Kysymys

Elisa Viihde - sopimusehtojen täsmennys

  • 15 marraskuu 2010
  • 60 kommenttia
  • 10548 katselukerrat

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Elisa ilmeisesti tulkitsee, että Viihde on "Elisan yleiset sopimusehdot
kuluttajille 1.2.2008" -ehtojen irtisanomista käsittelevässä kohdassa 9.1. mainittu laajakaistaliittymäsopimus
vaikka sitä ei missään selvästi sanotakaan.
Tämä on syytä täsmentää tulkintaerimielisyyksien välttämiseksi, kun laajakaista  on vain yksi osa Viihteen palveluista.
"Elisa Viihde Palvelukuvaus 5.4.2010
Elisa Viihde on uuden ajan digitaalinen TV-palvelu."
Muutenkin asiakaspalvelun olisi syytä lukea kaikki sopimusehdot tarkkaan, ettei annettaisi sopimusten vastaista tietoa taikka toimittaisi sopimusten vastaisesti mm. laskutuksessa.

60 kommenttia

Voisikohan tähän vastata/kommentoida joku Elisalta, esim. Antti Vuorikoski Palvelupäällikkö, Elisa Viihde. Ei näiden sopimusten ehtojen käsittelyn pitäisi olla toisarvoisia asioita.
Käyttäjätaso 1
En nyt ihan tajunnut mikä tässä on se pihvi, eli onko syytä tarkentaa irtisanomisehtoja, vai mitä haet kysymykselläsi?

En nyt ihan tajunnut mikä tässä on se pihvi, eli onko syytä tarkentaa irtisanomisehtoja, vai mitä haet kysymykselläsi?
Tarkoitin nimenomaan sitä, että olisi selvyys minkälainen sopimus Viihteen sopimus on. Tämä ainakin vaikuttaa siihen, mitä irtisanomisaikaa noudatetaan. Vastaavasti myös lisäpalveluihin sovellettavat irtisanomisehdot ja laskutuskäytännöt  ovat ristiriitaiset ja epäselvät.


http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,2224.msg19993.html#msg19993

Tässä vielä ao. kohta sopimusehdoista:
9.1 Asiakas voi irtisanoa sopimuksensa. Toistaiseksi voimassa
olevan puhelinliittymäsopimuksen irtisanomisaika on kaksi
viikkoa. Toistaiseksi voimassa oleva laajakaistaliittymäsopimus
lisäpalveluineen päättyy yhden (1) kuukauden kuluttua
irtisanomiskuukauden päättymisestä, ellei toisin ole sovittu.
Muiden palveluiden irtisanomisaika on kuukausi, ellei toisin ole
sovittu. Irtisanominen tehdään joko suullisesti tai kirjallisesti.

Tässä lisää  sopimuksissa täsmennettävää:


Lisäksi täällä "Usein kysyttyä" vastauksissa on tietoa mm maksukanavista, jossa viitataan sopimuehtoihin, mutta  tässä kohdassa olevat täsmennykset tulisi olla jo tilausehdoissa, jotta sitoisivat tillaajaa!

http://www.elisa.fi/asiakastuki/700.3/elisa-viihde/8808/miten-maksukanavat-tilataanirtisanotaan/
Olen täydentänyt ylläolevaan lisäkohtia. Voisiko tähän nyt saada kommenttia Elisalta?
Käyttäjätaso 1
Yleisesti koskien Elisan yleisiä sopimusehtoja ja Viihteen erityisehtoja, Copy-paste Elisan yleisistä sopimusehdoista kuluttajille:

1.1 Näitä sopimusehtoja sovelletaan Elisan palvelujen toimituksiin
asiakkaalle. Palvelut voivat sisältää liittymiä, muita Elisan
viestintäpalveluja sekä soveltuvin osin myös muita palveluja.
Nämä sopimusehdot liitetään asiakkaan ja Elisan väliseen
sopimukseen ja niitä sovelletaan, elleivät asiakas ja Elisa kirjallisesti
toisin sovi. Näiden sopimusehtojen ohella sovellettaviksi
tulevat mahdolliset palvelukohtaiset erityisehdot ja kampanjaehdot.

