Kysymys

24 Adsl full-rate toimii alle 8.

  • 8 elokuu 2010
  • 42 kommenttia
  • 2584 katselukerrat

Tossa on jokun aikaa ollut fullrate käytössä ja alusta asti toiminut 7.5mb. Aatelin  tossa vikapalveluun soittaa ja kysyä voiko asialle tehdä mitään. Perjantaina soitin ja sanoivat, että 24mb on asettuna ja matkaa keskukseen 3,3 km. Ja tohon on tyydyttävä,. Onko tosiaan niin, että mitään ei oo tehtävissä? että toimisi nopeampana. Yhteys on kuitenkin vakaa eikä katkeile. On se kumma että megat hukuvat noinkin lyhyellä matkalla  ;D

Kaupunkina Ylöjärvi

Adsl Information

Downstream
7550Kbit/s
8.9 db
38.0 db

Upstream
1022 Kbit/s
10.9 db

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

42 kommenttia

Kolmen km:n kieppeillä alkaa yleensä adsl-nopeudet pudota rankasti.

Kannattaa kokeilla kevyesti tuunata oman asunnon puhelinverkkoa, eli jatkojohdot ja haaroittimet pois, ja modeemi mahdollisimman lyhyellä, uudella välijohdolla suoraan rasiaan.
Jos sitten talo on oma, osaamista löytyy ja tietää mitä tekee, voi kaikki liitokset jakamosta lähtien rasiaan asti tarkistaa, ja kiristää tai uusia. Toisella modeemilla kannattaa myös kokeilla.

Joskus pienilläkin toimenpiteillä saa rutistettua muutaman megankin lisää kun ollaan näillä kriittisillä pituuksilla.
mulla oli sama ongelma kun viihde kytkettiin. kättelyprofiili (tms) oli 8megaselle laitettu. sen näkee kun laittaa selaimeen osoitteen http://192.168.100.1/ ja sieltä katsoon mikä Downstream on päällä.

Itsellä oli tosiaan jotain reilu 8mb ja nyt reily 18mb. ei vieläkään 24mb mut voi johtua talon sijainnista.
tein asiasta vikailmoituksen ja homma saatiin kuntoon.

Adsl Information
Downstream
18247 Kbit/s
8.8 db
22.2 db

Kolmen km:n kieppeillä alkaa yleensä adsl-nopeudet pudota rankasti.

Kannattaa kokeilla kevyesti tuunata oman asunnon puhelinverkkoa, eli jatkojohdot ja haaroittimet pois, ja modeemi mahdollisimman lyhyellä, uudella välijohdolla suoraan rasiaan.
Jos sitten talo on oma, osaamista löytyy ja tietää mitä tekee, voi kaikki liitokset jakamosta lähtien rasiaan asti tarkistaa, ja kiristää tai uusia. Toisella modeemilla kannattaa myös kokeilla.

Joskus pienilläkin toimenpiteillä saa rutistettua muutaman megankin lisää kun ollaan näillä kriittisillä pituuksilla.
Täytyy kokeilla keskusta räplätä puhelinrasiat jo uusin ei vaikutusta.


mulla oli sama ongelma kun viihde kytkettiin. kättelyprofiili (tms) oli 8megaselle laitettu. sen näkee kun laittaa selaimeen osoitteen http://192.168.100.1/ ja sieltä katsoon mikä Downstream on päällä.

Itsellä oli tosiaan jotain reilu 8mb ja nyt reily 18mb. ei vieläkään 24mb mut voi johtua talon sijainnista.
tein asiasta vikailmoituksen ja homma saatiin kuntoon.


Soitin vikapalveluun ja sanoivat että on 24 tila päällä.
Paljon sulla on keskukseen matkaa??
en tiedä paljonko on matkaa keskukseen.

Downstream
7550Kbit/s
8.9 db
38.0 db

Jos sulla on tuollainen downstream niin sit on väärät profiilit päällä. Multa nimenomaan tekninen tuli kysyi tuota lukua ja mulla se oli aluksi jotain 8230Kbit/s ja nyt on 18247 Kbit/s. Ei ne aluksi uskonut mua mutta saatiin lopulta asia kuntoon.

