Vastattu

Pätkimistä

  • 3 heinäkuu 2019
  • 8 kommenttia
  • 825 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 12 kommenttia
1-2 viikon ajan on ollut oheisen videon mukaisia pätkimisiä tallenteissa eli prosenttilaskuri pyörii ruudusssa ja kuva pysähtyy. Diagnostiikassa WiFi laatu 67%, mitään omassa setupissa ei ole muuttunut ja pari vuotta on toiminut ilman noita pätkimisiä. Kuvan laatu on myös VHS-tasoa hetken ajan pätkimisen jälkeen, myöhemmin palaa ok-laatuiseksi.
Muut Wifi-laitteet samassa huoneessa pelaavat ihan kuten ennenkin, siis hyvin. Naapurien Wifit samalla kanavalla ovat 40-50dBm alempana, ei luulisi häiritsevän (kuva).
Jotkut ohjelmat toistuvat ilman kertaakan pätkimättä, mutta on noita alkanut olla ärsyttävän paljon.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi KopiK 8 syyskuu 2019, 18:22

Laitanpas päivityksen tähän ongelmaan, jos muilla on samanlaisia oireita. Elokuun lopulla oireet pahenivat niin, että yhteys katkesi 1-2 kertaa illassa. Sen sai kyllä heti takaisin, mutta tympeäähän moinen oli. Soitto asiakaspalveluun, jossa Ville-Tapani (paras, asiantuntevin ikinä vastaantullut asiakastukihenkilö missään firmassa) kuunteli oireita ja epäili syyksi, että huonossa WLAN-kentässä boxin prosessori korjailee virheitä niin kovasti, että lopulta kaatuu. Muutaman jatkojohdon avulla siirsin WLAN-lähettimen keskemmäs asuntoa, näköyhteyden päähän Elisan boxista ja signaalitaso nousi -70dBm:stä -55dBm:ään ja laatu nousi 65-70%:sta 85-90%:iin. Vaihdoin myös kanavan varmuuden vuoksi sellaiseksi, jossa ei ole yhtään naapureita. Ja ongelmat katosi, ei ole ollut yhtään patkimistä eikä tiimalasia pariin viikkoon. Eli siis WLAN oli tuolla "nurkan takana" liian alhainen tälle boxille (vaikka kaikki muut laitteet siellä kyllä toimi). Ainoa hämärä juttu on, miksi boxi toimi tuolla "nurkan takana" 23kk ongelmitta, mutta ehkä WLAN-lähetin (tai boxi) on hiipunut iän myötä tai joku häirikkö on tullut kaistalle (vaikkei kyllä näy skannauksissa). Olihan tämän palstan auttajillakin vihjeitä tuosta WLANista, mutta vasta Ville-Tapanin perustelut saivat minut uskomaan sen, kun se tosiaan toimi 23kk ongelmitta, niin en ihan heti uskonut WLANia syylliseksi. Anyway, case closed. I hope.
Katso alkuperäinen viesti

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hmm... Toi 67% on vähän nihkeä lukema jo Wi-Fillä käytellessä, 60% on periaatteessa alin millä tuon pitäisi vielä toimia mutta mitä lähempänä alarajaa ollaan sitä herkempää se on kaikelle ulkoiselle muuttujalle. Onko sulla mahkua vetää testiksi verkkopiuhaa? Varmistuisi että jääkö ongelma Wi-Fin puoleen vai onko sitten mahdollisesti linjassa/modeemissa/boksissa ongelmaa? 🙂
Käyttäjätaso 3
@KopiK Olitko ehtinyt testailla verkkopiuhalla, että tekeekö silti tuota samaa pätkimistä? 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos modeemissa on 5GHz -verkon tuki, kannattaa mieluummin käyttää sitä kuin tuota 2,4GHz -taajuutta. 5GHz puolella on yleensä huomattavasti vähemmän ruuhkaa. Lisäksi se tarjoaa selkeästi paremmat yhteysnopeudet, joskin verkon kantaman kustannuksella.

2,4GHz -taajuudella kannattaa käyttää sellaista WLAN -kanavaa, jolla on mahdollisimman vähän ruuhkaa / muita verkkoja. Vaikka naapureiden verkot olisivat kauempana ja niiden signaali olisi vaimeaa, saattaa se kuitenkin olla riittävän voimakasta häiritsemään oman verkon toimintaa, jos tuo naapurin verkko käyttää samaa WLAN -kanavaa.
Nyt ei ole pätkimistä ollut moneen päivään enkä ole jaksanut viritellä piuhaa (ei taida ollakaan niin pitkää). Silloin kun pätki, pätki 5G:llä vielä enemmän. Kuten kuvasta näkyy, kanavaa 2 ei käytä naapurit, mutta 1:llä on pari.
Käyttäjätaso 2
@KopiK Hyvä, että pätkiminen on rauhoittunut. Teitkö laitteelle jotain toimenpiteitä vai lähtikö ihan yksinään toimimaan paremmin?
@KopiK Hyvä, että pätkiminen on rauhoittunut. Teitkö laitteelle jotain toimenpiteitä vai lähtikö ihan yksinään toimimaan paremmin?
En tehnyt mitään.
Laitanpas päivityksen tähän ongelmaan, jos muilla on samanlaisia oireita. Elokuun lopulla oireet pahenivat niin, että yhteys katkesi 1-2 kertaa illassa. Sen sai kyllä heti takaisin, mutta tympeäähän moinen oli. Soitto asiakaspalveluun, jossa Ville-Tapani (paras, asiantuntevin ikinä vastaantullut asiakastukihenkilö missään firmassa) kuunteli oireita ja epäili syyksi, että huonossa WLAN-kentässä boxin prosessori korjailee virheitä niin kovasti, että lopulta kaatuu. Muutaman jatkojohdon avulla siirsin WLAN-lähettimen keskemmäs asuntoa, näköyhteyden päähän Elisan boxista ja signaalitaso nousi -70dBm:stä -55dBm:ään ja laatu nousi 65-70%:sta 85-90%:iin. Vaihdoin myös kanavan varmuuden vuoksi sellaiseksi, jossa ei ole yhtään naapureita. Ja ongelmat katosi, ei ole ollut yhtään patkimistä eikä tiimalasia pariin viikkoon. Eli siis WLAN oli tuolla "nurkan takana" liian alhainen tälle boxille (vaikka kaikki muut laitteet siellä kyllä toimi). Ainoa hämärä juttu on, miksi boxi toimi tuolla "nurkan takana" 23kk ongelmitta, mutta ehkä WLAN-lähetin (tai boxi) on hiipunut iän myötä tai joku häirikkö on tullut kaistalle (vaikkei kyllä näy skannauksissa). Olihan tämän palstan auttajillakin vihjeitä tuosta WLANista, mutta vasta Ville-Tapanin perustelut saivat minut uskomaan sen, kun se tosiaan toimi 23kk ongelmitta, niin en ihan heti uskonut WLANia syylliseksi. Anyway, case closed. I hope.
Käyttäjätaso 1
@KopiK ihan loistava kuulla että asiaan tuli ratkaisu! Hyvä että sait meidän asiakaspalvelusta tähän avun 😊 ja kiitos kun päivittelit vielä tännekin lopputuloksen, jos kellekkään muulle tulee samantapaista probleemaa niin tästä löytyy sitten vinkit mitä kokeilla. 👍🏼

Osallistu keskusteluun