Vastattu

E-laskutus ei toimi ja asiakasta pompotellaan

  • 20 heinäkuu 2011
  • 20 kommenttia
  • 8869 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
On se hienoa kun asiakas tekee e-laskutuskytkennän ja sitten kun on laskutuksen aika, niin tuleekin paperilasku, jossa väitetään että e-laskutus on epäonnistunut koska asiakkaan e-laskutussopimus on päättynyt. Ei muuta kuin uusi kytkentä ja TAAS sama asia. Tein kolmannen kerran ja TAAS sama. Sitten soitin "asiakaspalveluun" ja reklamoin asiasta, että heidän laskutusjärjestelmässä on nyt jokin isompi vika kun ei lasku vaan kuulu sinne minne pitäisi. Sitten alkaa "asiakaspalvelu" lässyttämään että minun pitää ottaa yhteyttä omaan pankkiini. Voi v&/%%u sanon minä että oli tyhmä kundi luurin päässä. Sanoi että vika ei ole minun pankissani ja minulla on voimassa oleva e-laskutussopimus pankkini kanssa, Vika ei voi olaa kuin TEIDÄN laskutusjärjestelmässä. DOU! No ei kun kundi inttää ja intää vastaan että vika on minun pankissani ja ota nyt vaan sinne yhteyttä. Sanoin että ei se sa&&%¤na ole asiakkaan homma selvitellä Elisan laskutusmokia, mutta teen niin joa Elisa niin haluaa tilata. Laskutan vain sen 50 /h - onko tämä nyt tilaus? "Ottakaa yhteys pankkiinne" sanoo "asiakaspalvelu". Varmistin että tilasiko Elisa minulta juuri laskutusepäselvyyksien selvitystyön? "Ei - asiakkaalla ei ole oikeutta laskuttaa operaattoria liittymän aiheuttamista ongelmista". Siihen sanoin, että minä ean nyt reklamoi liittymän ongelmista, kun liittymäni toimii - reklamoin Elisan toimimattomasta laskutuksesta, joka EI TOIMI. Mikäli haluatte että asiakasa selvittää teille kuuluvan taloushallinnon järjestelmän vian, niin sen voin tehdä 50 /h korvausta vastaan -oliko tämä siis tilaus? "Ööööööö.... mitä jos laitan tiketin meidän laskutukseen ja he kuittaavat sinulle" No sitten joku palikka numerosta 173601 lähettää viestin "Hei! E-laskusopimus ei toimi, koska pankiltasi on tullut ilmoitus palvelusopimuksen puuttumisesta. Otathan yhteyttä pankkiisi. T. Elisa" DOU DOU!!!! Ei sa&%na sentään! Tuossa ilmoituksessa itse toteavat että a) asiakas on tehnyt laskutuskytkennän (jota ei voi tehdä ilman palvelusopimusta) b) ovat siis saaneet aikaiseksi laskun, mutta eivät palikat tajua selvittää mitä he oikein sinne pankkiini lähettävät.

No - otin sitten pankkiini yhteyttä ja kerroin Elisan laskutusmurheet. Pankki ilmoitti että minulla on kaikki juuri niin kuin pitää ja he tekevät puolestani vielä kertaalleen tarkistukset mitä olen sinne ilmoittanut ja verrattiin vielä jopa maksettuun laskuun. Kaikki juuri niin kuin pitää. Menee päivä kun pankkini ottaa yhteyttä ja toteaa, että tässä on nyt tilanne niin, että Elisan (tai heidän pankkinsa) päivitettyä laskutusjärjestelmiään hommat ovat menneet niin sanotusti reisille. Elisa oli kuulemma väittänyt että e-laskupalvelun kytkentä olisi epäonnistunut eivätkä he ole sen takia laskuttaneet e-laskulla (Täyttä pas%¤aa) Eihän tästä ole kuin päivä kun Elisa ilmoitti etteivät he kyenneet laskuttamaan e-laskulla pankistani saaman virheilmoituksen johdosta - miten se nyt olikaan? Vika on siis siellä missä olen sitä väittänyt. Mikä v%&/%u sitä "asiakaspalvelua" vaivaa kun asiakas ilmoittaa että teillä on vika ja silloin aletaan vi&&%lemaan asiakkalle ja pompottelemaan toisaalle selvittämään selvää asiaa. Minulla kotonani kuulemma maksukehoitus laskusta jota Elisa ei ole kyennyt oikein toimittamaan. Luuleeko Elisa että minä maksan maksukehoituksen, kun varsinainen laskukaan ei ole vieläkään saapunut pankkiini? Haluaako Elisa että selvitän tämänkin asian tuntitaksalla vai järjestyykö tämä asia nyt jotenkin fiksummin?