Asiakirjojen etusijajärjestys on seuraava:
1. Sopimus
2. Erityisehdot
3. Kampanjaehdot
4. Yleiset sopimusehdot
5. Hinnasto

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Viihde palvelun erityisehtoja sovelletaan yli yleisten sopimusehtojen ja kanavien irtisanomisen määrittelee Maksukanavien erityisehdot.

Kommentoin kohta tuota kanavapakettien irtisanomista niiden omissa threadeissa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Viihde palvelun erityisehtoja sovelletaan yli yleisten sopimusehtojen ja kanavien irtisanomisen määrittelee Maksukanavien erityisehdot.


Kiitos tästä täsmennyksestä, joka minulta oli jäänyt huomioimatta tässä yhteydessä!

Yllä olevan mukaisesti toistaiseksi voimassa olevan Viihteen irtisanomisaika on siis 30 päivää riippumatta siitä, minä päivänä se sanotaan irti.  Esim 5.12.2010 voi irtisanoa sopimuksen päättymään 4.1.2011 eikä silloin  käsittääkseni Elisalla ole oikeutta periä maksuja tätä ajankohtaa pidemälle ajalle. Ymmärtääkseni  Elisa kuitenkin nyt noudattaa käytäntöä periä maksu kuukauden loppuun asti.

Viihteen erityisehdoissa huomasin vielä viittaukset Hinnastoon, jota en ole löytänyt Elisan sivuilta. Onko tämä hinnasto olemassa jossakin?

Yllä olevan mukaisesti toistaiseksi voimassa olevan Viihteen irtisanomisaika on siis 30 päivää riippumatta siitä, minä päivänä se sanotaan irti.  Esim 5.12.2010 voi irtisanoa sopimuksen päättymään 4.1.2011 eikä silloin  käsittääkseni Elisalla ole oikeutta periä maksuja tätä ajankohtaa pidemälle ajalle. Ymmärtääkseni  Elisa kuitenkin nyt noudattaa käytäntöä periä maksu kuukauden loppuun asti.

Voin vahvistaa epäilyksesi oikeaksi: Yritin lopettaa tilauksen päättyväksi 2.1., mutta olisi ollut mahdollista vain maksamalla koko tammikuun maksu. Yritin tuota kyllä marraskuun puolella, mutta tuskin sillä on merkitystä tähän kalenterikuukausiasiaan.


Yllä olevan mukaisesti toistaiseksi voimassa olevan Viihteen irtisanomisaika on siis 30 päivää riippumatta siitä, minä päivänä se sanotaan irti.  Esim 5.12.2010 voi irtisanoa sopimuksen päättymään 4.1.2011 eikä silloin  käsittääkseni Elisalla ole oikeutta periä maksuja tätä ajankohtaa pidemälle ajalle. Ymmärtääkseni  Elisa kuitenkin nyt noudattaa käytäntöä periä maksu kuukauden loppuun asti.

Voin vahvistaa epäilyksesi oikeaksi: Yritin lopettaa tilauksen päättyväksi 2.1., mutta olisi ollut mahdollista vain maksamalla koko tammikuun maksu. Yritin tuota kyllä marraskuun puolella, mutta tuskin sillä on merkitystä tähän kalenterikuukausiasiaan.
Kyllä irtisanoa voi pidemmän ajan päähän, irtisanomisaikahan on minimi. Tästä vain yhteydenottolomakkeella reklamointia Elisalle, jos viitsit siihen ryhtyä.
Pidemmän ajan päähän kyllä, muttei keskelle kuukautta.

En jaksa tapella. Elisa menettää pienen määrän rahaa ja isomman palan mielikuvaa. Minä vain pari päivää nettikäyttöä.
Kyllä tämänkin, ettei ulkomailla voi tallenteita katsoa, saisi selventää ehtoihin. Nyt täytyisi ymmärtää, että mahdollisuus katsoa Suomessa tv-kanavia ja tallenteita, tarkoittaa tallenteiden katsomisen estoa ulkomailla.

http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,3483.msg27961.html#msg27961
Tässä taas  yksi lisäys täsmennettävien asioiden listalle:

http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,2733.msg29430.html#msg29430

Yleisesti koskien Elisan yleisiä sopimusehtoja ja Viihteen erityisehtoja, Copy-paste Elisan yleisistä sopimusehdoista kuluttajille:

1.1 Näitä sopimusehtoja sovelletaan Elisan palvelujen toimituksiin
asiakkaalle. Palvelut voivat sisältää liittymiä, muita Elisan
viestintäpalveluja sekä soveltuvin osin myös muita palveluja.
Nämä sopimusehdot liitetään asiakkaan ja Elisan väliseen
sopimukseen ja niitä sovelletaan, elleivät asiakas ja Elisa kirjallisesti
toisin sovi. Näiden sopimusehtojen ohella sovellettaviksi
tulevat mahdolliset palvelukohtaiset erityisehdot ja kampanjaehdot.

