Kysymys

36h-muutos ja Viihteen irtisanomisoikeus

  • 10 helmikuu 2010
  • 20 kommenttia
  • 4805 katselukerrat

Elisalta ei ole kukaan tuota toista topicia kommentoinut mitenkään, josko kommentoi tätäkään.

Kiteytetty kysymys: Saako Viihteen tämän muutoksen johdosta yhteisymmärryksessä irtisanottua vain asiakaspalveluunne soittamalla, vai täytyykö hommaa kierrättää useamman tahon kautta?

20 kommenttia

Itse eilen kysyin asiakaspalvelusta niin siellä sanottiin, että ei voi irtisanoa.
Elisalta ainakin suostuttiin kiltisti perumaan liittymän päivitys normaalista nettiyhteydestä Viihteeseen tänään lähisukulaiseni osalta.

Kyseinen päivitys oltiin siis tilattu n. viikko sitten, laitteet ei ole vielä saapunut jne.
Ei kuulemma Elisan tulkinnan mukaan oikeuta sopimuspurkuun. Seuraava numero on sitten kuluttajaneuvonta.
Pistähän Haunted infoa tähän ketjuun kun olet saanut asian päätökseen.
Kuluttajaneuvonnan täti yhtyi näkemykseeni, ja kehoitti liittämään kuvan/tulosteen Viihteen tuotesivuston aiemmasta näkymästä (kuva & linkki löytyvät tuolta toisesta topicista) mukaan reklamaatioon, josta käy ilmi että palvelua on tosissaan mainostettu nyt poistettavalla ominaisuudella.

Määräaikaisuuden, tai vaihtoehtoisesti koko sopimuksen purku ovat kuulemma realistiset vaatimukset, jos palvelusisältöä muutetaan kesken määräaikaisen sopimuksen sopimuskauden.

On tässä maailmassa siis vielä ripaus oikeuttakin  ;)

Kuluttajaneuvonnan täti yhtyi näkemykseeni, ja kehoitti liittämään kuvan/tulosteen Viihteen tuotesivuston aiemmasta näkymästä (kuva & linkki löytyvät tuolta toisesta topicista) mukaan reklamaatioon, josta käy ilmi että palvelua on tosissaan mainostettu nyt poistettavalla ominaisuudella.

Määräaikaisuuden, tai vaihtoehtoisesti koko sopimuksen purku ovat kuulemma realistiset vaatimukset, jos palvelusisältöä muutetaan kesken määräaikaisen sopimuksen sopimuskauden.

On tässä maailmassa siis vielä ripaus oikeuttakin  ;)


Näinhän sen pitäisi mennä, sehän on aina eri asia suostuuko Elisa siihen. Jos meinaat viihteen irtisanoa, niin infootko vielä siitäkin että miten reklamaation kanssa homma sujui.
Soitin vielä uudemman kerran myös Elisan aspaan.

"Tämä muutos nyt ei ole vielä varmaa, silloin maaliskuun alussa siitä on varmaan parempi tieto jo. Ja silloin voi ehkä katsoa sitten noita hyvitys-vaihtoehtojakin".

Tuohan kuulostaa ensilukemalta vielä ihan toiveikkaalta. MUTTA:

Viestintälaki edellyttää palvelumuutoksista ilmoitettavan asiakkaalle kuukautta etukäteen. Ja niinhän Elisa on nyt tehnyt. Samoin irtisanomisaika on sattumalta juuri tuo samainen kuukausi.

Eli yritetään saada asiakas odottamaan kuukausi ylimääräistä ja pienennetään omaa tappiota tulossaolevista irtisanomisista. Kuukauden kuluttua kerrotaan homman etenevän kuten aiemmin ilmoitettu.
Todellakin informoi tänne (tai vaikka muropakettiin jos poistaavat tämän ketjun) miten asia etenee. Olen ollut palveluun suurinpiirtein tyytyväinen tähän asti, mutta ei tällainen yksipuolinen sopimusten muuttaminen käy minun pirtaan. Jos tällaiselle tielle lähdetään, niin mitähän mahtaa olla luvassa.

Jos asiaan ei tule lähiaikoina muutosta niin IHAN VAAN PERIAATTEESTA irtisanon liittymän ja vaihdan vaikka takaisin kalliiseen Soneraan!
Mitä ihmeen marmatusta täällä on jostain 36-ominaisuudesta. Miksi niitä ohjelmia ei voi valita nauhoitettavaksi, joita haluaa katsoa. Niinhän on tähänkin asti toimittu tallentavien digiboxien kanssa.
Sitten mikä juttu on tämä "kallis" hinta. Itse maksoin 8 megaisesta yhteydestä 42 /kk ennenkuin huomasin, että saan tässä 39 nopeamman yhteyden ja kaupanpäälle hd-digiboxin ja modeemin.

