Kysymys

Viihde (valkoinen boksi) pätkii ja nykii

  • 18 tammikuu 2014
  • 6 kommenttia
  • 2883 katselukerrat

Valkoinen boksi alkanut käyttäytyä seuraavalla tavalla: aluksi nauhoitteissa tapahtui nauhoitteen käynnistäessä niin, että kuva meni mustaksi ja hetken päästä nauhoite alkoi mutta ikäänkuin "nykivällä" kuvalla. Sama toistui, jos esim. nauhoitteen mainoskatkon kelasi yli. Nyt sama ilmiö on levinnyt jo myös normaaliin kanavien katsomiseen, siis tallenteiden ulkopuolelle. Molemmissa kuitenkin ohjelman ääni pysyy normaalina.

Olen käyttänyt johdot irti boksista ja modeemista, ei apua.

6 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Samaa ollut täälläkin tallenteissa. Täytyypi testailla mikä tuohon oikeasti auttaa. Sain tallenteen näkymään normaalisti käynnistämällä sen uudestaan viihdevalikosta ja kelaaminen sai sen taas toistumaan nykien. Digiboksin uudelleenkäynnistys ei tuonut tuloksia joten seuraavaksi testaan kaapelimodeemin ja digiboksin resetointeja.
Samaa täällä. Toisesta ketjusta luin, että samoja ongelmia näyttäisi esiintyvän ympäri Suomea.
Tämä on niin rasittavaa.. Vähän väliä Elisa Viihteessä on jonkinlaista ongelmaa. Luulisi jo Elisan tekevän asioille jotain, mutta ongelmat vaikuttavat jatkuvan vaan edelleen. Lukemalla tätäkin palstaa huomaa kuinka keskeneräinen koko Viihdepaketti on.

Mikä vielä oudompaa; jo toisen kerran kun olen jostain ongelmasta kysynyt, on ongelma heti korjaantunut, mutta parin viikon kuluttua ilmaantuu seuraava ongelma. Tulee outo tunne, että Elisalla parannetaan toimivuutta heti valittaessa, myöhemmin taas voi antaa "tehojen" laskea ja uusia ongelmia ilmaantuu.....

nimim. "äitikin sanoi etten ole vainoharhainen"
Käyttäjätaso 6
Tallenteiden pätkiessä ongelma on lähes 100% verkkoyhteydessä, jonka digiboksi saa. 

Jos digiboksi on verkkokaapelilla kiinni modeemissa, niin yleensä modeemin resetointi ja tämän jälkeen digiboksin buutti korjaa ongelman. Mikäli ei auta, niin kannattaa testata verkkoyhteyden nopeus tietokoneella. Mikäli nopeudet ovat normaalia matalemmat, niin vika johtuu tästä. Asiasta tulisi jättää vikailmoitus meille.

Peruskanavilla tulevat ongelmat taas eivät ole netistä kiinni, joten ongelma on yleensä antennisignaalissa.

Kaapeliyhteydellä taas tuossa välissä on monesti haarotin, haarottimen vuotaessa ongelmia tulee verkkoyhteyteen ja peruskanaviin. Tällöin ongelmia on digiboksin puolella sama, mitä sille tekisi.

Ongelman ollessa peruskanavilla, rajaisin vikaa testaamalla peruskanavia siten, että antennijohto menee suoraan seinästä digiboksiin. Täten haarotinta ja nettiyhteyttä ei käytetä lainkaan. Jos vika poistuu, niin ongelma on selvästi haarottimen puolella. Muussa tapauksessa itse antennijohto/digiboksi/signaali on vialla. Jos sama ongelma olisi kyseisellä antennijohdolla, kun piuha laitetaan telkkari omaan virittimeen, niin vika olisi joko siinä tai signaalissa. Seuraavaksi pitäisi testata toista antennijohtoa ja jos ei auta, niin vikailmoitusta eteenpäin 🙂
Speedtest näyttää 15.32. Talossa on kaapeli. Seinästä antennijohto menee digiboksiin, ei ole haaroittimia. Buuttaukset ja resetoinnit on tehty. Nämä kaikki olin tehnyt jo päiviä sitten. Ongelma ei korjaantunut, MUTTA...

.. tuossa edellisessä kirjoituksessani mainitsin valittamisen ja vian korjaantumisen välisestä yhteydestä.. Tällä hetkellä tuota koko vikaa ei ole! Eli Viihde toimii tällä hetkellä moitteetta, ei nyi eikä pätki ja tallenteet alkavat ilman katkoksia ja todella nopeasti. Että mitähän tässä oikein tapahtui....

Kunpa laite toimisikin noin hyvin aina, mutta ei oikein jaksa luottaa koko toosaan, kun erilaisia ongelmia ilmaantuu silloin tällöin (lue: jatkuvasti). Kerran laite on vaihdettukin. 

Ideahan koko systeemissä on hyvä; suhteellisen halvalla saa nettiyhteyden ja tallentavan boksin, mutta ei näitä ongelmia kukaan määrättömästi jaksa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Olen käyttänyt Elisa Viihdettä yli kuukauden.

Minusta parasta tässä on 100M/5M nettiyhteys joka toimii AINA 95/4. Minulla on RJ45-portit kaikki varattuja ja niissä on läppäri, älytelkkari, digiboksi ja Spotify-kaiutin. Viides laite on langattomasti, se on älypuhelin. Vielä on käytössä USB-portti, jossa on USB-tikku. Sillä on mukava jakaa sisältöä älytelkkariin ja koneeseen ja se toimii samalla varmuuskopiolevynä. Tehokäytöstä huolimatta kaapelimodeemia ei ole tarvinnut sammutella ja se on toiminut aina moitteettomasti.

Elisa Viihde -digiboksi ei olekaan sitten aivan priimatavaraa. Se toimii oikein hyvin television ja tallenteiden katseluun, mutta esimerkiksi Areenassa ja Katsomossa saa varata ohjelman etsimiseen tovin. Ainakaan minulla ei helposti saa sopivaa ohjelmaa klikattua sillä laite miettii ja miettii siirtojen ohjelmasta toiseen välillä esittelysivuilla. Kun oikean ohjelman löytää suuren työn avulla, klikkaus ja odotus jatkuu: nyt laite ainakin yrittää käynnistää toiston. Jos tähän pääsee, ohjelmakatselu voi alkaa. Se ei kuitenkaan toimi hyvin, sillä jos sammutan välissä tuotteen, ei se osaa enää jatkaa samasta kohdasta.

Areenassa ja Katsomossa tämä ei niin haittaa, mutta tallenteissa kylläkin. Lisäksi kelaus saisi toimia ripeämmin. Jos ei hyppää 30 sekunnin jaksoissa vaan kelaa "koko ajan" niin joskus kuva jää jumiin paikoilleen ja näin kelaa helposti mainoksien ohi ja pitää kelata takaisin jotta ei missaa hetkeäkään ohjelmasta. Täysin jumiin tuo Pace ei ole mennyt. Niistä turhista porteista olen samaa mieltä: miksi tehdä liitäntöjä jos ne ei toimi. Mutta puutteet ovat mallia vähäiset, kun 39,90 eurolla saa 100M/5M netin joka toimii luvatusti ja kaapelimodeemi on napakympin tuote. Pacen bugeille annettakoon armahdus. Kyllä niitä huonomminkin toimivia laitteita on nähty...

Osallistu keskusteluun