Vastattu

Netgem N7700 ja Sony NX723 --> HDMI sekaisin

  • 13 elokuu 2014
  • 60 kommenttia
  • 22454 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

60 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Käyttäjätaso 3
Jos ihan tekstin kanssa...

Eli 8.9. moderaattori Jaksuu kirjoitti, että ongelma on havaittu ja viety laitevalmistajalle, sitten kerrotaan, että korjaantuu ohjelmistopäivityksellä, eikä siis tietenkään seuraavassa vaan mahdollisesti sitä seuraavassa... Mikäs ihme tämä "ilmenee hitaammilla yhteyksillä" ja tee vikailmoitus kommentti nyt oikein on? Mitä ihmettä netin nopeus liittyy siihen, että tuo kirottu matolaatikko sekoittaa tv:n ja kotiteatterin yhteydenpidon? Ja mitä vikailmoitus auttaa kun on sanottu että johtuu ihan tuosta digiboxina jakelemastanne riesasta? Onko vastauksia?
Käyttäjätaso 3
Markan boxi markan softalla eikä taida olla aikomustakaan laittaa tätä toimimaan, ensivuonna sitten taas uusi raakile-boxi täynnä bugeja ja puutteita asiakkaita kiusaamaan.
Itse soitin tänään Elisan asiakaspalveluun josta minut yhdistettiin tekniseen asiakaspalveluun. Kerroin että kokoonpanoni on TV: Sony Bravia KDL40NX723 ja äänijärjestelmä: Sony: SU-B401S. Televisioni ja äänijärjestelmäni kumpikin tukevat ARC:ta (Audio Return Channel). Ja luonnollisesti olen yhdistänyt ne HDMI-kaapelilla ARC:ta tukevasta HDMI-pistokkeesta.

Kerroin puhelimessa lukuisille kuluttajille tutusta ongelmasta ja tekninen asiakaspalvelu totesi että kaikki järjestelmät eivät ole yhteensopivia. Kysyin että onko uusi Elisa Viihde boxi milloin tulossa, niin sain vastauksen että uutta boxia ei ole tulossa pitkään aikaan. Totesin että jatkan lattialla konttaamista ja irroitan boxsista virtajohdon joka kerta kun käytän jotain muuta HDMI-ääni lähdettä. Tai aloitan katsomaan Elisa Viihdettä. Sain sellaisen käsityksen että Elisa ei olisi kiinnostunut korjaamaan ilmiselvää vikaa, sillä heidän näkemyksensä on että boxin ei tarvitse toimia kaikissa järjestelmissä oikein.
Käyttäjätaso 3
Onko olemassa joku kokoonpano mitä tuo boxi ei sekoita?

Eipä Elisaa kiinnosta korjata muitakaan vikoja niin miksi sitten tätäkään.
Käyttäjätaso 3
Toimimattomista kokoonpanoista on aina hyvä ilmoittaa meille, niin saadaan asiaa selvitettyä yhdessä laitetoimittajan kanssa. Emme voi millään testata kaikkia kokoonpanoja, kun ei meillä voi mitenkään olla kaikkia äänentoistojärjestelmiä itsellämme.
Näitä palstoja kun nyt lukee, niin on varmaan enää turha kertoa Elisalle omia kokoonpanoja kun N7700 kertakaikkiaan ei toimi HDMI-ympäristössä! Itse vaihdoin juuri tuohon N7700 purkkiin ja olin ensin tyytyväinen kun purkki oli käytettävyydeltään paljon parempi kuin se sini-valkoinen-pellelaite. Sitten aloin ihmetellä ensin miksei vahvistin (Onkyo TX-NR616) käynnisty enää TV:n (Sony Bravia) käynnistämisen yhteydessä. TV ilmoitti myös ettei valinnat toimi "Äänijärjestelmän tietokatkoksen vuoksi". On myös ihan sama, kytkeekö N7700:n vahvistimen kautta vai suoraan televisioon: Se sekoittaa molemmissa tapauksissa kaiken tiedonkulun. Eikä tarvitse edes odottaa vaikutuksen alkamista tai loppumista. Vaikutuksen huomaa heti kun N7700:n HDMI-kaapeli on kiinni/irti. Jos kommentit moderaattoriltakin tällä palstalla on luokkaa "ongelma ilmenee hitaammalla nettiyhteydellä" jne, niin apua ei varmaankaan ole luvassa... Turha siis soitella sinne koska voivat epäillä, että samassa huoneessa oleva koirani on yhteensopimatonta rotua.
Jokaisessa yrityksessä tekniset ostajat tai ostoinsinöörit joskus tekevät virheitä. Netgem N7700 on sellainen, ja siksi pyysin viikko sitten asiakaspalvelijaa välittämään ongelmasta tietoa eteenpäin.

