan samalla viivalla.
Jonkinmoisen jonotuksen jälkeen sain Elisan häiriöpalvelusta vastauksen että jospa pitäisit useamman minuutin ajan virtoja kokonaan pois modeemista ja digiboksista. Samalla sain vinkin että näitä samoja käynnistysongelmia on ollut muillakin joilla digiboksi on liitetty scartliitimellä televisioon.

Noh, virtojen pois pitäminen ei auttanut heti alkuun. Mutta kun vaihdoin hdmi liitännän alkoi boksi käynnistyä kiltisti niin kuin pitääkin ja kuva tuli televisioon. Ainoa ongelma tässä on vain se että kuvan mukana ei tullut ääntä. Tämä taisikin olla alkujaan se syy miksi scart oli käytössä. Television hdmi äänet taisivat kadota yhden ukkosvaurion myötä jossa meni hajalle silloinen modeemi ja digiboksi. 
Käyttäjätaso 2
Onko kukaan kokeillu tuota Netflixiä? En tiedä tuliko tuo päivityksessä, mutta nyt pitäisiä toimia. http://elisa.fi/netflix/
Testasin Netflixiä hetko sitten. Toimi ihan ok, hivenen hitaasti käynnistyy. Saattaa olla etten jaksa käynnistää htpc:tä Netflixin vuoksi enää. Aika näyttää sitten paremmin millanen tuo on.

Jotain hyvää tuli sentäs tähän susiboxiin. Tosin olisin ajansiirron ottanut mieluummin 😛
Käyttäjätaso 2
Mites kuvanlaatu ja monikanavaäänet?
Käyttäjätaso 3
Netflix toimii omalla käyttöliittymällä Netgemin kautta, joten HD-reso ja monikanavaäänet ovat saatavilla. Juuri näin muidenkin ohjelmakirjastojen pitäisi toimia 🙂
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Kauanko tuon Netflixin asennuksen pitäisi kestää?

Istunut nyt noin 30minuuttia tuossa "Asennetaan..." tilassa.
Käyttäjätaso 3
Aika ovelaa Elisalta tuoda Netflix. Nyt kaikki ihan innoissaan asiasta ja unohtuu, että ajansiirrot ym. luvatut asiat jäivät puuttumaan tässä bugi korjauksessa. Kysymys Elisalisille sinne viikoittaisiin palaveriehin vietäväksi: tuleeko se ajansiirto ja joutuuko taas odottamaan vuoden?
inf kirjoitti:
Kauanko tuon Netflixin asennuksen pitäisi kestää?

Istunut nyt noin 30minuuttia tuossa "Asennetaan..." tilassa.

Minulla se ensin jäi jumiin Netflix-ruutuun, mutta sieltä poistuttuani, uudella kerralla asennus meni parissa minuutissa.
Käyttäjätaso 3
Mulla asennus kesti muutaman sekunnin.
Ajansiirtoa odotellessa!
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
TomiS kirjoitti:
Testasin Netflixiä hetko sitten. Toimi ihan ok, hivenen hitaasti käynnistyy. Saattaa olla etten jaksa käynnistää htpc:tä Netflixin vuoksi enää. Aika näyttää sitten paremmin millanen tuo on.

Jotain hyvää tuli sentäs tähän susiboxiin. Tosin olisin ajansiirron ottanut mieluummin :P
Tuntuu toimivan kyllä hyvin, lukuunottamatta sitä, että kuva pätkii satunnaisesti, ikään kuin skippaisi freimin tai kaksi silloin tällöin. Ei tarvitse täälläkään enää Xboxia käynnistellä Netflixin vuoksi, paitsi jos tuota pientä pätkimistä ei saada korjattua piakkoin.
Käyttäjätaso 2
Luvattiin mitä luvattiin.

Tuli mieleeni tositarina jonka edesmennyt duunikaverini kertoi eräästä työmatkastaan ratikassa. Nuori isä sätti pikkupoikaansa viereisellä penkillä: "Sä lupasit olla rauhallisesti ratikassa mutta koko ajan riehut siinä!". Pikkupoika katsoi isäänsä ja tokaisi takaisin: "Sinäkin lupasit äiskälle ettet enää ***** lavuaariin mutta mä näin että sä teit sen aamulla". Nuori isä otti pojan kädestä kovaa kiinni ja poistuivat ratikasta heti seuraavalla pysäkillä, kanssamatkustajien naurujen säestäminä.

