Kysymys

ELISA Viihde vaikeuksissa

  • 4 tammikuu 2011
  • 9 kommenttia
  • 1982 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
  • Tietolähde
  • 877 kommenttia
http://www.digilelut.fi/2011/01/elisa-viihde-ongelmissa/

Ihan kuin tämä olisi joku uutinen... 😉 😉 😉

9 kommenttia

Itse käytän Elisa Viihde VDSL yhteyttä ja homma toimii ihan älyttömän hyvin.

Kävin tuossa kyläilemässä eräällä tuttavalla Helsingissä kenellä on Welhon kaapelimodeemin kautta Internet-liittymä. Yritimme katsoa läppäriltä jotain ja verkko oli aivan jumissa. Tuttavan piti käynnistää kaapelimodeemi uudestaan ja tämän jälkeen tiedonsiirto oli nopeaa muutaman minuutin ja taas homma hyytyi.

Tuo Welhon kaapelimodeemi-ongelma (kaapelimodeemin uudelleenkäynnistys) vaikuttaa samalle operaatiolle, kuin tällä palstallakin on tullut vastaan.

Olisiko niin, että kaapeli-nettiyhteys on tekniikkana tullut tiensä päähän noiden kapasiteettiongelmien vuoksi?
Käyttäjätaso 5

Itse käytän Elisa Viihde VDSL yhteyttä ja homma toimii ihan älyttömän hyvin.

Kävin tuossa kyläilemässä eräällä tuttavalla Helsingissä kenellä on Welhon kaapelimodeemin kautta Internet-liittymä. Yritimme katsoa läppäriltä jotain ja verkko oli aivan jumissa. Tuttavan piti käynnistää kaapelimodeemi uudestaan ja tämän jälkeen tiedonsiirto oli nopeaa muutaman minuutin ja taas homma hyytyi.

Tuo Welhon kaapelimodeemi-ongelma (kaapelimodeemin uudelleenkäynnistys) vaikuttaa samalle operaatiolle, kuin tällä palstallakin on tullut vastaan.

Olisiko niin, että kaapeli-nettiyhteys on tekniikkana tullut tiensä päähän noiden kapasiteettiongelmien vuoksi?


Ymmärrätkö mikä on kapasiteettiongelma? Sama homma on toistunut joka ikinen kerta kun valtava markkinointikamppanja on alkanut tykityksensä valtakunnallisesti televisiossa. Eli myydään enemmän kaistaa mitä keritään kapasiteettia toimittamaan. Toisaalta lähes ainutlaatuista, jos tämä jollain tosiaan toimii jatkuvasti älyttömän hyvin kuten sinulla. Itselläni tallenteiden katselu on tökkinyt jo viikkoja vaikka netti kyllä pysynyt nyt pystyssä ja nopudet on kohdallaan. Eli kun yhdestä ongelmasta päästään, niin uusia tulee tilalle. Itseäni lähinnä raivostuttaa jos uudet asiakkaat saavat tämän 29euroa kuussa kun me vanhat kärsimme ongelmista ilman minkäänlaista hyvitystä. Säälittävää pistää aina asiakas itse jonottamaan asiakaspalveluun saadakseen minkäänlaista hyvitystä. Ja tuo markkinointi on myös ihan oma lukunsa. Harvoin näkee noin vääristelevää, tiettyjä asioita painottavaa ja suorastaa valheeellista mainontaa missään. Paljonhan tuota on siistitty, mutta nekin luultavasti pakon edessä.

http://yle.fi/alueet/pohjois-karjala/2011/01/elisa_viihteen_hairiot_haittaavat_elokuvanautintoa_2262466.html

Tuo ylen sivu vaan kirjanmerkiksi jakoon Facebookkiin niin autetaan vähän Elisaa markkinoinnissa. Mainosta se on huonokin mainos.


Olisiko niin, että kaapeli-nettiyhteys on tekniikkana tullut tiensä päähän noiden kapasiteettiongelmien vuoksi?


