Vastattu

Elisa Viihteen toimivuus

  • 9 heinäkuu 2017
  • 13 kommenttia
  • 1212 katselukerrat

Itse ollut Elisan aiakas useita vuosia. Aluksi oli paljon ongelmia.. joista onneksi on päästy eroon. Nyt vaivaa vain jatkuva hitaus.. sekä netissä että elokuvien katselussa. Aluksi nettiyhteys oli yli 16M nyt vain hädintuskin 12M (== rajoitettu käyttäjämäärien vuoksi).. Nyt alkaa vain pinna loppumaan.. ja ajatuksena vaihtaa mahdollisesti palveluntuottajaa.. onko mulla vastaavia ongelmia? Miksi näin huonosta palvelusta pitäisi maksaa nykyaikana?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne 9 heinäkuu 2017, 20:07

... selkeästi rajoitettu uusien pakkausalkoretmien myötä..

Tuo arvaus on ihan väärä.

Jätä häiriöilmoitus niin voidaan tutkia, mikä on nopeuden tippumisen aiheuttanut, Viihteen tallenteiden pakkausalgoritmeillä ei ole mitään tekemistä laajakaistaliittymien toteutuvien nopeuksien kanssa.
Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Laajakaistassa siis nopeus laskenut? Minkälainen laajakaista sinulla on käytössä ja mikä modeemi?

Oletko kokeillut tehdä itse mitään korjaavia toimenpiteitä?
Elisa Viihde käytössä ja nopeus pitäisi olla 21M luokkaa mutta käytännössä ei toteutud.
Kun tilasin viihteen oli reilut 16M ja nyt jatkuvasti tippunut.. selkeästi rajoitettu uusien pakkausalkoretmien myötä...

Modeemi restoitu( palautettu tehdasasetukset) ja vaihdettu uuteen lopulta. Itse kun olen IT-alan ammattilainen niin selkeästi nopeutta rajoitetu minimiin.. aika pettynyt Elisan toimintaan.. Nyt uusin versio ihan käsittämättömän hidas.. ja todennäköisesti johtuu yhteyksien hitaudesta kun joka sovellus takkuaa... käytän skypeä ammattini puolesta tosi paljon ja siinäkin huomaa ongelmia vaikkei puhe ota kaistaa paljon.. harmittaa vain kun paskasta pitää maksaa lähes 40€ kuussa.. täytyy tsekata tosissaan toisia vaihtoehtoja..
Lisäksi kun huomioi Elisan kokoluokan on turha valittaa, sieltä saa vain vastaukseksi perus tavaraa... joten en ole kovin suuri Elisa fani tällä hetkellä.. vaihdan koko perheen liittymät myös muualle kunhan kerkeen..
... selkeästi rajoitettu uusien pakkausalkoretmien myötä..

Tuo arvaus on ihan väärä.

Jätä häiriöilmoitus niin voidaan tutkia, mikä on nopeuden tippumisen aiheuttanut, Viihteen tallenteiden pakkausalgoritmeillä ei ole mitään tekemistä laajakaistaliittymien toteutuvien nopeuksien kanssa.
Olen kommentoinut jä jättänty aiheesta aika monta kertaa viime vuosina palautetta, mutta niihin suhtaudutaan kuin spitaaliseen.. eli jätetään tutkimatta.. eli tämä viestittely niinkuin viimehenkäyksiä ennen ennen operaattorin vaihtoa.. ja huom. olen IT-alan amattilainen joten tiedän mitä voi odottaa ja vaatia.. sekä olen jokseenkin vähän närkästynty Elisan tominnasta.. ei hyvityksiä, ei mitään.. lataan seuraavan kerran youtubeen videon kun oikein tökkii..
Tähän vähän lisämaustetta.. Elokuvatallenneissa huomaa ettää tallenteet tallentaanen huonolla resoluutiolla tilan säästämiseksi tms.. kyllähän nämä merkit kaikki huomaa.. Pit
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei siellä, BusinessManager IT ammattilainen, älä viitsi, tee se vikailmoitus, niin kuin sakarialanne Staff / Elisalainen sua kehoitti ja lopeta toi halvatun itkeminen.
1) Kyseessä lienee ADSL-yhteys (teoreettinen max 24 M). Aikoinaan, kun minulla oli vastaava yhteys, ongelmana oli Upload-linja. Filmiä katsellessa ei tietokoneella saa tehdä mitään, mikä lähettäisi bittejä ulos. Pilvipalvelut on ehdottomasti unohdettava ADSL-yhteydellä. ADSL:n upload linja on 1-2 megaa eikä kestä pilveen lähettämistä. linjalla kulkee kaiken maailman tarkistus- ja ohjausdata ja linjalla ei ole tilaa nykyaikaisille pilvipalveluille.
2) Jos kyseessä on 3G-mokkulalla toimiva linja, ei se oikein sovellu alhaisen todellisen nopeutensa ja (max 21 M) ruuhkaisuuden takia.

