Vastattu

Elisa Viihteen toiminta/hitaus

  • 20 tammikuu 2018
  • 7 kommenttia
  • 639 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
  • Satunnainen osallistuja
  • 17 kommenttia
Meillä on ollut Viihde jo vuosikausia. Alkuvaikeuksien jälkeen kun dataliikennekin on saatu kuntoon, luulin jo, että nyt murheet ovat ohi, mutte ei:
- Jatkuvasti puhelimella yritettäessä, ilmoittaa, että palvelin ei vastaa
- Digiboksin kautta palvelu ilmoittaa, että yhteysvirhe, yritä myöhemmin uudelleen
- Telvison kuva suoraa lähetystä ja tallenteita katsottaessa pikselöityy varsin usein
- Viihdepalvelun avaaminen ja halutun ohjelman katsomise3n alkuun täytyy varata aikaa. Laitteisto toimii älyttömän hitaasti. Menu napista toiston alkuun saattaa vierähtää parikin minuuttia.

Kerrottakoon, että meillä opn 100 megan kaapelimodeemi ja kotiverkon nopeus (WiFi) on pöytäkoneilla yli 90 ja puhelimilla noin 50 megaa. Silti Viihteen palvelu tökkii ja hidastelee. Laitteet on resetoitu, päivitetty ja buutattu useampaan kertaan, ei muutosta.

Tällaisia "hienoisia ongelmia" kutsutaan vissiin nykypäivän ominaisuuksiksi??
Pitääkö Viihteen toimia näin??

Terveisin ja hyvää kevään odottelua.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 22 tammikuu 2018, 13:06

Elisan toimittamat kaapelit eivät välttämättä ole sitä parasta A-luokkaa. Niillä tulee toimeen, mutta tiedonsiirtokapasiteetti saattaa olla alhaisempi kuin erikseen ostettavilla kaapeleilla. Itse hylkään automaattisesti laitteiden mukana toimitetut kaapelit ja käytän muualta hankittuja, parempia kaapeleita.

Osa digiboksin antamista "yhteysvirhe" -ilmoituksista saattaa liittyä palvelimien päässä olevaan ongelmaan. Osassa tapauksista ilmoitus saattaa johtua digiboksin ja palvelimen välisestä yhteydestä tai itse digiboksista. Näitä ei voi kun lähteä arvailemaan. Ilmeisesti Elisallakaan ei ole mitään listaa, mistä mikäkin ilmoitus johtuu.

Yksityisviestiä kannattaa laittaa Palstatiimille heidän profiilinsa kautta. Laita yksityisviestiin mahdollisimman tarkka kuvaus ongelmasta ja/tai linkkaa tämä aihe viestiin. Lisäksi kannattaa vielä kertoa, mitä olet jo tehnyt itse asian korjaamiseksi. Kannattaa myös pyytää, että laittavat uuden digiboksin matkaan. Itselläni tuo digiboksin vaihto auttoi merkittävästi.
Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kaikesta päätellen Elisalla on tiedossa, että toiminta tökkii ja palvelinpuolella pitää tehdä jotain,
Nyt Elisan puolella tarvitsee vain tunnustaa asia ja tehdä sille jotakin. Useamman kerran olen vuosien aikana törmännyt siihen, että muuntipuolella tehdään enemmän töitä kuin tekniikan puolella pystytään vastaamaan kasvaneeseen tarpeeseen.

TV_liittymää voisi myös kehitttää siten, että tallenteen siirto toiseen kansioon olisi kätevästi tehtävissä tai ainakin löydettävissä. En nimittäin sellaista nappia ole löytänyt. Homma on selvästi jäänyt vaiheeseen, on oltu tyytyväisiä keskeneräiseen työhön ja koitetaan keksiä "uusia kivoja ominaisuuksia"
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Muutamaan kysymykseen tarvitsisi vastausta:
- Mikä digiboksi sinulla on käytössä?
- Onko digiboksi langallisessa vai langattomassa verkossa?
- Ilmeneekö tallenteisiin (ja IPTV -sisältöön) liittyvät ongelmat molemmilla yhteystavoilla?
- Oletko resetoinut myös modeemin?