Mitä ihmeen marmatusta täällä on jostain 36-ominaisuudesta. Miksi niitä ohjelmia ei voi valita nauhoitettavaksi, joita haluaa katsoa. Niinhän on tähänkin asti toimittu tallentavien digiboxien kanssa.
Sitten mikä juttu on tämä "kallis" hinta. Itse maksoin 8 megaisesta yhteydestä 42 /kk ennenkuin huomasin, että saan tässä 39 nopeamman yhteyden ja kaupanpäälle hd-digiboxin ja modeemin.

Kyseessä ei omaltaosaltani ole niinkään vain tuo yksittäinen ominaisuus, vaan periaate & käytäntö siitä, ettei MÄÄRÄAIKAISEN sopimuksen sisältämää palvelua yksipuolisesti voida lähteä muuttamaan. Kohtahan sieltä pudotetaan netin nopeuskin 8 megaan, ja Rönnblad väläyttelee 24 megaisen mahdollisuutta maksullisena lisäpalveluna.

Soneran vetäessä pari vuotta sitten kuitunsa taloomme, tarjosivat irtisanomismahdollisuutta silloinkin (vaikka teknisesti palvelu vain kuluttajan kannalta parani), koska määräaikaiseen sopimukseen muutoksia tehtäessä sitä tulee Kuluttajaviraston linjauksella tarjota.

Ohessa suora lainaus Kuluttajaviraston sivuilta: "Operaattori ei voi tehdä olennaisia muutoksia sopimuksiin vain ilmoittamalla niistä. Jos operaattori tekee sopimusehtoihin olennaisia muutoksia, sen on irtisanottava vanha sopimus ja tarjottava uutta sopimusta uusilla muutetuilla ehdoilla. Kuluttajavirasto on katsonut olennaisiksi sopimusehtomuutoksiksi mm. suuret hinnankorotukset ja olennaisen lisäpalvelun poistamisen liittymän sisällöstä.  "

Kuten joku muu toiseen topiciin postauksensa lopetti; en ole minkään ISP-yhtiön palveluksessa. Ainoastaan kyllästynyt nenästä vetämiseen.
Yhdyn täysin Hauntedin mielipiteeseen..Kyse on tässä tapauksessa siitä että mikäli tälläinen yksipuolinen sopimuksen muutos menee läpi, kuka tietää seuraavaksi poistetaan kokonaan esimerkiksi nauhoitusmahdollisuus ja muutetaan sekin maksulliseksi lisäpalveluksi. Puhumattakaan muista tämän viihteen ominaisuuksista..Itse en tällä hetkellä edes käytä tätä kyseistä digiboksia mutta kuka tietää milloin sillekin löytyy käyttöä.. Eli itsekin otan mielelläni tietoa vastaan miten tämä reklamaation/sopimuksen purku edistyy 🙂

Mitä ihmeen marmatusta täällä on jostain 36-ominaisuudesta. Miksi niitä ohjelmia ei voi valita nauhoitettavaksi, joita haluaa katsoa. Niinhän on tähänkin asti toimittu tallentavien digiboxien kanssa.
Sitten mikä juttu on tämä "kallis" hinta. Itse maksoin 8 megaisesta yhteydestä 42 /kk ennenkuin huomasin, että saan tässä 39 nopeamman yhteyden ja kaupanpäälle hd-digiboxin ja modeemin.

Meidän perheessämme television katselu lisääntyi tämän 36 h tallennusominaisuuden vuoksi moninkertaiseksi. Otin Elisa-viihdepalvelun alunperin vain nopeamman laajakaistan takia mutta huomasimme että nythän tv:stä voi oikeasti joskus katsoa jotakin kun sieltä voi selata mitä on tullut peruskanavilta ja käynnistää katsomisen heti ja tsekata onko ohjelma kiinnostava.
Aiemmin katselu oli olennaisesti vähäisempää koska silloin joskus kun oli aikaa niin televisiosta ei kyllä tullut mitään järkevää katsottavaa eikä ylipäätään tv-ohjelmat ole niin paljon kiinnostaneet että olisi viistinyt etukäteen jostain ohjelmaoppaasta tai lehdestä selailla mitä mahdollisesti haluaisi katsoa ja vaivautua niitä ohjelmoida tallentumaan.
Luulen että perheemme kaltaisia on paljon enemmänkin eli joilla nyt tv:n katselu palaa taas entiselle vähäisemmälle tasolle joka on toki ihan hyväkin - tv:n katselu kun ylipäätään ei kovin kehittävää ole. Jossain on kirjoitettu että ongelma tulee jostain jakelusopimuksista ja että ihmiset eivät katso mainoksia jos tv-ohjelmat katsotaan vain tallenteina. Omasta puolestamme voimme todeta että tämän muutoksen jälkeen jäävät ne ohjelmat kokonaan katsomatta joten mainostajien kannalta kullä mennään ojasta allikkoon - se vähäinenkin mahdollisuus nähdä mainoksia jää omalta kohdaltamme kokonaan pois.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Jossain on kirjoitettu että ongelma tulee jostain jakelusopimuksista ja että ihmiset eivät katso mainoksia jos tv-ohjelmat katsotaan vain tallenteina. Omasta puolestamme voimme todeta että tämän muutoksen jälkeen jäävät ne ohjelmat kokonaan katsomatta joten mainostajien kannalta kullä mennään ojasta allikkoon - se vähäinenkin mahdollisuus nähdä mainoksia jää omalta kohdaltamme kokonaan pois.