"Emme voi millään testata kaikkia kokoonpanoja, kun ei meillä voi mitenkään olla kaikkia äänentoistojärjestelmiä itsellämme."

Kaikkia äänentoistojärjestelmiä ei tarvitse testata. Riittää että testauksessa löytyy edes YKSI sellainen tapaus, missä testi epäonnistuu. Tällöin pitää yrittää selvittää saadaanko ongelmaa ratkaistua, ja onko ongelma niin suuri että se kannattaa ratkaista.

"Toimimattomista kokoonpanoista on aina hyvä ilmoittaa meille, niin saadaan asiaa selvitettyä yhdessä laitetoimittajan kanssa."

Kiitän tiedosta että yritätte ratkaista HDMI-ongelmaa Netgemin kanssa, olen aidosti kiitollinen että palautteeseeni on reagoitu. PPO:n osakkaana, ja entisenä Lumo TV:n käyttäjänä nämä ongelmat tuntuvat ihmeellisiltä. Motorolan IPTV-boksilla HDMI toimi moitteetta, samoin kuin HP:n tietokoneella sekä PS3:lla.
Tartuin käyttäjän 'ruusvillis' vinkkiin ja poistin pinnan 13 liittimestä. Järjestelmä toimii taas! Suosittelen.
Käyttäjätaso 3
Ei se nyt ehkä ihan mene niin, että asiakas saa itse tuunailla piuhoja, että saa laitteet toimimaan.

Tätäkin asiaa on veivattu täällä ties kuinka pitkään, mutta mitään ei vaan tapahdu. Erittäin turhauttavaa.
No hitto!

Vaihdoin Netgem N7700:n viime viikolla ja täysin samat oireet. Rupesin ihmettelemään, mikä vika kun ARC-yhteydet eivät enää toimi tv:n (SONY KDL 40 EX-713), Playstation 3:n  ja vahvistimen (Onkyo TX NR 626) välillä. Aavistelin että boksissa voisi olla vika, mutta toistaiseksi pidin sitä omituisena yhteensattumana kunnes sattumalta osuin tähän ketjuun.

Ardexaani: onko sun Onkyossa myös network poikki? Minulla ei ole ottanut enää yhteyttä kiinteään verkkoon, eikä iPhonen Onkyo Remote2 -appsi enää yhdistä, eli myös WLAN on poikki.

Minusta ei ole räpläämään noita sähkölaitteita, joten toivottavasti vanhan boksin voi ottaa vielä käyttöön. Muuta lääkettä tuohon ei tällä hetkellä näytä olevan.
Minulla myös sama ongelma. Taitaa olla peräti sääntönä se, että Netgem7700 saattaa kaikki CEC-ohjaukset pois toiminnasta (Samsungin Anynet+ ja Sonyn Bravia Link tai Sync, jne).

Mielestäni on hyvin surkeata asiakaspalvelua Elisalta olla vaikenematta tästä ongelmasta tuotteessa jonka myyvät. Vika on luonteeltaan ihan systemaattinen, ja kyllähän Elisassa tiedetään siitä. Ja jos on ongelmia ymmärtää mitä CES-ohjaus tarkoittaa ja miten epästandardit laitteet sitä häiritsevät, niin googlaamalla löytyy vastauksia. Olen itse taistellut tämän asian kanssa niin pitkään, että valituksen tekeminen kuluttajariitavaliokunnalle on käynyt mielessä.