Päin vastoin, kaapelitekniikka kehittyy edelleen ja niillä alueilla, missä kaapeli löytyy sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Kapasiteetin hallinta on teknologiasta riippumatta hyvin olennainen osa normaalia verkkosuunnittelua ja operointia, jossa tasapainoillaan ennakkoon tehtävien investointien ja terveen liiketoiminnan välillä. VDSL- tai kaapeliteknologiat ei tässä eroa mitenkään toisistaan.

Jos Elisa myy jossain mieluummin ADSL kuin kaapeli viihdettä, niin tähän voi olla muitakin syitä kuin kapasiteetin puute.  

Suurimmat ongelmat ovat päätelaitteiden kanssa ja tämä johtuu osittain siitä, että kuluttajat vaativat halpoja päätelaitteita, jolloin yksittäisiä ongelmatapauksia on enemmän. Jos päätelaite aiheuttaa laajamittaisia ongelmia, niin siitä ei välttämättä kannata vetää johtopäätöksiä, että koko verkko olisi rakennettu huonosti tai väärällä tekniikalla.


Itse käytän Elisa Viihde VDSL yhteyttä ja homma toimii ihan älyttömän hyvin.

Kävin tuossa kyläilemässä eräällä tuttavalla Helsingissä kenellä on Welhon kaapelimodeemin kautta Internet-liittymä. Yritimme katsoa läppäriltä jotain ja verkko oli aivan jumissa. Tuttavan piti käynnistää kaapelimodeemi uudestaan ja tämän jälkeen tiedonsiirto oli nopeaa muutaman minuutin ja taas homma hyytyi.

Tuo Welhon kaapelimodeemi-ongelma (kaapelimodeemin uudelleenkäynnistys) vaikuttaa samalle operaatiolle, kuin tällä palstallakin on tullut vastaan.

Olisiko niin, että kaapeli-nettiyhteys on tekniikkana tullut tiensä päähän noiden kapasiteettiongelmien vuoksi?


Ymmärrätkö mikä on kapasiteettiongelma? Sama homma on toistunut joka ikinen kerta kun valtava markkinointikamppanja on alkanut tykityksensä valtakunnallisesti televisiossa. Eli myydään enemmän kaistaa mitä keritään kapasiteettia toimittamaan. Toisaalta lähes ainutlaatuista, jos tämä jollain tosiaan toimii jatkuvasti älyttömän hyvin kuten sinulla. Itselläni tallenteiden katselu on tökkinyt jo viikkoja vaikka netti kyllä pysynyt nyt pystyssä ja nopudet on kohdallaan. Eli kun yhdestä ongelmasta päästään, niin uusia tulee tilalle. Itseäni lähinnä raivostuttaa jos uudet asiakkaat saavat tämän 29euroa kuussa kun me vanhat kärsimme ongelmista ilman minkäänlaista hyvitystä. Säälittävää pistää aina asiakas itse jonottamaan asiakaspalveluun saadakseen minkäänlaista hyvitystä.


Juu, hyvin on toiminut palvelu jo kohta 3 vuotta. Ensin Saunalahden KotiTotaali/Saunavisio ADSL palveluna ja myöhemmin Elisa Viihde ADSL ja nyt VDSL versiona. 3 vuoden aikana modeemi on vaihtunut Wippies ADSL -> ZTE VDSL ja digiboksi vaihtui Saunavision boksista Elisa Viihde boksiksi johtuen HD-kanavien HDCP suojausongelmasta.
Itsekin olen joutunut pari kertaa olemaan yhteydessä laskutusasioiden oikaisussa asiakastukeen (maksukanaviin liittyen), mutta varsinaista reklamaatiota en ole joutunut tekemään. Jos joutuisin reklamaation tekemään, niin kokeilisin tämän ohjeen mukaan: http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,2571.msg25144.html#msg25144

Käsitykseni mukaan Elisa on aika asiakasystävällinen hyvitysten kanssa ja asiakasta tyydyttävä ratkaisu löytyy ilmeisen usein ilman virallista reklamointiakin. Ja eiköhän sovittelu ole ainoa oikea vaihtoehtokin jos ei halua joutua viranomaisten riepoteltavaksi: jos palvelu ei toimi odotetusti - hyvitetään toimimattomasta palvelusta ja korjataan ongelma kuntoon tai vaihtoehtoisesti puretaan sopimus.

