Kysymys

Elisa Viihteen kyselytunti to 11.6. klo 13-15


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
  • Entinen elisalainen
  • 1635 kommenttia
Iltapäivällä Palsta täyttyy tuotepäälliköistä, asiakaspalvelussa Viihteen kehityksestä vastaavista, sovelluskehityksen päälliköistä ja monenlaisista asiantuntijoista. He saapuvat tänne vastaamaan teidän kysymyksiinne, keskustelemaan teidän kanssanne :)

Kysymyksiä saa esittää jo nyt tähän ketjuun, ja kuten aina, sana on vapaa!

Palataan klo 13.00 :smileyazn:

178 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Uusimman päivityksen jälkeen tallenteet katsottavissa myöhemmin kuin vanhalla softalla?
moi, 

onko mitään toivoa saada taltioitua maksukanavia milloinkaan tulevaisuudessa?
Moi,

olen erittäin tyyttyväin Elisa Viihteen asiakas, hyvää viihdettä ja riittävästi tallennustilaa.

Mutta, minulla on yksi iso ongelma, johon olen jo pidempään hakenut apua: saamani kappale digiboksia (se sininen jossa valkoinen reuna) on huono, joudun buuttaamaan sen keskiarvossaan varmaan kerran viikossa ja suutahdan aika usein kun ryhdyn katsomaan jotakin, istun alas, ja sitten joudunkin buuttaamaan = odottamaan.

Olen soittanut asiakaspaveluun useita kertoja ja ainakin 2 kertaa olen saanut korvaukseksi vuokraamoon leffavouchereita..joka ei ole oikeastaan se mitä olen halunnut...vaan olen puheluissa edottanut että eikö vaihdettaisi vain parempaan kappaleeseen niin kaikki ovat tyytyväisempiä?

en usko että Elisan talous kaatuu yhteen digilaitteeseen, ja minähän maksan toimivasta palvelusta, en tietystä boksista.

eli voidaanko vaihtaa??

ja kertauksen vuoksi - palvelu on oikein hyvä kunhan vaihdatte boksini uudempaan

palaan tähän kello 13 katsomaan mitä vastasitte
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Miksi Elisa Viihteen laitteet ja palvelu toimivat niin huonosti?

  • Miksi kuva pätkii?
  • Miksi digiboksi jumittelee (Miksi on näin huonolaatuisia tuotteita? Paljonko maksaisivat kunnolla toimivat laitteet?)
  • Miksi tallenteiden katselu ei toimi (kuva pätkii, katselu keskeytyy, digiboksi vaatii uudelleenkäynnistämisen)?
  • Miksi vuokraelokuvien katselussa on ongelmia (kuva pätkii, katselu keskeytyy, digiboksi vaatii uudelleenkäynnistämisen)?
  • Miksi asiakaspalvelu on tehty moniportaiseksi?
  • Miksi ELISAlle ei ole mahdollista tehdä maksutta reklamaatiota tilanteessa, jossa tietoverkkoyhteys ei toimi?
  • Miksi ELISAn palveluita myyvät henkilöt suoranaisesti valehtelevat asiakkaille (tallennusmahdollisuudet, käytettävyys yhteyden laadun vuoksi käyttökohteessa...)?
  • Miksi esim. laitevaihtoja tehtäessä, se mitä on sovittu asiakaspalvelijan kanssa, ei pidäkään paikkaansa (vanhan laitteen toimivuus verkossa estetään ennen kuin uusi laite on edes asiakkaalle lähetetty)?
  • Miksi vuokraelokuvien tiedoissa ei anneta riittävää tietoa, kuten tekstitykset, ääniraidan kieli, ääniraidan tyyppi (2.0 vai 5.1)?
  • Miksi palvelua myydään alueelle, jossa on jo todettu kapasiteettipula?
  • Miksi joihinkin näistäkin kysymyksistä saa vastauksen "Kyse on yksittäisestä tapauksesta" tai "Tämä on uusia asia, josta emme ole tienneetkään"? (Näitä kysymyksiä löytyy pilvin pimein täältä Palstalta ja asiakaspalvelijoilta)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei.