Olen asiasta kohtalaisen ky%¤&%tynyt että Elisan olisi nyt parasta miettiä ennen kuin alkaa jälleen v%/&¤%uilemaan. Olen tässä meinaan tuhlannut nyt aika monta v%%/un päivää Elisan sotkujen selvittämisessä. On aivan turha kuvitelma että olen sitä tehnyt ILMAISEKSI omalla kustannuksellani. Miten on? Jatketaanko keskustelua tällä foorumilla vai otatteko yhteyttä?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi groner 30 elokuu 2011, 06:48


E-laskusotku jatkuu... Tällä kertaa Elisa päätti muistuttaa minua siitä että en ole makanut laskua, jota hei eivät ole muistaneet lähettää. Todella hienoa. Viimeisen yhteydenoton aikana Elisalta urheasti kerrottiin että seuraava lasku on lähtenyt onnistuneesti e-laskuna pankkiini. No faktahan taas oli se, että eihän sitä sinne saatu tälläkään kertaa. On tässä varsinainen it-alan operaattori, joka ei saa edes laskujaan toimimaan. Yleensä firmoilla laskutus sentään toimii, mutta nyt menee ihan päin ä kaikki.

No jään odottelemaan josko Elisa saisi joskus niitä laskuja toimitettua, että voisi jotain maksaa tästä alpha-testaajana olemisesta. Se että Asiakas korjaa jo operaattorin e-laskuvikoja omalla kustannuksellaan on aika törkeetä. Koska asia ei liity millään tavalla palveluun on tästä veloitettava Elisaa aika rasvaisesti, kun tämä asia on aina ylityönä tehtävää asiaa normaalin arkityön päälle. Ensi keskutelusta lähtien Elisa on jankannut vian olevan asiakkana pankissa ja vaatinut olemaan sinne yhteydessä. Onneksi oman pankin väki osaa hommansa ja osasi kertoa ongelman olevan nimenomaan Elisalla uuden laskutusjärjestelmän päivityksen jälkeen.


Olet oikeassa siinä, että tämä ei ole asiakkaan asia selvittää, joten pyydäthän pankkiasi olemaan yhteydessä Elisalle, mikäli eivät saa maksuliikennettään toimimaan. Kuten itsekin totesit, lasku on lähtenyt Elisalta (tarkistettu), joten ongelma jää pankin päähän, jos eivät osaa laskua kuitenkaan sinulle asti välittää.

Olen pahoillani, mutta pankkisi vastaukset Elisan laskutusjärjestelmän päivityksistä kuulostavat oudolta. Elisalla ei ole laskutusjärjestelmiin tehty vuosiin sellaisia päivityksiä, jotka olisivat vaikuttaneet tähän. Lisäksi viimeisinkin muutama vuosi sitten tehty laskutusjärjestelmän vaihto vaikutti ainoastaan Elisan mobiililiittymien laskutukseen, ei kiinteään laajakaistaan eikä Viihteeseen.
Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Hei

Harmillista, jos laskutuksen osalta on kohdallasi ollut epäselvyyksiä. Yhteydenottopyyntö tai palaute kannattaa laittaa suoraan osoitteen http://www.elisa.fi/yhteydenotto/yksityisille.php kautta. Lomakkeelle voi kirjata myös tarkat yhteystietosi, joita henkilötietosuojasyistä ei ole järkevää kirjata yleiseen keskusteluun.
Käyttäjätaso 2

Hei

Harmillista, jos laskutuksen osalta on kohdallasi ollut epäselvyyksiä. Yhteydenottopyyntö tai palaute kannattaa laittaa suoraan osoitteen http://www.elisa.fi/yhteydenotto/yksityisille.php kautta. Lomakkeelle voi kirjata myös tarkat yhteystietosi, joita henkilötietosuojasyistä ei ole järkevää kirjata yleiseen keskusteluun.