Toimivina vaihtoehtoina käyttää viihdettä jouheasti olisivat 4G ja jos saatavilla kaapeli tai VDSL.

Voisit kertoa, millainen laajakaista sulla on käytössä, niin ei tarvitsisi arvailla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Tähän vähän lisämaustetta.. Elokuvatallenneissa huomaa ettää tallenteet tallentaanen huonolla resoluutiolla tilan säästämiseksi tms.. kyllähän nämä merkit kaikki huomaa.. Pit

Kaikki tallenteet tallennetaan juuri sillä laadulla, millä ko. kanava ne lähettää. Digiboksi (N7700&7800) toistaa ne parhaalla mahdollisella laadulla ja tähän vaikuttaa laajakaistan nopeus. Jos nopeus on alhainen, ei tallenteen laatu silmiä hivele. Nopeammilla yhteyksillä tallenteiden kuvanlaatu on parempi.

Itselläni oli aiemmassa kämpässä ADSL -linja, jonka nopeudet eivät yltäneet edes sinun nykyisille nopeuksille. Jos digiboksilla (N7700) tahtoi katsella tallenteita, sai muun nettikäytön unohtaa kokonaan. Joko tallenteen katselusta ei tullut mitään tai sitten kone ei saanut riittävästi kaistaa edes Googlen hakusivun lataamista varten.

Elisa ei rajoita käyttäjien kaistaa millään tasolla. Sen sijaan mahdolliset häiriöt linjassa voivat aiheuttaa mainitsemiasi ongelmia. Onko nuo mainitsemasi nopeudet modeemin kättelynopeuksia vai speedtestillä mitattuja? IT-alan "ammattilaisena" olet varmasti myös huomioinut sen, että mittaukset tulee tehdä aina langallisessa verkossa siten, että muut ko. verkkoa käyttävät laitteet on sammutettuna tai irrotettu verkosta. Kaikki ylimääräinen liikenne linjalla mittauksen aikana on omiaan antamaan virheellisen tuloksen nopeustestin aikana.
Ehkä tuo arvaus on väärä kuten sanoit,.. mutta pakkausalkoritmit sallivat kaistan rajoittamisen kun pienemmällä siivulla ns. pärjää 😉 eli on noilla suora yhteys tiedonsiirtokapasiteettiin.. mutta ei siitä sen enempää...

Olen tosiaan yrittänyt kaikkea. Kaikki on tarkistettu! Modeemi ja Digibosi päivittetty jne.. johtojen pituudet tsekaatu ja vaihdettu.. nopeus kuitenkin laskenut alkuperäisestä.. sitä ei selitetä muulla kuin kapasiteetin rajoittamisella.. ja ihan oikeasti en enää jaksa uskoa että joku ihan oikeasti selvittäisi mitään vaikka tekisin virheilmoituksen, niitä on tullut tehtyä sekä vittuunnuksissa että hyvälläkin tullella ja ymmärtäen it-alan ongelmia..