Asiakirjojen etusijajärjestys on seuraava:
1. Sopimus
2. Erityisehdot
3. Kampanjaehdot
4. Yleiset sopimusehdot
5. Hinnasto

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Viihde palvelun erityisehtoja sovelletaan yli yleisten sopimusehtojen ja kanavien irtisanomisen määrittelee Maksukanavien erityisehdot.

Kommentoin kohta tuota kanavapakettien irtisanomista niiden omissa threadeissa.
Tämä sopimusehtojen täsmentäminen on jäänyt roikkumaan! :(
Elisan Yleiset sopimusehdotkin on päivitetty tässä välissä, joten Viihteen Palvelukuvauksessa viittaus on vielä vanhentuneisiin ehtoihin.
Eipä Elisa edelleenkään noudata sopimuksiaan eikä muuta sopimusehtoja todellisen tilanteen mukaisiksi: >:(

http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,4808.msg39286.html#msg39286
Boksista kanavapaketteja tilatessa täytyy hyväksyä "palvelun toimitusehdot". ???
Niitä en löytänyt Viihteen sivuilta enkä Sopimusehdot-sivulta.
Tarkoitetaankohan niillä tätä:
ELISA VIIHDE MAKSUKANAVIEN JA MAKSULLISTEN SISÄLTÖJEN SOPIMUSEHDOT 8.10.2010

Yleisesti koskien Elisan yleisiä sopimusehtoja ja Viihteen erityisehtoja, Copy-paste Elisan yleisistä sopimusehdoista kuluttajille:

1.1 Näitä sopimusehtoja sovelletaan Elisan palvelujen toimituksiin
asiakkaalle. Palvelut voivat sisältää liittymiä, muita Elisan
viestintäpalveluja sekä soveltuvin osin myös muita palveluja.
Nämä sopimusehdot liitetään asiakkaan ja Elisan väliseen
sopimukseen ja niitä sovelletaan, elleivät asiakas ja Elisa kirjallisesti
toisin sovi. Näiden sopimusehtojen ohella sovellettaviksi
tulevat mahdolliset palvelukohtaiset erityisehdot ja kampanjaehdot.

Asiakirjojen etusijajärjestys on seuraava:
1. Sopimus
2. Erityisehdot
3. Kampanjaehdot
4. Yleiset sopimusehdot
5. Hinnasto

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Viihde palvelun erityisehtoja sovelletaan yli yleisten sopimusehtojen ja kanavien irtisanomisen määrittelee Maksukanavien erityisehdot.

Kommentoin kohta tuota kanavapakettien irtisanomista niiden omissa threadeissa.
Onpahan jäänyt roikkumaan tämä kanavapakettienkin sopimusehtojen ja laskutuskäytännön ero, eli veloitus ei lopu heti 14 päivän irtisanomisajan kuluttua, vaan jatkuu kuukauden loppuun. 😞
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Yleisesti koskien Elisan yleisiä sopimusehtoja ja Viihteen erityisehtoja, Copy-paste Elisan yleisistä sopimusehdoista kuluttajille:

1.1 Näitä sopimusehtoja sovelletaan Elisan palvelujen toimituksiin
asiakkaalle. Palvelut voivat sisältää liittymiä, muita Elisan
viestintäpalveluja sekä soveltuvin osin myös muita palveluja.
Nämä sopimusehdot liitetään asiakkaan ja Elisan väliseen
sopimukseen ja niitä sovelletaan, elleivät asiakas ja Elisa kirjallisesti
toisin sovi. Näiden sopimusehtojen ohella sovellettaviksi
tulevat mahdolliset palvelukohtaiset erityisehdot ja kampanjaehdot.