Laitteistoni:

- TV Samsung UE46ES6305U

- kotiteatteri Samsung HT-E5550

- Netgem N7700

Kun laitoin Netgemin kiinni TV:n omaan HDMI-liittymään mikään ei toiminut. Kun laitoin Netgemin kotiteatterin jatkoksi sain laitteet toimimaan yhdessä, mutta Anynet+ ei toiminut josta oli jatkuva riesa jo siinä kun halusi sammuttaa laitteet. Netflixiä ja Areenaa käytettäessä piti irrottaa Netgemin HDMI-piuha. Jne.

Poistin tänään HDMI-kaapelista Pin 13, jonka jälkeen kaikki toimii kuten pitää. Mutta ei se ole mikään kovin helppo asia poistaa pin 13 - hyvin suurella todennäköisyydellä askartelu pilaa koko kaapelin.

Ehdotuksia Elisalle:

- kertokaa asiakkaille tästä ongelmasta viimeistään boksin toimituksen yhteyudessä. Kun itse rupeaa selvittämään ongelmia ja kytkemisiä, siinä kuluu hirveän paljon aikaa. Kunpahan olisin tiennyt tästä ongelmasta edes silloin, kun Netgem tuli kotiin!

- älkää odottako jotain kenties tulossa olevaa Netgemin ohjelmistopäivitystä, ellei asiasta ole takeita ja aikataulua

- antakaa pyydettäessä asiakkaille välineet korjata vikatoiminnoin

Maailmasta löytyy sekä adaptereita että kaapeleita, jotka korjaavat vikatoiminnon, esim:

- CES-less HDMI-kaapeli: https://www.pulse-eight.com/store/products/110-cec-less-hdmi-cable.aspx

- HDMI CEC Less Adapter: http://www.lindy.co.uk/cables-adapters-c1/audio-video-c107/hdmi-c109/hdmi-cec-less-adapter-female-to-male-p7299

Kuluttajahinta näissä kaapeleissa ja adaptereissa on 8 euron kieppeillä. Jos niitä ostaa tuhansittain hinta putoaa varmaan jonnekin parin euron tuntumaan.

Ei ole kallista puuhaa ostaa näitä vehkeitäasiakaspalvelun käyttöön vaikkapa aluksi tuhatkunta kappaletta. Tai puhukaa Verkkokaupan kanssa ja pyytäkää että ottavat valikoimaansa, jotta voitte edes ohjata vihaiset asiakkaat heidän puoleen.

Mikael
Käyttäjätaso 3
Tai sit sellanen hämmentävä ja outo ratkaisu kuin KORJATKAA SE VIKA!
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Olipa hyvä, että osuin tähän ketjuun. Olenkin tässä jo pidemmän aikaa ihmetellyt, että miksi Chromecastin ja PlayStation TV:n CEC-ohjaus eivät enää toimi perheen toisessa Sony-telkkarissa (52W5500), vaikka toisessa (50W828B) toimivat. Nyt osasin laskea 1+1 ja tajusin, että alakerran telkkarissahan on tosiaan myös tämä Netgem N7700 kiinni.

Kiitos siis vinkistä, ja Elisalle todellakin sellaisia terveisiä, että näiden havaintojen perusteella vika on yksinomaan siinä N7700:ssä, ei käyttäjien muissa laitteissa.
Kiitoksia MikaelST tiedoista. En olisi tiennyt että on tehty adaptereita jotka korjaavat viallisten boxsien HDMI-ongelmat. Pitääpä yrittää Googletella että löytäisikö noita järkeveillä toimituskuluilla. Esim. tuolta Lindyltä pelkät rahdit olisivat ollet "DHL Finland, 23,99 €" 🙂
Tilasin itselleni tuolta Pulse-eightilta tuon adapteripiuhan kuukausi sitten.

