Vastattu

Ei se nopeus vaan stabiilius


Käyttäjätaso 1
Elisa Viihteen kaapelimodeemin yhteyksien ongelmat näytetään tuntevan miltei kuka tahansa kenen kanssa asian puheeksi ottaa. Kodinkoneliikkeen myyjä, antenniliikkeen myyjä ja kohtalotoveri nettiyhteyden pätkimistä harmitteleva. Joka vitsaili Elisa Viihteen olevan osa salaliittoa nimeltä Illuminati.

Minulla oli vuosikausia Elisa Viihteen palvelu ja modeemi lankapuhelimen pistokkeen kautta. Homma pelasi varsin varmasti, mitä nyt digiboksi joskus rupesi sekoilemaan, mutta siitä selvisi aina kun otti virrat pois päältä vähäksi aikaa ja käynnisti uudelleen.

En tiennyt, että taloyhtiöllä oli sopimus Elisa Viihteen kaapelimodeemista, joka on kaiken lisäksi monta kymmentä euroa/kk halvempi, samasta palvelusta. Osa kaapelimodeemin maksusta on mennyt yhtiövastikkeen kautta. Siitäkin pitäisi reklamaatio tehdä, että minulle kuuluisi tuo kuukausimaksujen erotus takaisin, kun olen maksanut vöistä ja henkseleistä. Elisan vastuulla olisi ollut minulle kertoa, että kiinteistössä on mahdollisuus nopeampaan ja halvempaan kaapelimodeemiin!

No, sain kaapelimodeemit asennettua. Parhaan signaalin ja tietokoneen sijainnin takia olen laittanut kaapelimodeemin ja digiboksin eri antennipistokkeista.

Modeemin kanssa tuli ongelmia, signaali pätki poikki ja Viihteen tallenteet tökkivät ja sekoilivat. Omaguru-palvelun avulla osasin resetoida sekä modeemin että digiboksin. Auttoi pari päivää, jonka jälkeen nettiyhteys meni poikki kesken tärkeän videoneuvottelun. Pääsin takaisin linjoille Saunalahden mokkulan avulla.

Asiakaspalvelusta tutkittiin vikaa ja tuli tekstari että modeemi menee vaihtoon. No, hain uuden modeemin ja vanhat palautin samassa paketissa postiin. Asentelin ne paikoilleen ja nyt on muutaman viikon pelannut kohtuullisesti – vaikkakin tallenteita katsellessa ja pikakelatessa tapahtuu tökkimistä edelleen. Joskus jää pelkkä musta ruutu näkyviin ja pitää aloittaa alusta. Monesti käy niin, että häiriö häviää ja pääsen jatkamaan katselua.

Kerran kävi niin, että elokuvan katselu meni poikki tasan 2 tunnin jälkeen ja digiboksi ilmoitti, että tallenne on lopussa. Vaikka ei taatusti tallenne siihen loppunut. Olen katsellut samaa elokuvaa useita kertoja aiemmin. Kelasin tuohon kohtaan takaisin ja pääsin jatkamaan katselua. Voiko tuossa olla joku älyvapaa aikakatkaisu-asetus 2 tunnin jälkeen!?

Tänään oli taas se raivostuttava pieni keltainen kolmio nettiyhteyden symbolin kohdalla, joka sanoo että ”Ei internet-yhteyttä”. Sammutin modeemin ja käynnistin uudestaan, rupesi toimimaan. Liekö tuo noin kymmenen kilometrin päässä kuulunut ukkostaminen häirinnyt herkkähipiäistä yhteyttä!?

Kaikenlaista pientä häikkää ja kiusaa tästä on edelleen. Rupeaa epäilyttämään, että vika on antennipistokkeesta tulevan signaalin laadussa. Olen myös ajatellut, että ehdottaisiko taloyhtiölle Soneran valokuitusysteemiin vaihtamista.

