Vastattu

Viihde Premium vaihtaa itsekeen 4k -> 1080p resoluutioon

  • 19 toukokuu 2020
  • 13 kommenttia
  • 1237 katselukerrat

Käyttäjätaso 1

Viihde Premium boksi on nyt useamman kerran itsekeen vaihtanut 1080p resoluution käyttöön, vaikka olen 4k:n valinnut valikosta. Toistuu satunnaisesti, mutta nyt parin päivän välein on minulla tehnyt tämän (about se kadenssi kun olen jaksanut tarkastaa). Saitittekos tämän bugin hierottua veks?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi mikalin 19 toukokuu 2020, 10:16

Tällä hetkellä tuohon ei oikein toimivaa korjausta ole, mutta ensiapuna pysynee 4K:lla kun käynnistät television ennen digiboksia.

Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki

Tällä hetkellä tuohon ei oikein toimivaa korjausta ole, mutta ensiapuna pysynee 4K:lla kun käynnistät television ennen digiboksia.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Jatketaan keskustelua beta-puolella.

Onkohan tähän tullut päivitystä. Itsellä kanssa Premium boxi tunnistaa 4K resolutiot mutta ei anna pääsääntöisesti valita niitä. Välillä saan valittua mutta tiputtaa jonkun ajan päästä resolution takaisin 1080p resoluutioon. Välissä on kyllä integran vahvistin jossa on valittuna bypass hdmi liittimelle eli pitäisi mennä sukkana lävitse.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Onkohan tähän tullut päivitystä. Itsellä kanssa Premium boxi tunnistaa 4K resolutiot mutta ei anna pääsääntöisesti valita niitä. Välillä saan valittua mutta tiputtaa jonkun ajan päästä resolution takaisin 1080p resoluutioon. Välissä on kyllä integran vahvistin jossa on valittuna bypass hdmi liittimelle eli pitäisi mennä sukkana lävitse.

Ootko koittanut että toistuuko ongelma ilman vahvistinta välissä? Itsellä ei ole 4k tipahtanut alemmaksi itsekseen kertaakaan, eli haiskahtaa että jokin boksin ja telkan välillä ei nyt toimi toivotusti

Itsellä samansuuntaista ongelmaa, eli sain premiumin boksin toissapäivänä käyttöön ja jostain syystä boksi vaihtaa itsekseen asetuksen 4k/50p:stä aina välillä 4k/60p:ksi ja sen takia kuva alkaa ärsyttävästi pätkimään lähetyksissä. Mistä tämä johtuu? Ei ole viritinvahvistintakaan kuvan välissä vaikuttamassa asiaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki

Itsellä samansuuntaista ongelmaa, eli sain premiumin boksin toissapäivänä käyttöön ja jostain syystä boksi vaihtaa itsekseen asetuksen 4k/50p:stä aina välillä 4k/60p:ksi ja sen takia kuva alkaa ärsyttävästi pätkimään lähetyksissä. Mistä tämä johtuu? Ei ole viritinvahvistintakaan kuvan välissä vaikuttamassa asiaan.

 

Käytätkö jotain streamauspalveluita kun tuota tapahtuu? Ainakin aiemmin prime-videoissa oli ongelma, että lähdemateriaali vaihtoi virkistystaajuuden 60Hz, eikä osannut sulkiessa palauttaa takaisin alkuperäiseen, mutta käsittääkseni tuon pitäisi olla korjattu.

Aika randomisti tuntuisi käyttäytyvän. Välillä näkyy vaihtuneen, kun on katsonut television sovelluksella Netflixiä, mutta ei saa tätäkään toistettua joka kerta. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Voisko tossa Netflixin osalta vaikuttaa joku nimike? Tyyliin Sarja A joka tarjolla 4k:na laukaisee ongelman ja Sarja B 1080p laadulla ei tai jotain vastaavaa?