Speedtestin mukaan silloin tuli  6.81 Mb/s  0.76 Mb/s  28 ms ja nyt tulee  14.19 Mb/s  0.83 Mb/s  47 ms

jotain häikkää sulla nyt on.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Vaimennuksen perusteella (38.0 db) matkaa on kolmisen kilometriä, jolla ei kauheasti parempiin nopeuksiin valitettavasti 24M Full Rate -liittymällä päästä.
Käyttäjätaso 1

Vaimennuksen perusteella (38.0 db) matkaa on kolmisen kilometriä, jolla ei kauheasti parempiin nopeuksiin valitettavasti 24M Full Rate -liittymällä päästä.


Tämä keskusten välimatka asiakkaaseen ja sen seuraukset  pitäisi selvittää asiakaalle jo ostotilanteessa eikä jälkikäteen.
Valtakunnassa on varmasti runsaasti asiakkaita, jotka tietämättöminä  ja hyvässä uskossa ovat hankkineet viihteen ja törmänneet sitten tähän ylitse pääsemättömään keskusongelmaan. Melkoista arpapeliä linjanopeuksilla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Vaimennuksen perusteella (38.0 db) matkaa on kolmisen kilometriä, jolla ei kauheasti parempiin nopeuksiin valitettavasti 24M Full Rate -liittymällä päästä.


Tämä keskusten välimatka asiakkaaseen ja sen seuraukset  pitäisi selvittää asiakaalle jo ostotilanteessa eikä jälkikäteen.
Valtakunnassa on varmasti runsaasti asiakkaita, jotka tietämättöminä  ja hyvässä uskossa ovat hankkineet viihteen ja törmänneet sitten tähän ylitse pääsemättömään keskusongelmaan. Melkoista arpapeliä linjanopeuksilla.



Olen samaa mieltä. Ongelma ei koske edes pelkkää Viihdettä, vaan yleisesti kaikkien operaattoreiden myymiä Full Rate -yhteyksiä. Todella harva peruskäyttäjä ymmärtää, mitä Full Rate -termi liittymän nopeuden yhteydessä tarkoittaa vaikka se esim. verkkosivuilla liittymätyyppien tuotetietojen yhteydessä yleensä kerrotaankin.
eli tässä tapauksessa asiakkaalla siis on oikeus purkaa sopimus? tallenteiden katsominen esim full-hd:lla vaatii enemmän kuin Tonzalla on käytössä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

eli tässä tapauksessa asiakkaalla siis on oikeus purkaa sopimus? tallenteiden katsominen esim full-hd:lla vaatii enemmän kuin Tonzalla on käytössä.


Häiriöilmoitus kannattaa ensimmäisenä jättää, niin voidaan tutkia onko nopeudelle mitään tehtävissä (esim. jos lähempänä on keskus, johon liittymä voidaan siirtää). Jos parannusta ei ole mahdollista saada, sopimus on mahdollista purkaa.
Käyttäjätaso 1


eli tässä tapauksessa asiakkaalla siis on oikeus purkaa sopimus? tallenteiden katsominen esim full-hd:lla vaatii enemmän kuin Tonzalla on käytössä.


Häiriöilmoitus kannattaa ensimmäisenä jättää, niin voidaan tutkia onko nopeudelle mitään tehtävissä (esim. jos lähempänä on keskus, johon liittymä voidaan siirtää). Jos parannusta ei ole mahdollista saada, sopimus on mahdollista purkaa.


Ilman muuta sopimus on purettavissa.

Kysymys onkin sopimuksen tekoprosessista. Sopimusta tehtäessä täytyy asiakkaalla olla tiedossa kaikki keskeiset linjanopeuteen liittyvät tiedot. Keskuksen sijainti on yksi tärkeimmistä ellei tärkein.

Nykyinen sopimuksentekomalli ei mielestäni täytä hyvän sopimuksen kriteerejä.