Se siitä lupauksesta ja sen pitämisestä. Taitaa Elisa olla samassa veneessä isän kanssa... mutta kukaan meistä ei naura!
Käyttäjätaso 3
Oho, Netfflix selaus toimii sulavasti ja itse ohjelma avautuu muutamassa sekunnissa.
Käyttäjätaso 2
Jatkan Netflix teemaa, joka on itselle läheinen. Itse vertaan Elisa Viihdettä ja Netflixiä toisiinsa usein käyttäjäkokemuksen kannalta. Tästähän Elisan henkilökunta ja Elisan "fan-boy:t" eivät yleensä tunnu pitävän. Lienee aiheena kiusallinen, koska vastaukset ovat yleensä olleet melko happamia esimerkiksi tyyliin "palveluita ei voi verrata keskenään koska käytetty tekniikka täysin erilaista".

Todella kummallinen peruste omasta mielestäni, koska vertauksen voi mielestäni aivan hyvin tehdä. Molemmissa palveluissa, Viihteessä ja Netflixissä, on kyse streamatun audiovisuaalisen materaalin katsomisesta "asiakaspäätteeltä" maksua vastaan. Asiakaspuolelta merkitsevää on se mikä on asiakaskokemus, laatu ja toimintavarmuus on merkitsevää. Ei se, kuinka ingenjöörit tai koodarit ovat asian toteuttaneet.

Asiakaspuolelta katsottuna teknisen toteutuksen laadusta voi tehdä jotain päätelmiä softa- ja hardwarepuolen klaaramisesta, vaikka mitään ITC osaamista ei olekkaan. Siitä nimittäin kertoo juurikin tuo edellämainittu asiakaskokemus.

Viihteen boksina kotonamme on Pace, joka on muutaman metrin verkkokaapelilla kiinni ADSL modeemissa. Ongelmia on enemmän tai vähemmän jatkuvasti, samoja mitä täällä on kuvattuna. Myös tallenteen audiovisuaalisen laadun kun myös toimintavarmuuden osalta. Syyksi Elisa tarjoaa aina sitä, että talonyhtiömme kuparikaapelointi on niin vanhaa että se tuottaa häiriölähteitä ja täten heikentää boksin toimintaa ja katselukokemusta.

Samaan aikaan kuitenkin Netflix toimii täysin virheettä ja rivakasti. Sama talo, sama kaapelointi, sama modeemi. Netflixin katselupäätteenä on seitsemän vuotta vanha PS3 joka on vielä WLAN yhteydessä LANGATTOMASTI samaan Elisan toimittamaan modeemiin, jossa Pace on kiinni verkkopiuhalla.

Yleensä kun esitän Elisan väelle tämän esimerkin kritiikkinä ja esimerkkinä huonosta laitteistosta ja palvelun teknisestä toteutuksesta, saan happaman vastauksen ja yleensä tuon perustelun "erilaisesta teknisestä toteutuksesta" joka on anteeksi vaan, omasta mielestäni kovin outo ja epärelevantti. Asiakaskokemus on kaikkein tärkein.

Toivoisinkin tähän nyt jotain kommenttia Elisan väeltä, mutta en aio pidättää hengitystäni sitä odottaessani.
Käyttäjätaso 3
Onhan se erilainen tekninen toteutus, selvästi huonompi.
Käyttäjätaso 2
Tuota itsekin kummastelen, sillä esim. Netflix toimii todella hyvin PS3:n kautta langattomasti SuperHD-laadulla + Dolby Digital -äänillä. Täällä tarjotaan esimmäiseksi "kytke ethernetpiuha -korjausta" melkein ongelmaan kuin ongelmaan. 

Itse en ole kyllä edes N7700:a langattomasti kokeillut, eikä ole muutenkaan suurempia pätkimisongelmia ollut palvelun kanssa. Lähinnä nämä boksin ja palvelun puutteet ärsyttävät (ja katteettomat lupaukset):

  • Ala-arvoinen EPG
  • Vuokraamon monikanavaäänet
  • Kanavalistan muokkaus
  • Ei mahdollisuutta katsoa keskeneräistä tallennusta
  • Ajansiirto
Ihan vain muutaman mainitakseni.

