Elisa Viihde API Info



Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

415 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kiitos ssulti tästä 🙂 Pistin vielä lakikyselyt lakimiehille ja teknisemmät kysymykset menee sitten tonne kehityksen puolelle. Me palaillaan kun vastausta saadaan.
Käyttäjätaso 2

Ja selvennyst kaivataan myös siihen, että mitkä asiat Elisan lakivaliokunta katsoo henkilötietolain alaiseksi. Esimerkiksi, onko sallittua cachettaa vastauksia ja pitää ne levycachessa? Vai pitääkö kaikki pyytää jatkuvasti uusiksi, aiheuttaen kuormaa.


Henkilötietojen (kirjautumistietojen) tallennus ja sisällön cache lienee täysin eri asia.
Käyttäjätaso 5

Ja selvennyst kaivataan myös siihen, että mitkä asiat Elisan lakivaliokunta katsoo henkilötietolain alaiseksi. Esimerkiksi, onko sallittua cachettaa vastauksia ja pitää ne levycachessa? Vai pitääkö kaikki pyytää jatkuvasti uusiksi, aiheuttaen kuormaa.Henkilötietojen (kirjautumistietojen) tallennus ja sisällön cache lienee täysin eri asia.

Toivottavasti ja todennäköisesti näin onkin, mutta kun henkilön datan käsittelystä puhutaan, niin mihin vedetään raja. Eli saako sovellus tehdä välimuistia tallenteiden tiedoista ja tallentaa niitä paikalliselle levylle.

Jos tiukasti katsotaan niin vain kirjautumistiedon tallennus on kiellettyä, tai ainakin jos sen tekee salaamattomana. MacOS onneksi tarjoaa keyringin käyttöön, Windows vastaavan omansa, joten sinällään niiden kohdalla ei ole ongelmaa. Muilla voikin sitten olla, kun tehdään muilla kielillä ja muille alustoille.
Käyttäjätaso 1
Vihdoin kesälomalla ja aikaa perehtyä uuteen APIin. Pyysin palstatiimiltä päivitystä kesäkuussa saamaani materiaaliin, mutta jouduttaakseni asioiden edistymistä kysyisin vinkkiä täältä.

Tarvitsisin EPG:tä ja kanavalistauksia varten rajapintakutsut, eli miten uudessa API:ssa listataan järjestelmän kanavat sekä kanavien EPG-ohjelmatiedot. Osaisiko joku auttaa?
Käyttäjätaso 1
Laitetaan nyt vähän teknistäkin kommenttia väliin, kun vielä mutustelen tuota lakikuviokeskustelua kasaan... Juu, se on pitkä teksti.

Sain tuotantopurkkia, kyllä - meillä ei ole testiympäristöä tarjolla, potkimalla selvitettyä muutaman jutun liittyen jo muutamaan kertaa kommentoituun kasioiden hakuun. Saa ne haettua per taso ja per kansio, mutta olisi tämänkin tietty voinut Elisan puolelta joku dokumentoida... Eikös?

Mutta itse tektip;


En tiedä oliko tätä missään mainittuna, mutta löysin kokeilemalla URLin, jossa on valitettavasti sama 50 rajoitus, mutta saa kuitenkin "tyypeittäin" / 50:

code:
GET /rest/npvr/recordings/all?v=2.1&platform=external&appVersion=1.0

result["recordings"] sisältää:
scheduled
ongoing
recorded
inactive


Käyttäjätaso 1
50 rajoituksen saa "kierrettyä":

code:
GET /rest/npvr/recordings/folder/:folderId?v=2.1&page=0&pageSize=10000&platform=external&appVersion=1.0




Tuohon kun pageSizeksi laittaa riittävän ison luvun. Minulla oli 131 nauhoitusta isoimmassa hakemistossa, ja ne kaikki tuli nätisti tuolla.

Edit:

Näköjään toimii yhdistelmä, eli kunhan laittaa riittävän ison pageSizen, niin v=2.1 muodossa saa näköjään kaikki yhdellä haulla

code:
GET /rest/npvr/recordings/all?v=2.1&page=0&pageSize=10000
&platform=external&appVersion=1.0
Käyttäjätaso 4
Ovatko lakimiehet lomalla vielä?
Käyttäjätaso 5
Ovatko lakimiehet lomalla vielä?
Ilmeisesti. Tai sitten vastaus oli "ei aiheuta toimenpiteitä, meidän persaus on suojattu."... 😛
Käyttäjätaso 4
Kyllä on Elisan toiminta jälleen"laadukasta"
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Vastauksia ootellaan yhä edempää, palataan niiden kera tänne kyl heti kun saadaan 🙂
Käyttäjätaso 4
[quote user="Patomiäs"]Vastauksia ootellaan yhä edempää, palataan niiden kera tänne kyl heti kun saadaan :)
Aika kauan mennyt jo 😮
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Eipä vielä olla saatu vastauksia. Kyseltiin jälleen perään josko jotain uutta olisi kerrottavana :S
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Noniin, aamun posti oli suosiollinen! Tässä vähän nyt selvennettynä ja tarkennettuna tuon GDPR sitoomuksen osuutta koko kuvioon :)