Tekijänoikeusjärjestöt ovat ajamassa lakimuutosta, joka on jo voimassa ja sen mukaan operaattori ei saa enää rajattomasti pitää tallenteita palvelimillaan, tämän lisäksi mainoksien kelaus tulee mahdottomaksi tai ainakin saanemme katsoa erillisiä pakkomainoksia. Lisäksi operaattorin on jatkossa maksettava Viihde-palvelun tallennekäytöstä ohjelmaperusteisesti, jos siis loppukäyttäjä katsoo jakson sarjaa, Elisan on maksettava siitä oikeudenhaltijoille. Ja muutenkin IPTV:n olemassaolosta liittymässä, vaikkei käyttäisi digiboksia lainkaan Viihteessä.

Mitä vaikutusta näillä muutoksilla on Elisan Viihde-palvelun hintaan tai toimintaan tulevaisuudessa?

Lähde: http://www.digilelut.fi/2015/04/tuleeko-pakkomainokset-elisa-viihteeseen-ja-muihin-iptv-palveluihin/
Käyttäjätaso 2
Mitä pitäisi tehdä, kun katsoo Elisa Viihteen maksukanavilta (esim. ShowTime, Silver jne...) jotain hyvää elokuvaa, jota on kovasti odottanut ja tulee pissahätä?*)  Mahdollisuuksia on mielestäni viisi, joista yksikään ei ole kovin hyvä, mutta joista on nyt pakko valita:

1) Menee vessaan ja jättää hyvän elokuvan katselun kesken, jolloin jokin tärkeä kohta voi mennä ohi.

2) Laskee housuunsa.

3) Pidättelee kupla ja tuskan hiki otsassa loppuun asti ja yrittää silti keskittyä elokuvaan.

4) Pissaa johonkin purkkiin - kyllähän tämä yksinasuvalle voi jotenkin käydä (paitsi ei, koska se pissa rupee haisemaan), mutta ei kyllä mielestäni ole kovin soveliasta, jos isompi porukka on kerääntynyt television ääreen eikä missään mielessä sallittavaa, jos lapsia on paikalla.

5) Rakentaa tai rakennuttaa asuntoonsa niin ison WC:n, että sinne mahtuu sohva (ja vastaseinustalle taulu-TV), jonka takana on WC-pönttö, jolla voi käydä tarpeillaan ilman, että se niin paljon häiritsee muita sohvalla istuvia - tällöin voisi myös olla paikallaan rakennuttaa lasinen seinä haju- ja äänieristeeksi sen pöntön ympärille.

Mitä vaihtoehtoa Elisa suosittelee? Vai olisiko olemassa vielä jokin kuudes vaihtoehto?

EDIT: *)= Tämä siis siitä huoilimatta, että on tietysti yrittänyt ennakoida tilannetta ja käynyt juuri ennen elokuvaa vessassa.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Digiboksien ongelmat (lueteltu esim tuossa ylhäällä) on ollut tiedossa jo monta vuotta, mutta miksi Elisa ei ole vieläkään onnistunut toimittamaan toimivia laitteita. Uusia bokseja toimitetaan, mutta sitten niistäkiin puuttuu ne ominaisuudet, mitkä oli vanhoissa. Asiakkaat kuitenkin maksavat monesti sen 39,9€/kk eli melkein 1000€ sopimuskauden aikana, joten luulisi, että sillä saisi jotain vastinetta rahoille.
Käyttäjätaso 2
Miksi Elisa ei tuo tai ole jo ajat sitten tuonut Viihde palveluihinsa tallentavaa digiboksia? Siis erikseen hankittavaa. Sillä saisi olla paljonkin hintaa ja asiakkaat olisivat silti käsittääkseni valmiita maksamaan siitä (ainakin minä, silloin kun olin vielä Viihteen käyttäjä - en ole enää, eilen peruutin tilauksen), sillä se ratkaisisi kaksi ainakin minulle pahinta ongelmaa: ei ajansiirtoa eikä mahdollisuutta tallentaa kaikkea. Vetoatte siihen, että tekijänoikeudellisista syistä maksukanavia ei voi tallettaa, mutta eikö se johdu siitä, että nykyisin kaikki tallennukset ovat serverillä? Eräällä kilpailijallannehan on lisämaksulla saatava tallentava digiboksi ja sillä voi tallentaa kaiken mitä toosasta näkee. Ja ajansiirto toimii.
Netgem N7700:n  tallenteista on poistettu mm. kielivalinnat.

