Vastattu

Pace C2300 kaapelimodeemi jäätyy / jumii päivittäin

  • 9 huhtikuu 2014
  • 75 kommenttia
  • 5541 katselukerrat

Tilasin Elisa Viihde -palvelun Järvenpäässä joulukuussa 2013 (C2300 / 100M).

Vajaan neljän kuukauden aikana tässä on mm.

  • vaihdettu taloyhtiön vahvistin
  • vaihdettu kaapelimodeemin haaroitin/suodatin
  • selvitelty ilmoittamattomia huoltotöitä lähialueella(?), jotka ovat aiheuttaneet mm. tv-signaalin katkeamisen
  • muutettu asiakaspalvelun toimesta jotain provisiointiin liittyvää parametria koska se "korjaa usein ongelmia"
  • asennettu B50102-Elisa3-89361 päivitys asiakaspalvelun toimesta (push) kun päivitys ei tullut automaattisesti vaikka piti
Nyt kun television kuva ja netin nopeus on tasaantunut, ongelmaksi on jäänyt modeemin ajoittainen jäätyminen, keskimäärin 2-3 kertaa päivässä.

Oireet:

- Internet-yhteys katkeaa (piuha & wlan)

- Modeemin valot palavat kuin mitään ei olisi tapahtunut

Tähän auttaa yleensä modeemin virtajohdon irroittaminen hetkeksi, jonka jälkeen modeemi pääsee taas linjoille normaalisti. Ongelma näyttäisi siis olevan modeemissa.

Teen aika paljon töitä kotoa käsin ja on alkanut hieman jo harmittamaan modeemin buuttailu useaan kertaan kesken työpäivän; varsinkin jos jäätyminen katkaisee videokonferenssin tai ip-puhelun.

Onko tämä jotenkin yleistä ja löytyykö ongelmaan jonkinlaista ratkaisua?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Susutin 10 kesäkuu 2014, 17:59

Järvenpään tilanne on selvityksessä ja päivityksiä on luvassa huomisen aikana, jolloin katkoksia voi esiintyä. Tästä on Palstalla tiedotekin olemassa: http://yhteiso.elisa.fi/t5/H%C3%A4iri%C3%B6tiedotteet-Beta/Elisa-tekee-J%C3%A4rvenp%C3%A4%C3%A4n-alueella-kaapelimodeemiverkon/m-p/368159#U368159.

Toivottavasti päivityksellä saadaan muutoksia aikaan ja pätkimistä korjattua.

Katso alkuperäinen viesti

75 kommenttia

Itselläni oli aikaisemmin se Bewanin tornimallinen kaapelimodeemi. Se alkoi jäätyilemään kuvailemallasi tavalla heti sen jälkeen, kun Elisan ilmoittamat "kaapeliverkon parannustyöt" maaliskuussa alkoivat. Asun siis myös Järvenpäässä. Reilu viikko takaperin soitin aspaan ja ilmoitin asiasta. Heidän päässä yhteyden katkeamista ei näkynyt, joten päätettiin vaihtaa modeemi. Tilalle tuli juurikin tuo sama Pacen C2300.

Ongelma ei tähän loppunut, vaan sama vika jatkuu edelleen. Pätkäsee netin 2-3x päivässä, modeemin toiminta näyttää normaalilta, mutta hallintaan ei pääse. Tämä koskee talouden kaikkia laitteita/tietokoneita. Kaikki ovat piuhalla purkissa kiinni. En ole vielä uutta vikailmoitusta tehnyt, mutta jos jatkuu niin varmasti teen. Kaiken kivan lisäksi tuo Pacen modeemi on suoranainen vitsi tuon "hallinnan" osalta. Eihän sitä pysty edes hyvällä tahdolla hallinnaksi sanomaan.

Edit: Omassa Elisassa/Saunalahdessa näkyy muuten edelleen laitteena vanha C5200n. Kuuluuko näin olla?
"Hyvä" etten siis ole yksin asian kanssa.

Työntekoa hankaloittavan näkökulman lisäksi on myös mietittävä Viihteen pääasiallista tarkoitusta, eli internet-yhteyteen nojaavaa palvelua koti- ja digibokseineen, tallennuksineen ja videovuokrauksineen. Tämä palvelu siis muuttuu kokonaisuudessaan käyttökelvottomaksi useita kertoja päivässä.
Käyttäjätaso 2
denial kirjoitti:
Itselläni oli aikaisemmin se Bewanin tornimallinen kaapelimodeemi. Se alkoi jäätyilemään kuvailemallasi tavalla heti sen jälkeen, kun Elisan ilmoittamat "kaapeliverkon parannustyöt" maaliskuussa alkoivat. Asun siis myös Järvenpäässä. Reilu viikko takaperin soitin aspaan ja ilmoitin asiasta. Heidän päässä yhteyden katkeamista ei näkynyt, joten päätettiin vaihtaa modeemi. Tilalle tuli juurikin tuo sama Pacen C2300.