Oma lukunsa on se, että tallenteiden katselu tuntuu tökkivän eniten aina puolenyön jälkeen. Onkohan verkon kapasiteetissa joku tahallinen tai tahaton muutos alaspäin tuona aikana?

Ihmetyttää kyllä, että Saunalahden mokkulassakin signaali on stabiilimpi kuin kiinteän kaapeliyhteyden modeemissa. Mitä siitä verkon nopeudesta, kun signaali katkeaa ja tökkii miten huvittaa.

Nyt juuri näyttäisi taas toimivan. 
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi jou_jpou 13 helmikuu 2014, 12:15

Nyt on sitten talovahvistimessa tehty muutoksia. 

Parannusta on tullut ihan selvästi. En vain uskaltanut iloita, ennenkuin sain vahvistuksen että tosiaan jotain asialle on tehty. 

Luulen, että remontit on tehty ennen tuota perjantai-iltaista modeemin totaalitilttausta. 

Tallenteet on pelanneet moitteettomasti monta päivää, samoin kuin nopeuksia mitatessa on tasot hyviä ja sellaisia ihmeellisiä romahteluja ei nyt näy. Viime viikonloppuna digiboksikin taisi tiltata, mutta virrat pois-buuttauksen jälkeen pelannut.

Seuraillaan nyt vielä. Jospa tuo modeemikin pelittäisi ilman vaihtoa. 

Kyllä tästä sen verran mielipahaa sen puolisen vuotta oli, että joku hyvitys vaikka kk-maksuissa olisi paikallaan...

Katso alkuperäinen viesti

39 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Tänään tuli viesti Elisalta, että vika korjattu! Näin näkyy olevan - modeemi pääsi takaisin langoille ja yhteys vaikuttaa parin tunnin perusteella pysyvän ylhäällä. Kaistanopeus tuntuu laskeneen aavistuksen, nyt yhteys toteutuu 20-30 Mbps / 9-10 Mbps kun aiemmin nopeus toteutui 40-50 Mbps / 9-10 Mbps (ja aina WLANin yli, en jaksanut kokeilla piuhan kanssa). Ehkä tuokin tuosta tokenee, ei vaikuta nimittäin ottavan minkäänlaiseen rajoittimeen kiinni :-)

Vaihteeksi Elisan suuntaan positiivisella viestillä: kiitos Elisalle ja Spaiderille vian oma-aloitteisesta korjaamisesta! 😉
Käyttäjätaso 1
Kiitos @Spaideri vastauksesta ja yksityisviestistä!

Kerron tähän alle vielä sen, että olin hoitelemassa asioita ja kotiin tullessa motukka oli päässyt takaisin linjoille, mutta aivan yhtä huonosti yhteys kulki kuin aiemminkin (ellei jopa vähän huonommin). Ihan vain vikavaihtoehtoja karsiakseni tein seuraavaa:
- vaihdoin seinästä tulevan fyysisen puhelinkaapelin uuteen (modeemin ja seinän väliin): ei vaikutusta. Tähän vielä, että piuha on toki alle 1,5m.
- vaihdoin modeemin ykkösporttiin läppärin suoraan kiinni RJ45-kaapelilla: ei vaikutusta.
- revin muut laitteet irti modeemista (digiboksi, kotiteatteri, NAS, Pleikkari) ja yritin yhdistää kaapelilla pelkkää konetta modeemiin: ei vaikutusta.

Nopeustesteissä nopeustesti.com antoi tähän mennessä surkeimmat tulokset. Ensimmäinen yritys epäonnistui liian suuren latencyn takia ja toinen yritys meni läpi luvuilla 0.58 Mbps / 0.19 Mbps pingin ollessa 80+.. Speedtest.net ei edes ladannut enää testisivua.