Itselläni oli vastaavaa ongelmaa kuvan pikselöitymisen kanssa N7700 -digiboksilla. N7800 -digiboksilla ongelma väheni merkittävästi, muttei kuitenkaan poistunut kokonaan. Lisäksi tuo N7800 toimii laitteena huomattavasti ripeämmin kuin N7700.

Kannattaa varmistaa, että sinulla on asiakasnumero lisättynä omiin henkilökohtaisiin tietoihisi täällä Palstalla. Näin Palstatiimi pääsee paremmin tarttumaan tähän ja tarvittaessa suorittamaan laitevaihdon digiboksin osalta.
Käyttäjätaso 1
Hei vaan Heimopäällikkö!

Kiitos vastauksestasi

-Digiboksina on Netgem 7700
-Digiboksi on liitetty toimitussisältöön kuuluneella kaapelilla Kaapelimodemiin
-Kaapelimodemi on liitetty toimitussisältöön kuuluneella kaapelilla suoraan antennirasiaan.
-Taloverkko tarkastettu joku vuosi sitten
-Anteeksi tyhmyyteni, en ymmärtänyt :"Ilmeneekö tallenteisiin (ja IPTV -sisältöön) liittyvät ongelmat molemmilla yhteystavoilla?", Laitekokoonpano on aina ollut ja tulee olemaan kaapeliliitännäinen. Ongelmat esiintyvät tietenkin Viihdettä katsottaessa.
-Laitekokoonpanossa (Ciscon Modemi ja Netgem N7700-T2C-4-D) on se kiusallinen piirre, että se ei mahdollista TV:n liitäntää antennikaapeliin. Yhdistelmästä puuttuu T-haara, jonka jätin pois Aspan kanssa keskustellessani muutama vuosi sitten.
-Kaikki laitteet on resetoitu useaan kertaa, verkkovirta sammutettu ja tehdasasetuksia palauteltu. Kaikki yhdessä, erikseen, useaan kertaan ja erilaisina yhdistelminä.
Silti lopputulemana on aina erilaisia ongelmia, kuten edellä olen kuvaillut.
Lisäilin tietoihini ison määrän numeroita ;)

Kuinkas se tallenteiden siirto TV-liittymän kautta?

terveisin Heimon jäsen 😳 😉
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

-Anteeksi tyhmyyteni, en ymmärtänyt :"Ilmeneekö tallenteisiin (ja IPTV -sisältöön) liittyvät ongelmat molemmilla yhteystavoilla?", Laitekokoonpano on aina ollut ja tulee olemaan kaapeliliitännäinen. Ongelmat esiintyvät tietenkin Viihdettä katsottaessa.


Ilmaisin itseni ehkä hiukan epäselvästi. Pahoittelut.

Tarkoitin tuolla kysymyksellä seuraavaa: Jos digiboksi olisi ollut langattomassa verkossa, olisi se saattanut olla yksi ongelman aiheuttajista. Tällöin langallisen verkon käyttäminen olisi saattanut auttaa asiassa. Mutta kerroitkin, että laite on langallisessa verkossa, joten langaton verkko ei ole ongelman aiheuttaja.

Jos sinulla ei ole antennijohtoa kiinni digiboksissa, tulee kaikki sisältö IPTV:nä. Tarkoittaa sitä, että tv-kanavatkin tulevat tallenteiden tapaan nettiyhteyden yli.

Toimiiko tuo nettiyhteys muilla laitteilla normaalisti? Pystytkö esim. tietokoneella toistamaan hyvälaatuista videota (vaikkapa youtubesta) ilman, että videon toisto pätkii? Mikäli näin on, rajautuu ongelma joko itse digiboksiin tai digiboksin ja modeemin välissä olevaan verkkokaapeliin. Mikäli mahdollista, suosittelen hankkimaan paremman verkkokaapelin digiboksin ja modeemin väliin. Verkkokaapelit eivät maksa paljoa, mutta verkkokaapelin läpi kulkevassa bittivirrassa voi olla huima ero laitteen mukana toimitettavaan kaapeliin verrattuna. Kannattaa myös kokeilla vaihtaa digiboksin paikkaa modeemin liitännöissä, käytä/kokeile portteja 1-3. Jos näillä toimenpiteillä ei ole vaikutusta, rajautuu vika/ongelma itse digiboksiin.