Elisan periaatteet palvelun sekä asiakkaiden tietojen suojaamisesta löytyvät täältä. Tätä samaa velvoitamme kumppaneilta sekä muilta sidosryhmiltä joiden kanssa teemme yhteistyötä. Tuolla dokumentissa esitellään tarkemmin mitkä tiedot pidetään henkilötietoina tietosuoja-asetukseen perustuen. Mikäli tietosuoja-asetuksen ehtoja noudatetaan ja toiminta kehittäjällä on vastuullista, ei Elisalla ole mitään syytä lähteä vaatimaan korvauksia tai tekemään auditointeja. Elisa ei myöskään ala vierittämään kustannuksia.

Vastauksia voi tallentaa välimuistiin käytön ajaksi normaaliin tapaan ja niitä tietoja, jotka eivät ole rinnastettavissa henkilötiedoiksi, voi niitä tallentaa pidemmäksikin aikaa.
Käyttäjätaso 5
Mikäli tietosuoja-asetuksen ehtoja noudatetaan ja toiminta kehittäjällä on vastuullista, ei Elisalla ole mitään syytä lähteä vaatimaan korvauksia tai tekemään auditointeja. Elisa ei myöskään ala vierittämään kustannuksia.

Vastauksia voi tallentaa välimuistiin käytön ajaksi normaaliin tapaan ja niitä tietoja, jotka eivät ole rinnastettavissa henkilötiedoiksi, voi niitä tallentaa pidemmäksikin aikaa.


Tämä selvensi nyt muutamaa asiaa, hyvä näin. Varsinkin tuo, että mitä tietoja Elisa pitää omassa järjestelmässään tämän sopimuksen alaisena henkilötietona, sekä tuo tietojen tallentaminen välimuistiin.

Mutta edelleenkin tuossa kehittäjää sitovassa sopimuksessa on sanamuodot sekä ehdot ennallaan, joihin tullaan ongelmatilanteissa viittaamaan. Ja foorumilla lausutut eivät ole kumpaakaan osapuolta sitovia, jos hommassa tulee jotain eteen.

Lakiteknisesti ainoa vaihtoehto on muuttaa sitovaa sopimusta, jotta se sisältää lisäyksenä nämä tiedot, joilla tämä poikkeus vahvistetaan.

En haluaisi olla pahanilmanlintu, mutta laki ja sopimus kiemuroiden kanssa vain se mikä on virallisesti paperilla merkitsee.

Omalta osalta vastuullinen ja ehtojen noudatus noiden listattujen osalta ei ole ongelma. Kaupallista ja muuta vastaavaa ohjelmistoa tekevänä ihan normaalia. Mutta tuo auditointi vaatimus mahdollisuus ja kulujen siirto optio aiheuttaa edelleenkin mietintää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Tuota sopimusta ei muuteta eli se pysyy sellaisena millainen on. Jokaisen oma valinta on sitten toki että hyväksyykö sopimuksen vai ei eli julkaiseeko mitään. Edellisessä viestissä kuitenkin nyt ihan julkisesti avasin näitä meidän aikomuksia ja motiiveja noiden sopimusehtojen osalta 🙂
Käyttäjätaso 5
Tuota sopimusta ei muuteta eli se pysyy sellaisena millainen on. Jokaisen oma valinta on sitten toki että hyväksyykö sopimuksen vai ei eli julkaiseeko mitään. Edellisessä viestissä kuitenkin nyt ihan julkisesti avasin näitä meidän aikomuksia ja motiiveja noiden sopimusehtojen osalta :)


Asia selvä. Tämä selvensi asiat siihen pisteeseen, että omalta osaltani laitan kirjan kiinni tämän tarinan osalta. Kiva oli tehdä jotain porukalle ja saada uusia tuttavuuksia tätä kautta, mutta aikansa kutakin.