Ylläolevat lähinnä tiedoksi, jos joku kamppailee samankaltaisen ongelman kanssa :-)

Hienoa kuitenkin kuulla, että ongelma on ratkennut! Jonotin äsken häiriöilmoituksiin 39 minuuttia (ei ehditty vastaamaan) ennen kuin huomasin viestisi, joten taitaa muuallakin olla häiriötä 😉 En tehnyt nyt sitten ollenkaan enää häiriöilmoitusta, jatketaan yksityisviesteissä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
  • tämä ei vaikuta kyllä nyt alkuunkaan normaalilta! Alkoiko ongelma välittömästi kun otit uuden Netgemin käyttöön?

    EDIT: Raivasin tuolta asiakastiedoistasi vanhan digiboksin pois kummittelemasta, maksukanavahomma on nyt kunnossa. Linjaa mitatessa myös ongelman lähde selvisi, laitoin sinulle yksityisviestin aiheen tiimoilta 😉
  • Käyttäjätaso 1
    Tervehdys,

    jatketaan vanhaan ketjuun kun otsikko liippaa riittävän läheltä. Jatkoin uudella määräaikaisella 24kk Elisa Viihde -sopimuksella viime perjantaina (18.7.). Modeemina jatkoi vanha ZyXel (VMG 3326) mutta digiboksin paikan vanhalta Pacelta otti Netgem N7700.

    Liittymä on VDSL 100/10. Todellisuudessa yhteys toteutuu tyypillisesti 40-50/10 (WLANin yli), mikä on meille aivan riittävä ja ihan OK. Piuhan päässä mm. Netflix pyörittää kuvaa sujuvasti Super HD -laadulla ja monikanavaäänillä ja Pacen digiboksi pystyi näyttämään mm. Eurosport HD:n pätkimättä ja siististi.

    Case on se, että Netgemin kytkemisestä lähtien (ti 22.7.) laajakaistayhteys on toiminut hyvin epävakaasti. Tästä speedtest.netin tämänaamuisia (to 24.7.) testituloksia:

    klo 11.02klo 11.04klo 11.41

    Ongelma pahenee kokemukseni mukaan iltaa kohti ja illalla/yöllä ongelma on kaikkein pahin. Toissailtana katsoin elokuvan Netflix -palvelusta ja koska Netflix käyttää laajakaistan mukaan skaalautuvaa kuvanlaatua, jouduin katsomaan 90% elokuvasta 240p SD-tarkkuudella, joka 46'' töllöstä on aika tuskaa. Äänet stereoksi pakottamalla kuvanlaadun sai nostettua 480p SD-tarkkuuteen. Netgemissä on sama ominaisuus ja illan tarkasteluissa kävi ilmi, että joidenkin peruskanaviin kuuluvien IPTV -kanavien näyttö ei onnistunut enää ollenkaan (puhumattakaan HD-kanavista).

    Ongelma koski varmaankin osaltaan myös PlayStation Networkin kanssa kohtaamaani ongelmaa, josta enemmän täällä.

    Nettiyhteyden epävakaus on todettu läppärillä, Android-tabletilla, Windows-puhelimella ja pöytäkoneella. Muissa laitteissa epävakaus näyttäytyy niin, että netin selaaminen on hetkittäin erittäin hidasta ja sivustot latautuvat hyvin pitkään. Tein eilen vielä sellaisen testin, että jaoin verkkoyhteyden Windows-puhelimestani kotona muille laitteille (Sonera 4G), ja kännykän kautta Internet-yhteys oli huomattavasti nopeampi ja vakaampi.

    Modeemi oireilee seuraavasti: Internet-yhteyttä indikoiva valo yläpaneelissa vilkkuu kun yhteydessä on ongelmia, sitten palaa taas jonkin aikaa päällä ja sitten taas vilkkuu.

