Kysymys

Elisa Viihde - määräaikaisen sopimuksen purku?

  • 17 joulukuu 2013
  • 18 kommenttia
  • 3063 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 6 kommenttia
Olen kuun vaihteessa muuttanut uuteen osoitteeseen ja Elisa Viihteestä on tehty muuttoilmoitus jo viime kuun puolella. Tekstiviestitse on tullut ilmoitus Viihteen toimivuudesta uudessa asunnossa 28.11.2013. Nyt muutosta kulunut 17 päivää, eikä nettiyhteys vieläkään toimi.

Olen soittanut asiakaspalveluun kolme kertaa, jonottaen jokaisella kerralla neljään-viiteen eri paikkaan ja puhelujen kestot n. 30-60min. Lisäksi olen käynyt Elisan liikkeessä kahdesti. Jokaisella puhelinsoitolla olen käynyt piuhat läpi asiakaspalvelijan kanssa, mutta mitään ei ole saatu toimimaan. Liikkeessä asioinnin yhteydessä palvelija on luvannut tehdä asiasta häiriöilmoituksen ja luvannut että minulle soitetaan saman päivän kuluessa ja korjataan tilanne - No eipä ole soittoja kuulunut.

Olen kuluttujanut monet eurot puhelunpalveluunne ja sumplinut aikatauluni odottaen soittoa, jota ei ikinä ole tullut. Kaiken lisäksi sain vielä palvelusta kk-laskun, vaikkei koko homma ole toiminut kuluvan kk aikana laisinkaan. Liikkeestä saatu lainaprepaid-nettitikku pätkii koko ajan ja tällä hetkellä käytän tietokoneella asioidessa (joka on koulunkäyntini vuoksi jokapäiväistä) puhelimeni nettiä, joka on SONERAN ja toimii moitteettomasti.

Edellisessä osoitteessa Viihteen saamiseen kesti reilu kk. Silloin ajattelin asian olevan satunnainen ongelma, mutta nyt huomaan tämän *****an olevan jokakertaista. Mittani tähän *****ttamiseen on täynnä, joten kysymys kuuluu, onko tämä kaikki perustelu syy purkaa kyseisen 'palvelun'  2.7.2015 päättyvä määräaikainen sopimus?

PS. En kaipaa enää korjausneuvoja, vain vastauksen kysymykseeni. 🙂

18 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Ei ole purun peruste tuo. Purku tulee siinä kohtaa kyseeseen, jos yhteyttä ei saada korjattua ollenkaan. Nyt jos kyseessä on vain kytkennän viivästyminen tai tilapäinen häiriö talojakamolla, niin se ei ole riittävä peruste, koska ne saadaan yleensä korjattua.

Voitko laittaa tänne Palstan profiiliasetuksiisi asiakasnumeron, niin voin katsoa tuota tilannettasi? 🙂
Käyttäjätaso 4
Mielenkiintoista, että jätä pois sen, että Elisa on velvollinen korvaamaan liittymän viivästymisestä.

Näin kertoo kuluttajavirasto:

Liittymä on toimitettava sovittuna aikana Jos liittymän tai yhteyden sovittu toimitusaika ylittyy ja syy on operaattorissa, kuluttajalla on oikeus korvaukseen.

  • Lain mukaan vakiokorvaus on 20 euroa kultakin alkavalta viivästysviikolta, kuitenkin enintään yhteensä 160 euroa.
  • Jos viivästyksestä aiheutuneet todelliset kulut ylittävät vakiokorvauksen enimmäismäärän, kuluttajalla voi olla lisäksi oikeus vahingonkorvaukseen.
  • Oikeutta korvaukseen ei ole, jos operaattori osoittaa viivästyksen johtuvan sen ulkopuolisesta ylitsepääsemättömästä esteestä.
Jos toimitus viivästyy valituksen jälkeenkin olennaisesti, kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus välittömästi

Liittymästä ei tarvitse maksaa ennen kuin sitä voi käyttää!!!