Kiitos jälleen pompottelusta!
Käyttäjätaso 2
E-laskusotku jatkuu... Tällä kertaa Elisa päätti muistuttaa minua siitä että en ole makanut laskua, jota hei eivät ole muistaneet lähettää. Todella hienoa. Viimeisen yhteydenoton aikana Elisalta urheasti kerrottiin että seuraava lasku on lähtenyt onnistuneesti e-laskuna pankkiini. No faktahan taas oli se, että eihän sitä sinne saatu tälläkään kertaa. On tässä varsinainen it-alan operaattori, joka ei saa edes laskujaan toimimaan. Yleensä firmoilla laskutus sentään toimii, mutta nyt menee ihan päin helvettiä kaikki.

No jään odottelemaan josko Elisa saisi joskus niitä laskuja toimitettua, että voisi jotain maksaa tästä alpha-testaajana olemisesta. Se että Asiakas korjaa jo operaattorin e-laskuvikoja omalla kustannuksellaan on aika törkeetä. Koska asia ei liity millään tavalla palveluun on tästä veloitettava Elisaa aika rasvaisesti, kun tämä asia on aina ylityönä tehtävää asiaa normaalin arkityön päälle. Ensi keskutelusta lähtien Elisa on jankannut vian olevan asiakkana pankissa ja vaatinut olemaan sinne yhteydessä. Onneksi oman pankin väki osaa hommansa ja osasi kertoa ongelman olevan nimenomaan Elisalla uuden laskutusjärjestelmän päivityksen jälkeen.
Ihan mielenkiinnosta, mikä pankki on kyseessä? Olisiko muilla kokemuksia E-laskusta tämän pankin kanssa. Itselläni toimii Nordeassa e-laskut ok.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

E-laskusotku jatkuu... Tällä kertaa Elisa päätti muistuttaa minua siitä että en ole makanut laskua, jota hei eivät ole muistaneet lähettää. Todella hienoa. Viimeisen yhteydenoton aikana Elisalta urheasti kerrottiin että seuraava lasku on lähtenyt onnistuneesti e-laskuna pankkiini. No faktahan taas oli se, että eihän sitä sinne saatu tälläkään kertaa. On tässä varsinainen it-alan operaattori, joka ei saa edes laskujaan toimimaan. Yleensä firmoilla laskutus sentään toimii, mutta nyt menee ihan päin ä kaikki.

No jään odottelemaan josko Elisa saisi joskus niitä laskuja toimitettua, että voisi jotain maksaa tästä alpha-testaajana olemisesta. Se että Asiakas korjaa jo operaattorin e-laskuvikoja omalla kustannuksellaan on aika törkeetä. Koska asia ei liity millään tavalla palveluun on tästä veloitettava Elisaa aika rasvaisesti, kun tämä asia on aina ylityönä tehtävää asiaa normaalin arkityön päälle. Ensi keskutelusta lähtien Elisa on jankannut vian olevan asiakkana pankissa ja vaatinut olemaan sinne yhteydessä. Onneksi oman pankin väki osaa hommansa ja osasi kertoa ongelman olevan nimenomaan Elisalla uuden laskutusjärjestelmän päivityksen jälkeen.


Olet oikeassa siinä, että tämä ei ole asiakkaan asia selvittää, joten pyydäthän pankkiasi olemaan yhteydessä Elisalle, mikäli eivät saa maksuliikennettään toimimaan. Kuten itsekin totesit, lasku on lähtenyt Elisalta (tarkistettu), joten ongelma jää pankin päähän, jos eivät osaa laskua kuitenkaan sinulle asti välittää.

Olen pahoillani, mutta pankkisi vastaukset Elisan laskutusjärjestelmän päivityksistä kuulostavat oudolta. Elisalla ei ole laskutusjärjestelmiin tehty vuosiin sellaisia päivityksiä, jotka olisivat vaikuttaneet tähän. Lisäksi viimeisinkin muutama vuosi sitten tehty laskutusjärjestelmän vaihto vaikutti ainoastaan Elisan mobiililiittymien laskutukseen, ei kiinteään laajakaistaan eikä Viihteeseen.
Sattuipa silmään saunalahden palstalta:

http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,19211.0/
Käyttäjätaso 2
Joopa joo - nyt minulla on kuulemma kaksoisasiakkuus ja minun pitäisi vahvistaa eLaskupalvelu myös tälle numerolle. Mut hei - teidän laskutus kun on toiselle asiakasnumerolle niin ette kait sentään lähetä laskuja väärälle asiakkaalle? Ja sitten se fakta, eLaskunne valtuutetaan teidän viitenumeron perusteella eikä asiakasnumeron perusteella. Tämä ei ole asiakkaan valittavissa oleva asia, vaan Elisan.