    Mitä olen tehnyt korjatakseni ongelman? Modeemille resettiä, virrat pois ja päälle (napista ja piuhasta), tarkastanut kytkennät ja johdot, boottaillut digiboksia napista ja virtajohdosta, odottanut kärsivällisesti ongelman poistumista :-)

    Muuta? Elisan tallennuspalvelussa netissä maksukanaville mennessäni minulle tulee virheilmoitus, että liittymälleni on liitetty kaksi digiboksia enkä voi siksi tilata enempää maksukanavia. Onko merkitystä? (Nyt en päässyt sisään tarkastamaan onko tilanne vielä näin, tuli sivun latausvirhe). Alueena pohjois-Helsinki.

    Voisiko joku Elisan päästä ystävällisesti mitata yhteyttä tai kytkeä toisen digiboksin (Pace) liitoksen liittymältä, jos näillä on jotain tekemistä epävakauden kanssa. Kiitos suuresti jo etukäteen! 🙂 Asiakasnumero löytyy omista tiedoista.

    ---

    EDIT: Sen verran lisää, että jouduin vaihtamaan kesken tämän viestin kirjoituksen jälleen Soneran 4G -verkkoon, jotta viestin sai tänne asti. Oma laajakaista antaa kaikilta sivustoilta latausvirhettä :)

    PÄIVITYSTÄ kello 14.03: Modeemin softaboottauksen jälkeen tilanne on tämä :-(:

    192168101.PNG

    Bootin tein ihan admin-paneelista (192.168.10.1). En nopeasti katsomalla löytänyt yhtään häiriötiedotetta alueelleni.
    Näin juuri vaadinkin. Enpä enää viitsi käyttää energiaani tähän. Kunhan nyt muut tänne eksyvät saavat tietoonsa, että Tampereella ei voi odottaa Elisa Viihteeltä toimivaa nettiä. Ja että ongelmien syynä on kapasiteettiongelma, ei mikään omien johdotusten vika. Itse siirryn muille verkoille, kun en kerran ole enää jumissa millään sopimuksissa.
    Käyttäjätaso 4
    henkhoff kirjoitti:
    Mittarimies kävi paikalla, aamukasilta nopeudeksi mitattiin tyypillinen 90M (ongelmat onkin tyypillisesti illalla). Omat kytkentäni kunnossa. Yhdellä puhelinsoitolla kaveri selvitti, että alueella (Tampereen keskusta) on kapasiteettiongelmia, kuten epäilinkin. Korjausajankohta joskus tulevaisuudessa. Soitto asiakaspalveluun, jossa todettin lakonisesti, että 1kk  hyvitys annettu, muuta ei ole odotettavissa. Jatkokuukaudet maksaa taas 39.90, oli sitten ongelmaa tai ei.

    Homma sikäli selvä. Kun ei pysty, niin ei pysty.

    Sinuna vaatisin hyvitystä toimimattomuudesta enemmän kuin yhden kuukauden eli siihen asti kunnes kapasiteettiongelma on selvitetty. Siihen on sinulla oikeus. Ota yhteyttä kuluttajavirastoon. Elisalta et tule saamaan suoraan sitä mihin olet oikeutettu.
    Mittarimies kävi paikalla, aamukasilta nopeudeksi mitattiin tyypillinen 90M (ongelmat onkin tyypillisesti illalla). Omat kytkentäni kunnossa. Yhdellä puhelinsoitolla kaveri selvitti, että alueella (Tampereen keskusta) on kapasiteettiongelmia, kuten epäilinkin. Korjausajankohta joskus tulevaisuudessa. Soitto asiakaspalveluun, jossa todettin lakonisesti, että 1kk  hyvitys annettu, muuta ei ole odotettavissa. Jatkokuukaudet maksaa taas 39.90, oli sitten ongelmaa tai ei.

    Homma sikäli selvä. Kun ei pysty, niin ei pysty.
    Käyttäjätaso 1
    henkhoff kirjoitti:
    Lisäyksenä vielä, että olen tehnyt vikailmoituksen viimeksi 16.1. Elisa ei ole reagoinut ilmoitukseen mitenkään.
    Tästä tuil sitten mukava 13 euron jälkimuistutus puhelinlaskuun. Elisa rahastaa minua siitä, että otan itse vastuuta saada vikaa korjattua. 