Nämä runsaat jälkikäteen ilmenevät tiedon puutteet linjanopeuksien osalta ovat osoitus siitä.


eli tässä tapauksessa asiakkaalla siis on oikeus purkaa sopimus? tallenteiden katsominen esim full-hd:lla vaatii enemmän kuin Tonzalla on käytössä.


Häiriöilmoitus kannattaa ensimmäisenä jättää, niin voidaan tutkia onko nopeudelle mitään tehtävissä (esim. jos lähempänä on keskus, johon liittymä voidaan siirtää). Jos parannusta ei ole mahdollista saada, sopimus on mahdollista purkaa.

Aijaa  🙂 Ei se tekninentuki mitään häiriöilmoituksen teko ehdottanut, saati keskusen vaihtoa. Täytyy huomenna soittaa uudestaan ja laittaa häiriöilmoitus menemään. Katotaan miten käy.
Käyttäjätaso 5
Tarkista ADSL-modeemista ainakin, että ns. ADSL mode on "ADSL2/ADSL2+" tai "Auto Detect Modulation". Jos vaihtoehto "ADSL" on valittu tekniikka rajoittaa sen 8M (esim. TeleWell EA-510). Toki riippuu modeemin mallista, siellä voi olla vaihtoehto "ADSL/Auto Detect Modulation" joka pitäisi olla valittuna (esim. Elisa KotiBoksi).

Adsl Information

Downstream
22917 Kbit/s
9.2 db
15.3 db

Upstream
1019 Kbit/s
19.9 db
5.8 db

Modeemi Wippies HomeBox (black). Matkaa keskukselle vajaa kilometri.

EDIT: Enpä huomannut noita suuria desibeli vaimennuksia alkuun, eli kyllä se linjasta johtuu.
Käyttäjätaso 3


eli tässä tapauksessa asiakkaalla siis on oikeus purkaa sopimus? tallenteiden katsominen esim full-hd:lla vaatii enemmän kuin Tonzalla on käytössä.


Häiriöilmoitus kannattaa ensimmäisenä jättää, niin voidaan tutkia onko nopeudelle mitään tehtävissä (esim. jos lähempänä on keskus, johon liittymä voidaan siirtää). Jos parannusta ei ole mahdollista saada, sopimus on mahdollista purkaa.


Itse sanoin tästä jo aikoja sitten: Elisa tietää teoreettisen maksiminopeuden taloon myyntivaiheessa. Tämä on fakta! Silti myydään myyntipuheissa HD-materiaalia yms. asiakkaalle joka ei niitä voi käyttää.

Kysymys kuuluu: miksi Elisa ei rakenna uusia keskuksia/vahvistimia niin että etäisyydet eivät ole liian pitkiä HD-materiaalille?? Asun Helsingin Jollaksessa ja etäisyys keskukseen on n. 2.5km, linjan downstream alle 10,5M (laskenut jatkuvasti kun uusia liittymiä myydään alueelle), attenuation 29 dB, margin 8 dB. Jollaksen puoleenväliin pieni keskus tai vahvistin ja asia on hoidettu.

Elisa saisi sijoittaa osan voitostaan palvelun parantamiseen!

Viihde on hyvä palvelu ja oikean hintainen, mutta huono liittymä pilaa sen. Haluaisin todellakin vuokrata HD-kanavia ja HD-leffoja, en vain pysty. Elisalta jää rahaa samatta ja asiakkaalle paha mieli. Tallennuksen helppous on ainoa syy miksi en halua irtisanoa liittymää. Siksi haluaisin Elisan tulevan vastaan ja yrittävän edes parantaa nopeuksia, edes pääkaupungissamme
Käyttäjätaso 1



eli tässä tapauksessa asiakkaalla siis on oikeus purkaa sopimus? tallenteiden katsominen esim full-hd:lla vaatii enemmän kuin Tonzalla on käytössä.


Häiriöilmoitus kannattaa ensimmäisenä jättää, niin voidaan tutkia onko nopeudelle mitään tehtävissä (esim. jos lähempänä on keskus, johon liittymä voidaan siirtää). Jos parannusta ei ole mahdollista saada, sopimus on mahdollista purkaa.