Milloin ne saadaan takaisin?

Esimerkiksi ns. kuulovammaisten tekstitys on monelle huonokuuloiselle välttämätön. EU:kin edellyttää näitä tekstityksiä TV-ohjelmiin.

Myöskin  Yle Fem -kanavalla on usein tekstitykset sekä suomeksi että ruotsiksi, jolloin ruotsinkielistä tekstitystä ei saa näkyviin. Vastaavasti on kielenopiskelua varten tietyissä ohjelmissa alkuperäisen kielen tekstitys.
Miksi ohjelmistopäivityksiä ei tehdä useammin?

Tällöin päivityksissä tulleet uudet bugit voitaisiin saada  korjattua nopeammin, kuin vuoden kuluttua.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Koska IPv6 tulee viihde kaapelimodeemiliittymiin?
Käyttäjätaso 2
Moro!

- Milloin/onko Viihde-sovellukselle on tulossa mahdollisuus katsoa suoria lähetyksiä peruskanavilta?

- Mihin periaatteeseen Viihde ilman laajakaistaa tarjotaan aina vain 24kk määräaikaisuuden kanssa? Eikö tätä voitaisi tarjota ilman/lyhyemmän määräajan kanssa, jolloin esimerkiksi digiboksi lunastetaan erillisen hinnaston mukaan?

- Onko tulevaisuudessa mahdollisuutta saada kaikkialle Viihde-palvelu, jolla kaikki kanavat näkyvät IPTV:n kautta?

- Miksi Viihteen laajakaistalla saa vain 100M maksiminopeuden kanssa, kun vaikka Saunalahdelta maksiminopeus on 250M? Eikö Viihde tulisi toimittaa nopeimman mahdollisen netin kanssa?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Miksi asiakaspalvelun suhtautuminen Viihde-ongelmiin on ensisijaisesti se että vika on asiakkaan päässä? Vaikka kyseessä olisikin yleisesti tiedetty/tunnettu vika esim. palstalla.

Miksi asiakaspalvelijat vertaavat Viihteen ongelmia omiin kokemuksiinsa ja yrittävät saada asiakkaan hyväksymään ongelmat, koska hekin niin tekevät?

Miksi ette tiedota millään tavalla tulevista ominaisuuksista tai päivitysten etenemisestä? Puhutut päivitykset ovat myöhässä, ominaisuuksia puuttuu yms. Myynti-ihmiset ja asiakaspalvelu antaa katteettomia lupauksia vaikka eivät itsekään tiedä mitä tapahtuu. Selkeät, yhtenäiset tiedot puuttuvat.

Miksi N7700 kuvanlaatu, IPTV-lähetykset, tekstitys/äänivalinnat on rampautettu vaikka asiakas olisi teidän verkossanne jolloin perusteita esim. multicastin puuttumiseen ei ole?

Miksi nykypäivän perusominaisuutta ajansiirtoa ei ole saatu toteutettu N7700 boksille? Sehän toimi hyvin vanhalla mustalla boksilla suoraan usbille.

Miten testaatte päivitykset jotka asiakkaille lähetetään?

BONUS: mitä on mielestänne mennyt pieleen Viihteen kanssa? Mitä muuttaisitte ensimmäiseksi? Mitä viimeiseksi?

