Kysymys

Digiboxin vika vai ominaisuus?!

  • 16 syyskuu 2013
  • 21 kommenttia
  • 6229 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 5 kommenttia
Huhuillaan apua täältä, koska vikailmoituksesta ei näemmä ole apua.

Minä: 4.9.-13

Miten häiriö ilmenee (kuva, ääni, tekstitys): Digiboxi jumittaa noin 3-5 kertaa päivässä jolloin virtajohto on otettava pois, että saisi boxin jälleen toimimaan. Boxin valmiustilaan tulo kertää noin 5 min. Jos tallenteen haluaa katso on siihen varattava paljon aikaa. Boxi ei päästä viihteen valikkon tai sitten se pimentää kuvaruudun 3 min ja ilmoittaa että jos tämä toistuu irroita virtajohto. Jos kuitenkin haluamalla haluat katsoa tallenteen saatta tallenne katketa kesken katselu tai jos olet erehtynyt "kelamaan" eteenpäin tallenne saattaa olla jo puolivälissä kun boxi havahtuu, että olet jo painanut playta.

Elisa: 7.9.-13

Hei,

kiitos yhteydenotostasi.

Aivan ensimmäiseksi voisi testata tehdasasetusten palautusta ja onko siitä mitään hyötyä. Se onnistuu seuraavasta polusta:

Menu > Asetukset > Diagnostiikka > Tehdasasetusten palautus

Mikäli kyseisestä toimenpiteestä ei ole apua, kannattaa tarkistaa tv-signaalitaso. Mikäli se on heikko, vaihtakaa antennijohto.

Jos mainitut korjaustoimenpiteet eivät auta niin vastatkaa tähän viestiin ja katsotaan mikä ratkaisu keksitään. Esim. modeemin vaihto saattaisi auttaa asiaan.

Minä: 8.9.-13

Terve

Tuo kaikki on kokeiltu jo moneen kertaan. Ei ole ensimmäinen kerta kuin tuota digiboxin irvikuvaa on yritetty elvyttää. Olen kokeillut 3 eri elisan modemia, joten yhteys tai modemi vika on suhteellisen pois suljettu. Kaikki kaapelit antenni/ ethernet vaihdettu. Netti toimii moitteitta. Television digiboxin mukaan signaalitaso on hyvä 96% elisan boxin siihen liittäessä signaalitaso laskee hieman. Itse olen ollut jo kauan valmis vaihtamaan viihteen pois heikon/hitaan digiboxin takia. Vielä olen hävinnyt äänestyksen.

Minä: 12.9.-13

laskutuskin toimii. Entä sitä apua ongelmaan?

21 kommenttia

Ole huoletta, et suinkaan ole ainoa joka saa nauttia "hyvästä" asiakaspalvelusta. 

 

Itsellä maksu- ja lisäkavat näkymättä nyt jo kolmatta viikkoa. Tehty useita häiriöilmoituksia.

 

Kerran vastattu postiin joita olen lähettänyt  ja viestissä samat liirumlaarum selvitykset jotka on tehty jo useita kertoja ja pyydetty ilmoittamaan soittoaika milloin voivat olla yhteydessä.  Annettu heille kahteen kertaan soittoaika sähköpostitse jolloin olen paikalla laitteiden ääressä mutta mitään soittoa ei ole koskaan tullut. 

 

Muuten sähköposteihin ei vastata ja "ignoroidaan" asiakas täydellisesti. 

 

 

 

 

 

 
Käyttäjätaso 3
Ikävää että Viihteen kanssa on ollut noinkin paljon ongelmia. 

Digiboksi saattaa jumitella jos se pääsee kuumenemaan liikaa. Esimerkiksi jos laite on sijoitettu heijastavalle pinnalle, saattaa boksin tuottama lämpö heijastua takaisin laitteeseen. 

Lisäilkäähän asiakasnumeronne yhteystietoihinne tai lähettäkää ne allekirjoittaneelle yksityisviestillä, niin päästään selvittämään asiaa tarkemmin.
Käyttäjätaso 3
"Television digiboxin mukaan signaalitaso on hyvä 96% elisan boxin siihen liittäessä signaalitaso laskee hieman. Itse olen ollut jo kauan valmis vaihtamaan viihteen pois heikon/hitaan digiboxin takia. Vielä olen hävinnyt äänestyksen."

Jumiutuuko digiboksi myös jos se on ketjussa ensimmäisenä tai mahdollisesti yksin suoraan kytkettynä antennirasiaan?