Itse sanoin tästä jo aikoja sitten: Elisa tietää teoreettisen maksiminopeuden taloon myyntivaiheessa. Tämä on fakta! Silti myydään myyntipuheissa HD-materiaalia yms. asiakkaalle joka ei niitä voi käyttää.

Kysymys kuuluu: miksi Elisa ei rakenna uusia keskuksia/vahvistimia niin että etäisyydet eivät ole liian pitkiä HD-materiaalille?? Asun Helsingin Jollaksessa ja etäisyys keskukseen on n. 2.5km, linjan downstream alle 10,5M (laskenut jatkuvasti kun uusia liittymiä myydään alueelle), attenuation 29 dB, margin 8 dB. Jollaksen puoleenväliin pieni keskus tai vahvistin ja asia on hoidettu.

Elisa saisi sijoittaa osan voitostaan palvelun parantamiseen!

Viihde on hyvä palvelu ja oikean hintainen, mutta huono liittymä pilaa sen. Haluaisin todellakin vuokrata HD-kanavia ja HD-leffoja, en vain pysty. Elisalta jää rahaa samatta ja asiakkaalle paha mieli. Tallennuksen helppous on ainoa syy miksi en halua irtisanoa liittymää. Siksi haluaisin Elisan tulevan vastaan ja yrittävän edes parantaa nopeuksia, edes pääkaupungissamme



Asun myös Jollaksessa Helsingissä ja matkaa lähimpään keskukseen elisan mukaan 2.7 km. Linja nopeudet sen mukaiset ja HD kuva varsin epävakaa.

Ihmettelen myös elisan asennetta ko. ongelmaan joka on iso ADSL puolella. Sen sijaan, että asialle tehtäisiin jotain keskitytään voivottelemaan.

Avoin kysymys elisalle: miksi keskusten määrä ei lisätä ja / tai linjoja vahvisteta muilla keinoin, jotta edellä maitun tyyppiset ongelmat poistuisivat tai edes helpottuisivat.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Avoin kysymys elisalle: miksi keskusten määrä ei lisätä ja / tai linjoja vahvisteta muilla keinoin, jotta edellä maitun tyyppiset ongelmat poistuisivat tai edes helpottuisivat.


ADSL on kuolevaa tekniikkaa eikä kupariverkkoja käytännössä enää kehitetä. Kaapeli-, kuitu- ja mobiiliyhteydet ovat tulevaisuutta. Tämä harmittaa itseänikin, sillä oman asuinalueeni kupariverkko on myös ikivanhoja peruja ja lähimmälle DSL-keskittimelle on matkaa n. 2,5km. Tästä johtuen tahdistumisnopeus jää itsellänikin 3-4M luokkaan.
Käyttäjätaso 1


Avoin kysymys elisalle: miksi keskusten määrä ei lisätä ja / tai linjoja vahvisteta muilla keinoin, jotta edellä maitun tyyppiset ongelmat poistuisivat tai edes helpottuisivat.


ADSL on kuolevaa tekniikkaa eikä kupariverkkoja käytännössä enää kehitetä. Kaapeli-, kuitu- ja mobiiliyhteydet ovat tulevaisuutta. Tämä harmittaa itseänikin, sillä oman asuinalueeni kupariverkko on myös ikivanhoja peruja ja lähimmälle DSL-keskittimelle on matkaa n. 2,5km. Tästä johtuen tahdistumisnopeus jää itsellänikin 3-4M luokkaan.


Kiitokset reilusta vastauksesta. Epäilemättä on juuri näin ja tuolloin korostuu tuo paljon esillä ollut ADSL asiakkaiden avoin informointi kokonaistilanteesta ja myös tulevaisuudesta.

Uuden tekniikan käyttöönotto ja sen vauhti korostuu tilanteessa, jossa melkoinen joukko asiakkaita joutuu painimaan
vanhan ja riittämättömän infran kanssa.

Eli toivomus on, että tuo kaapeli ym. tekniikka saataisiin mahdollisimman nopeasti levitettyä asiakaspintaan. Se edellyttää investointeja ja ponnisteluja elisalta.