Kuten jo aikaisemmin tuossa totesin, niin suuretkaan lupaukset keskusteluissa eivät merkitse mitään, jos tuohon sopimukseen vedoten joku 3. osapuoli vaatii auditointia. Tuon sopimuksen pohjalta Elisa ja sovelluksen kehittäjä on velvoitettu tekemään ulkopuolisen auditoinnin, omalla kustannuksellaan. Vaikka tilanne olisi se, että lopputuloksena olisi "ei mitään väärää". Ja tähän ei vaikuta mitenkään se, miten vastuullisesti ja ehtoja noudattaen sovelluskehittäjä on toiminut, koska sopimus jättää auki tuon 3. osapuolen mahdollisuuden vaatia auditointia.

En nyt edes jaksa lähteä ruotimaan muita kohtia, ne on jo ruodittu tuolla aikaisemmin ja tilanne ei ole muuttunut niiden osalta mitenkään.

Liian isot riskit, liian vähän todellisia keinoja suojautua.

eViihde, 2009(ish) - 24.5.2018 (@Life Support) - 24.8.2018 R.I.P.
Tuota sopimusta ei muuteta eli se pysyy sellaisena millainen on. Jokaisen oma valinta on sitten toki että hyväksyykö sopimuksen vai ei eli julkaiseeko mitään. Edellisessä viestissä kuitenkin nyt ihan julkisesti avasin näitä meidän aikomuksia ja motiiveja noiden sopimusehtojen osalta :)


Eli toimiva taas rikottiin. Muka GDPR:n syytä. GDPR ei kyllä vaadi tuollaisia kiemuroita mitä olette sopimustekstiinne laittaneet. Ei kukaan tule tekemään noilla ehdoilla softaa. Ja sen te tiedätte itsekin, eli tarkoituksellista on tämä muiden tekijöiden softien torppaus. Harmi, koska se juuri on tehnyt Elisaviihteestä toimivimman systeemin. Ja koska teiltä ei ilmeisesti tule omaakaan sovellusta niin taitaa olla Elisaviihteen taru minun kohdaltani tässä. Täytyy sanoa että pettymys on suuri, mutta ei auta... 😢
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22
Koska tuo API-rajapinta mahdollistaa tietojen keräämisen, on toiminnassa huomioitava GDPR. Tuulesta tätä ei siis ole temmattu mukaan vaan tuo on ihan käytännön sanelemana jouduttu meilläkin huomioimaan. Tarkoitus ei millään muotoa ole torpata tuota API-rajapinnan käyttöä ja kehitystä vaan päinvastoin yhäkin tarjota se mahdollisuus asiakkaille. Uusi rajapinta on tehty ihan vain teitä varten, eli emme itse tee sillä mitään. Mutta kuten todettua, sopimus on mikä on ja täällä olen avannut kirjallisesti kaikkien nähtäville Elisan kannan sen käytännön tulkintaan.
Käyttäjätaso 5
Koska tuo API-rajapinta mahdollistaa tietojen keräämisen, on toiminnassa huomioitava GDPR. Tuulesta tätä ei siis ole temmattu mukaan vaan tuo on ihan käytännön sanelemana jouduttu meilläkin huomioimaan. Tarkoitus ei millään muotoa ole torpata tuota API-rajapinnan käyttöä ja kehitystä vaan päinvastoin yhäkin tarjota se mahdollisuus asiakkaille. Uusi rajapinta on tehty ihan vain teitä varten, eli emme itse tee sillä mitään. Mutta kuten todettua, sopimus on mikä on ja täällä olen avannut kirjallisesti kaikkien nähtäville Elisan kannan sen käytännön tulkintaan.


Ilmassa on heti alusta lähtien ollut kysymys, että miksi API piti vaihtaa kokonaan? Sen ymmärtäisin, jos tuo sama apina olisi Elisan omassakin käytössä. Mutta jos kerran ei ole, niin miksi rikkoa toimiva? Vanhan olisi todennäköisesti pienellä muutoksella muuttanut vaatimaan API-key tyyppistä ratkaisua.

Mutta kukin taplaa tavallaan, enkä edes yritä enää ymmärtää.
Käyttäjätaso 1
Onko Elisa ajatellut sellaista vaihtoehtoa, että yhtiö hankkisi ssultin loihtiman eViihde-sovelluksen ja jatkaisi sen kehitystä siitä, mihin ssulti jäi? Näin kaikki vastuu sovelluksesta olisi vastedes Elisalla ja loppukäyttäjillä, eikä sen suurempaa ongelmaa tai riskiä sovelluskehittäjällä/illä olisi

Jos sovellus jotain Elisalle maksaa, se on joka tapauksessa niin pieni summa asiakaskadon estämisestä, että sellainen summa kannattaa sovellukseen varmasti sijoittaa.
Käyttäjätaso 2
Taisi se, että aiempi APIna ajettiin alas jonkin Apinan toimesta olla jo esimakua siitä millainen asenne Elisalla on asiakkaita kohtaan. Ei Elisa vaikuta kyllä yhteistyökykyiseltä eikä haluiselta. Ilmeisesti Elisan johdossa ei riitä ammattitaito asioiden asiakasystävälliseen hoitoon oli sitten lopputulos mikä tahansa.