    Ei ihme että tulos on hyvä kun on tällaisia rahastusautomaatteja kehitetty.
    Käyttäjätaso 1
    kurkitopi kirjoitti:
    Joko operaattorin mittamies on käynyt vaihtamassa vahvistimen uuteen tai säätänyt vahvistinta.

    Tiedä, onko käynyt paikalla mittaamassa tasot ennen ja jälkeen säätöjen.
    Ennen talovahvistinta jako kolmeen vaihdettu ja talovahvistin myös vaihdettu, tiesi isännöitsijä kertoa. 
    Käyttäjätaso 1
    Jaksuu kirjoitti:
    Mahtava kuulla :) 

    Lisäsin asiakkuudellesi 1kk hyvityksen, tämä näkynee seuraavalla laskulla, joka muodustuu maaliskuussa.

    Kiitos. 

    Juu toimii hienosti edelleen. Tuntuu, että TV-kuvankin laatu on parantunut.

    Mukava katsella HD-lähetyksiä olympialaisista ja Suomi-Kanada HD-tallenteenakin pelittää eteen taakse ja sivulle, eikä pikselöidy.
    Käyttäjätaso 3
    henkhoff kirjoitti:

    4 vuoden Viihde-sopimus saa loppunsa.  En viitsi enää tätä jatkuvaa säätöä ja vikailmoitusten tekoa, kun kerran vaihtoehtojakin löytyy. Asiakaspalvelu vastasi vikailmoitukseen 2 viikon viivellä. Säätäneet taajuuksia, "toivottavasti auttaa". Ei auta. Ei hyvitystä kk-maksuista.
    Johtopäätökseni on, että ilmeisesti Elisan kaapelimodeemitekniikka ja verkko eivät vaan pysty siihen, mitä tarjotaan palveluna. Eikä vika ole talon tai minun kaapeleissani, vaikka asiakaspalvelu ja tämä palsta tarjoaa aina sitä todennäköiseksi syyksi. Signaalin on tekninen tuki todennut aina riittäväksi. Kun ei pysty, niin ei pysty ;)


    Avasin liittymästäsi häiriöilmoituksen tutkittavaksi. Olitkin ollut asiasta yhteydessä sähköpostitse, niin saatiin häiriön syy selvitykseen saman tien.
    4 vuoden Viihde-sopimus saa loppunsa.  En viitsi enää tätä jatkuvaa säätöä ja vikailmoitusten tekoa, kun kerran vaihtoehtojakin löytyy. Asiakaspalvelu vastasi vikailmoitukseen 2 viikon viivellä. Säätäneet taajuuksia, "toivottavasti auttaa". Ei auta. Ei hyvitystä kk-maksuista.
    Johtopäätökseni on, että ilmeisesti Elisan kaapelimodeemitekniikka ja verkko eivät vaan pysty siihen, mitä tarjotaan palveluna. Eikä vika ole talon tai minun kaapeleissani, vaikka asiakaspalvelu ja tämä palsta tarjoaa aina sitä todennäköiseksi syyksi. Signaalin on tekninen tuki todennut aina riittäväksi. Kun ei pysty, niin ei pysty 😉
    Taloyhtiöissä voi olla kaapeloinnissa vikoja. Nyt vika oli ilmeisesti sun kaapelissasi. Täytyy todeta, että minulla laitteet toimivat erinomaisen hyvin ja verkkokin 30 vuotta vanhassa omakotitalossa. Lisäksi jaan verkkoa sähköverkon kautta ao. laitteilla, eikä niissäkään ole mitään vikaa ja kaikki toimii. Silti nyt on alkanut tio hinnoittelu pänniä: dnalta kun saa nopean nettiyhteydenja 4G:n yhdessä samaan hintaan, kuin Elisa-viihde maksaa. En tarvitsisi noita kaiken maailman CNN:niä yms. joten tulisin toimeen pelkällä nopealla nettiyhteydellä.
    Käyttäjätaso 6
    Mahtava kuulla :) 

    Lisäsin asiakkuudellesi 1kk hyvityksen, tämä näkynee seuraavalla laskulla, joka muodustuu maaliskuussa.
    Käyttäjätaso 1
    Nyt on sitten talovahvistimessa tehty muutoksia. 