Päivityksestä puheenollen, noiden animaatioiden lisäksi, olen huomannut boksin käynnistymisen pidentyneen.
Käyttäjätaso 2
Pexier,

Hyvin kiteytetty. Meillä on kotona noin 8-10mb ADSL yhteys. Netflixistä saa streamattua ilman minkäänlaisia ongelmia aika hemmetin hyvälaatuista kuvaa. En tiedä, onko kyseessä HD tasoinen kuva, mutta selkeästi parempaa kun DVD levyiltä toistettava ja vähintäänkin yhtä hyvää tai pykälän verran parempaa kun HD televisiokanavilta tuleva.

Samaan aikaan, Viihteen leffavuokraamosta ei pysty katsomaan HD tasoisia leffoja, vaan tyytyminen on vaatimattomampaan vaihtoehtoon. Kuva ja ääni pätkii ja puuroituu jatkuvasti HD tasoisella kuvalla.  

Selitykseksi oman palvelunsa huonolle laadulle Elisa tarjoaa selitykseksi aina edellämainittua hidasta yhteyttä ja talon vanhaa kaapelointia. Kumma juttu kun Netflixiä eivät tunnu edellämainitut puutteet vaivaavan, ei vaikka signaali PS3:lle kulkee vielä WLANin yli joka on Elisan Pacelle ollut "verboten" aina Elisan teknisten asiantuntijoiden mukaan. Onhan niissä talon kaapeloinneissa varmasti parannettavaa, mutta kertoo se myös samalla Elisan palvelun osalta paljosta muusta parantamisen tarpeesta.
tapwin kirjoitti:
Jatkan Netflix teemaa, joka on itselle läheinen. Itse vertaan Elisa Viihdettä ja Netflixiä toisiinsa usein käyttäjäkokemuksen kannalta.


Ymmärrän hyvin vertailusi lähtökohdan, videopalvelu kuin videopalvelu. Tekniset erot ovat kuitenkin todellisuutta, monet niistä tulevat toimintaympäristöstä eikä Elisan toiminnasta ja jos palveluja haluaa vertailla järkevästi niin niitä on pakko ottaa jonkin verran huomioon.

Et kerro tarkemmin mitä ongelmia sinulla on Pacen kanssa, joten en voi ottaa kantaa siihen onko juuri sinulla talon kaapelointi osallinen ongelmaan vai ei. Pacessa on edelleen omat ongelmansa, erityisesti juuri toimintavarmuuden osalta, ja niiden esiintyminen ja vakavuus on hyvin tapauskohtaista. Jossain tapauksissa boksin vaihto toiseen malliin on paras tai ainoa ratkaisu.

Tallenteiden audiovisuaaliseen laatuun sen sijaan pystyy ottamaan kantaa. TV-ohjelmien verkkotallennus on tähän kevääseen asti perustunut yksityisen kopioinnin oikeuteen ja osana tätä kokonaisuutta on ollut oletus että verkkotallennuspalvelu ei saa muuttaa tallenteita vaan ne säilötään ja toimitetaan eteenpäin samassa formaatissa kuin ne jaellaan antenniverkossa. Tuo formaatti (MPEG-2) täyttää pian 20 vuotta ja ei ole millään mittarilla optimaalinen videokuvan jakeluun internetin yli. Tämä asia on onneksi muuttumassa, mutta senkin jälkeen tietysti tallenne ei voi olla kuvanlaadultaan yhtään parempi kuin alkuperäinen lähete josta se on tehty.

Netflixin, sekä Elisa Viihteessä esimerkiksi vuokraamon sisältöjen suhteen, tilanne on toisenlainen. Videotiedostot saadaan suoraan studioilta, yleensä hyvissä ajoin ja ne voidaan muuttaa jakeluun parhaiten soveltuvaan muotoon. Jos siis haluat verrata Elisa Viihteen ja Netflixin kuvanlaatua, niin parhaan vertailun saat vertaamalla samantyyppistä sisältöä. Joku kultasilmä varmasti löytää vielä tälläkin tasolla eroa, itselleni ei sellaista taitoa ole suotu vaan minun silmääni molemmat näyttävät tarpeeksi virheettömiltä.