Entä VU+? En tunne edelleenkään näitä tallentavia digibokseja kyllin hyvin, mutta VU+ on jotain mitä olen ymmärtänyt, että voisi korvata aivan täysin tämän viihteeksi muodostuneen Elisan. Onko teillä kehittäjillä mitään kokemuksia näistä VU+ bokseista eli onko nuo ikäänkuin valmiita ja helppokäyttöisiä vai pitääkö niitä osata koodata kovasti, jotta toimivat sulavasti. Entä jos ohjaatte voimavaroja VU+ suuntaan ja saadaan käyttöliittymä kuten eviihde.

Hetken Viihde vuokrilla saa jo hankittua kuitenkin omat laitteet.
Käyttäjätaso 3
[quote user="elisaliittymäon"]Taisi se, että aiempi APIna ajettiin alas jonkin Apinan toimesta olla jo esimakua siitä millainen asenne Elisalla on asiakkaita kohtaan. Ei Elisa vaikuta kyllä yhteistyökykyiseltä eikä haluiselta. Ilmeisesti Elisan johdossa ei riitä ammattitaito asioiden asiakasystävälliseen hoitoon oli sitten lopputulos mikä tahansa.

Entä VU+? En tunne edelleenkään näitä tallentavia digibokseja kyllin hyvin, mutta VU+ on jotain mitä olen ymmärtänyt, että voisi korvata aivan täysin tämän viihteeksi muodostuneen Elisan. Onko teillä kehittäjillä mitään kokemuksia näistä VU+ bokseista eli onko nuo ikäänkuin valmiita ja helppokäyttöisiä vai pitääkö niitä osata koodata kovasti, jotta toimivat sulavasti. Entä jos ohjaatte voimavaroja VU+ suuntaan ja saadaan käyttöliittymä kuten eviihde.

Hetken Viihde vuokrilla saa jo hankittua kuitenkin omat laitteet.

Samat rasitteet koskee sitäkin ....... jos sillä elisaa käytetään.

Käyttäjätaso 2
Mutta ... VU+ boksillahan voidaan nauhoittaa suoraan miltä tahansa kanavilta ilman Elisaa. Eli eihän silloin tarvita Elisaa tai muitakaan jos suoraan kanavat tallennukseen kuten perinteisissä tallentavissa digibokseissa. Sillä erolla vain, että näillä tehtyjä tallenteita voidaan käyttää muussakin laitteessa kuin siinä millä se on tallennettu. Eli siis siirto matkaläppäriin onnistuu vaivatta.

Täällä toimii 50M Elisan yhteys nytkin vain 1M nopeudella eikä parannusta luultavimmin tulossa tänä vuonna, joten ei tässä Elisan viihteellä mitään enää ilman tallennusmahdollisuutta tee.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +5
Voihan koodia julkaista ilman API-keytä kuten jotkut ovat jo tehneetkin.

Edelleen pidän positiivisena sitä että Elisa edes julkaisi uuden APIn eikä vaan yksinkertaisesti tappanut vanhaa. Talven pitkinä pimeinä iltoina voi jotain syntyäkin.
Käyttäjätaso 2
Mutta miksi vanha API piti tappaa niin kovalla kiireellä, ettei ollut kuin 1 pvän varoitusaika? Tätä en käsitä ollenkaan. Ja todella välinpitämätöntä, että tätä ei edes perustella selkeästi käyttäjille, miksi näin tehtiin. Taas joku "sankari" Elisalla, joka ei virheitään myönnä.

Joten itselle täysi mysteeri tuo uusi API:n tuleminen tuolla aikataululla. Todella outoa. Ja oudompaa se ettei tosiaan mitään selitystä tälle kiireelle ole ainakaan minulle selvinnyt.

Kevään jälkeen Elisan viihde jäi täyteen leffoja joita ei voi iltaisin eikä vkl ruuhka-aikaan katsoa. Joten uusiakaan ei tallenneta kun tila täyttyi eikä tiedä saako koska luvattua 5M miniminopeutta Elisa kuntoon tai saako eviihteen enää toimimaan. Joten tässä pitää harkita kaikkea muuta kuin Elisaa tällä hetkellä.