Vastattu

Tekstitykset katoaa ohjelman vaihtuessa ja äänet pätkii

  • 12 lokakuu 2016
  • 13 kommenttia
  • 537 katselukerrat

  • Kiinnostunut
  • 5 kommenttia
ELi Netgem N7700 digiboksi ja Zyxel valkoinen tukiasema. Boksi ja tukiasema Ethernet-kaapelilla kiinni. Töllönä Sonyn 40" HDMI:n. Talo valokuidun päässä ja Viihteen liittymä.
Systeemi oireilee nykyään niiin, että jos suomenkielisen ohjelman jälkeen alkaa tekstitetty ohjelma, tekstiä ei tule ennen kuin vaihtaa kanavaa ja palaa takaisin. Tämä toistuu joka kerta. Toinen toistuva ongelma on äänen katoaminen muutaman sekunnin ajaksi. Tätä sattuu satunnaisesti, mutta liian usein.
Jotta digiavustajat voivat mennä suoraan asiaan, niin boksit on resetoitu useamman kerran, kanavat on 511 jne. YLE:n kanaville ja koiraakin ulkoilutetaan säännöllisesti. Jos katselee 21/22/23 kanavia, niin siellä jäätyilee kuva pahasti, eikös näillä kanavilla kuva tule kaapelin kautta?.

Missä vika?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi eBin 25 lokakuu 2016, 10:11

Hei Mapo, ja tervetuloa palstalle!

Tuo äänen katoaminen on tiedossa oleva ongelma, ja sen korjaaminen vaatii digiboksin ohjelmistopäivitystä, jota tällä hetkellä odotamme. Tekstitysviastakin on ollut keskustelua, mikäli haluat kuulla ensimmäisenä kun se korjataan, voimme avata sinulle oman vikailmoituksen ja liittää sen muihin (lähetä silloin meille vaikkapa yksityisviesti tästä: http://elisa.fi/palstatiimi).

21 -> kanavat virittyvät tosiaan tuolla boksilla kaapelin kautta. Jos jäätyilevät niin tulisi ensin tarkistaa toimivuus toisella antennipiuhalla (ilman haaroittimia / jatkoja), mikäli ei auta niin kannattaa verrata kanavien toimintaa esim. television omaan virittimeen. Jos toimivat siinä ok niin jonko Netgemin viritin rikki tai signaali liian heikko (telkkarissa luultavasti parempi viritin). Tässä tapauksessa ota myös yhteys meihin niin pääsemme tutkimaan Netgemin lokia. Signaalin laadun näkee myös itse Netgemin asetuksista. Jos ilmenee että digiboksi on ok niin pitää tehdä vikailmoitus kaapelioperaattorille.
Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hei Mapo, ja tervetuloa palstalle!

Tuo äänen katoaminen on tiedossa oleva ongelma, ja sen korjaaminen vaatii digiboksin ohjelmistopäivitystä, jota tällä hetkellä odotamme. Tekstitysviastakin on ollut keskustelua, mikäli haluat kuulla ensimmäisenä kun se korjataan, voimme avata sinulle oman vikailmoituksen ja liittää sen muihin (lähetä silloin meille vaikkapa yksityisviesti tästä: http://elisa.fi/palstatiimi).