Samaan aikaan kilpailu operaattoreiden kesken juuri uudesta tekniikasta kiihtyy . Tuo HD-kuva ja ääni ovat keskeisiä markkinointi kärkiä alalla ja se, joka tässä pärjää on todennäköinen voittaja.

Vinkkinä voi todeta, että elisan kovimmat kilpaijat verkkopuolella ovat viime aikoina olleet aktiivisia Jollaksen suunnalla
Käyttäjätaso 3


Avoin kysymys elisalle: miksi keskusten määrä ei lisätä ja / tai linjoja vahvisteta muilla keinoin, jotta edellä maitun tyyppiset ongelmat poistuisivat tai edes helpottuisivat.


ADSL on kuolevaa tekniikkaa eikä kupariverkkoja käytännössä enää kehitetä. Kaapeli-, kuitu- ja mobiiliyhteydet ovat tulevaisuutta. Tämä harmittaa itseänikin, sillä oman asuinalueeni kupariverkko on myös ikivanhoja peruja ja lähimmälle DSL-keskittimelle on matkaa n. 2,5km. Tästä johtuen tahdistumisnopeus jää itsellänikin 3-4M luokkaan.


No mikä on Elisan roadmap uuden kaapelin vetämiselle Jollakseen? Täällä on nimittäin hyvin varakasta väkeä noin keskimäärin joten maksavista asiakkaista tuskin on pulaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki



Avoin kysymys elisalle: miksi keskusten määrä ei lisätä ja / tai linjoja vahvisteta muilla keinoin, jotta edellä maitun tyyppiset ongelmat poistuisivat tai edes helpottuisivat.


ADSL on kuolevaa tekniikkaa eikä kupariverkkoja käytännössä enää kehitetä. Kaapeli-, kuitu- ja mobiiliyhteydet ovat tulevaisuutta. Tämä harmittaa itseänikin, sillä oman asuinalueeni kupariverkko on myös ikivanhoja peruja ja lähimmälle DSL-keskittimelle on matkaa n. 2,5km. Tästä johtuen tahdistumisnopeus jää itsellänikin 3-4M luokkaan.


No mikä on Elisan roadmap uuden kaapelin vetämiselle Jollakseen? Täällä on nimittäin hyvin varakasta väkeä noin keskimäärin joten maksavista asiakkaista tuskin on pulaa.


Tarjouspyyntöjen osalta kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme, josta kyselyt voidaan tarvittaessa välittää eteenpäin esim. aluemyyntipäälliköille.


Avoin kysymys elisalle: miksi keskusten määrä ei lisätä ja / tai linjoja vahvisteta muilla keinoin, jotta edellä maitun tyyppiset ongelmat poistuisivat tai edes helpottuisivat.


ADSL on kuolevaa tekniikkaa eikä kupariverkkoja käytännössä enää kehitetä. Kaapeli-, kuitu- ja mobiiliyhteydet ovat tulevaisuutta. Tämä harmittaa itseänikin, sillä oman asuinalueeni kupariverkko on myös ikivanhoja peruja ja lähimmälle DSL-keskittimelle on matkaa n. 2,5km. Tästä johtuen tahdistumisnopeus jää itsellänikin 3-4M luokkaan.

On se hienoo että panostatte uuten tekniikkaan mutta monta vuotta sitä saa odottaa että se tulee ? kaks, kolme ??Kaapelia ei ole talossa,en ollut vakuuttunut mokkulasta saunalahden 7.2 mb toimi tolla välilällä  2-3 mb nopeudella. Tampereen keskustaan n. 11 km 
Käyttäjätaso 3

Tarjouspyyntöjen osalta kannattaa olla yhteydessä asiakaspalveluumme, josta kyselyt voidaan tarvittaessa välittää eteenpäin esim. aluemyyntipäälliköille.


En minä mitään tarjouspyyntöä ole pyytämässä. Käsitätte asian väärinpäin!