    Parannusta on tullut ihan selvästi. En vain uskaltanut iloita, ennenkuin sain vahvistuksen että tosiaan jotain asialle on tehty. 

    Luulen, että remontit on tehty ennen tuota perjantai-iltaista modeemin totaalitilttausta. 

    Tallenteet on pelanneet moitteettomasti monta päivää, samoin kuin nopeuksia mitatessa on tasot hyviä ja sellaisia ihmeellisiä romahteluja ei nyt näy. Viime viikonloppuna digiboksikin taisi tiltata, mutta virrat pois-buuttauksen jälkeen pelannut.

    Seuraillaan nyt vielä. Jospa tuo modeemikin pelittäisi ilman vaihtoa. 

    Kyllä tästä sen verran mielipahaa sen puolisen vuotta oli, että joku hyvitys vaikka kk-maksuissa olisi paikallaan...
    Käyttäjätaso 1
    Kaksi viikkoa sitten lupasivat tulla mittailemaan. En tiedä tulivatko. Ei ole näkynyt eikä kuulunut. Isännöitsijältäkin tuli viesti, että "olen lomalla".

    Yksin oot sinä ihminen Elisa Viihteinesi - kaiken keskellä yksin. 

    Nyt sitten näytti modeemi kyykähtävän lopullisesti kesken surffailun. Kirjoitan tätä mokkulan kautta. 

    Kerran vielä voin suostua modeemin vaihtamaan, Mutta jos ei auta, niin palvelu on irtisanottava. 

    Elisa ilmoitti loistotuloksestaan. Että silleen.
    Eilen alkoi taas yhteys tökkimään. Tänään nopeus 0.2Mbps sisään ja 2.31Mbps ulos.
    Viikon verran yhteys on pelannut siten kuin pitäisikin. Nyt nopeus 47megaa.
    Elisan kannattaisi rakentaa verkkohäiriöitten havainnoimiseen järjestelmä, johon käyttäjät voisivat osaltaan antaa tietoa. Tai sitten vaikka Elisa Avustajan yhteyteen toiminto, joka mittaa välillä yhteyden kunnon. Tällä hetkellä Elisa ei näköjään tiedä verkossaan olevista ongelmista.
    Käyttäjätaso 6
    Ongelma voisi olla talovahvistimessa, mutta erot ovat taas kovin hurjat, että haiskahtaa enemmänkin kapasiteettiongelmalta. Alueella taas ei pitäisi olla mitään isompaa kapasiteettiongelmaa, joten ei muutakuin miestä paikan päälle mittailemaan 🙂
    Käyttäjätaso 1
    Tässä linkki aamun pohjanoteeraukseen. Mokkulallakaan en näin heikkoja tuloksia ole nähnyt. Nopeus pitäisi olla siis 100 Mbit/s.

    http://i173.photobucket.com/albums/w47/Jerryjee/saunamittari21012014_klo0837.jpg

    Tässäkin aika vinkeä nopeudenmuutos, viims syyskuulta:

    http://i173.photobucket.com/albums/w47/Jerryjee/saunamittari02092013_klo1759.jpg

    Kokoelmassa näitä riittää.
    Käyttäjätaso 1
    Raiveri kirjoitti:
    henkoff, kiitos kun lisäsit tuon asiakasnumeron. Pääsin katsomaan tuota yhteyttäsi. Linjatestissä ei suoraa näy, että alueella olisi yleistä vikaa, mutta tarkemmalla tarkastelulla huomaan, että osa linja-arvoista ovat hieman rajamailla.

