Vastattu

Ongelma digiboxin viimeisen päivityksen jälkeen

  • 26 tammikuu 2018
  • 21 kommenttia
  • 1689 katselukerrat

Elisa päivitti digiboxin jokin aika sitten. Sen jälkeen minulla digiboxi ei löydä yön jälkeen langatonta verkkoa muuten, kuin irrottamalla virtatöpseli seinästä. Olen resetoinut boxin ja alustanut muistin, sekä bootannut reitittimen useaan kertaan. Minulla ei ole mahdollisuutta käyttää kaapelia, vaan boxin olisi toimittava langattomasti, kuten ennenkin. Boxi on Netgem N7800. Mitä pitää tehdä, että saisin boxin taas toimimaan?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi tnummela 2 helmikuu 2018, 06:46

Tänä aamuna digiboxi sitten viimeinkin toimi :-)

Jos jollain on samanlainen ongelma boxissa, niin kannattaa vaihtaa verkon nimi toiseksi ja sen jälkeen tyhjentää digiboxin muisti ja palauttaa tehdasasetukset. Tämä ainakin auttoi omalla kohdallani.
Katso alkuperäinen viesti

21 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Melkein kannattaa vielä kokeilla tuolle modeemille resetointi, voi olla että siellä puolen jotain tahmaa mikä heijastuu boksille. Tämän jälkeen voi olla hyvä vielä kertaalleen alustaa boksin sisäinen muisti ja tehdä tehdasasetusten palautus boksille
Resetoin modeemin ja alustin boxin sisäisen muistin, sekä palautin tehdasasetukset. Se ei auttanut. Boxi ei löytänyt langatonta verkkoa. Sitten taas irroitin digiboxin virtakaapelin ja käynnistin boxin uudestaan, niin hetken päästä verkko löytyi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Onko langattoman verkon SSID piilotettu vai näkyvissä ?

Käytätkö digiboksilla kiinteästi määritettyä IP-osoitetta vai DHCP:tä ?

Merkillinen ongelma kyllä, en ole itse törmännyt tai muista kenenkään toisen asiakkaan aiemmin tänne asiasta kirjoittaneen.

Jos sieltä asetus-valikon kautta menet langattoman verkon asetuksia katselemaan niin "näkeekö" boksi sen langattoman verkon, vaikka ei siihen yhdistäisikään ? Tämän voisit tarkistaa ennen kuin nappaat virtajohdon irti.
SSID oli piilotettu. Muutin sen nyt näkyväksi ja katsotaan huomenna löytääkö boxi verkon.

Käytän DHCP:tä. Silloin kun boxi ei löydä verkkoa. Siis yön jälkeen myöskään boxi ei näe langatonta verkkoa. Jos olen päivällä sammuttanut boxin, niin silloin boxi löytää verkon, mutta yön jälkeen ei. Aika outoa? Mutta huomenna näkee oliko tuolla SSID:llä vaikutusta.
Eipä auttanut SSID:n vaihto näkyväksi. Elisan viimeinen päivitys teki jotain mistä tuli nyt tällainen riesa. Pitää varmaan olla yhteydessä Elisan asiakaspalveluun jos saisi tuon digiboxin vaihdettua, kun ei kerta toimi.
Laitan tähän nyt vastauksen asiakaspalvelusta minkä sain, niin samasta ongelmasta kärsineet näkevät myöskin toimenpiteen :

"Viimeisin digiboksin päivitys on tosiaan aiheuttanut tällaisen häiriötilanteen. Kuitenkaan mikään toimenpide itse digiboksille ei auta.

Ongelman syy on selvinnyt ja tämän saa korjattua vaihtamalla WLAN verkon nimen joksikin toiseksi. Tämän jälkeen kaikki toimii taas normaalisti. Eli, kun reitittimeltä vaihtaa wlan nimen niin lähtee toimimaan "uudella" verkolla."

Muutin tuon nimen ja huomenna sitten näkee auttoiko se.
Käyttäjätaso 2
Voi myös testata yhdistää vaikka kännyn kautta verkkoon, kun sitä kautta toimii niin takaisin modeemiin.
Voi myös testata yhdistää vaikka kännyn kautta verkkoon, kun sitä kautta toimii niin takaisin modeemiin. Luitko tuota alkuperäistä ongelmaa? Voisitko selventää, että mitä tarkoitat?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Voi myös testata yhdistää vaikka kännyn kautta verkkoon, kun sitä kautta toimii niin takaisin modeemiin. Luitko tuota alkuperäistä ongelmaa? Voisitko selventää, että mitä tarkoitat?