Tallentavia digibokseja on ollut markkinoilla jo vuosia ja varmasti useat ihmiset ovat jo hyödyntäneet laitetta juuri sillä periaatteella että mainokset pääsee skippaamaan, itseni mukaanlukien. Sen ymmärrän että maksukanavien tallennus ei onnistu IPTV-lähetyksistä mutta jos kaapeli-Viihteessä ei edes IPTV:tä saada asiakkaalle asti niin mennäänkö silloin IPTV-sopimusten vaiko normaalin kaapeliverkon sopimusten mukaan? Hyvin taas juttu rönsyilee alkup. aiheesta, pahoittelut siitä. 🙂
Laitetaan tännekkin Elisan toimitusjohtajan Veli-Matti Mattilan lupaus:

" Toimitusjohtaja Mattila lupaa hyvitystä asiakkaille, jotka tuntevat kokeneensa vääryyttä.

Olemme valmiita irtisanomaan sopimuksen, jos asiakas on hankkinut Elisa Viihteen sen palveluominaisuuden takia. "

Lähde: http://www.digitoday.fi/bisnes/2010/02/12/elisa-suostuu-purkamaan-viihde-sopimuksen/20102216/66?rss=6

Laitetaan tännekkin Elisan toimitusjohtajan Veli-Matti Mattilan lupaus:

" Toimitusjohtaja Mattila lupaa hyvitystä asiakkaille, jotka tuntevat kokeneensa vääryyttä.

Olemme valmiita irtisanomaan sopimuksen, jos asiakas on hankkinut Elisa Viihteen sen palveluominaisuuden takia. "

Lähde: http://www.digitoday.fi/bisnes/2010/02/12/elisa-suostuu-purkamaan-viihde-sopimuksen/20102216/66?rss=6


Eli käytännössä tämä tarkoittaa ilmeisesti sitä, että on tehnyt viihteen tilauksen sen jälkeen, kun ominaisuus on otettu käyttöön.
Sekin vähän tulkinnanvaraista, nimittäin tällä palstalla ylläpito promosi tuota tulevaa ominaisuutta jo pitkään ennen käyttöönottoa.
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Sekin vähän tulkinnanvaraista, nimittäin tällä palstalla ylläpito promosi tuota tulevaa ominaisuutta jo pitkään ennen käyttöönottoa.


Jos oikein muistan niin täällä foorumilla ilmoitettiin tuon ominaisuuden käyttöön otosta 4.11.2009.
Jos oikein muistan niin täällä foorumilla ilmoitettiin tuon ominaisuuden käyttöön otosta 4.11.2009.

Se oli palvelupäällikön postaama virallinen tuotantokäyttöönotto-ilmoitus. Muistaisin ainakin JouniO:n (pahoittelen, jos henkilö menee väärin) tuon ominaisuuden kehittämisestä maininneen jo kauan ennen tuota päivämäärää.

4.11. päivältä on meikäläisen puhelimessa myös tekstiviesti ominaisuuden käyttöönotosta, olin palstalta lukenut ominaisuudesta jo aiemmin.

edit: 20.10. oli tuo päivämäärä, ja JouniO postaajana: http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,114.0.html
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Elisan+tv-asiakkaat+saavat+katkaista+sopimuksen/1135252848812?ref=rss

Nyt voikin sitten rekloihin vastaajille linkittää tuon vastauksena.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Elisan+tv-asiakkaat+saavat+katkaista+sopimuksen/1135252848812?ref=rss

Nyt voikin sitten rekloihin vastaajille linkittää tuon vastauksena.

Lähetin irtisanomis-ilmoitukseni La 6.3 sähköpostilla asiakaspalveluun, vastaus Ti 9.3 jossa valiteltiin sitä, tätä ja tuota ja tarjottiin 5 ilmais-leffaa. Vastasin etten halua leffoja vaan irtisanoa Viihteen9.3 alkaen johon vastaus tänään 10.3 aamupäivällä että sopimus irtisanottu !!!!  Liittymäni entisessä nopeudessa jo klo 15 iltapäivällä, tähän suuntaan kyllä asia hoituu kun nopeuden nostoa/Viihdettä odottelin 3 viikkoa. 2:n vaihdetun modeemin 1:n vaihdetun digiboksin jälkeen paska maku koko Viihteestä. Luvatut yhteysnopeudet harvoin ylti edes tuonne 10M tietämille. Boksin ja modeemin buuttauskertoja en edes viitsinyt laskeskella......

Osallistu keskusteluun