Jatkakaa koheltamista!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Ei tämän nyt näin vaikeaksi pitäisi todellakaan mennä missään vaiheessa. Laita asiakastietosi yksityisviestillä niin katsotaan tämä kuntoon.
Käyttäjätaso 2

Ei tämän nyt näin vaikeaksi pitäisi todellakaan mennä missään vaiheessa. Laita asiakastietosi yksityisviestillä niin katsotaan tämä kuntoon.


hmmm.. arvaa kenelle tuli juuri äsken kaksin kappalein muistutuslaskuja. Ei perkl... Siis ihan oikeasti miten teillä voidaan edes muistutella sellaisesta laskusta joka on perintään laitettu (lasku joka on jo maksettu) ja sitten tulee perintä seuraavan kuun laskusta (joka on maksettu). Mä en jaksa enää...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Ei tämän nyt näin vaikeaksi pitäisi todellakaan mennä missään vaiheessa. Laita asiakastietosi yksityisviestillä niin katsotaan tämä kuntoon.


hmmm.. arvaa kenelle tuli juuri äsken kaksin kappalein muistutuslaskuja. Ei perkl... Siis ihan oikeasti miten teillä voidaan edes muistutella sellaisesta laskusta joka on perintään laitettu (lasku joka on jo maksettu) ja sitten tulee perintä seuraavan kuun laskusta (joka on maksettu). Mä en jaksa enää...


Tuossa on käynyt niin, että nuo muistutukset ovat ehtineet lähtemään jo postiin ennen kuin saimme laskutuksesi kuntoon (kaksi arkipäivää sitten). Eli ovat aiheettomia.
Minulle kävi myös niin, ettei kahta Elisan e-laskua saatu koskaan toimimaan yhtäaikaa. Turhaan kuukausia yritin ja aina Elisa syytti pankin järjestelmää ja Pankki Elisaa. Nyt olen muuttanut ainakin toisen laskuista sähköpostilaskuksi. En jaksanut enää tapella ja anella hyvityksiä. Lisälaskuja tuli koko ajan joko paperulaskusta tai laskutustyypin muutoksesta. Nordeassa vain on niin, että jos saaja on yksi ja sama = Elisa Oyj, niin uusi viite kumoaa aina edellisen, kun saaja on sama. Tällöin maksu-tv:n ja Elisa-Viihteen laskuja ei saa kahdelle eri e-laskulle. Paljon helpompaa käydä maksamassa laskut vaikka omaelisassa. Kumma ettei Elisan asiakaspalvelu missään vaiheessa kertonut, että niinkin voi tehdä, ja että laskutustyypin voi siellä vaihtaa ilmaiseksi.
Kyllä minulla tulee sekä Elisa Viihteen ja Elisa matkapuhelimen laskut erikseen e-laskuina Nordeaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Grona kirjoitti:
Minulle kävi myös niin, ettei kahta Elisan e-laskua saatu koskaan toimimaan yhtäaikaa. Turhaan kuukausia yritin ja aina Elisa syytti pankin järjestelmää ja Pankki Elisaa. Nyt olen muuttanut ainakin toisen laskuista sähköpostilaskuksi. En jaksanut enää tapella ja anella hyvityksiä. Lisälaskuja tuli koko ajan joko paperulaskusta tai laskutustyypin muutoksesta. Nordeassa vain on niin, että jos saaja on yksi ja sama = Elisa Oyj, niin uusi viite kumoaa aina edellisen, kun saaja on sama. Tällöin maksu-tv:n ja Elisa-Viihteen laskuja ei saa kahdelle eri e-laskulle. Paljon helpompaa käydä maksamassa laskut vaikka omaelisassa. Kumma ettei Elisan asiakaspalvelu missään vaiheessa kertonut, että niinkin voi tehdä, ja että laskutustyypin voi siellä vaihtaa ilmaiseksi.