Ainakin näillä tiedoilla Elisa on korvausvelvollinen, mutta eihän sitä tarvitse mainita!
Käyttäjätaso 5
RdCal, olet aivan oikeassa tuossa. Vastasin asiakkaalle kuitenkin kuten hän halusi, eli vastauksen irtisanomista koskevaan kysymykseen, enkä lähtenyt rönsyilemään ja olettamaan asioita. Mutta tietenkin, jos viivästys tai vika on meidän vastuualueella ja viankorjaus on viivästynyt, on asiakas oikeutettu hyvityksiin.

Mutta ennenkuin lähdetään vetään mitään lopputuloksia, niin pitää selvittää mistä on kyse 🙂 Tietysti toimimattoman yhteyden saa irtisanoa, jos operaattori ei sitä korjaamaan pysty.

Itse en lähde tässä vaiheessa vielä tuomitsemaan suuntaan enkä toiseen, ennenkuin saadaan tarkempaa tietoa itse ansuulta.
Käyttäjätaso 4
Raiveri kirjoitti:
RdCal, olet aivan oikeassa tuossa. Vastasin asiakkaalle kuitenkin kuten hän halusi, eli vastauksen irtisanomista koskevaan kysymykseen, enkä lähtenyt rönsyilemään ja olettamaan asioita. Mutta tietenkin, jos viivästys tai vika on meidän vastuualueella ja viankorjaus on viivästynyt, on asiakas oikeutettu hyvityksiin.

Mutta ennenkuin lähdetään vetään mitään lopputuloksia, niin pitää selvittää mistä on kyse 🙂 Tietysti toimimattoman yhteyden saa irtisanoa, jos operaattori ei sitä korjaamaan pysty.

Itse en lähde tässä vaiheessa vielä tuomitsemaan suuntaan enkä toiseen, ennenkuin saadaan tarkempaa tietoa itse ansuulta.

Asiakaspalveluun kuuluu tiedonanto ja toimimattoman yhteyden yhteydessä olisi jo hyvän tavan mukaan kertoa vaihtoehdoista ja korvausmuodoista. Sillä näistä ei yleensäkkään yrityspuoli ota sitä vastuuta mitä pitäisi. Valitettava tosiasia on se, että asiakkaan tulee itse selvittää nämä korvauspuolen jutut ja yritys ei näistä mainitse sanallakaan. En tuomitse nostin vain esiin, että näissä on tämäkin puoli, joka pitää tuoda esiin!

Toisaalta ansuu mainitsi, että lasku on tullut, joten eikö kuitenkin olisi ollut hyvän asiakaspalvelun/tavan mukaista mainita, että toimimattomasta yhteydestä ei laskua tarvitse maksaa, kunnes yhteys on saatu kuntoon?

Raiveri kirjoitti: Tietysti toimimattoman yhteyden saa irtisanoa, jos operaattori ei sitä korjaamaan pysty.
Toimimattoman yhteyden saa asiakas perua välittömästi, jos valituksen jälkeenkin toimitus viivästyy olennaisesti eli sillä saadaanko yhteys toimimaan vai ei, ei ole tässä mitään merkitystä.
Kiitoksia molemmille vastauksistanne. Raiveri, asiakasnumeroni löytyy nyt tiedoista.

Olen tänään kolmannen kerran jalkautunut liikkeeseenne, jonka jälkeen soittanut asiakaspalveluunne ja tekniseen tukeen. Liikkeessä luvattu häiriöilmoituksen tekeminen ei ikinä ollut edennyt puheita pidemmälle ja nyt vihdoin on se saatu tehtyä. Ensimmäistä kertaa sain moitteetonta palvelua. Luvattiin 48h sisällä tapahtuvaa asian etenemistä (yhteyden tarkistus tms?), jonka jälkeen olisi toimittava, muutoin asentajan on tultava laittamaan asiat kuntoon.

Tämä on nyt täysin viimeinen tsäänssi minkä Elisa tulee saamaan, joten toivotaan että saadaan pelit ja vehkeet toimimaan. Se, että liikkeessä ja puhelimitse asioidessa meille on annettu täysin eri tietoa ja luvattu erinäisiä asioita, mitä tänään, on todella raivostuttavaa. Onneksi asiakaspalvelija myöskin ensimmäistä kertaa tänään myönsi, että virhe on Elisan päässä ja esim. liikkeen palvelijat ovat toimineet täysin väärin antaessaan olettaa, että ovat tehneet häiriöilmoituksen puolestani - joka tänään sekin minulle selvisi, ettei sitä kukaan muu kuin minä itse voi tehdä.