Playstation 3:n käyttäminen vertailulaitteena muuten imartelee kovasti. Kun se esiteltiin, internetin tarinoiden mukaan yhden laitteen valmistaminen maksoi Sonylle yli $800 eli satoja dollareita enemmän kuin hinta jolla sitä myytiin. Nyt kun noita on valmistettu ehkä 90 miljoonaa kappaletta niin valmistuskustannuskaan ei ole enää kuin kolminkertainen verrattuna tyypilliseen digiboksiin.
tapwin kirjoitti:
 

Samaan aikaan, Viihteen leffavuokraamosta ei pysty katsomaan HD tasoisia leffoja, vaan tyytyminen on vaatimattomampaan vaihtoehtoon. Kuva ja ääni pätkii ja puuroituu jatkuvasti HD tasoisella kuvalla.  

Selitykseksi oman palvelunsa huonolle laadulle Elisa tarjoaa selitykseksi aina edellämainittua hidasta yhteyttä ja talon vanhaa kaapelointia. Kumma juttu kun Netflixiä eivät tunnu edellämainitut puutteet vaivaavan. Onhan niissä varmasti parannettavaa, mutta kertoo se myös samalla Elisan palvelun osalta paljosta muusta parantamisen tarpeesta.

En huomannut tätä ennen edellistä vastaustani. Tein väärän tulkinnan että tarkoitit audiovisuaalisella laadulla kuvanlaatua, mutta tuo pätkiminen on vika eikä normaalitoimintaa. Pace ei käytä (toisin kuin N7700 ja se Netflix) adaptiivista kuvanlaatua joka todennäköisesti poistaisi tuon virheilyn.
Käyttäjätaso 2
No en tiedä kannattaako tuosta vertailusta nyt tulla imarrelluksi..:smileycheesy: Ehkä tuo vertailu oli huono, pleikkarihan ei mikään digiboksi ole. Ja sen huomaa että siihen (PS3) on panostettu, se toimii.

Vuokraamon kuvanlaadusta en mutise itsekään sen enempää, vaikka Netflixin (vähemmän pakattu) SuperHD näyttääkin pirun hyvälle, mutta Netflixissä on ainakin monikanavaäänet ja tiedoissa mainittu selvästi mikä ääniraita leffassa on.

Olisiko pleikkarin tilalle vertailuun pitänyt ottaa 35€:n Chromecast..:p
Käyttäjätaso 3
Samoissa internet tarinoissa kerrotaan Netgemiin tulevan alkuvuodesta päivitys, jossa on ajansiirto..........:smileyundecided:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Sen enempää puuttumatta näihin digiboksimalleihin, niin eniten ihmetyttää Elisan tapa tuoda uudet tuotteet markkinoille.

Jos ostan auton ja sen tuulilasinpyyhkijät ei toimi, niin pitääkö odottaa vuosikausia, että sen systeemin saisi toimimaan?

Miten Elisa testaa uudet tuotteet? Mikä on se toimimattomuuden alaraja, että uusi tuote lanseerataan? Kuva näkyy kerran viikossa suunilleen ok?
Pexier kirjoitti:
 

Olisiko pleikkarin tilalle vertailuun pitänyt ottaa 35€:n Chromecast..:p 

Viihteessähän on toistaiseksi Chromecastille tarjolla vain tallenteet, mutta tälläisia vertailuja lukisin kyllä mielelläni.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Arska kirjoitti:
Sen enempää puuttumatta näihin digiboksimalleihin, niin eniten ihmetyttää Elisan tapa tuoda uudet tuotteet markkinoille.

Jos ostan auton ja sen tuulilasinpyyhkijät ei toimi, niin pitääkö odottaa vuosikausia, että sen systeemin saisi toimimaan?

Miten Elisa testaa uudet tuotteet? Mikä on se toimimattomuuden alaraja, että uusi tuote lanseerataan? Kuva näkyy kerran viikossa suunilleen ok?

Jaa. Pitäisköhän tässä ottaa Mr. Lutherin teemat käyttöön, eli naulata digiboksi jonkun kirkon oveen sopivan tekstin kera? :smileycool:

No vastaavanhan joku teki Audinsa kanssa...

http://yle.fi/uutiset/turkulaisen_audi-miehen_hermot_menivat_maahantuojaan__aloitti_yhden_auton_mielenosoituksen/8020573

Osallistu keskusteluun