-v
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Vilsi kirjoitti:
"Television digiboxin mukaan signaalitaso on hyvä 96% elisan boxin siihen liittäessä signaalitaso laskee hieman. Itse olen ollut jo kauan valmis vaihtamaan viihteen pois heikon/hitaan digiboxin takia. Vielä olen hävinnyt äänestyksen."

Jumiutuuko digiboksi myös jos se on ketjussa ensimmäisenä tai mahdollisesti yksin suoraan kytkettynä antennirasiaan?

-v

Elisan digiboksi EHDOTTOMASTI ENSIMMÄISEKSI antennirasiaan. Sen perään telkku ja/tai toinen boksi.

Jymähtää se siinäkin, jos liian taajan kanavia vaihdat. Minimivälit kanavien vaihtojen välillä 2-3 sekuntia.

Elisan boksin viritin on aika epäherkkä ja pitää olla ensimmäisenä.

Huono haaroitin myös ongelmia tuo ja harmaita hiuksia.
Itsellä tuo vanhan mallinen digiboksi tekee samaa, jumittaa useita kertoja päivässä, tallenteiden katselu mahdotonta.
Laite on ensimmäisenä 🙂. Olen myös kokeillut boxia televisiossa jossa ei ole digiviritintä itsessään huonoin tuloksin. Laite on sijotettu vahvistimen päälle, että se saisi raitista ilmaa mahdollisimman paljon. Vahvistin ei käytössä. Antenni taloudessa asun ja parivuotta sitten vaihdettu antenni ja kaikki talon antennipiuhat. Kyseessä siis "uusi" sinivalkoinen boxi
"Digiboksi saattaa jumitella jos se pääsee kuumenemaan liikaa."


Ai sitä ei saa pitää päällä, sehän saattaa kuumantua liikaa? WTF? Miten sitä laitettava käyttää, jos sitä ei saa pitää päällä, kun se saattaa kuumentua? Vattu muuta kun tunteet kuumantuu tuon läjän kanssa.... Saa piuhaa repii irti jatkuvasti, että joskus edes toimii...
Täytyy myöntää, että ihmetyttää tuo kuumentumis jutut. Herää kysymyksiä onko laite paloturvallinen, pitääkö lähteä muuttamaan sisustuksen materiaaleja sellaiseksi, että Elisan tuotteet toimivat niillä ja miten muut laitteet toimivat moitteitta vuodesta toiseen samoilla pinnoilla....... ihmettelempä vaan :smileyshocked:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
3rkox kirjoitti:
Täytyy myöntää, että ihmetyttää tuo kuumentumis jutut. Herää kysymyksiä onko laite paloturvallinen, pitääkö lähteä muuttamaan sisustuksen materiaaleja sellaiseksi, että Elisan tuotteet toimivat niillä ja miten muut laitteet toimivat moitteitta vuodesta toiseen samoilla pinnoilla....... ihmettelempä vaan :smileyshocked:

Eipä tarvitse , mutta asiaa auttaa , kun liimaat puolen sentin muovi- tai kuminapit digiboksin jalkojen alle. Silloin jäähdytys toimii paremmin ja ei meillä ainakaan boksi kuumenemisen takia temppuile.
Minä: 20.9.-13

Onko siellä ketään?

Elisa: 21.9.-13

Hei!

Kiitos yhteydenotostasi.

Pahoittelen pitkää vastausaikaa.

Onko digiboksia vaihdettu kertaakaan toiseen?

Kuinka nopea nettiyhteys on? Tee nopeustestejä osoitteessa www.saunalahti.fi/saunamittari testin ohjeiden mukaan.

Onko digiboksin ja modeemin välinen yhteys verkkokaapelin kautta?

Minä: 22.9.-13

Terve

Nopeudeksi muodostui 18,7Mbit/s. Video nopeus 14,3Mbit/s. Kone on yhdistetty langattomana ja sijaitsee toisessa päässä taloa. Muistaakseni SpeedTest.net antoi tulokseksi 20+ Mbit/s silloin kone yhdeistetty suoraan modemiin.  Boxi on vaihdettu mustasta valkosiniseen vuosi/ puolitoista sitten. Silloin ongelmana katsomon jääkiekko. Digiboxi yhdistetty verkkokaapelin kautta ( paketin mukana + yhdellä omalla kokeiltu).

Tästäkö minun pitäisi maksaa?  :smileyangry:
Käyttäjätaso 6
Tervehdys,

laitan asiasta sinulle yksityisviestin, koska viestissä käsitellään asiakastietoja.