21 -> kanavat virittyvät tosiaan tuolla boksilla kaapelin kautta. Jos jäätyilevät niin tulisi ensin tarkistaa toimivuus toisella antennipiuhalla (ilman haaroittimia / jatkoja), mikäli ei auta niin kannattaa verrata kanavien toimintaa esim. television omaan virittimeen. Jos toimivat siinä ok niin jonko Netgemin viritin rikki tai signaali liian heikko (telkkarissa luultavasti parempi viritin). Tässä tapauksessa ota myös yhteys meihin niin pääsemme tutkimaan Netgemin lokia. Signaalin laadun näkee myös itse Netgemin asetuksista. Jos ilmenee että digiboksi on ok niin pitää tehdä vikailmoitus kaapelioperaattorille.
Toivon mukaan tuo tekstitysongelma korjautuu säällisessä ajassa, se on raivostuttava puute. Vaihdoin kaapeli-tv:n välijohdon suoraan tv:hen ja hyvin toimi kaikki kanavat. Ei mitään jäätyilyä, pikselöitymistä ym. Ilmeisesti Netgemin digiboxi on sökö.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Lisäilehän asiakasnumerosi profiiliisi sille varattuun kenttään (näkyy vain moderaattoreille sieltä) ja laita meille sitten yksityisviestiä tuon eBinin linkin kautta, niin päästään tutkimaan asiaa tarkemmin. 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tein vikailmoituksen tuosta teksitysongelmasta. Kokeile tosiaan vielä vaihtaa antennikaapeli ja tee kanavahaku Netgemillä. Televisiossa on yleensä parempi viritin, joten häiriöt ilmenevät aikaisemmin digiboksilla.
Meniköhän tuo vikailmoitus harakoille, koska mitään ei asiasta ole enää kuulunut.. tässä vaan maksellaan palvelusta josta toinen puoli ei toimi kun tekstitykset katoilee ja ainoastaan ylen kanavat näkyvät pätkimättä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Korjausta odotetaan laitteen seuraavan päivityksen yhteydessä. Listalla on muitakin puutteita ja bugeja joita korjataan samalla. Emme yleensä tee laitteen päivitystä vain yksi asia mielessä niin sen takia tulee harvemmin päivityksiä, mutta reilummin sitten korjauksia kerralla. Akuutit uudet viat ovat sitten erikseen joita voidaan lennosta korjata. Sinulla varmaan on antenni-tv käytössä jos peruskanavilla pikselöintiä. Kaapeli tv:ssä harvemmin kun heikkoa signaalia on.
Urhokas, ketjun alusta jo selviää, että kyseessä on kaapeliliittymä. Toistetaan vielä, YLE:n kanavat toimivat ongelmitta. Tuo "heikko signaali" ja kuvan jäätyminen tulee ainakin Nelosella ym. Nämäkin toimi aikoinaan, kuten tekstityskin. Joku aiempi purkin päivitys ne pilasi. Laskutus Elisalla pelaa ajallaan, vaikka tuote on ollut sökö jo jonkin aikaa. Vastuunsa tunteva firma hyvittäisi toimimattomasta palvelusta..
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Aah totta, luinpas heikosti kirjoituksesi ja pahoitteluni siitä. Sinulla on hiukan poikkeava malli boksista jolla onnistuu myös HD kaapelikanavien katsominen kun aiemmilla versioilla ei ole se mahdollista. Eli siis nytkö sinulla toimii Ylen kanavat paikoilla 21/22 jotka jäätyili alkuperäisessä kirjoituksessasi? Ja nelonen on siis kanavapaikka 4 tässä tapauksessa? Tekstityksien kanssa on ollut jonkinlaisia haasteita lähes alusta asti tällä N7700 mallilla. Tehdyn vikailmoituksen tiedot meni laitevalmistajalle ja tullaan korjaamaan päivityksellä, ei siis ole näillä tiedoilla kyse yksittäisestä ongelmasta. Tuosta nelosen ongelmasta en kyllä ole itse tietoinen ja pitäisi selvittää tarkemmin. Saatko kaivettua digiboksin asetuksista nelosen signaalivahvuudet jos siinä tulee noita ilmoituksia joskus?
En gång till.. siis kaikki muut kanavat (maksuttomat, ei tilattuja maksullisia kanavia) paitsi Ylen kanavat ja MTV 3 jäätyilevät n. 40-50 sekunnin välein. Kuva+ääni pysähtyy useaksi sekunniksi, ruutuun tulee "Heikko signaali" ja pienen pikseliräpellyksen jälkeen tilanne normalisoituu. Boxin diagnostiikka ei kerro mitään signaalin laadusta, sen mukaan kaikki on hyvin. Jos kaapelin pistää suoraan television virittimeen, niin hommat pelaa ongelmitta. Aiemmin keväällä purkissa ei ollut näitä ongelmia. Et muuten vastannut siihen, millä perusteella Elisa laskuttaa kuukaudesta toiseen täyttä hintaa palvelusta, joka ei toimi asiallisesti.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Aah totta, luinpas heikosti kirjoituksesi ja pahoitteluni siitä. Sinulla on hiukan poikkeava malli boksista jolla onnistuu myös HD kaapelikanavien katsominen kun aiemmilla versioilla ei ole se mahdollista. Eli siis nytkö sinulla toimii Ylen kanavat paikoilla 21/22 jotka jäätyili alkuperäisessä kirjoituksessasi? Ja nelonen on siis kanavapaikka 4 tässä tapauksessa? Tekstityksien kanssa on ollut jonkinlaisia haasteita lähes alusta asti tällä N7700 mallilla. Tehdyn vikailmoituksen tiedot meni laitevalmistajalle ja tullaan korjaamaan päivityksellä, ei siis ole näillä tiedoilla kyse yksittäisestä ongelmasta. Tuosta nelosen ongelmasta en kyllä ole itse tietoinen ja pitäisi selvittää tarkemmin. Saatko kaivettua digiboksin asetuksista nelosen signaalivahvuudet jos siinä tulee noita ilmoituksia joskus?