Voi olla kyllä tuostakin kiinni. Ei tosin vaihda asetuksessa 4K:sta sentään 1080p:hen, ainoastaan nuo hertsit hyppää 50 > 60. Periaatteessa ihan hyvä ominaisuus, jos muuttelisi tuota automaattisesti toistettavan materiaalin perusteella, kun vaan osaisi palata sitten lopuksi siihen asetukseen, minkä käyttäjä on asetuksista valinnut. Kun ei sitten kuitenkaan tunnu TV-kanavia katsellessa menevän enää oikein, kun alkaa kuva hyppäämään muutaman sekunnin välein ja korjaantuu vasta, kun käy muuttamassa takaisin 50:een.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

@Premium-mies 
Eli satunnaisesti huo hertsit pomppii? 
Lisäiletkö vielä tonne sun profiilin yksityisiin muistiinpanoihin asiakasnumeron ja sen Viihteen MAC osoitteen ja Serial ID:n? :)

@Premium-mies 
Eli satunnaisesti huo hertsit pomppii? 
Lisäiletkö vielä tonne sun profiilin yksityisiin muistiinpanoihin asiakasnumeron ja sen Viihteen MAC osoitteen ja Serial ID:n? :)

Nyt lisätty. Joo, eli laitan boksin ja telkkarin pääälle ja käyn asetuksissa, on 4K/60. Muutan 4K/50. Sitten normaalia käyttöä, eli televisiokanavien katselua, suoratoistopalveluita boksilta, vaikka PS5-käyttöä tai television Netfilix-sovelluksen käyttöä. Sitten kun lopettaa katselut ja sammuttaa vehkeet ja käynnistää seuraavan kerran, niin on jälleen asetuksissa 4K/60 ja esim. Viaplay ja televisiokanavat pätkivät sen takia, että toistettava materiaali on todellisuudessa 50 hertsistä. Tuo muuttuu takaisin 60 hertsiin ehkä neljä kertaa viidestä uudelleenkäynnistyksestä.

Käyttäjätaso 5

Nyt lisätty. Joo, eli laitan boksin ja telkkarin pääälle ja käyn asetuksissa, on 4K/60. Muutan 4K/50. Sitten normaalia käyttöä, eli televisiokanavien katselua, suoratoistopalveluita boksilta, vaikka PS5-käyttöä tai television Netfilix-sovelluksen käyttöä. Sitten kun lopettaa katselut ja sammuttaa vehkeet ja käynnistää seuraavan kerran, niin on jälleen asetuksissa 4K/60 ja esim. Viaplay ja televisiokanavat pätkivät sen takia, että toistettava materiaali on todellisuudessa 50 hertsistä. Tuo muuttuu takaisin 60 hertsiin ehkä neljä kertaa viidestä uudelleenkäynnistyksestä.

Kiitos lisätiedoista! Minä näillä tiedoilla vein asiaa eteenpäin meidän Viihde-tiimille vielä selvitykseen jotta saataisiin tietoon juurisyy tuolle hertsihyppelylle. 🛠 Palaillaan vaan tätä kautta kun lisätietoa selviää. 

Käyttäjätaso 4

Morjes @Premium-mies, palailen sen verran että pyritään tekemään päivityksiä tässä lähiviikkoina mistä on toivottavasti apua tähän sinunkin ongelmaan :slight_smile:  näitä vastaavia tapauksia tulee ripotellen silloin tällöin vastaan, usein on kyllä ollut kyse siitä että on ollut käytössä myös joku vahvistin. Joka tapauksessa joitakin korjauksia tähän on jo tehty ja nyt kuumeisesti tehdään lisää. Digiboksin pitäisi päivittää itse itsensä, mutta voit myös esimerkiksi kerran viikkoon tarkistaa itsekin olisiko päivityksiä odottelemassa näillä tempuilla: 

Tapa 1: Ota digiboksista virtajohto irti ja samalla kun kytket sen takaisin kiinni, pidä virtanappia pohjassa kunnes virtavalo alkaa vilkkua vihreänä (n. 3 sekuntia). Tämä pakottaa digiboksin hakemaan uusimmat päivitykset.

Tapa 2: Voit tarkistaa myös kaukosäätimellä digiboksin Asetukset-valikosta onko päivityksiä saatavilla, toimi näin:

Valitse digiboksin Menun Asetukset-valikosta: Asetukset > Lisäasetukset > Ohjelmistopäivitys. 
Toimenpide vaatii lapsilukon PIN-koodin (4 numeroa), jos olet sen asettanut digiboksillesi.

Osallistu keskusteluun