Jätetään asiasta tekniikalle tutkintapyyntö, jotta palvelu saadaan toimimaan oikein.
Palataanpa vielä aiheeseen. 

17.9 Elisalta otettiin vihdoin yhteyttä ja tehtiin häiriöilmoitus ja minulle lähetettiin uusi digiboksi jonka avulla vika ei korjaantunut. 

Sen jälkeen lähetin 24.9 Elisalle viestiä ongelmasta johon ei luonnollisesti ole vielä neljän päivän jälkeen vastattu. Samoin laitoin viestiä 25.9 moderaattorille joka tässä ketjussa lupasi hoitaa asiaa mikäli tilanne ei korjaannu. Turha varmaan mainita ettei kyseiseen yksityisviestiin ole vastattu. 

Tällä hetkellä 27.9 jonotan häiriöilmoitukseen tekoon puhelimitse. Jonotusaika tähän mennessä 45 minuuttia ja olen jo keskustellut yhden ihmisen kanssa joka ohjasi puhelun seuraavalle henkilölle. 

Päivitän myöhemmin tähän ketjuun miten asiaa saatiin selvitettyä.
Häiriöilmoitus saatu tehtyä ja puhelun aika 59 min.  

Päivitän myöhemmin tähän ketjuun miten asiaa saatiin selvitettyä.
Boksi uusittu :smileycheesy:. Ainoa harmi tästä oli, että se tuli postiin kirjattuna joten parempi puolisko ei sitä saanut noutaa ja itse teen reissuhommia. Mutta mutta nyt boxi käytössä toista viikkoa josta se toimi LOISTAVASTI ensimmäisen viikon. Bah paluu arkeen jälleen..... Boxi jumiutuu, ei vaihda kanavia, ei näytä kanavalistaa tai no 1 min odottelun jälkeen EHKÄ. Taas nypitään virtajohtoa ja palautellaan tehdasasetuksia. :smileyangry:
Käyttäjätaso 5
3rkox kirjoitti:

Boksi uusittu :smileycheesy:. Ainoa harmi tästä oli, että se tuli postiin kirjattuna joten parempi puolisko ei sitä saanut noutaa ja itse teen reissuhommia. Mutta mutta nyt boxi käytössä toista viikkoa josta se toimi LOISTAVASTI ensimmäisen viikon. Bah paluu arkeen jälleen..... Boxi jumiutuu, ei vaihda kanavia, ei näytä kanavalistaa tai no 1 min odottelun jälkeen EHKÄ. Taas nypitään virtajohtoa ja palautellaan tehdasasetuksia. :smileyangry:


Hmm, nyt kyllä kuulostaa, että ongelma on jossain muualla kuin digiboksissa. Laitoin tämän sinun juttusi nyt eteenpäin meidän asiantuntijoille ja ovat sinuun yhteydessä viimeistään alkuviikosta. Toivotaan, että asia ratkeaa heidän kanssaan.
Eikös tuo jumittelu ole Pacen ominaisuus varsinkin silloin, kun vaihtaa kanavia normaalillakin vauhdilla useampia peräkkäin. Pacehan vaatii rauhallisia liikkeitä, kuten sen nimikin sanoo.;)

Esimerkiksi https:///t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/Digiboksin-jumiutuminen/m-p/312737#M30412 on ollut esillä muistin ylivuoto, joka aiheuttaa jumiutumisia.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Joskus aiemminkin kirjoittelin mahdollisesta syystä tuon digiboksin hitauteen kanavavaihdossa.

IPTV lähetyksethän eroavat kaapeli- ja antennilähetyksistä siinä, että IPTV lähetyksessä vain se katsottava kanava lähetetään siihen vastaanottimeen. Mistä kohtaa verkkoa, onkin jo verkkotopologinen kysymys joka vaihtelee alueen mukaan. Tiheään asutulla alueella se paikka, josta monikanavalähetys siirtyy yhdeksi, juuri siihen yhteen vastaanottimeen lähetettäväksi kanavaksi, liene fyysisesti lähempänä kuin harvaan asutulla alueella.
 Kaapeli- ja antennivastaanotossahan kaikki kanavat ovat jatkuvasti saatavilla, vastaanotin vain poimii oikean kanavan, ja a'vot; Homma toimii.

