Kysymys

Ääni aaltoilee tallennuksia katsottaessa

  • 31 tammikuu 2014
  • 9 kommenttia
  • 1850 katselukerrat

Hankin reilu viikko sitten Elisa Viihde -paketin laajakaistalla (antennitalous + musta digiboksi NetGem N7700), ja ongelma on äänen aaltoilu hiljaisesta kovalle ja takaisin.

Tämä tapahtuu kun katson tallennettuja ohjelmia. Raivostuttavaa, kun välillä ei kuule tai saa selvää normaalista puheesta, ja hetken päästä tekisi jo mieli laittaa voluumia pari pykälää hiljemmalle.

Aaltoilu on jatkuvaa, ja aaltoilu toistuu n. minuutin sykleillä. Ja kyllä, boksin ääni- ja kuva-asetuksia ym. on muutettu jo moneen kertaan, eikä mitään vaikutusta.

ELISA: kerrotteko ratkaisun tähän ongelmaan nopeasti!

Onneksi tajusin ottaa kuukauden koekäytön ilmaiseksi, ja vielä on pari viikkoa palautusoikeutta jäljellä. Tämä laite ei meille jää, jos tallenteiden laatu on tämä.

9 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Hei Elli-Noora,

Tervetuloa Palstalle! Ikävä kuulla, että tallenteiden äänessä on ongelmia. Toimiiko nettiyhteys muuten tasaisesti? Entä onko yhteys modeemiin kaapelin vai wlan-yhteyden välityksellä? Jos lisäät profiilitietoihisi asiakasnumeron, voimme katsoa tilannettasi tarkemmin.
No on ikävää joo.

Missä viipyy teidän järkevä vastaus?

Ei ole mitään väliä toimiiko yhteys muuten tasaisesti, tai onko yhteys kaapelilla vai WLAN:lla

-> Minulle luvattiin tasainen nopeus ja varma toimivuus kaikilla tavoilla!

Jos ilmoitan, että käytän WLAN:ia, niin entä sitten? Niin käyttää moni muukin, mutta minulla on silti ääniongelmia (nyt jo paljon muitakin ongelmia). Vastatkaa nyt kysymykseen, ja ilmoittakaa mikä on ratkaisu ongelmaan!

Lisäksi miksi joka ilta n. klo 20:00-22:00 välillä tallenteiden katsominen patkii 15 sekunnin välein. Lataa jotain jatkuvasti. Antakaa minulle selvä vastaus tähän - oletteko huijanneet minua kun vannoitte moneen kertaan, että tällaisia yhteys- tai kaistan riittävyysongelmia ei ole?

Ja mikä tämäkin ilmoitus nyt on, joka tuli 10 min. sitten, kun netti ei taas vaiheteeksi toiminut:

"Troubleshooting
No IP address obtained!
Your DSL Connection is active but without internet connectivity.
This may be due to wrong PPP identifiers or transient failure and delays in connection setup.
Correct your PPP identifiers, or try again in a few minutes."

-> Tuota epäselvempää ilmoitusta tuskin voitte enää tehdä.

Otan koko tästä huijauksesta 100% varmasti yhteyttä kuluttajavirastoon, ja pidän huolen että tieto välittyy eteenpäin.
Käyttäjätaso 3
Äänenvoimakkuus on muuten vaihdellut täälläkin vanhalla Netgemillä tallenteissa. Ei ihan *****uskynnyksen yli, mutta kuitenkin sillai, että pitää säätää. Ja ehkä juurikin noin minuutin jaksoilla, kun tekee sitä. Mitään muuta epätavallista pätkimistä ei ole.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Elli-Noora kirjoitti:
No on ikävää joo.

Missä viipyy teidän järkevä vastaus?

Ei ole mitään väliä toimiiko yhteys muuten tasaisesti, tai onko yhteys kaapelilla vai WLAN:lla

-> Minulle luvattiin tasainen nopeus ja varma toimivuus kaikilla tavoilla!

Jos ilmoitan, että käytän WLAN:ia, niin entä sitten? Niin käyttää moni muukin, mutta minulla on silti ääniongelmia (nyt jo paljon muitakin ongelmia). Vastatkaa nyt kysymykseen, ja ilmoittakaa mikä on ratkaisu ongelmaan!