Ongelma ei tähän loppunut, vaan sama vika jatkuu edelleen. Pätkäsee netin 2-3x päivässä, modeemin toiminta näyttää normaalilta, mutta hallintaan ei pääse. Tämä koskee talouden kaikkia laitteita/tietokoneita. Kaikki ovat piuhalla purkissa kiinni. En ole vielä uutta vikailmoitusta tehnyt, mutta jos jatkuu niin varmasti teen. Kaiken kivan lisäksi tuo Pacen modeemi on suoranainen vitsi tuon "hallinnan" osalta. Eihän sitä pysty edes hyvällä tahdolla hallinnaksi sanomaan.

Sama juttu. Asun myös Järvenpäässa ja alkoi tuo Bewanin boksi jäätyilee samalla lailla. Pacen sain tilalle maanantaina ja toistaiseksi ei sen kanssa ole ollut ongelmia.
Käyttäjätaso 2
Onko toi B50102-Elisa3-89361 sittenkin uusin firmis? Tällaisen vastauksen sain asiakaspalvelusta, kun pyysin päivittämään sen mulle:

 

Hei,

kiitos yhteydenotostasi.

Modeemisi ohjelmistoversio B50102-Elisa2-88531 on uusin jaossa oleva. Uudempi versio on beta-testivaiheessa, mutta sitä ei vielä jaella laajemmin.

Ystävällisin terveisin

XXX XXX
Elisan asiakaspalvelu
Näin se asiakaspalvelu minullekin väitti että tuo Elisa2 olisi viimeisin, mutta muistutin hänelle että verkkosivut sanovat näin:

http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/211/#paivitykset

Kaveri soitti vähän ajan päästä uudelleen ja sanoi että oli ilmeisesti väärässä ja asennetaan tuo Elisa3 -päivitys.

Ohjeistus asiakaspalvelussa siis ilmeisesti vanhentunutta tai poikkeaa verkkosivujen sisällöstä.
Käyttäjätaso 2
Minäkin laitoin asiakaspalveluun viittauksen tuosta sivusta, mutta vastauksena toistaiseksi vain hiljaisuutta...
Käyttäjätaso 6
Minulle tuli maaliskuussa vastaan samankaltainen tapaus, kun Järvenpäässä oli tehty huoltotöitä. Tämän jälkeen ongelmat olivat alkaneet ja sitä ennen toimineet vuosia ilman katkoksia. Nämä lähtivät kuntoon, kun asentaja oli käynyt tekemässä säätöjä. 

Teitä on selvästi useampia, eli suosittelen olemaan yhteydessä vikapalveluun asiasta, niin saadaan asentaja paikan päälle tekemään korjaavia toimenpiteitä.
Käyttäjätaso 2
Mä nyt katson tän uuden modeemin kanssa ensin, että katkeileeko. Saatko muuten järjestettyä tähän firmispäivityksen?
Olisiko Jaksuu jotain tarkempaa tietoa mitä ne "säädöt" olivat, esim. mitä tehtiin ja mihin tehtiin?

Onko siitä edellisesti tapauksesta jotain vikanumeroa tai muuta referenssiä mihin voisi viitata kun soittelen asiakaspalveluun?
Päivitystä tilanteeseen. Tein aiheesta vikailmoituksen ja sain pienen odottelun jälkeen tekstiviestin: "Modeemi pakotettu rauhallisemmalle taajudelle. Linja-arvot ovat hyvät ja modeemi vastaa pyyntöihin normaalisti." Tarkkailin tilannetta muutaman päivän ja totesin, että ongelma jatkuu samanlaisena yhä. Uusi häiriöilmoitus tehty. Katsotaan mitä tapahtuu. Edelleen siis pätkäsee 2-3, tai jopa 5, kertaa päivässä.
En asu järvenpäässä mutta mulla oli samaa ongelmaa. Boksi jäätyilee ja välillä napsahtaa kokonaan jumiin. Ohjelmaopas ei aina toimi ja joskus resetoinnin jälkeen kello ja päivämäärä ei päivity. Kanavalistassa selailu on niin tahmeaa että sivun vaihdon yhteydessä kerkeää kahvit keittämään. Tuli joskus aiemmin Elisan kanssa tapeltua ongelman kanssa ja monen minuutin teknisen "asiatuntijan" kanssa keskustelu ei tuottanut mitään tulosta. Ongelmana on Elisan mukaan talouden kaksi reititintä jolloin viive kasvaa liian suureksi :smileygrin: En tiennyt että alle millisekunnin viive aiheuttaa ongelmaa. Tähän kärsivällisyyteni loppui ja Pace meni varastoon pölyttymään.