Varmasti nuo kapasiteettiongelmat harmittaisivat myös itseä, jos omalle kohdalle sattuisi. En kuitenkaan jaksa uskoa siihen, että nykytilanne kapasiteettiongelmien kanssa jatkuisi maailman tappiin - jossain vaiheessa palvelulla olisi niin huono maine, ettei sitä oikeasti hankittaisi. Mielestäni on (Saunalahti ja) Elisa ovat oikeilla jäljillä, kun ovat tuoneet IPTV:n laajamittaisesti suomalaisten käyttöön. Tekniikka on uutta ja vaatii vielä hiomista mutta jostain se on lähdettävä liikkeelle. Tätä palstaa kun lukee, niin huomaa, että Elisan tiedottaminen on avointa (myös tiedottaminen ongelmista) ja täällä voidaan käydä myös kriittistä keskustelua palvelusta.

Yksi hieno juttu palvelussa on, että sitä kehitetään jatkuvasti. 3 vuoden aikana on tullut mm. maksukanavien tilausmahdollisuus, HD-kanavien katselumahdollisuus, muutamat ilmaiset IPTV-kanavat, elokuvavuokraamo, elokuvavuokraamo HD-videosisällöllä, YLE Areena pilotti, 36h -tallennuspilotti, Katsomo F1 -palvelu, Katsomo -palvelu, suosituimmat tallennukset -näkymä jne.

Oikeastaan ainoa asia joka Elisalla hieman ontuu tässä huikeassa kehitysvahudissa on markkinointiviestintä. Joku uusi ominaisuus voi olla pilottivaiheessa, mutta markkinointiviestintä voi antaa sellaisen kuvan, että kyseessä on pysyvä ominaisuus. Helppoa eikä kivaa se ei tietenkään ole mainostaa että "nyt meidän palvelulla voit tehdä sitä ja tätä, mutta voi olla että tulevaisuudessa et voikaan". Joku parannus tuossa (uusien ominaisuuksien) markkinointiviestinnässä kuitenkin pitäisi tapahtua, esim. maininta ominaisuuden (tai sen maksuttomuuden) määräaikaisuudesta.

EDIT: Loppukaneettina piti vielä vielä lisätä, että onkohan mikään tietoliikennepalvelu koskaan toiminut niin, ettei kapasiteettiongelmia olisi syntynyt. Esim. ARP autoradioverkko 1970 luvulla meni tukkoon liian suuren käyttäjämäärän vuoksi ja Posti ja Telelaitos päätti rakentaa NMT 450 verkon. Eivät ne NMT yhteydetkään kovin kaksisia olleet. 900Mhz eli 2G GSM verkko meni tukkoon ja kaupunkialueille piti rakentaa GSM verkko 1800Mhz taajuudelle. Nykytekniikasta alueellisesti 3G verkot ovat usein tukkeessa tiedonsiirtotarkoituksia varten. Ei olisi helppoa olla operaattori.



Olisiko niin, että kaapeli-nettiyhteys on tekniikkana tullut tiensä päähän noiden kapasiteettiongelmien vuoksi?


Suurimmat ongelmat ovat päätelaitteiden kanssa ja tämä johtuu osittain siitä, että kuluttajat vaativat halpoja päätelaitteita, jolloin yksittäisiä ongelmatapauksia on enemmän. Jos päätelaite aiheuttaa laajamittaisia ongelmia, niin siitä ei välttämättä kannata vetää johtopäätöksiä, että koko verkko olisi rakennettu huonosti tai väärällä tekniikalla.


Onko tosiaan noin, että tuo kaapelimodeemien uudelleenkäynnistysrumba johtuu nimenomaan päätelaitteen ongelmasta? Itseltäni löytyy n. 8 vuotta vanha Welhon kaapelimodeemi kaapista (olin aikoinaan Welhon asiakas). Sitä ei tarvinnut käynnistää uudestaan ikinä. Jos veisin tuon vanhan kaapelimodeemin tuttavalleni, niin loppuisivatko hänen kaapelimodeemin uudelleenkäynnistystarpeensa?