IPTV vastaanotossa sen päätelaitteen, eli digiboksin, täytyy lähettää tieto lähimmälle solmukohdalle josta haluttu kanava on saatavilla, että tänne mulle kans'. Tämän prosessin kesto riippuukin jo sitten monesta asiasta, joista yksi on upload -kaistan laatu ja toimivuus. Jos tähän sekoittaa "ADHD -käyttäjän", tai muuten vaan kärsimättömän, niin taitaa soppa olla valmis... Jumi iskee, kun elektroni ei tiedä mitä pitäisi tehdä, kun kaikkea ei vaan ehdi. Voiko tätä estää laitteen paremmalla suunnittelulla, onkin toinen kysymys. Itse uskon että varmasti voi, nimittäin jos syy on tuo mitä kuvailin... :smileyundecided:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
V12 kirjoitti:
Joskus aiemminkin kirjoittelin mahdollisesta syystä tuon digiboksin hitauteen kanavavaihdossa.

IPTV lähetyksethän eroavat kaapeli- ja antennilähetyksistä siinä, että IPTV lähetyksessä vain se katsottava kanava lähetetään siihen vastaanottimeen. Mistä kohtaa verkkoa, onkin jo verkkotopologinen kysymys joka vaihtelee alueen mukaan. Tiheään asutulla alueella se paikka, josta monikanavalähetys siirtyy yhdeksi, juuri siihen yhteen vastaanottimeen lähetettäväksi kanavaksi, liene fyysisesti lähempänä kuin harvaan asutulla alueella.
 Kaapeli- ja antennivastaanotossahan kaikki kanavat ovat jatkuvasti saatavilla, vastaanotin vain poimii oikean kanavan, ja a'vot; Homma toimii.

IPTV vastaanotossa sen päätelaitteen, eli digiboksin, täytyy lähettää tieto lähimmälle solmukohdalle josta haluttu kanava on saatavilla, että tänne mulle kans'. Tämän prosessin kesto riippuukin jo sitten monesta asiasta, joista yksi on upload -kaistan laatu ja toimivuus. Jos tähän sekoittaa "ADHD -käyttäjän", tai muuten vaan kärsimättömän, niin taitaa soppa olla valmis... Jumi iskee, kun elektroni ei tiedä mitä pitäisi tehdä, kun kaikkea ei vaan ehdi. Voiko tätä estää laitteen paremmalla suunnittelulla, onkin toinen kysymys. Itse uskon että varmasti voi, nimittäin jos syy on tuo mitä kuvailin... :smileyundecided:

Juu aika hyvin olet hajulla , mistä tuossa IPTV:ssä (multicast) on kyse.  ;)

Kyllä siellä runkoverkossa ne kaikki tarpeelliset streamit yleensä ovat kohtuullisen lähellä saatavilla , mutta ei välttämättä ihan sillä ko. asiakasta palvelevalla DSLAM:llä. Silloin kanavanvaihto saattaa kestää useita sekunteja , kun DSLAM joutuu hakemaan sen halutun streamin kauempaa verkosta. Jos taas joku muu asiakas saman DSLAM:in alueella jo katselee sitä haluttua kanavaa , niin silloin kun se streami on jo saatavilla ko. DSLAM:llä , niin kanavanvaihto ei kestä kovin kauan.

Siis kanavanvaihdon viiveet vaihtelevat IPTV-kanavilla aika paljon riippuen muista asiakkaista. Siis katsovatko saman DSLAM:in perässä olevat asiakkaat sitä haluamaasi kanavaa vai eivät. Vaihteluväli kanavanvaihdossa voi olla useita sekunteja. Asiakkaan upload-kaistalla ei ole kovin suurta merkitystä , sillä ne kanavanvaihtosanomat ovat kooltaan kovin pieniä. Siis eivät vaadi paljonkaan kaistaa. No toki toimia pitää , mutta viiveillä on suurempi vaikutus kuin kaistan suuruudella. Myös modeemilla on oma osuutensa asiassa.

PS. Kokonaan toinen asia sitten on , että ei kai se digiboksi saa mennä nurin , vaikka käyttäjä niitä IPTV-kanavia surfailisi kuin "säkkijärven polkkaa". Se on boksin huonoutta , jos se menee nurin. Sen pitäisi vai jättää kylmästi ne kanavat väliin , mitkä eivät ehdi tulla perille ja hakea se viimeisin , minkä asiakas on halunnut.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
papparainen kirjoitti:
V12 kirjoitti:
Joskus aiemminkin kirjoittelin mahdollisesta syystä tuon digiboksin hitauteen kanavavaihdossa.