Tämän kk maksu on (kuulemma) mitätöity.

Nämä yllä mainitut asiat eivät siis olleet pätevä syy purkaa sopimusta...
Käyttäjätaso 5
Pahoittelut tuosta härdellistä, mikä tämän asian tiimoilla on ollut :(

Katselin tuota tilannetta ja tuossa on tosiaan mennyt asioita nyt ristiin ja rastiin. Nyt tuosta yhteydestäsi on kuitenkin tehty tuo vikailmoitus tuota kytkennän tarkistamista varten. Soittopyyntökin näemmä oli sinut tavoittanut, mutta hiukan myöhässä vasta.

Tuo vikailmoitus menee asentajille, jotka käyvät katsomassa kytkennän. Jos vika ei löydy kytkennästä, niin silloin he soittelevat sinulle ja tulevat katsomaan asunnollesi tilannetta. 

Tosiaan laskut on myös mitätöity ja näillä näkymin laitettu laskutus alkamaaan vasta 1.1.2014.

Toivottavasti nyt saadaan tämän kompuroinnin jälkeen asiat kuntoon ja liittymäsi toimimaan. Pahoittelut vielä kertaalleen tapahtuneesta. 
Vielä asiaan palatakseni, asentaja on käynyt ja olemme saaneet netin toimimaan LANGALLISESTI. Tämähän ei taaskaan ole sitä mitä sen pitäisi, koska esim. boksille tallentaminen, vuokraamon käyttö yms. on mahdotonta, kun piuha menee suoraan noususta koneeseen. Kaikki kytkennät ovat oikein, moneen kertaan tarkistettuja. Internet valo palaa vihreänä, WAN keltaisena.. Any ideas, mitäs tälle nyt tehtäis? Kahden samanaikaisesti käytössä olevan tietokoneen kanssa ei tuo yksi nousu hirveesti oloa helpota.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
ansuu kirjoitti:
Vielä asiaan palatakseni, asentaja on käynyt ja olemme saaneet netin toimimaan LANGALLISESTI. Tämähän ei taaskaan ole sitä mitä sen pitäisi, koska esim. boksille tallentaminen, vuokraamon käyttö yms. on mahdotonta, kun piuha menee suoraan noususta koneeseen. Kaikki kytkennät ovat oikein, moneen kertaan tarkistettuja. Internet valo palaa vihreänä, WAN keltaisena.. Any ideas, mitäs tälle nyt tehtäis? Kahden samanaikaisesti käytössä olevan tietokoneen kanssa ei tuo yksi nousu hirveesti oloa helpota.

Hmmmm...............

Siis sinulla tulee ethernet suoraan noususta koneeseen? Eikö sinulla ole välissä mitään reititintä , millä jakaa yhteys useammalle laitteelle vai eikö se toimi?
Kyllä. Kun yhdistän sähkökaapissa nousun 3reikään ja vastaavasti toisella piuhalla seinän 3reiästä modeemiin, ei toimi. Ainoastaan suoraan noususta koneeseen toimii.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
ansuu kirjoitti:
Kyllä. Kun yhdistän sähkökaapissa nousun 3reikään ja vastaavasti toisella piuhalla seinän 3reiästä modeemiin, ei toimi. Ainoastaan suoraan noususta koneeseen toimii.
Ok.

Kun sinulla tulee noususta yhteys ethernetillä , niin siinä modeemissa pitää olla joko erillinen WAN-portti tai jokin LAN-portti pitää konffata WAN-portiksi. DSL-portti ei toimi.

Kerrotko mikä modeemi sinulla on?

Toki sekin on mahdollista , että sen modeemin paikalle laitat ihan oikean reitittimen.
Modeemissa on WAN portti ja siitä menee verkkokaapeli seinään. ZyXEL modeemi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
ansuu kirjoitti:
Modeemissa on WAN portti ja siitä menee verkkokaapeli seinään. ZyXEL modeemi.
Jaahas.