Tuntuu että tuo Pace C2300 on muutenkin aika kehno viritys. Joko rauta on surkeaa tai koodi kökköä. Lisäksi ongelmaa on ollut viritinvahvistimen kanssa joka ei tykkää Pacesta; kuva katoaa ja näyttää häiriötä (ns. välkkyvää lumisadetta). HDMI kaapelin liikuttaminen ja vääntäminen lisää/poistaa häiriötä. Kaapeleita koitettu 3 erilaista, myös eri valmistajan. Viritinvahvistin kävi takuuhuollossa jossa todettiin ettei ole vika laitteessa, sieltä jopa soitettiin ja ilmoitettiin etten ole ainut henkilö vastaavan ongelman kanssa ja että he tietävät Pacen ongelmista. En muista enää syytä mutta liittyi johonkin HDMI:n rekisteröimiseen tms.

Nyt tuli tilattua Nelosen ja maikkarin urheilukanavat ja tuli pistettyä Pace suoraan telkkariin kiinni. Pace on aivan jäässä mutta minkäs teet kun on pakko käyttää.. Liittymää en silti irtisano koska Viihde tarjoaa halvimman 100/10 liittymän.
Teetin saman operaation kuin denial, eli modeemin taajuus vaihdettiin asiakaspalvelun toimesta. Modeemi ehti jo jäätyä kertaalleen ennen kuin lähtin matkoille. Seuraan vielä tilannetta palatessani pääkallopaikalle.

Asiakaspalvelu kertoi että asiaa ilmeisesti tutkitaan jollain muotoa yleisemminkin ja minun pitää tehdä uusi vikailmoitus jos ongelmat jatkuvat. Palaan asiaan kun on taas enemmän infoa asiasta.

Ja pidetäänhän ketju otsikon mukaisessa aiheessa eikä sotketa digiboksia tähän mukaan. Viihteen digiboksilla ei ole tässä mitään osaa.
Itselläni on vain se tosiasia tässä, että yhteys "kaatuili" jo ennen tuon Pacen modeemin taloon tuloa. Epäiltiin silloin wanhaa bewania ja siksi minulla on nyt tämä modeemi. Oletko Koikkis uusi asiakas? Toisin sanoen onko Pace ensimmäinen modeemisi? Itse edelleenkin veikkaan juurisyyn olevan verkossa, enkä tuossa modeemissa, em. syistä johtuen.
Olen siis uusi järvenpääläinen (ex-helsinkiläinen), uusi Elisan asiakas (ex-welho) ja tuo Pace on ensimmäinen Elisan modeemi talossa.

Juurisyy voi olla verkossa, kuten denial mainitsitkin, mutta sen analysointiin/korjaamiseen minulla, sinulla, eikä muillakaan kuluttajilla ole mahdollisuuksia saatika tarvittavia välineitä. Elisan aspa viittasikin että jotain korjaustoimenpiteitä on meneillään tai suunnitteilla tähän liittyen.

Modeemi on minun hallinnassani oleva laite, jonka toimintaa voin itse tarkkailla, eikä se tunnu kestävän näitä tilanteita; oli juurisyy missä tahansa. Toisin sanoen joko modeemin on siedettävä paremmin näitä tilanteita tai sitten ongelmaan on löydyttävä jokin muu ratkaisu.

Pirauttelen Elisalle taas alkuviikosta ja katsotaan miten asia etenee minunkin osaltani.
Ilmottaudutaan täältäkin;

Järvenpää, check

pätkii, check (viimeksi juuri nyt, hienoa)

modeemi (Bewan) vaihdettu Paceen, check

"Huollon" jälkeen ongelmat alkaneet ja on soiteltu tukeen, ja ukkeli kävi toteamassa rikkoutuneen modeemin, mikä ei nyt sitten olekaan ehkä rikki. Parannusta odotellessa...
Päivitystä tilenteeseen: vika ei korjaantunut siirtämällä "rauhallisemmalle taajudelle". Tehty uusi vikailmoitus, josta paluupostina viesti: "häiriöilmoituksesi liittyy laajempaan häiriöön ja häiriönkorjaus jatkuu".

Uusi tekstari pitäisi tulla kun häiriö on korjattu, eli nyt vaan odotellaan Elisan toimenpiteitä.
Täällä kanssa yksi Järvenpäästä jolla jäätyyy C2300. Mulla näyttää firmis olevan vielä vanha (B50102-Elisa2-88531) joten kannattaakohan toi jo ilmoitella Elisaan ettei ole päivittynyt.