Olisin odottanut että Elisa tekee aloitteen parantaa palvelun laatua eikä asiakas, ja Elisa sitten kertoo mihin hintaan myy parempaa piuhaansa kun tuote on valmis. Pitääkö jokaisen asiakkaan erikseen anoa saada maksaa Elisalle laadun parantamisesta ja kunnollisen infran rakentamisesta omalle alueelle?

Ei hvtti.

Onko homma aikuisten oikeasti niin että myydään kupariyhteyttä josta tiedetään että se ei toimi riittävän nopeasti (keskus kaukana) ja tiedetään sekin että ko. yhteyden laatua ei tulla korjaamaan koskaan ja kunnon piuhaa ei saa kuin henkilökohtaisella tarjouspyynnöllä??
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Onko homma aikuisten oikeasti niin että myydään kupariyhteyttä josta tiedetään että se ei toimi riittävän nopeasti (keskus kaukana) ja tiedetään sekin että ko. yhteyden laatua ei tulla korjaamaan koskaan ja kunnon piuhaa ei saa kuin henkilökohtaisella tarjouspyynnöllä??



Ei ole, vaan saatavuus perustuu teoreettiseen saatavuuteen, jossa tottakai tarkistetaan mm. myös tilaajakaapelin pituus lähimmältä keskukselta asuntoon. ADSL-liittymissä valitettava seikka on, että toteutuvaa nopeutta ei kuitenkaan saada selville kuin kokeilemalla. Operaattori ei myöskään voi etukäteen tietää, missä kunnossa esim. talon oma sisäverkko on, joka myös vaikuttaa toteutuvaan nopeuteen. On alueita, joissa hidas nopeus johtuu alueen vanhasta kupariverkosta, toisissa tapauksissa ongelma taas jää talon sisäverkkoon, joka ei ole Elisan verkkoa vaan kuuluu asiakkaalle/taloyhtiölle.

Operaattorin kannalta kannattaville alueille tehdään tarjouspyyntöjä myös operaattorin aloitteesta kun aika on tällaiselle sopiva. Jos haluat tiedustella nopeampien yhteyksien saatavuudesta ennen operaattorin aloitetta, homma menee tällöin aiemmin ohjeistamallani tavalla.
Muutin tämän kesän aikana ja kaapeliviihde vaihtui ADSL:ään. Jo siinä vaiheessa harmitti, että kaapeliyhteyttä hitaammasta ADSL-liittymästä kiskotaan kuitenkin sama hinta. Miksi?  ??? Onhan se satamegainen kaapeli kuitenkin neljä kertaa nopeampi kuin ADSL-liittymä, ja vaikka Viihteeseen kuuluu muutakin kuin laajakaistaliittymä, on laajakaistan nopeudella kuitenkin aika paljon merkitystä koko Viihteen toiminnan kannalta ja muutenkin. Nyt rasittaa vielä enemmän, koska näemmä käytännössä tuo ADSL-yhteyden nopeus pysyttelee välillä 8-12 Kbit/s, eikä sille oikein mitään voi.

Ennen siis maksoin tuon 40 euroa kuussa satamegaisesta kaapeliyhteydestä, nyt periaatteessa 24Mb yhteydestä, joka onkin käytännössä 8-12 Mb... Mulla ei ole ennen ollut ADSL-liittymää, joten tyhmänä en sitten tajunnut kysellä ja selvitellä, mitä maksiminopeus käytännössä tarkoittaa. Kyllä mä sen ymmärrän, että käytännössä bitti ei koskaan siirry ihan sillä maksiminopeudella, mutta kun nopeus on parhaimmillaankin puolet siitä, mistä muka maksan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Muutin tämän kesän aikana ja kaapeliviihde vaihtui ADSL:ään. Jo siinä vaiheessa harmitti, että kaapeliyhteyttä hitaammasta ADSL-liittymästä kiskotaan kuitenkin sama hinta. Miksi?  ??? Onhan se satamegainen kaapeli kuitenkin neljä kertaa nopeampi kuin ADSL-liittymä, ja vaikka Viihteeseen kuuluu muutakin kuin laajakaistaliittymä, on laajakaistan nopeudella kuitenkin aika paljon merkitystä koko Viihteen toiminnan kannalta ja muutenkin. Nyt rasittaa vielä enemmän, koska näemmä käytännössä tuo ADSL-yhteyden nopeus pysyttelee välillä 8-12 Kbit/s, eikä sille oikein mitään voi.