Tuossa varmaankin tarkoitettiin, että jos digiboksin tilapäisesti yhdistäisi kännykän kautta jaettuna olevan WLAN-verkkoon (hotspot) niin se olisi välillä käymässä erinimisessä verkossa, että osaisiko se sitten liittyä siihen "tuttuun" alkuperäiseen verkkoon ilman, että sen SSID:tä vaihdetaan.
Tuossa varmaankin tarkoitettiin, että jos digiboksin tilapäisesti yhdistäisi kännykän kautta jaettuna olevan WLAN-verkkoon (hotspot) niin se olisi välillä käymässä erinimisessä verkossa, että osaisiko se sitten liittyä siihen "tuttuun" alkuperäiseen verkkoon ilman, että sen SSID:tä vaihdetaan.[/quote]

Ok. Niin varmaan. Mutta ei tuon verkon nimen muuttaminen auttanut. Edelleenkään boxi ei löydä yön jälkeen verkkoa muuta kuin irrottamalla töpseli seinästä. Päivällä jos sammuttaa boxin ja käynnistää niin verkko löytyy. Kummallinen vika.
Tänä aamuna digiboxi sitten viimeinkin toimi :-)

Jos jollain on samanlainen ongelma boxissa, niin kannattaa vaihtaa verkon nimi toiseksi ja sen jälkeen tyhjentää digiboxin muisti ja palauttaa tehdasasetukset. Tämä ainakin auttoi omalla kohdallani.
Tänä aamuna digiboxi sitten viimeinkin toimi :-)

Jos jollain on samanlainen ongelma boxissa, niin kannattaa vaihtaa verkon nimi toiseksi ja sen jälkeen tyhjentää digiboxin muisti ja palauttaa tehdasasetukset. Tämä ainakin auttoi omalla kohdallani.


Ilo oli ennenaikainen. Tänä aamuna digiboxi ei enää löytänyt langatonta verkkoa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tänä aamuna digiboxi sitten viimeinkin toimi :-)

Jos jollain on samanlainen ongelma boxissa, niin kannattaa vaihtaa verkon nimi toiseksi ja sen jälkeen tyhjentää digiboxin muisti ja palauttaa tehdasasetukset. Tämä ainakin auttoi omalla kohdallani.


Ilo oli ennenaikainen. Tänä aamuna digiboxi ei enää löytänyt langatonta verkkoa.



Onko tuo yhtä toimimatta? Yhdistyykö boksi muihin langattomiin verkkoihin?
En osaa sanoa yhdistyisikö boxi muihin langattomiin verkkoihin, koska se on vähän hankala kokeilla.

Boxihan yhdistyy nytkin tuohon omaan langattomaan verkkoon, mutta vaatii sitä ennen töpselin irroittamista, eli virtojen katkaisemista boxista. Tämä siis yön jälkeen. Päivällä jos boxin sammuttaa nukkumatilaan, niin boxi löytää verkon.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Käytätkö tiedoillasi olevaa Zyxel 3925 -modeemia laajakaistan yhteydessä vai jotain toista? Jos käytät Zyxeliä, niin oletko testannut yhdistämistä sekä 2.4G että 5G -verkkoihin?
Toiseen langattomaan verkkoon yhdistäminen on viankorjauksen kannalta todella tärkeää saada testattua. Voisitko yhteyttä jakaa esimerkiksi puhelimen avulla testin ajan?

Jos samoja ongelmia tulee vastaan myös toiseen langattomaan verkkoon yhdistäessä, saattaa boksi olla viallinen.
Lähetämme siinä tapauksessa uuden tilalle veloituksetta sekä palautuspussin, jotta tämä nykyinen saadaan palautettua ja tutkittua teknisessä tuessa.
Käytätkö tiedoillasi olevaa Zyxel 3925 -modeemia laajakaistan yhteydessä vai jotain toista? Jos käytät Zyxeliä, niin oletko testannut yhdistämistä sekä 2.4G että 5G -verkkoihin?
Toiseen langattomaan verkkoon yhdistäminen on viankorjauksen kannalta todella tärkeää saada testattua. Voisitko yhteyttä jakaa esimerkiksi puhelimen avulla testin ajan?
.


Modeemi on Zyxel VMG3925-B sarjaa.

Voin yrittää yhdistää boxin joko 5G verkon kautta, tai kännykän kautta.
5G verkkoon boxi ei saa yhteyttä.Verkko kyllä näkyy. Tyhjäsin muistin ja palautin tehdasasetukset, mutta se ei auttanut. Muut kodin laitteet kyllä toimivat 5G verkon kauttakin. Kännykän kautta yhteys onnistui. En voi vain koko aikaa pitää yhteyttä kännykän kautta, mutta yöksi voin sen laittaa.
Laitoin illalla boxin kännykän kautta verkkoon, mutta aamulla boxi oli hukannut verkon, eikä enää löytänyt verkkoa kuin virtojen katkaisemisen jälkeen.
Käyttäjätaso 3
Hmm, melkoisen kinkkiseltä kuulostaa. Voi tietty olla mahdollista tässä kohtaa että boksissa on vikaa, laitatko meille yksityisviestillä https://palsta.elisa.fi/members/palstatiimi-95702 tietojasi niin voitaisiin katsoa vielä lähemmin asiaa 🙂
Tänä aamuna boxi toimi ja käynnistyi normaalisti. Tulikohan yöllä jotain muutoksia 🙂
Eipä tuo enää seuraavana aamuna löytänyt langatonta verkkoa ilman virtojen katkaisua. Eli sama ongelma jatkuu.

Osallistu keskusteluun