Vastattu

Ei se nopeus vaan stabiilius



Näytä ensimmäinen kirjoitus

39 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Mahtava kuulla :) 

Lisäsin asiakkuudellesi 1kk hyvityksen, tämä näkynee seuraavalla laskulla, joka muodustuu maaliskuussa.
Taloyhtiöissä voi olla kaapeloinnissa vikoja. Nyt vika oli ilmeisesti sun kaapelissasi. Täytyy todeta, että minulla laitteet toimivat erinomaisen hyvin ja verkkokin 30 vuotta vanhassa omakotitalossa. Lisäksi jaan verkkoa sähköverkon kautta ao. laitteilla, eikä niissäkään ole mitään vikaa ja kaikki toimii. Silti nyt on alkanut tio hinnoittelu pänniä: dnalta kun saa nopean nettiyhteydenja 4G:n yhdessä samaan hintaan, kuin Elisa-viihde maksaa. En tarvitsisi noita kaiken maailman CNN:niä yms. joten tulisin toimeen pelkällä nopealla nettiyhteydellä.
4 vuoden Viihde-sopimus saa loppunsa.  En viitsi enää tätä jatkuvaa säätöä ja vikailmoitusten tekoa, kun kerran vaihtoehtojakin löytyy. Asiakaspalvelu vastasi vikailmoitukseen 2 viikon viivellä. Säätäneet taajuuksia, "toivottavasti auttaa". Ei auta. Ei hyvitystä kk-maksuista.
Johtopäätökseni on, että ilmeisesti Elisan kaapelimodeemitekniikka ja verkko eivät vaan pysty siihen, mitä tarjotaan palveluna. Eikä vika ole talon tai minun kaapeleissani, vaikka asiakaspalvelu ja tämä palsta tarjoaa aina sitä todennäköiseksi syyksi. Signaalin on tekninen tuki todennut aina riittäväksi. Kun ei pysty, niin ei pysty 😉
Käyttäjätaso 3
henkhoff kirjoitti:

4 vuoden Viihde-sopimus saa loppunsa.  En viitsi enää tätä jatkuvaa säätöä ja vikailmoitusten tekoa, kun kerran vaihtoehtojakin löytyy. Asiakaspalvelu vastasi vikailmoitukseen 2 viikon viivellä. Säätäneet taajuuksia, "toivottavasti auttaa". Ei auta. Ei hyvitystä kk-maksuista.
Johtopäätökseni on, että ilmeisesti Elisan kaapelimodeemitekniikka ja verkko eivät vaan pysty siihen, mitä tarjotaan palveluna. Eikä vika ole talon tai minun kaapeleissani, vaikka asiakaspalvelu ja tämä palsta tarjoaa aina sitä todennäköiseksi syyksi. Signaalin on tekninen tuki todennut aina riittäväksi. Kun ei pysty, niin ei pysty ;)


Avasin liittymästäsi häiriöilmoituksen tutkittavaksi. Olitkin ollut asiasta yhteydessä sähköpostitse, niin saatiin häiriön syy selvitykseen saman tien.
Käyttäjätaso 1
Jaksuu kirjoitti:
Mahtava kuulla :) 

Lisäsin asiakkuudellesi 1kk hyvityksen, tämä näkynee seuraavalla laskulla, joka muodustuu maaliskuussa.

Kiitos. 

Juu toimii hienosti edelleen. Tuntuu, että TV-kuvankin laatu on parantunut.

Mukava katsella HD-lähetyksiä olympialaisista ja Suomi-Kanada HD-tallenteenakin pelittää eteen taakse ja sivulle, eikä pikselöidy.
Käyttäjätaso 1
kurkitopi kirjoitti:
Joko operaattorin mittamies on käynyt vaihtamassa vahvistimen uuteen tai säätänyt vahvistinta.

Tiedä, onko käynyt paikalla mittaamassa tasot ennen ja jälkeen säätöjen.
Ennen talovahvistinta jako kolmeen vaihdettu ja talovahvistin myös vaihdettu, tiesi isännöitsijä kertoa. 
Käyttäjätaso 1
henkhoff kirjoitti:
Lisäyksenä vielä, että olen tehnyt vikailmoituksen viimeksi 16.1. Elisa ei ole reagoinut ilmoitukseen mitenkään.
Tästä tuil sitten mukava 13 euron jälkimuistutus puhelinlaskuun. Elisa rahastaa minua siitä, että otan itse vastuuta saada vikaa korjattua. 