Asiakirjojen etusijajärjestys on seuraava:
1. Sopimus
2. Erityisehdot
3. Kampanjaehdot
4. Yleiset sopimusehdot
5. Hinnasto

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Viihde palvelun erityisehtoja sovelletaan yli yleisten sopimusehtojen ja kanavien irtisanomisen määrittelee Maksukanavien erityisehdot.

Kommentoin kohta tuota kanavapakettien irtisanomista niiden omissa threadeissa.
Onpahan jäänyt roikkumaan tämä kanavapakettienkin sopimusehtojen ja laskutuskäytännön ero, eli veloitus ei lopu heti 14 päivän irtisanomisajan kuluttua, vaan jatkuu kuukauden loppuun. :(


Taputellaanpa tämä nyt pakettiin, kun aihe roikkunut "avoimena" täällä jo luvattoman kauan. Punainen lankakin näköjään jo hälventynyt kommenttien lomassa joten kertaisitko asiat, mitkä sopimusehdoissa mielestäsi ovat puutteellisia, niin selvitetään tilanne? 🙂


Taputellaanpa tämä nyt pakettiin, kun aihe roikkunut "avoimena" täällä jo luvattoman kauan. Punainen lankakin näköjään jo hälventynyt kommenttien lomassa joten kertaisitko asiat, mitkä sopimusehdoissa mielestäsi ovat puutteellisia, niin selvitetään tilanne? :)
Tässä ainakin enimmät asiat:

Sopimuksissa puhutaan hinnastosta monessa kohdassa, mutta varsinaista hinnastoa ei ole, kuten muissa Elisan palveluissa on.

Irtisanomisajat ovat tarkasti määritelty, 14 ja 30 pv, mutta laskutuksessa sovelletaan irtisanomisajassa kalenterikuukauden loppuun, 14 päivän sijasta voi siis olla 13 + 31 = 44 päivää.

Sopimuksissa puhutaan 1 kuukauden laskutusjaksoista, kuitenkin alussa laskutetaan vajaasta kuukaudesta, mutta lopussa koko kalenterikuukaudesta.

Boksista kanavapaketteja tilatessa täytyy hyväksyä "palvelun toimitusehdot", mutta ei ole selvästi mainittu, mihin ehtoihin viitataan.

Laitteiden takuun jatkuminen omaksi tulleiden laitteiden osalta on määrittelemättä sopimusehdoissa.

Kyllä tämänkin, ettei ulkomailla voi tallenteita katsoa, saisi selventää ehtoihin. Nyt täytyisi ymmärtää, että mahdollisuus katsoa Suomessa tv-kanavia ja tallenteita, tarkoittaa tallenteiden katsomisen estoa ulkomailla.

Lisäksi olisi tarpeen ehtoja muutettaessa ilmoittaa, miten niitä sovelletaan voimassaoleviin sopimuksiin eli  esim. tulevatko ehtojen parannukset myös vanhoihin sopimuksiin.

Edit:
Tässäkin voisi selventää, miltä osin Elisa vastaa kanavien toimimisesta, ongelmia ollut esim. siinä, että antennisignaalin teho ei ole riittänyt Viihteen boksille ja toisten kaapelioperaattorien verkkojen yhteensopivuudessa:
"Digiboksi mahdollistaa myös kaikkien vapaiden digitaalisten televisiokanavien katselun antenni- ja kaapeliverkossa."
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2


Sopimuksissa puhutaan 1 kuukauden laskutusjaksoista, kuitenkin alussa laskutetaan vajaasta kuukaudesta, mutta lopussa koko kalenterikuukaudesta.



Ja tosiaan tuo ekan "kuukauden" laskutus toteutuu kokonaisuudessaan, vaikka toiseksi viimeisenä päivänä palvelun tilaa, eli aika kalliit päivät!
Ihme, että Elisa ei osaa jakolaskua! Tai halustahan se on kiinni.

Tämäkin tulisi lukea sopimusehdoissa selkeällä suomen kielellä.
Käyttäjätaso 1
''Palvelu perusversio sisältää nopean internetyhteyden ja tietoturvapalvelun kodin tietokoneille.''
Olisikohan paikallaan myös kertoa montako tietokonetta kotona saa olla?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ehkä kyse oli tietoturvan riittämisestä vain kolmelle masiinalle.
Käyttäjätaso 1

Ehkä kyse oli tietoturvan riittämisestä vain kolmelle masiinalle.