Miten niin poikkeava? Eikö tuon boksin pitäisi juuri näin toimiakin vapaissa HD -kanavissa. MTV3HD on sitten eri asia, kun se on siellä maksumuurin takana.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
En gång till.. siis kaikki muut kanavat (maksuttomat, ei tilattuja maksullisia kanavia) paitsi Ylen kanavat ja MTV 3 jäätyilevät n. 40-50 sekunnin välein. Kuva+ääni pysähtyy useaksi sekunniksi, ruutuun tulee "Heikko signaali" ja pienen pikseliräpellyksen jälkeen tilanne normalisoituu. Boxin diagnostiikka ei kerro mitään signaalin laadusta, sen mukaan kaikki on hyvin. Jos kaapelin pistää suoraan television virittimeen, niin hommat pelaa ongelmitta. Aiemmin keväällä purkissa ei ollut näitä ongelmia. Et muuten vastannut siihen, millä perusteella Elisa laskuttaa kuukaudesta toiseen täyttä hintaa palvelusta, joka ei toimi asiallisesti.

Näyttää siltä että olet saanut boksin näyttämään peruskanavat iptv:nä ja olit tästä asiakaspalveluun meille maininnut tietojen mukaan muutama kk sitten. Silloin oli kerrottu ettei peruskanavat toimi iptv:nä. Tässä nyt pitää digiboksille tehdä tehdasasetusten palautus ja normaali kaapelikanavahaku. Olet mahdollisesti jättänyt kanavahaun välistä aiemmin tai antennijohto ei ole ollut kiinni laitteessa jollakin kanavienhakuhetkellä, tällöin boksi yrittää näyttää kanavia pelkän nettiyhteyden avulla ja antennijohto ei tavallaan ole enää tuossa vaiheessa käytössä. Asuinalueellasi ei ole tuettu käyttää peruskanavia iptv:n kautta. Tehdasasetukset voit ajaa boksille painamalla 5 kertaa laitteen edessä olevaa virtanappia nopeaan tahtiin. Tapauskohtaisesti voidaan harkita hyvityksiä, mutta en tässä tapauksessa näe sille ainakaan vielä syytä. Pitää muistaa myös että nettiyhteys on Elisa Viihde paketin hinnasta jo pelkästään n. 75%
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Miten niin poikkeava? Eikö tuon boksin pitäisi juuri näin toimiakin vapaissa HD -kanavissa. MTV3HD on sitten eri asia, kun se on siellä maksumuurin takana.

Meillä on bokseissa DVB-C/DVB-T virittimet. Joissakin uudemmissa Netgem N7700 on myös T2 viritin poikkeuksena, mutta yleisesti ei ole HD virittimiä. Tämä on sen takia kun samat kanavat näkyvät jo HD:nä iptv paikoilta.
Urhokas, hyvä homma! Tehdasresetin jälkeen ei ainakaan vielä pätkinyt. Palaan adiaan, jos ongelmat jatkuu.

Osallistu keskusteluun