Ongelma ratkeasi yhdistämällä saman asiakkaan laskut yhteen laskuun. Tämmöistä lienee Elisalla jo harkinnassa , mutta ei vielä käytössä.

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Elisa-Ideapaja/Yhdist%C3%A4k%C3%A4%C3%A4-saman-asiakkaan-laskut-henkil%C3%B6tietojen-perusteella/idi-p/283310

Ei olisi pahitteeksi laittaa asiaan vauhtia , kun Saunalahden puolella asiaa jo ymmärtääkseni sovelletaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
antero kirjoitti:
Kyllä minulla tulee sekä Elisa Viihteen ja Elisa matkapuhelimen laskut erikseen e-laskuina Nordeaan.

Hmmmm.......

Olisikohan sillä merkitystä mitä laskutetaan , vaikka laskuttaja on sama. Siis taas näitä Elisan erikoisia , kun Gronalla ei toimi 😞
Grona kirjoitti:
Minulle kävi myös niin, ettei kahta Elisan e-laskua saatu koskaan toimimaan yhtäaikaa. Turhaan kuukausia yritin ja aina Elisa syytti pankin järjestelmää ja Pankki Elisaa. Nyt olen muuttanut ainakin toisen laskuista sähköpostilaskuksi. En jaksanut enää tapella ja anella hyvityksiä. Lisälaskuja tuli koko ajan joko paperulaskusta tai laskutustyypin muutoksesta. Nordeassa vain on niin, että jos saaja on yksi ja sama = Elisa Oyj, niin uusi viite kumoaa aina edellisen, kun saaja on sama. Tällöin maksu-tv:n ja Elisa-Viihteen laskuja ei saa kahdelle eri e-laskulle. Paljon helpompaa käydä maksamassa laskut vaikka omaelisassa. Kumma ettei Elisan asiakaspalvelu missään vaiheessa kertonut, että niinkin voi tehdä, ja että laskutustyypin voi siellä vaihtaa ilmaiseksi.

Olethan tehnyt nuo e-laskutilaukset eri päivinä etkä ole samana päivänä sekä peruuttanut että tehnyt uutta tilausta Elisan laskulle.

Ymmärtääkseni nuo tilaukset vain välittyvät pankista Elisalle, joten eri päivinä tehdyt tilaukset kyllä pitäisi Elisallakin näkyä erillisinä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Minulla toimii nyt 3 eri Elisan laskua Nordean e-laskuina.

Viihde ja kaksi puhelinlaskua. Joku aika tilasin vielä tuon kaapeli-tv  -laskun e-laskuksi, mutta se tulee sen verta harvoin, että eipä ole vielä tullut kuikuiltua, että menikö perille. Ainakaan paperilaskuja ei ole tullut niistää, jotka jo enne e-laskuksi muutin.

Tehty viikkojen viiveellä nuo eri laskujen tilaukset e-laskuiksi.
Elisa, laskutus on kuin vr:n junat, ei toimi vaikka tekis oikein, ei mullakaan toimi e-lasku vaikka tilattu kolme kertaa.
Käyttäjätaso 3
Morjesta @KDX Tervetuloa OmaYhteisöön.

Ikävä kuulla tilanteesta. Jos lisäilet vielä asiakasnumeroa tuonne sun profiiliin niin päästään tarkemmin katsomaan noita sun laskujen tilannetta. 🙂
Morjesta @KDX Tervetuloa OmaYhteisöön.

Ikävä kuulla tilanteesta. Jos lisäilet vielä asiakasnumeroa tuonne sun profiiliin niin päästään tarkemmin katsomaan noita sun laskujen tilannetta. :)


Pystytkö setvimään...
Käyttäjätaso 3

Morjesta @KDX Tervetuloa OmaYhteisöön.

Ikävä kuulla tilanteesta. Jos lisäilet vielä asiakasnumeroa tuonne sun profiiliin niin päästään tarkemmin katsomaan noita sun laskujen tilannetta. :)
Pystytkö setvimään...


No tällähetkellä näyttäisi, että ei ole tuota E-laskua kytketty päälle mutta tässä tapauksessa voitaisiin vaikka jatkaa keskustelua tuolla yksityisviestien puolella. Laittele meille viestiä elisa.fi/omayhteisotiimi niin jatketaan siellä 🙂

Osallistu keskusteluun