Tässä nyt jotain mitä tuli mieleen.
Käyttäjätaso 2
Kun nyt laitteitteinne käytössä niin usein tulee vastaan tilanne, että niitä pitää resetoida, niin voisitteko ilmoittaa niille laitekehittelijöille, että laitteisiin lisättäisiin yksi nappi, jota pikaisesti painamalla laite resetoituu? Ei siis resetoidu nopeasti, vaan lähtee resetoitumaan nopeasti ja yksinkertaisesti. Nyt pitää painaa viittä kertaa power nappia (Netgem7700) tai pitää puoli minuuttia jotain nappia pohjassa (modeemi). Helpottaisi kummasti Viihteen käyttöä nykyisessä tilanteessa, jossa tuo resetointi on niin usein sitä sen käyttöä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Nähdäänkö ensi syksynä jääkiekon liigapelit myös mobiilin kautta?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Koska meinaatte toteuttaa sellaisia Ideapajan suosittuja ideoita, joiden toteuttaminen on Elisan käsissä, kuten jatkuvan tallennuksen säätö tai roskakori?
Maksukanavien tallennus etäältä? Ruotsissa jo mahdollista.

Perus- ja maksukanavien katsominen mobiililaitteilla?

Metadata? Ohjelmien kuvat, tiedot, näyttelijät yms?

Alkaneen ohjelman katsominen alusta?

7 päivän replay kaikilla kanavilla?

Nuo ylläolevat ovat jo TiVossa.

Nelonen HD ja Fox HD?

TiVo digiboksipalvelu Suomeen? Ruotsissa erittäin onnistunut Com Hem AB:llä. Testasin paikan päällä Ruotsissa ja toimivuudeltaan 100x Elisa Viihdettä parempi. Milloin tuotte Suomeen? Operaattorihan voi tehdä sopimuksen TiVon kanssa lanseeratakseen sen paikallisesti eri maissa. On jo Yhdysvalloissa, Briteissä, Ruotsissa yms.

TiVo on de facto älydigiboksi.

https://www.comhem.se/tv/om-tivo

https://www.comhem.se/tv

Jos tuon TiVon toisi, niin varmasti hommaisin ja varmaan moni muukin.
eriksson20 kirjoitti:
moi, 

onko mitään toivoa saada taltioitua maksukanavia milloinkaan tulevaisuudessa?

Arkisto (ent. Catch-up) tarjoaa mahdollisuuden katsoa maksukanavien ohjelmia myös jälkikäteen, palvelua tullaan jatkossakin kehittämään tähän suuntaan 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Täällä ollaan, valmiina koko porukka 🙂 Kohta alkaa vastauksia tippumaan!
Käyttäjätaso 2
damstas kirjoitti:
Maksukanavien tallennus etäältä?

? Eihän niiden tallentaminen ole "läheltäkään" mahdollista. Vai koskeeko tuo nyt Elisa kaapeli TV:tä?
En tiedä, sillä en edes omista Elisa Viihdettä tai mitään muuta Viihde-palvelua, sillä ne eivät ole Suomessa tarpeeksi kehittyneitä verrattuna ulkomaisiin. Sen vuoksi juuri tuota TiVoa toivoin, joka ratkaisisi nämä "tekijänoikeudelliset rajoitteet". Olin saanut käsityksen, että ainakin Viihteen digiboksille nuo pystyisi tallentamaan, mutta on huonosti jos ei sitäkään pysty tekemään.
hpguru kirjoitti:
Hei.

Tekijänoikeusjärjestöt ovat ajamassa lakimuutosta, joka on jo voimassa ja sen mukaan operaattori ei saa enää rajattomasti pitää tallenteita palvelimillaan, tämän lisäksi mainoksien kelaus tulee mahdottomaksi tai ainakin saanemme katsoa erillisiä pakkomainoksia. Lisäksi operaattorin on jatkossa maksettava Viihde-palvelun tallennekäytöstä ohjelmaperusteisesti, jos siis loppukäyttäjä katsoo jakson sarjaa, Elisan on maksettava siitä oikeudenhaltijoille. Ja muutenkin IPTV:n olemassaolosta liittymässä, vaikkei käyttäisi digiboksia lainkaan Viihteessä.