Lisäksi miksi joka ilta n. klo 20:00-22:00 välillä tallenteiden katsominen patkii 15 sekunnin välein. Lataa jotain jatkuvasti. Antakaa minulle selvä vastaus tähän - oletteko huijanneet minua kun vannoitte moneen kertaan, että tällaisia yhteys- tai kaistan riittävyysongelmia ei ole?

Ja mikä tämäkin ilmoitus nyt on, joka tuli 10 min. sitten, kun netti ei taas vaiheteeksi toiminut:

"Troubleshooting
No IP address obtained!
Your DSL Connection is active but without internet connectivity.
This may be due to wrong PPP identifiers or transient failure and delays in connection setup.
Correct your PPP identifiers, or try again in a few minutes."

-> Tuota epäselvempää ilmoitusta tuskin voitte enää tehdä.

Otan koko tästä huijauksesta 100% varmasti yhteyttä kuluttajavirastoon, ja pidän huolen että tieto välittyy eteenpäin.

Kuka slnulle ja missä luvannut tasaisen nopeuden? Ehkäpä nettiliittymäsi nopeus ei ole riittävä, mutta sen saat selville vain mittaamalla nopeudet moneen kertan eri vuorokauden aikana ja siten, että kaapelilla olet liittänyt tietokoneesi modeemiin.

Elisa eikä kukaan muukaan operaattori ei voi taata wlan-yhteyden toimivuutta, kun esim. mikroaaltouunisi voi ajoittain tukkia täysin sen toiminnan, samoin naapuriesi wlan-tukiasemat, vaikka operaattorilta dataa tulisikin ihan ohjearvojen mukaan 50-100% luvatusta, mikä on speksien mukainen määrä. Tämä pitää käyttäjän itse tietää ja ymmärtää.

Muutenkin käytäjän pitää ihan aikuisenoikeasti osata itsekin ottaa selvää asioista eikä elää luulossa. USAlaisia kun emme onneksi ole, joille pitää kertoa, ettei kissaa saa mikroraaltouunissa kuivata, ym. älyttömiä ohjeita, esim. ettei kuumaa kahvia saa kaataa syliinsä tms.
Käyttäjätaso 3
Elli-Noora kirjoitti:

No on ikävää joo.

Missä viipyy teidän järkevä vastaus?

Ei ole mitään väliä toimiiko yhteys muuten tasaisesti, tai onko yhteys kaapelilla vai WLAN:lla

-> Minulle luvattiin tasainen nopeus ja varma toimivuus kaikilla tavoilla!

Jos ilmoitan, että käytän WLAN:ia, niin entä sitten? Niin käyttää moni muukin, mutta minulla on silti ääniongelmia (nyt jo paljon muitakin ongelmia). Vastatkaa nyt kysymykseen, ja ilmoittakaa mikä on ratkaisu ongelmaan!

Lisäksi miksi joka ilta n. klo 20:00-22:00 välillä tallenteiden katsominen patkii 15 sekunnin välein. Lataa jotain jatkuvasti. Antakaa minulle selvä vastaus tähän - oletteko huijanneet minua kun vannoitte moneen kertaan, että tällaisia yhteys- tai kaistan riittävyysongelmia ei ole?

Ja mikä tämäkin ilmoitus nyt on, joka tuli 10 min. sitten, kun netti ei taas vaiheteeksi toiminut:

"Troubleshooting
No IP address obtained!
Your DSL Connection is active but without internet connectivity.
This may be due to wrong PPP identifiers or transient failure and delays in connection setup.
Correct your PPP identifiers, or try again in a few minutes."

-> Tuota epäselvempää ilmoitusta tuskin voitte enää tehdä.

Otan koko tästä huijauksesta 100% varmasti yhteyttä kuluttajavirastoon, ja pidän huolen että tieto välittyy eteenpäin.


Kuvauksen perusteella vaikuttaisi siltä, ettei yhteysnopeus välttämättä ole tarpeeksi hyvä. Mikäli tallenteiden katselussa selkeästi ilmenee vaikeuksia kun wlan on käytössä, kannattaa toki kokeilla muuttuuko toiminta yhtään paremmaksi kun digiboksin kytkee verkkokaapelilla kiinni modeemiin.