Ei ihme että tulos on hyvä kun on tällaisia rahastusautomaatteja kehitetty.
Mittarimies kävi paikalla, aamukasilta nopeudeksi mitattiin tyypillinen 90M (ongelmat onkin tyypillisesti illalla). Omat kytkentäni kunnossa. Yhdellä puhelinsoitolla kaveri selvitti, että alueella (Tampereen keskusta) on kapasiteettiongelmia, kuten epäilinkin. Korjausajankohta joskus tulevaisuudessa. Soitto asiakaspalveluun, jossa todettin lakonisesti, että 1kk  hyvitys annettu, muuta ei ole odotettavissa. Jatkokuukaudet maksaa taas 39.90, oli sitten ongelmaa tai ei.

Homma sikäli selvä. Kun ei pysty, niin ei pysty.
Käyttäjätaso 4
henkhoff kirjoitti:
Mittarimies kävi paikalla, aamukasilta nopeudeksi mitattiin tyypillinen 90M (ongelmat onkin tyypillisesti illalla). Omat kytkentäni kunnossa. Yhdellä puhelinsoitolla kaveri selvitti, että alueella (Tampereen keskusta) on kapasiteettiongelmia, kuten epäilinkin. Korjausajankohta joskus tulevaisuudessa. Soitto asiakaspalveluun, jossa todettin lakonisesti, että 1kk  hyvitys annettu, muuta ei ole odotettavissa. Jatkokuukaudet maksaa taas 39.90, oli sitten ongelmaa tai ei.

Homma sikäli selvä. Kun ei pysty, niin ei pysty.

Sinuna vaatisin hyvitystä toimimattomuudesta enemmän kuin yhden kuukauden eli siihen asti kunnes kapasiteettiongelma on selvitetty. Siihen on sinulla oikeus. Ota yhteyttä kuluttajavirastoon. Elisalta et tule saamaan suoraan sitä mihin olet oikeutettu.
Näin juuri vaadinkin. Enpä enää viitsi käyttää energiaani tähän. Kunhan nyt muut tänne eksyvät saavat tietoonsa, että Tampereella ei voi odottaa Elisa Viihteeltä toimivaa nettiä. Ja että ongelmien syynä on kapasiteettiongelma, ei mikään omien johdotusten vika. Itse siirryn muille verkoille, kun en kerran ole enää jumissa millään sopimuksissa.
Käyttäjätaso 1
Tervehdys,

jatketaan vanhaan ketjuun kun otsikko liippaa riittävän läheltä. Jatkoin uudella määräaikaisella 24kk Elisa Viihde -sopimuksella viime perjantaina (18.7.). Modeemina jatkoi vanha ZyXel (VMG 3326) mutta digiboksin paikan vanhalta Pacelta otti Netgem N7700.

Liittymä on VDSL 100/10. Todellisuudessa yhteys toteutuu tyypillisesti 40-50/10 (WLANin yli), mikä on meille aivan riittävä ja ihan OK. Piuhan päässä mm. Netflix pyörittää kuvaa sujuvasti Super HD -laadulla ja monikanavaäänillä ja Pacen digiboksi pystyi näyttämään mm. Eurosport HD:n pätkimättä ja siististi.

Case on se, että Netgemin kytkemisestä lähtien (ti 22.7.) laajakaistayhteys on toiminut hyvin epävakaasti. Tästä speedtest.netin tämänaamuisia (to 24.7.) testituloksia:

klo 11.02klo 11.04klo 11.41

Ongelma pahenee kokemukseni mukaan iltaa kohti ja illalla/yöllä ongelma on kaikkein pahin. Toissailtana katsoin elokuvan Netflix -palvelusta ja koska Netflix käyttää laajakaistan mukaan skaalautuvaa kuvanlaatua, jouduin katsomaan 90% elokuvasta 240p SD-tarkkuudella, joka 46'' töllöstä on aika tuskaa. Äänet stereoksi pakottamalla kuvanlaadun sai nostettua 480p SD-tarkkuuteen. Netgemissä on sama ominaisuus ja illan tarkasteluissa kävi ilmi, että joidenkin peruskanaviin kuuluvien IPTV -kanavien näyttö ei onnistunut enää ollenkaan (puhumattakaan HD-kanavista).

Ongelma koski varmaankin osaltaan myös PlayStation Networkin kanssa kohtaamaani ongelmaa, josta enemmän täällä.

Nettiyhteyden epävakaus on todettu läppärillä, Android-tabletilla, Windows-puhelimella ja pöytäkoneella. Muissa laitteissa epävakaus näyttäytyy niin, että netin selaaminen on hetkittäin erittäin hidasta ja sivustot latautuvat hyvin pitkään. Tein eilen vielä sellaisen testin, että jaoin verkkoyhteyden Windows-puhelimestani kotona muille laitteille (Sonera 4G), ja kännykän kautta Internet-yhteys oli huomattavasti nopeampi ja vakaampi.

Modeemi oireilee seuraavasti: Internet-yhteyttä indikoiva valo yläpaneelissa vilkkuu kun yhteydessä on ongelmia, sitten palaa taas jonkin aikaa päällä ja sitten taas vilkkuu.