    Tuolle Ciscon modeemille on myös tullu hiljattain uusi päivitys. Modeemi hakee sen verkosta, kun teet tehdasasetusten palautuksen laitteelle Reset-napista.

    Kuten jou_jpou totesikin antennikaapelit, niiden liitokset sekä haarottimet voivat vaikuttaa yhteyden laatuun. Ne kannatta aina tarkistaa, kun yhteydet oireilevat. Tuosta voi joutua kuitenkin tekemään vikailmoituksen, jos ei neuvotuilla toimenpiteillä saa ongelmaa poistumaan. Tällaisissa tilanteissa vaaditaan tosiaan asentajakäyntiä, jotta ongelma verkosta saadaan poistettua. Vikailmoituksen voit tehdä puhelimitse asiakaspalveluun tai sähköisellä lomakkeella

    Ja jou_jpoulle, hieno kuulla, että suurimmat ongelmat poistuivat tuolla johdon vaihdolla. Lyhyttä kaapelia tosiaan suositellaan, mutta myös pitkä hyvälaatuinen kaapeli käy. Lyhyttä suositaan siksi, että pitkän kaapelin kanssa tulee herkemmin ongelmia.

    Tosiaan taloyhtiöltä voi kysyä, että jääkö ongelma johonkin heidän toteutukseen, mutta viime kädessä vikailmoitusta voit tehdä meille ja tulemme katsomaan verkon tilanteen.

    Hei, kuten edellä totean, tilanne tänä aamuna oli käytännössä sama, kuin aiemmin, eli verkko romahti ja Saunamittarin nopeustesti ei melkein mennyt läpi. Minulla on kuvakaappauksia niistä testiraporteista.

      

    Otin yhteyttä taloyhtiömme isännöitsijään joka taas vei viestiä eteenpäin Elisan palveluun. Puhelinneuvonnalla tämä ei tosiaan enää onnistu, vaan jotain paikan päällä tarttis tehdä. 

    Vihoviimeisin keino on irtisanoa koko Elisa Viihde ja käyttää Saunalahden mokkulaa. Silläkin verkko on keskimäärin stabiilimpi. Sikäli vain harmi, että ehdin tykästyä Viihteen elokuva- ja tallennepalveluun.

    P.S. Ilmoittivat tulevansa mittaamaan.
    Käyttäjätaso 1
    "Ikuiset epämääräiset maininnat haaroittimista, antennikaapeleista ja signaalien olemisesta "hieman rajamailla" eivät oikein auta näissä hommissa. Minulla yhteyden laatu muuttuu yllättäen ilman mitään muutoksia omissa kytkennöissäni 70 megan nopeudesta 100 kiloon. En enää usko hevillä muuhun kuin modeemin ja Elisan verkon ongelmiin."

     

    Sama vika Rahikaisella. Siitähän sen heti tietää että nyt verkko romahti kun nettiä selatessa sivu ei aukea vaan lataushylsy jää ruutuun pyörimään. Myös sivujen lataus kaatuu kokonaan. Modeemissa valot näkyy siihen malliin, että yhteys kuitenkin on. Ja muutaman minuutin päästä saattaa toimia taas ihan kohtuullisesti.

     

    Tänä aamuna tuli Saunamittarilla kaistanopeuden mittauksessa pohjanoteeraus, vaihdellen 0.1 M - 3 M noin 300 sekunnin jaksolta. Olen kuvakaappauksella tallettanut raportteja. Eilen illalla verkko toimi moitteettomasti, nopeudet jotain 70 - 80 megaa. 
    Lisäyksenä vielä, että olen tehnyt vikailmoituksen viimeksi 16.1. Elisa ei ole reagoinut ilmoitukseen mitenkään.
    Ikuiset epämääräiset maininnat haaroittimista, antennikaapeleista ja signaalien olemisesta "hieman rajamailla" eivät oikein auta näissä hommissa. Minulla yhteyden laatu muuttuu yllättäen ilman mitään muutoksia omissa kytkennöissäni 70 megan nopeudesta 100 kiloon. En enää usko hevillä muuhun kuin modeemin ja Elisan verkon ongelmiin.