Ennen siis maksoin tuon 40 euroa kuussa satamegaisesta kaapeliyhteydestä, nyt periaatteessa 24Mb yhteydestä, joka onkin käytännössä 8-12 Mb... Mulla ei ole ennen ollut ADSL-liittymää, joten tyhmänä en sitten tajunnut kysellä ja selvitellä, mitä maksiminopeus käytännössä tarkoittaa. Kyllä mä sen ymmärrän, että käytännössä bitti ei koskaan siirry ihan sillä maksiminopeudella, mutta kun nopeus on parhaimmillaankin puolet siitä, mistä muka maksan.



Ymmärrettävästi koet tilanteen näin, koska olet siirtynyt nopeammasta hitaampaan liittymätyyppiin. Tilanne on kuitenkin todellisuudessa toisin päin, Viihde tuotiin alunperin markkinoille ADSL:n kautta ja hinta oli jo tuolloin tuo nykyinen n. 40eur / kk. Kaapeliyhteys lanseerattiin vasta tämän jälkeen, joten itse asiassa 100M kaapeliyhteyden saa Viihteen mukana halvalla ja ADSL:stä veloitetaan "normaali hinta".

Tuo nyt ei tietysti sinun tilannettasi paranna mitenkään, mutta toivottavasti tämä selvittää ihmettelyäsi hinnasta.


Avoin kysymys elisalle: miksi keskusten määrä ei lisätä ja / tai linjoja vahvisteta muilla keinoin, jotta edellä maitun tyyppiset ongelmat poistuisivat tai edes helpottuisivat.


ADSL on kuolevaa tekniikkaa eikä kupariverkkoja käytännössä enää kehitetä. Kaapeli-, kuitu- ja mobiiliyhteydet ovat tulevaisuutta. Tämä harmittaa itseänikin, sillä oman asuinalueeni kupariverkko on myös ikivanhoja peruja ja lähimmälle DSL-keskittimelle on matkaa n. 2,5km. Tästä johtuen tahdistumisnopeus jää itsellänikin 3-4M luokkaan.


Kyllähän tämä nykytilanne on ihan Elisan omaa syytä. Kuitu- ja kaapeliyhteydet pitäisi olla jo tätä päivää, mutta vanhalla kupariverkkomonopolilla on haluttu rahastaa viimeiseen asti. Turha kai siinä ihmetellä jos ei nykypäivän palvelut toimi kun tekniikka ja verkko on viime vuosituhannelta.
Vasta nyt kun mm. Sonera vetää kiukulla kuitua PK-seudulle ja Welholta saa 100M liittymiä halvalla, on Elisalla havaittu olevan jonkinlaista halukkuutta kuituyhteyksien tarjontaan ja tilaajajohtojen uusintaan. Runkokuituahan Elisalla kyllä piisaa.

Mobiiliyhteyksien puolella taas on jämähdetty 3G-tekniikkaan, joka ei mahdollista riittävän nopeita ja vakaita yhteyksiä kuin mobiilipäätteille. Esim. Wimaxia ei taideta edes harkita.

Kun valtiovalta kymmenisen vuotta sitten päätti, että laajakaistaverkkojen kehitys on operaattoreiden ja markkinoiden vapaasti päätettävissä ja määritteli laajakaistayhteyden minimiksi 512kbps, kehitys pysähtyi käytännössä moneksi vuodeksi.
Onkos nää siedettävät arvot ? 24/1 linjalle
Nää modeemista saadut tiedot:
Downstream
18640 Kbit/s
8.7 db
23.7 db

Upstream
1022 Kbit/s
17.4 db
10.4 db

Tässä sitten http://www.speedtest.net/ palvelusta saadut luvut:
Download 10.27 Mb/s
Upload 0.51Mb/s