Vastattu

Yhteysvirheet -113 ja -11 kymmeniä kertoja päivässä?

  • 18 huhtikuu 2019
  • 7 kommenttia
  • 1991 katselukerrat

Aloin Elisa Viihteen käyttäjäksi pari kuukautta sitten ja ei hyvältä vaikuta. Boksi herjaa 113 ja 11 yhteysvirheitä ja lakkaa toimimasta kymmeniä kertoja päivässä. Mikään muu ei vikaan auta kuin tehdasasetusten palautus. Nettiyhteyden laatu 100% koko ajan, joten siitäkään ei pitäisi olla kiinni, vaikka puhelinasiakaspalvelussa kovasti niin yritettiin väittää. Pakko saada joku pidempikestoinen ratkaisu tähän ongelmaan tai loppuu tilaus kun seinään. Help?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 20 huhtikuu 2019, 23:42

Myös tuo mobiililaajakaista voi olla osasyyllinen tähän ongelmaan. Mobiililaajakaista on altis erilaisille häiriöille ja sen toimintaan vaikuttaa mm. oma sijainti tukiasemaan nähden, käyttäjämäärä tulkitsemalla, talon rakenteet ikkunoista lähtien sekä maaston muodot ja suuret rakennukset.

Toisinaan mobiililaajakaista saattaa toimia jopa erinomaisesti, toisinaan yhteyden laatu ja yhteysnopeus saattavat keikkua heikon ja käyttökelvottoman välimaastossa. On myös täysin mahdollista, että käytettävyys romahtaa hyvästä heikkoon hyvinkin nopeasti. Toki täysin päinvastainen mùutos on myös mahdollinen.

Kannattaa kokeilla siirtää tuo mobiilireititin toiseen paikkaan huoneistossa. Joskus sekin voi auttaa huomattavasti.

Olisi ihan kiva, jos saisit tietokoneen langalliseen verkkoon, eli verkkokaapelilla kiinni reitittimeen ja sitten speedtestillä nopeustestejä joitain nopeustestejä eri aikaan päivästä. Täĺlä saisi vähän kuvaa siitä, kuinka tuo yhteys toimii.
Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tervetuloa OmaYhteisöön @janikaiines!

Mikä nettiyhteys sinulla on käytössä? Mikä modeemi sinulla on käytössä? Onko digiboksi langallisessa vai langattomassa verkossa?
Auttaako pelkkä modeemin uudelleen käynnistys ? Minulle saa auttaa juurikin samoihin ongelmiin.
Minulla on käytössä Saunalahti mobiililaajakaista 4G super. Modeemi on joku Huawein,en osaa sanoa sen tarkemmin. Digiboksi on langattomassa verkossa ja piuhaa ei ole asuntoni järjestyksen vuoksi mahdollista vetää. Olettaisin, että jos minulle luvataan toimiva palvelu myös langattomalla yhteydellä, ja siksi siitä maksan, sen pitäisi silloin myös toimia.
Ja juniori. Ei auta. Tai auttaa ehkä taas 10 minuutiksi eteenpäin. Kyllä minusta palvelun pitäisi toimia ilman jatkuvaa takkuamista. Minulle ei palvelun myynnin yhteydessä kerrottu, että laitteet pitää buutata 10-20 minuutin välein.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Minulla on käytössä Saunalahti mobiililaajakaista 4G super. Modeemi on joku Huawein,en osaa sanoa sen tarkemmin. Digiboksi on langattomassa verkossa ja piuhaa ei ole asuntoni järjestyksen vuoksi mahdollista vetää. Olettaisin, että jos minulle luvataan toimiva palvelu myös langattomalla yhteydellä, ja siksi siitä maksan, sen pitäisi silloin myös toimia.

Kai sen 4G-modeemin saa siirrettyä vaikka digiboksin viereen testaamista varten. Jolloin jo selvinnee onko vika digiboksin ja modeemin, vai modeemin ja elisan välillä. Piuhalla toki varmempi tuokin testata.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Myös tuo mobiililaajakaista voi olla osasyyllinen tähän ongelmaan. Mobiililaajakaista on altis erilaisille häiriöille ja sen toimintaan vaikuttaa mm. oma sijainti tukiasemaan nähden, käyttäjämäärä tulkitsemalla, talon rakenteet ikkunoista lähtien sekä maaston muodot ja suuret rakennukset.

Toisinaan mobiililaajakaista saattaa toimia jopa erinomaisesti, toisinaan yhteyden laatu ja yhteysnopeus saattavat keikkua heikon ja käyttökelvottoman välimaastossa. On myös täysin mahdollista, että käytettävyys romahtaa hyvästä heikkoon hyvinkin nopeasti. Toki täysin päinvastainen mùutos on myös mahdollinen.

Kannattaa kokeilla siirtää tuo mobiilireititin toiseen paikkaan huoneistossa. Joskus sekin voi auttaa huomattavasti.

Olisi ihan kiva, jos saisit tietokoneen langalliseen verkkoon, eli verkkokaapelilla kiinni reitittimeen ja sitten speedtestillä nopeustestejä joitain nopeustestejä eri aikaan päivästä. Täĺlä saisi vähän kuvaa siitä, kuinka tuo yhteys toimii.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Toi laatu on vähän huono ilmaisu sinällään, kun se ei kerro muuta kuin tuon verkon vahvuuden boksille. Siellä voi langattomassa verkossa olla kuitenkin jotain häikkää (esimerkiksi naapurien WLANit kolisemassa samalla kanavalla tms) joka ei tuossa näy sitten lainkaan. Suosittelen testaamaan ton langallisen yhteyden toimivuuden (mieluiten eka just vaikka läppärillä mitaten ja sitten boksille johdon testiksi vetämällä), jos sillä kaikki kunnossa niin sen jälkeen tarvitsee huomio siirtää vain tuohon langattoman verkon kuntoon säätämiseen 🙂

Osallistu keskusteluun