    Mistäs jos katsotaan nyt kunnolla näitä asioita?
    Alla muutama selventävä kysymys:
    1. Miten asiakas voi varmistua siitä, että omat kytkennät ovat ok? Onko signaalitaso riittävä indikaattori?

    2. Saako Elisasta haaroittimia ja antennikaapeleita, joitten ominaisuudet taataan riittäviksi? Jos ei, niin annatko vähintään yhden haaroitintyypin ja antennijohtotyypin, joilla ominaisuudet on riittävät.
    3. Mitkä signaalitasot riittää? Olisi helppoa katsoa tasot modeemilta, kun tietäisi mikä on riittävää.
    4. Eikö olisi järkevintä, että haaroitin olisi suoraan digibosissa kiinni? Siihen antennikaapeli seinästä ja siitä edelleen modeemiin. Nykyistä haaroitinta ei voi näin kytkeä, vaan haaroittimen ja boxin väliin täytyy kytkeä jatkokaapeli. Tämä on siis haaroittimen dimensioista johtuva ongelma. Huonontaa lähinnä TV-signaalin laatua.
    5. Elisa veloittaa asiakkaalta tarkastuskulut, jos yhteyden viat johtuvat asiakkaan kytkennöistä. Ennenkuin kutsun teidät paikalle haluaisin tietää, mitä mittaatte ja millä raja-arvoilla ongelma katsotaan asiakkaasta johtuvaksi?

    Tänään on 70 megan päivä, eilen jouduin turvautumaan kännykän nettiyhteyteen. Paras mittaamani nopeus on ollut 93 megaa. Kun yhteys on kunnossa, on nopeus tyypillisesti n. 70M.
    Käyttäjätaso 5
    henkoff, kiitos kun lisäsit tuon asiakasnumeron. Pääsin katsomaan tuota yhteyttäsi. Linjatestissä ei suoraa näy, että alueella olisi yleistä vikaa, mutta tarkemmalla tarkastelulla huomaan, että osa linja-arvoista ovat hieman rajamailla.

    Tuolle Ciscon modeemille on myös tullu hiljattain uusi päivitys. Modeemi hakee sen verkosta, kun teet tehdasasetusten palautuksen laitteelle Reset-napista.

    Kuten jou_jpou totesikin antennikaapelit, niiden liitokset sekä haarottimet voivat vaikuttaa yhteyden laatuun. Ne kannatta aina tarkistaa, kun yhteydet oireilevat. Tuosta voi joutua kuitenkin tekemään vikailmoituksen, jos ei neuvotuilla toimenpiteillä saa ongelmaa poistumaan. Tällaisissa tilanteissa vaaditaan tosiaan asentajakäyntiä, jotta ongelma verkosta saadaan poistettua. Vikailmoituksen voit tehdä puhelimitse asiakaspalveluun tai sähköisellä lomakkeella

    Ja jou_jpoulle, hieno kuulla, että suurimmat ongelmat poistuivat tuolla johdon vaihdolla. Lyhyttä kaapelia tosiaan suositellaan, mutta myös pitkä hyvälaatuinen kaapeli käy. Lyhyttä suositaan siksi, että pitkän kaapelin kanssa tulee herkemmin ongelmia.

    Tosiaan taloyhtiöltä voi kysyä, että jääkö ongelma johonkin heidän toteutukseen, mutta viime kädessä vikailmoitusta voit tehdä meille ja tulemme katsomaan verkon tilanteen.

    Osallistu keskusteluun