IPTV lähetyksethän eroavat kaapeli- ja antennilähetyksistä siinä, että IPTV lähetyksessä vain se katsottava kanava lähetetään siihen vastaanottimeen. Mistä kohtaa verkkoa, onkin jo verkkotopologinen kysymys joka vaihtelee alueen mukaan. Tiheään asutulla alueella se paikka, josta monikanavalähetys siirtyy yhdeksi, juuri siihen yhteen vastaanottimeen lähetettäväksi kanavaksi, liene fyysisesti lähempänä kuin harvaan asutulla alueella.
 Kaapeli- ja antennivastaanotossahan kaikki kanavat ovat jatkuvasti saatavilla, vastaanotin vain poimii oikean kanavan, ja a'vot; Homma toimii.

IPTV vastaanotossa sen päätelaitteen, eli digiboksin, täytyy lähettää tieto lähimmälle solmukohdalle josta haluttu kanava on saatavilla, että tänne mulle kans'. Tämän prosessin kesto riippuukin jo sitten monesta asiasta, joista yksi on upload -kaistan laatu ja toimivuus. Jos tähän sekoittaa "ADHD -käyttäjän", tai muuten vaan kärsimättömän, niin taitaa soppa olla valmis... Jumi iskee, kun elektroni ei tiedä mitä pitäisi tehdä, kun kaikkea ei vaan ehdi. Voiko tätä estää laitteen paremmalla suunnittelulla, onkin toinen kysymys. Itse uskon että varmasti voi, nimittäin jos syy on tuo mitä kuvailin... :smileyundecided:

Juu aika hyvin olet hajulla , mistä tuossa IPTV:ssä (multicast) on kyse.  ;)

Kyllä siellä runkoverkossa ne kaikki tarpeelliset streamit yleensä ovat kohtuullisen lähellä saatavissa , mutta ei välttämättä ihan sillä ko. asiakasta palvelevalla DSLAM:llä. Silloin kanavan vaihto saattaa kestää useita sekunteja , kun DSLAM joutuu hakemaan sen halutun streamin kauempaa verkosta. Jos taas joku muu asiakas saman DSLAM:in alueella jo katselee sitä haluttua kanavaa , niin silloin kun se streami on jo saatavilla ko, DSLAM:llä , niin kanavan vaihto ei kestä kovin kauan.

Siis kanavanvaihdon viiveet vaihtelevat IPTV-kanavilla aika paljon riippuen muista asiakkaista. Siis katsovatko saman DSLAM:in perässä olevat asiakkaat sitä haluamaasi kanavaa vai eivät. Vaihteluväli kanavanvaihdossa voi olla useita sekunteja. Asiakkaan upload-kaistalla ei ole kovin suurta merkitystä , sillä ne kanavanvaihtosanomat ovat kooltaan kovin pieniä. Siis eivät vaadi paljonkaan kaistaa. No toki toimia pitää , mutta viiveillä on suurempi vaikutus kuin kaistan suuruudella.

Jos upstream suuntaan on kovasti muuta liikennettä, saattaa IPTV-kuvan laatu kärsiä, joka sitten näkyy pätkimisenä ja pikselöitymisenä. Elisan omissa modeemeissa multicastit on priorisoitu, mutta kaikissa markkinoilla olevissa modeemeissa ei välttämättä näin ole. Kanavan vaihtumisen viive johtuu juurikin tuosta ylempänä kuvatusta "striimin löytymisestä "omalta" dslamilta vai pitääkö se ensin hakea runkosolmulta".
Mutta Pace-boksin jumiin meneminen on sen ominaisuus. Eihän Netgemillä ole tätä ongelmaa.;)
Käyttäjätaso 2
Nyt kyllä vähän eri mieltä näistä Elisan modeemien hienouksista, ainakin itse "jouduin" vaihtamaan Telewelliin juuri siitä syystä, että Elisan modeemilla kanavan vaihto saattoi kestää 4-5 sekuntia. Telewellillä se kanava vaihtuu käytännössä aina heti, toki joskus jotain pieniä viiveitä, mutta ei mitään Elisan modeemiin verrattuna. Suurin syy siihen hitaan kanavan vaihtumiseen siis oli modeemi.

Sitten toinen asia tämä Pacen hidastelu, käytin noin puolivuotta tätä hienoutta ja se riitti ja palasin takaisin netgemiin. Muistivuoto? Mites tämä muistivuoto on heti boxin resetoimisen jälkeen mahdollista, yhtä hitaasti se toimii ja jumiutuu bootin jälkeenkin. Eiköhän se syy nyt ole se, että Pacen rauta vaan on oikeasti vuosikymmenen liian vanhaa, jotta se edes jaksaisi tätä uudempaa Elisan räätälöimää käyttöliittymää pyörittää, mikä ei nyt niin raskaalta edes vaikuta.

Osallistu keskusteluun