Se ZyXEL ei osaa muistaakseni automaattisesti tunnistaa WAN-tyyppiä eli asetuksista pitää valita se ethernet WAN-portiksi. Jos näin on , niin silloin kyllä vika on operaattorin puolella tai modeemi on rikki.
Mulla on edellisessä asunnossa ollut sama modeemi ja täysin samoilla kytkennöillä, toiminut normaalisti alkusähläyksen jälkeen. En ymmärrä mikä minusta riippuvainen vika tuossa enää olisi..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
ansuu kirjoitti:
Mulla on edellisessä asunnossa ollut sama modeemi ja täysin samoilla kytkennöillä, toiminut normaalisti alkusähläyksen jälkeen. En ymmärrä mikä minusta riippuvainen vika tuossa enää olisi..
Joo siltä vaikuttaa , että vika on Elisan laitteissa.

Ei muuta kuin vikailmoitusta vaan uudestaan Elisalle uudestaan. Modeemin vaihtoakin kannattaa kysyä , jos sitä ei ole jo tehty.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/toimintahairio/
ansuu kirjoitti:
. Internet valo palaa vihreänä, WAN keltaisena..

Eikö nuo valot osoita, että modeemi on kytkeytynyt verkkoon aivan oikein?

Oletko kokeillut liittää tietokonetta kaapelilla modeemiin?

Toimiiko siinä modeemissa wlan, vaikka ei yhdistäisikään langattomasti internetiin?

 http://asiakastuki.elisa.fi/ohje/77/#merkkivalot
Ei muuta kun yhteyttä kuluttaja-asiamiehelle. Itse jouduin kanssa juuri tekemään kantelun kun internet liittymä katkaistu jostain kummasta syystä eikä saada toimimaan. Kiva näin joulu alla kun maksukanavat tulee netin kautta eikä näy. uusin valitettavasti 24kk sopimuksen tässä syksyllä ja jatkuvia ongelmia Elisa Viihteen kanssa . maksukanavat tökkii, päällekkäistä laskutusta ja nyt katkaistu vaikka laskut maksettu.
Kuluttaja-asiamiehen kautta nyt sitten selvitellään asiaa.
En voi suositella Elisa Viihdettä kenellekkään. Eilen s-postiin tuli irvokas viesti että Vietä rentouttava Joulu Elisa Viihteen parissa!

Toimisi vaan!
Eilen kokeilin moneen otteeseen langallisesti ja langattomasti. Suoraan noususta ja modeemista - ei toiminut. Tänä aamuna buuttasin modeemin ja kappas, keltaisesta WAN valosta huolimatta langaton toimii. Suureksi harmikseni vain TODELLA hitaasti ja pätkivästi, ei ihan kyllä satasilla vedellä..

Kiitoksia kaikille avusta ja vastauksistanne. Aijon kyllä ensi kerralla tulla suoraan tänne apua kysymään, asiakaspalveluun soitto/liikkeessä asioiminen on täysin hyödytöntä!
ansuu kirjoitti:
Eilen kokeilin moneen otteeseen langallisesti ja langattomasti. Suoraan noususta ja modeemista - ei toiminut. Tänä aamuna buuttasin modeemin ja kappas, keltaisesta WAN valosta huolimatta langaton toimii. Suureksi harmikseni vain TODELLA hitaasti ja pätkivästi, ei ihan kyllä satasilla vedellä..

Tuon keltaisen WAN-valon tuleekin palaa, sehän osoittaa modeemin yhteyden olevan kunnossa .

WAN

Pimeä = Verkkokaapelia ei ole kytketty

 

Palaa = Verkkokaapeli kytketty WAN-porttiin ja datarasiaan/kotijakamon datanousuun

  • Väri on vihreä 1 Gbit/s -nopeudella ja keltainen 100 Mbit/s -nopeudella

Olisikohan tuon langattoman heikon toimimisen syynä naapurien langattomat verkot samalla kanavalla.

Kannattaa kokeilla eri kanavia, jos se auttaisi.

Myöskin modeemin resetointi voisi auttaa.

Osallistu keskusteluun