Mitä olen tehnyt korjatakseni ongelman? Modeemille resettiä, virrat pois ja päälle (napista ja piuhasta), tarkastanut kytkennät ja johdot, boottaillut digiboksia napista ja virtajohdosta, odottanut kärsivällisesti ongelman poistumista :-)

Muuta? Elisan tallennuspalvelussa netissä maksukanaville mennessäni minulle tulee virheilmoitus, että liittymälleni on liitetty kaksi digiboksia enkä voi siksi tilata enempää maksukanavia. Onko merkitystä? (Nyt en päässyt sisään tarkastamaan onko tilanne vielä näin, tuli sivun latausvirhe). Alueena pohjois-Helsinki.

Voisiko joku Elisan päästä ystävällisesti mitata yhteyttä tai kytkeä toisen digiboksin (Pace) liitoksen liittymältä, jos näillä on jotain tekemistä epävakauden kanssa. Kiitos suuresti jo etukäteen! 🙂 Asiakasnumero löytyy omista tiedoista.

---

EDIT: Sen verran lisää, että jouduin vaihtamaan kesken tämän viestin kirjoituksen jälleen Soneran 4G -verkkoon, jotta viestin sai tänne asti. Oma laajakaista antaa kaikilta sivustoilta latausvirhettä :)

PÄIVITYSTÄ kello 14.03: Modeemin softaboottauksen jälkeen tilanne on tämä :-(:

192168101.PNG

Bootin tein ihan admin-paneelista (192.168.10.1). En nopeasti katsomalla löytänyt yhtään häiriötiedotetta alueelleni.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • tämä ei vaikuta kyllä nyt alkuunkaan normaalilta! Alkoiko ongelma välittömästi kun otit uuden Netgemin käyttöön?

    EDIT: Raivasin tuolta asiakastiedoistasi vanhan digiboksin pois kummittelemasta, maksukanavahomma on nyt kunnossa. Linjaa mitatessa myös ongelman lähde selvisi, laitoin sinulle yksityisviestin aiheen tiimoilta 😉
  • Käyttäjätaso 1
    Kiitos @Spaideri vastauksesta ja yksityisviestistä!

    Kerron tähän alle vielä sen, että olin hoitelemassa asioita ja kotiin tullessa motukka oli päässyt takaisin linjoille, mutta aivan yhtä huonosti yhteys kulki kuin aiemminkin (ellei jopa vähän huonommin). Ihan vain vikavaihtoehtoja karsiakseni tein seuraavaa:
    - vaihdoin seinästä tulevan fyysisen puhelinkaapelin uuteen (modeemin ja seinän väliin): ei vaikutusta. Tähän vielä, että piuha on toki alle 1,5m.
    - vaihdoin modeemin ykkösporttiin läppärin suoraan kiinni RJ45-kaapelilla: ei vaikutusta.
    - revin muut laitteet irti modeemista (digiboksi, kotiteatteri, NAS, Pleikkari) ja yritin yhdistää kaapelilla pelkkää konetta modeemiin: ei vaikutusta.

    Nopeustesteissä nopeustesti.com antoi tähän mennessä surkeimmat tulokset. Ensimmäinen yritys epäonnistui liian suuren latencyn takia ja toinen yritys meni läpi luvuilla 0.58 Mbps / 0.19 Mbps pingin ollessa 80+.. Speedtest.net ei edes ladannut enää testisivua.

    Ylläolevat lähinnä tiedoksi, jos joku kamppailee samankaltaisen ongelman kanssa :-)

    Hienoa kuitenkin kuulla, että ongelma on ratkennut! Jonotin äsken häiriöilmoituksiin 39 minuuttia (ei ehditty vastaamaan) ennen kuin huomasin viestisi, joten taitaa muuallakin olla häiriötä 😉 En tehnyt nyt sitten ollenkaan enää häiriöilmoitusta, jatketaan yksityisviesteissä.
    Käyttäjätaso 1
    Tänään tuli viesti Elisalta, että vika korjattu! Näin näkyy olevan - modeemi pääsi takaisin langoille ja yhteys vaikuttaa parin tunnin perusteella pysyvän ylhäällä. Kaistanopeus tuntuu laskeneen aavistuksen, nyt yhteys toteutuu 20-30 Mbps / 9-10 Mbps kun aiemmin nopeus toteutui 40-50 Mbps / 9-10 Mbps (ja aina WLANin yli, en jaksanut kokeilla piuhan kanssa). Ehkä tuokin tuosta tokenee, ei vaikuta nimittäin ottavan minkäänlaiseen rajoittimeen kiinni :-)

    Vaihteeksi Elisan suuntaan positiivisella viestillä: kiitos Elisalle ja Spaiderille vian oma-aloitteisesta korjaamisesta! 😉

    Osallistu keskusteluun