[
Noin vanha modeemi on korkeintaan Docsic 2 tekniikkaa, joten nopeudessa tulisi turpaan nykyiseen nähden.
Ja eiköhään pääosa ongelmista ole verkossa, eikä modeemissa.


Sen jälkeen kun vaihdoin kaapelimodeemin toisenmerkkiseen, niin ei ole ollut yhtään katkosta. Lisäksi modeemissa on laajempi taajuusvalikoima, joten kaistaa riittää vuorokaudenajasta riippumatta täydet 100/5 megaa. (poislukien verkon normaali overhead). Eli ei siinä verkossa mitään vikaa ole.

http://www.speedtest.net ' TARGET='_blank
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Noin vanha modeemi on korkeintaan Docsic 2 tekniikkaa, joten nopeudessa tulisi turpaan nykyiseen nähden.
Ja eiköhään pääosa ongelmista ole verkossa, eikä modeemissa.


Sen jälkeen kun vaihdoin kaapelimodeemin toisenmerkkiseen, niin ei ole ollut yhtään katkosta. Lisäksi modeemissa on laajempi taajuusvalikoima, joten kaistaa riittää vuorokaudenajasta riippumatta täydet 100/5 megaa. (poislukien verkon normaali overhead). Eli ei siinä verkossa mitään vikaa ole.

http://www.speedtest.net ' TARGET='_blank



Modeemin taajuusominaisuudet eivät vaikuta kaistaan, jonka verkko "jakaa" modeemille. On todennäköistä, että sinun kohdallasi alueesi verkon ongelmat on saatu kuntoon samaan aikaan kun olet vaihtanut modeemia.

Joka tapauksessa, hienoa että liittymäsi toimii nyt hyvin!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2



Noin vanha modeemi on korkeintaan Docsic 2 tekniikkaa, joten nopeudessa tulisi turpaan nykyiseen nähden.
Ja eiköhään pääosa ongelmista ole verkossa, eikä modeemissa.


Sen jälkeen kun vaihdoin kaapelimodeemin toisenmerkkiseen, niin ei ole ollut yhtään katkosta. Lisäksi modeemissa on laajempi taajuusvalikoima, joten kaistaa riittää vuorokaudenajasta riippumatta täydet 100/5 megaa. (poislukien verkon normaali overhead). Eli ei siinä verkossa mitään vikaa ole.

http://www.speedtest.net ' TARGET='_blank



Modeemin taajuusominaisuudet eivät vaikuta kaistaan, jonka verkko "jakaa" modeemille. On todennäköistä, että sinun kohdallasi alueesi verkon ongelmat on saatu kuntoon samaan aikaan kun olet vaihtanut modeemia.

Joka tapauksessa, hienoa että liittymäsi toimii nyt hyvin!


Niin... olisi kuitenkin erittäin mielenkiintoista nähdä mitä se Elisan modeemi nyt antaisi nopeudeksi. Tuo tietysti aiheuttaisi hieman turhaa työtä siivarinille (modeemien vaihto, yhteys aspaan jne) mutta toisi kuitenkin varmuuden tuohonkin asiaan.

Siivarin, voisitko kuitenkin antaa tarkemmat tiedot tuosta hankkimastasi modeemista (merkki, ostopaikka, hintaluokka) vaikka privana jos et kehtaa palstalle laittaa?  😉


Siivarin, voisitko kuitenkin antaa tarkemmat tiedot tuosta hankkimastasi modeemista (merkki, ostopaikka, hintaluokka) vaikka privana jos et kehtaa palstalle laittaa?  ;)


Ei se mikään salaisuus ole, että ostin Ciscon modeemin Sanomatalossa olevasta myyntipisteestä. Karvan alle satasen hintakin on heidän julkisessa hinnastossa verkossa. Tämä modeemi on ilman wlania, mutta mun käytössä sillä ei ole merkitystä.

Osallistu keskusteluun