Jäätymistä on ollut viimeisen parin viikon aikana silloin tällöin..tänään taas napsahti ja siksi aloin tutkimaan onko tää yleistä...ja siltähän tuo pahus näyttää...
Nyt olisi tärkeää että kaikki tekee vikailmoituksen jäätyilystä, jotta häiriön laajuus tulee paremmin Elisan tietoon. Tällöin saa myös itse tiedon tekstarilla jos/kun häiriö on korjattu.
Noh, perjantaina tulikin sitten tekstari että "häiriöilmoitus on käsitelty". En nyt sitten tiedä mitä tämä "käsitelty" pitää sisällään, mutta ei se ainakaan korjannut ongelmaa...
Käyttäjätaso 6
Päivittelin teille parille Elisa 3 ohjelmiston modeemille. Tuo on tosiaan testiversio, joten en uskalla luvata mitään parannuksia tässä vaiheessa yleiseen toimivuuteen.

Minulta kysyttiin aikaisemmin mitä oli Järvenpäässä tehty, kun oli lähtenyt toimimaan. Tässä tapauksessa taloyhtiön talovahvistinta jouduttiin käydä säätämässä vielä erikseen, jonka jälkeen yhteys korjaantui.

Voin katsoa mitä alueella on tehtynä, jos joku vikailmoituksen tehneistä laittaa minulle yksityisviestillä vikailmoituksen tiketti ID:n.
Sama ongelma Tampereella ja C5200 kaapelimodeemilla. Erityisesti WLAN kaatuu usein, välillä vie koko yhteyden mukanaan, muttei aina.

Alkanut myöskin tässä lähiaikoina jonkun päivityksen / muun elisan säädön jälkeen.

Ensimmäinen oire oli, että automaattisella kanavan valinnalla nopeus putosi alle megaan pysyvästi. Kun itse vaihdoin kanavalle 11, näytti toimivan. Mutta sitten alkoi nämä pätkimiset.

Sen verran olen saanut kiinni kaatuiluista, että näyttää siltä, että kun tietyt laitteet ottavat purkista wlan yhteyden, koko purkin wlan kaatuu eikä palaa ilman virran katkaisua. Erityisesti android puhelimet tuntuvat kaatavan sen.

Hauskintahan tässä on, että jonkun toimenpiteen yhteydessä mahdollisuus itse vaihtaa tuo kanava on poistettu. Ilmeisesti elisa huomannut kuinka usein niitä pitää ränkätä, niin ovat ottaneet sen maksullisen aspan taakse.

No, onneksi on määräaikainen soppari loppu, niin voi katsella mitä kilpailijoilla on tarjolla. Kaksi vuotta tuota roskaa onkin tullut kestettyä, enkä nyt tarkoita vain kaapelimodeemia.
Verkko-ongelman lisäksi vaihtoehtona voi tosiaan olla myös "ulkoinen" tekjiä, kuten arttul1:in mainitsema ongelma laiteparin muodostamisessa/liittymisessä wlaniin.

Itsellänikin on modeemissa kiinni useita laitteita niin piuhalla kuin langattomana, ja mahdollisuushan on että modeemi voi jollain tasolla (yli)kuormittua, joka johtaa laitteen jumiutumiseen. Tällaisessa tapauksessa palataan verkon sijaan laitteisto-ongelmaan, joka on myös mielestäni Elisan vastuulla.

Joudun tekemään taas uuden vikailmoituksen, koska edellinen korjaus ei tehonnut. Palaan taas asiaan kun vastaukset saapuvat.
Vastaan nyt kolmatta kertaa kun linkin lisääminen näyttäisi poistavan koko kirjoituksen palstalta...

Eli, häiriöilmoitus on taas tehty ja seuraava operaatio onkin modeemin vaihto.

Modeemiin liittyen havaitsin hallintasivulta seuraavat tiedot:

  • Vastaanottokanavien määrä (DS) 4
  • Vastaanottokanavan maksiminopeus 55616000
Valmistajan (Pace.com) mukaan vastaanottokanavia pitäisi olla 8 kpl, eli tästä herääkin kysymys onko vastaanottokanavien määrä suoraan suhteessa maksiminopeuteen ja tarjotaanko minulle vain puolet luvatusta kapasiteetista?
Liityn myöskin muiden Järvenpäänläisten joukkoon.

Eli minullakin on hallussani kyseinen modeemi laite, ja pätkimistä esintyy päivän parin välin, jolloin netti ei toimi lainkaan n 30 minuuttia - 1 tunti.

Laitteen Firmware on : B50102-Elisa2-88531
Korjataan omia tietoja sen verran, että yhteys siis pätki tuolla uudella Pacellakin jolloin modeemin vaihdoin takaisin Bewaniin, jolla nettipelaaminen sujuu mallikkaasti. Nyt on siis ollut Bewan käytössä, ja pari kertaa on netti pätkinyt. Ja juuri tällä hetkellä on yhteys poikki, wifi hotspot kännykässä pelastaa...

Osallistu keskusteluun