Näinpä juuri, muistelin jossain olleen vielä jopa neljäkin konetta olevan mahdollista
Käyttäjätaso 4



Taputellaanpa tämä nyt pakettiin, kun aihe roikkunut "avoimena" täällä jo luvattoman kauan. Punainen lankakin näköjään jo hälventynyt kommenttien lomassa joten kertaisitko asiat, mitkä sopimusehdoissa mielestäsi ovat puutteellisia, niin selvitetään tilanne? :)
Tässä ainakin enimmät asiat:

Sopimuksissa puhutaan hinnastosta monessa kohdassa, mutta varsinaista hinnastoa ei ole, kuten muissa Elisan palveluissa on.

Irtisanomisajat ovat tarkasti määritelty, 14 ja 30 pv, mutta laskutuksessa sovelletaan irtisanomisajassa kalenterikuukauden loppuun, 14 päivän sijasta voi siis olla 13 + 31 = 44 päivää.

Sopimuksissa puhutaan 1 kuukauden laskutusjaksoista, kuitenkin alussa laskutetaan vajaasta kuukaudesta, mutta lopussa koko kalenterikuukaudesta.

Boksista kanavapaketteja tilatessa täytyy hyväksyä "palvelun toimitusehdot", mutta ei ole selvästi mainittu, mihin ehtoihin viitataan.

Laitteiden takuun jatkuminen omaksi tulleiden laitteiden osalta on määrittelemättä sopimusehdoissa.

Kyllä tämänkin, ettei ulkomailla voi tallenteita katsoa, saisi selventää ehtoihin. Nyt täytyisi ymmärtää, että mahdollisuus katsoa Suomessa tv-kanavia ja tallenteita, tarkoittaa tallenteiden katsomisen estoa ulkomailla.

Lisäksi olisi tarpeen ehtoja muutettaessa ilmoittaa, miten niitä sovelletaan voimassaoleviin sopimuksiin eli  esim. tulevatko ehtojen parannukset myös vanhoihin sopimuksiin.

Edit:
Tässäkin voisi selventää, miltä osin Elisa vastaa kanavien toimimisesta, ongelmia ollut esim. siinä, että antennisignaalin teho ei ole riittänyt Viihteen boksille ja toisten kaapelioperaattorien verkkojen yhteensopivuudessa:
"Digiboksi mahdollistaa myös kaikkien vapaiden digitaalisten televisiokanavien katselun antenni- ja kaapeliverkossa."

Kyllä nykypäivänä pitäisi pystyä yksinkertaisen selkeään sopimuksen irtisanomiseen. Esim riippumatta milloin kuukaudesta sanot sopimuksen irti, sinulta laskutetaan vain ne sovitut vuorokaudet. Irtisanomisaika 14 vrk niin se on se aina ,eikä mahdollisesti 44 vrk. Helpottaisi Elisan laskutuksen työtäkin ja selkeyttäisi myös milloin sopimus päättyy.
Käyttäjätaso 1
Kiitos paljon havainnoista ja korjausehdotuksista! Päivitämme sopimusehtoja välttämättömillä lisätiedoilla.

Kiitos paljon havainnoista ja korjausehdotuksista! Päivitämme sopimusehtoja välttämättömillä lisätiedoilla.
Tässä taas yksi tapaus, joka odottaa selvennystä: >:(


Mistähän muuten nämä hinnat 110 ja 5 euroa löytyvät? ???

Hinnastoahan olen jo pitkään kaipaillut. ;)
http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,2822.msg24152.html#msg24152
Eiköhän 24 kk sopimus pääty silloin kun se 24 kk on kulunut jos sopimus on irtisanottu ajoissa. Sopimuksessa ei lue että se olisi 24 kalenterikuukauden mittainen, vai lukeeko??

Eli jos 24 kk sopimus päättyisi elisan mukaan vaikkapa 14.12.2011 niin päättyykö se tosiasiassa silloin vai joskus muulloin?? Jos siis kk maksut maksettu 24 kertaa ja irtisanominen tehty niin luulisi asian olevan pihvi siltä osin ja linjat ja laskutus poikki ajan tulessa täyteen ellei asiakas halua jatkoa muodossa tai toisessa, yksinkertaista kaikkien kannalta, eikö vain??!!

Elisalta itseltään vastausta asiaan odottava.

Osallistu keskusteluun