Oletko mitannut tietokoneellasi liittymässä toteutuvia nopeuksia? Testaukset kannattaa tehdä useampaan eri otteeseen, eri aikoina, ja verkkokaapelilla. Toki yhteysnopeutta voi testata myös wlanin yli, niin näkee minkälaista eroa wlanin ja verkkokaapelin kautta syntyy. Testausta suoritettaessa ei kannata olla päällä samaan aikaan muuta tiedonsiirtoa ja esim. digiboksista kannattaa ottaa virtajohto kokonaan irti, jottei sekään vaikuta mittaustuloksiin. Mikäli liittymän toteutuva nopeus on lähellä suositusten alarajaa, verkon yli tulevien lähetysten ja tallenteiden toimintaan vaikuttaa myös onko liittymässä muuta verkkoliikennettä samanaikaisesti. Nopeuden voit testata esimerkiksi osoitteessa www.saunalahti.fi/saunamittari

Tuossa kerrotussa virheilmoituksessa on valiteltu nettiyhteyden katkenneet. Oletko havainnut nettiyhteydessä katkoksia? Voimme tutkia yhteytesi tarkemmin kun lisäät profiilisi tietoihin asiakasnumerosi. Tällä tavoin pääsisimme rajaamaan liittymän puolesta johtuvia häiriöitä.
"Kuka slnulle ja missä luvannut tasaisen nopeuden?"

VASTAUS:
Elisa Viihteen valtuutettu myyjä.

"Muutenkin käytäjän pitää ihan aikuisenoikeasti osata itsekin ottaa selvää asioista eikä elää luulossa."

VASTAUS:
Näin on, ja sen takia selvitinkin monta asiaa myyjältä ennen kun ostin paketin. Valitettavasti en pystynyt varmistamaan myyjän väitteitä ennen kun paketti on jo hankittuna.

"Mikäli tallenteiden katselussa selkeästi ilmenee vaikeuksia kun wlan on käytössä, kannattaa toki kokeilla muuttuuko toiminta yhtään paremmaksi kun digiboksin kytkee verkkokaapelilla kiinni modeemiin."

VASTAUS:
Tämä kun ei ole mahdollista.
Hylkäsin Elisa Viihde -paketin moneen kertaan aiemmin, kun ainoa mahdollisuus asunnossani oli "Datasähkö", jonka toimivuutta/nopeuden säilymistä Elisa ei pystynyt vahvistamaan. Kun vihdoin Elisa ilmoitti tarjouksen yhteydessä WLAN -mahdollisuudesta, kiinnostuin uudestaan.

"Oletko mitannut tietokoneellasi liittymässä toteutuvia nopeuksia? Testaukset kannattaa tehdä useampaan eri otteeseen, eri aikoina, ja verkkokaapelilla."

VASTAUS:
En ole, koska en ole teknisesti sillä tasolla, että nämä minulta luotettavasti tuosta vaan onnistuu. En varmasti ole ainoa. Lisäksi edelleenkään verkkokaapeli ei ole asunnossani vaihtoehto, joten en näe mitään lisäarvoa tiedolla, että sillä toimii nopeammin.
Tämä digiboksin wlan ei ole kovin herkkä, vaan vaatii varsin voimakkaan signaalin. Jos modeemi on kauempana ja tai paksun seinän takana, niin  on hyvin todennäköistä, että signaali on liian heikko.

Tuon signaalin voimakkuuden voi tarkistaa digiboksin Asetusten Verkkoyhteys-välilehdeltä Langattoman verkon kohdalla näkyvästä prosenttiluvusta. Luku näytettään 20 % -portaisena ja se voi vaihdella eri kerroilla katsottaessa.

Ainakin, jos luku on 40% tai pienempi, niin erilaiset häiriöt ovat todennäköisiä.
Jälleen osa ongelmasta on palannut, ja joka ilta n. klo 20:00-23:00 välillä tallenteiden katsominen patkii 15 sekunnin välein. Lataa jotain jatkuvasti.

Onko tässä nyt minun kaistaa vaivihkaa kavennettu? Viimeksi ongelmat ratkesivat, ja todennäköisestti Elisa kasvatti kaistani takaisin sovittun mukaiseen.

Tosiasiahan on, että kaistaa on myyty liikaa pääkaupunkiseudulla, ja nyt sitten joudutaan jakamaan liian pienet yhteysnopeudet liian monen asiakkaan kanssa.

Korjatkaa ongelma heti. Parhaaseen katseluaikaan ei yhteys saa enää pätkiä (eikä tietenkään muulloinkan).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • laitatko asiakasnumerosi joko profiiliisi tai yksityisviestinä minulle niin kurkataan kiusaako kaistaa jokin 🙂
  • Osallistu keskusteluun