Olit ottanut tuon haaroittimen antennirasiasta pois. Aiheuttiko se ongelmia nettiyhteyteen ja/tai tv-signaaliin? Vai mistä syystä olet jättänyt tuon haaroittimen pois?
Käyttäjätaso 1
Kiitos taas!

Enstex tuosta kaapelista: Laitteet kaapeleineen on toimittanut Elisa. Onko siis oletettava, että Elisan toimittamat kaapelit eivät olisi asianmukaisia/riittäviä laitteiden toiminnan kannalta? Taisi tulla sanottua hieman tylysti. Ei toki ole ongelma, taloudessamme on eri kategorioiden verkkokaapeleita aika paljon.

T-haaran, joka oli myös aikanaan Elisan toimittama, otin pois kun kyllästyin keskustelemaan aiheesta Aspan kanssa toimintahäiriöiden yhteydessä. Häiriöt kuitenkin johtuivat silloin Elisan verkko-ongelmista talomme ulkopuolella. En ole saanut sitä takaisin laitettua, enkä ole oikein viitsinytkään, koska siihen kuitenkin on aina takerruttu toimintahäiriöiden yhteydessä.

Tietsikat, jotka meillä on langattomana muualla taloudessa yltävät WiFissä noin 90-95Megan nopeuteen, joten tavaraa kyllä linjoilta tulee, paitsi Elisa Viihteen palvelimilta. Lisättäköön tähän vielä, että meillä ei ole yhtäaikaisesti muuta nettiliikennettä siinä vaiheessa, kun katsomme Viihdettä ja toistaisin vielä, että kaapelin nimellisnopeus on 100 megaa.

Pasianssia noiden porttien kanssakin on joskus tullut pelailtua, eikä sillä ole asia korjaantunut.

Ongelma saattaa hyvin olla digiboksissa tai kuitenkin veikkaisin Elisan palvelimiin tai verkkoon liittyviä ongelmia, koska toisaalla tällä palstalla on useiden käyttäjien kommentointia täysin samoista ongelmista. Pikselöityminen, toiston nykiminen, yhteysongelmat, yletön hitausjne.

Kuinkas sitten saan tuon digiboksin uusittua tarvittaessa? En nimittäin usko, että kaapeli- ja porttipasianssi auttaa asiaa, anteeksi, että olen näin pessimistinen, aika on opettanut. 😃 :$
Laitanko yksityisviestiä vai kuinka?

Onko kenties aikomus fixata tuota TV-liittymää tallenteiden siirron osalta?

Kiitos taas jo oikein etukäteen vastauksestasi
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Elisan toimittamat kaapelit eivät välttämättä ole sitä parasta A-luokkaa. Niillä tulee toimeen, mutta tiedonsiirtokapasiteetti saattaa olla alhaisempi kuin erikseen ostettavilla kaapeleilla. Itse hylkään automaattisesti laitteiden mukana toimitetut kaapelit ja käytän muualta hankittuja, parempia kaapeleita.

Osa digiboksin antamista "yhteysvirhe" -ilmoituksista saattaa liittyä palvelimien päässä olevaan ongelmaan. Osassa tapauksista ilmoitus saattaa johtua digiboksin ja palvelimen välisestä yhteydestä tai itse digiboksista. Näitä ei voi kun lähteä arvailemaan. Ilmeisesti Elisallakaan ei ole mitään listaa, mistä mikäkin ilmoitus johtuu.

Yksityisviestiä kannattaa laittaa Palstatiimille heidän profiilinsa kautta. Laita yksityisviestiin mahdollisimman tarkka kuvaus ongelmasta ja/tai linkkaa tämä aihe viestiin. Lisäksi kannattaa vielä kertoa, mitä olet jo tehnyt itse asian korjaamiseksi. Kannattaa myös pyytää, että laittavat uuden digiboksin matkaan. Itselläni tuo digiboksin vaihto auttoi merkittävästi.
Käyttäjätaso 1
Kiitos paljon. Näillä yritetään eteenpäin.

Osallistu keskusteluun