Mitä vaikutusta näillä muutoksilla on Elisan Viihde-palvelun hintaan tai toimintaan tulevaisuudessa?

Lähde: http://www.digilelut.fi/2015/04/tuleeko-pakkomainokset-elisa-viihteeseen-ja-muihin-iptv-palveluihin/

Asiallinen kysymys!

Televisio-ohjelmien verkkotallennuspalveluja koskeva laki tuli voimaan kesäkuun alussa. Elisa Viihteen asiakkaana voit entistä vapaammin valita missä ja miten haluat TV-ohjelmia katsoa. Elisa Viihde -sovellus on aina mukanasi kännykässä tai tabletissa, ja TV-ohjelmien tallentaminen ja tallenteiden katsominen on entistäkin helpompaa. Lempisarjojen jaksot keräät helposti talteen valitsemalla ”tallenna jatkuvasti” -toiminto. Lisäksi MTV Total -kanavapaketin tilanneet asiakkaat voivat katsoa ohjelmia Elisa Viihde -sovelluksella, jolloin maksukanavat seuraavat sinua vaikka mökille.

Elisa maksaa jatkossa tekijänoikeuskorvausta tekijöille (näyttelijät, ohjaajat, musiikin tekijät) ja tuotantoyhtiöille. Nykyasiakkaiden Elisa Viihde -palvelun hinta ei tässä yhteydessä muutu.

Lakiuudistuksen määrittelemä tallenteiden säilytysajan maksimikesto tulee näkymään Elisa Viihde -käyttäjille kesällä 2017, jolloin yli kaksi vuotta vanhemmat tallenteet alkavat automaattisesti poistua tallennekansioista. Mainoskanavien tallenteisiin on loppuvuodesta tulossa ohjelman alkuun liitetty kanavan määrittelemä lyhyt mainos, jonka jälkeen tallennettu ohjelma alkaa saman tien.

Maailmanlaajuisesti katsottuna Suomi on televisio-ohjelmien verkkotallennuksessa edelläkävijä, joten on luontevaa, että pelisäännöt on ratkaistu ensimmäisenä juuri Suomessa. Nyt kun eduskunta on uudistanut tekijänoikeuslakia, kaikki verkkotallennusta tarjoavat viihdepalvelut toimivat jatkossa samoilla ehdoilla.
 Maailmanlaajuisesti katsottuna Suomi on televisio-ohjelmien verkkotallennuksessa edelläkävijä, joten on luontevaa, että pelisäännöt on ratkaistu ensimmäisenä juuri Suomessa. Nyt kun eduskunta on uudistanut tekijänoikeuslakia, kaikki verkkotallennusta tarjoavat viihdepalvelut toimivat jatkossa samoilla ehdoilla.


Varmasti verkkotallennuksessa, mutta verkkotallennuksen ongelma ovat juuri nuo tekijänoikeudelliset syyt, minkä vuoksi ne ovat kehityksestä jäljessä muita ulkomaisia ratkaisuja.
VilkkuvaMajakka kirjoitti:
Nähdäänkö ensi syksynä jääkiekon liigapelit myös mobiilin kautta?

Todennäköisesti ei
"Lakiuudistuksen määrittelemä tallenteiden säilytysajan maksimikesto tulee näkymään Elisa Viihde -käyttäjille kesällä 2017, jolloin yli kaksi vuotta vanhemmat tallenteet alkavat automaattisesti poistua tallennekansioista. Mainoskanavien tallenteisiin on loppuvuodesta tulossa ohjelman alkuun liitetty kanavan määrittelemä lyhyt mainos, jonka jälkeen tallennettu ohjelma alkaa saman tien."

Eli huonompaan suuntaan aina vaan ollaan menossa tässä Elisa Viihteessäkin.

Osallistu keskusteluun