Ensin tietenkin tuhosin yhden hdmi-kaapelin kun askartelin pinniä 13 irti..

n. 15e kustansi posteineen ja tuli alle viikossa perille.
Eiköhän Elisa vois korjata tämän ongelman toimittamalla korjaavan kaapelin, koska ovat osasyyllinen tähän.
Käyttäjätaso 3
Sikäli etteivät halua korjata itse bugia. Kumpaakaan odotellessa ei kyllä kannata hengitystä pidättää, siinä voi vähän kestää.
Täällä myös sama ongelma pleikkarin,telkkarin,chromecastin ja vahvistimen kanssa.
Ongelma poistui kun irroitin 13. pinnin pois.

Vika todellakin vain N7700:ssa.
Sama homma, oma kokonpanoni alkoi myös toimimaan kuten pitäisi, kun aaton aaton iltapuhteeksi väkersin pinnin 13 irti onnistuneesti.

Kävin tänään myös tekemässä valituksen kyseisestä ominaisuudesta ja ihme kyllä Elisa shopin kaverikin oli havainnut ko ongelman, mutta ei kuulemma haitannut häntä.
Laitan vettä myllyyn. Ongelma on tuttu jo keväältä. Sitten vapun jälkeen yhtenä päivänä kaikki toimi. Oletin että joku ohjelmapäivitys oli tullut. Olin tyytyväinen.

Tänään nyppäsin vahingossa sulakkeen pois, jonka alla TV, Netgem ym olivat. Ongelma palautui! Sähkökatko siis palautti ongelman joka oli poissa puoli vuotta. En keksi miten saan tämän taas toimimaan, mutta arvelen, että laitteiden käynnistysjärjestyksessä tai kytkemisjärjestyksessä saattaa olla ratkaisu HDMIn ongelmaan. Lisäksi voi olla että pitää tutkaila missä tilassa Netgem on. Punainen valo sammuu etupaneelista jossain vaiheessa ja ilmeisesti tila on enemmän kuollut kuin valo päällä.

Kokeilemaan vaan ....

Muutoin aivan samat kokemukset Elisan palvelusta ja laitteista kuin muillakin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Ongelma täälläkin! Sonyn kotiteatteri, Sonyn telkkari ja Sonyn bluray soitin ei pelaa yhteen jos boksi on kytketty. Piuhoja en lähde muokkailemaan. Toivottavasti korjaantuisi ensi vuoden päivityksellä.
Jokohan tähän N7700:n HDMI-CEC ongelmaan olisi tulossa jokin ratkaisu??

Itselläni n. kuukauden vanha N7700 purkki joka sotkee täydellisesti Sonyn HDMI-CEC ohjauksen, äänet häviävät kaiutinpalkista, Blu-ray ei pysty käynnistämään TV:tä ym. ym. kun HDMI kaapelin irroittaa N7700:sta kaikki ohjaukset toimivat moitteettomasti.

Mahtaako tämä edes päivityksellä ratketa, vai tarvitaanko kokonaan uusi laite(malli)?
Merkittäväksi aikakirjoihin ja Elisalle tiedoksi, että ulkoinen ääni lakkaa toimimasta myös seuraavalla yhdistelmällä, jos Netgemissä on virta päällä:

- Marantz SR5006 - vahvistin

- Sony KDL-55NX723 -televisio

- Playstation 3

- Netgem 7700
Tuo ratkaisee ongelman: http://www.amazon.com/ViewHD-Port-Powered-Splitter-1080P/dp/B004F9LVXC/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1401085356&sr=8-1&keywords=viewhd+hdmi+splitter

En kyllä vieläkään ymmärrä miksi minun täytyisi ratkoa ongelmia rahalla ja ylimääräisillä laitteilla Elisan kyvyttömyyden takia. No, tuo kyllä toimii Sony KDL-52 HX903 telkkarin ja Sony HT-ST7 äänipalkin kanssa.

Osallistu keskusteluun