Lisämausteensä tuo 30.7-17 kello 20.30 alkanut ongelma, koko ElisaViihe jumissa.. piti olla elokuvailta ja nyt kello 22.43 ja edelleen hommat levällään ja tästä joutuu kuluttaja maksamaan maltaita joka kk. Näistä pitäisi saada selkeästi kk-maksun hyvitys (SLA)..


Itse ollut Elisan aiakas useita vuosia. Aluksi oli paljon ongelmia.. joista onneksi on päästy eroon. Nyt vaivaa vain jatkuva hitaus.. sekä netissä että elokuvien katselussa. Aluksi nettiyhteys oli yli 16M nyt vain hädintuskin 12M (== rajoitettu käyttäjämäärien vuoksi).. Nyt alkaa vain pinna loppumaan.. ja ajatuksena vaihtaa mahdollisesti palveluntuottajaa.. onko mulla vastaavia ongelmia? Miksi näin huonosta palvelusta pitäisi maksaa nykyaikana?... selkeästi rajoitettu uusien pakkausalkoretmien myötä..

Tuo arvaus on ihan väärä.

Jätä häiriöilmoitus niin voidaan tutkia, mikä on nopeuden tippumisen aiheuttanut, Viihteen tallenteiden pakkausalgoritmeillä ei ole mitään tekemistä laajakaistaliittymien toteutuvien nopeuksien kanssa.
Noita vikailmoituksia ja niistä johtuvia selvityksiä on tehty riittävästi sekä lisäksi bugi-ilmoituksia! Tiedonsiirto-nopeuksiin en ole saanut mitään muuta kuin voi voi tai vaihdetaan modeemia. tms.
Toteamus että kaista riittää juuri ja juuri HD-lähetysten katsomiseen, mutta ei kyllä kestä tietokonetta joka käyttää esimä meseä.. Bugeista joista olen raportointu en ole saanut liioin mitään palautetta..

Mittaukset mitä olen itse tehnyt tulee suoraan modeemin omista tiedonsiirtoraporteista ja tukee sitä mitä Elisan tuki raportoi.. 16->12MT.. tähän tarkennuksena että kyseessä on kiinteä kaapeliyhteys..


Eli en juuri lotkauta korvaani enää kommenteille että ota yhteyttä tukeen.. valitettavasti niistä ei ole ollut apuja tähän mennessä tähän tilanteeseen..





Ehkä tuo arvaus on väärä kuten sanoit,.. mutta pakkausalkoritmit sallivat kaistan rajoittamisen kun pienemmällä siivulla ns. pärjää 😉 eli on noilla suora yhteys tiedonsiirtokapasiteettiin.. mutta ei siitä sen enempää...

Olen tosiaan yrittänyt kaikkea. Kaikki on tarkistettu! Modeemi ja Digibosi päivittetty jne.. johtojen pituudet tsekaatu ja vaihdettu.. nopeus kuitenkin laskenut alkuperäisestä.. sitä ei selitetä muulla kuin kapasiteetin rajoittamisella.. ja ihan oikeasti en enää jaksa uskoa että joku ihan oikeasti selvittäisi mitään vaikka tekisin virheilmoituksen, niitä on tullut tehtyä sekä vittuunnuksissa että hyvälläkin tullella ja ymmärtäen it-alan ongelmia..

Lisämausteensä tuo 30.7-17 kello 20.30 alkanut ongelma, koko ElisaViihe jumissa.. piti olla elokuvailta ja nyt kello 22.43 ja edelleen hommat levällään ja tästä joutuu kuluttaja maksamaan maltaita joka kk. Näistä pitäisi saada selkeästi kk-maksun hyvitys (SLA)..


Itse ollut Elisan aiakas useita vuosia. Aluksi oli paljon ongelmia.. joista onneksi on päästy eroon. Nyt vaivaa vain jatkuva hitaus.. sekä netissä että elokuvien katselussa. Aluksi nettiyhteys oli yli 16M nyt vain hädintuskin 12M (== rajoitettu käyttäjämäärien vuoksi).. Nyt alkaa vain pinna loppumaan.. ja ajatuksena vaihtaa mahdollisesti palveluntuottajaa.. onko mulla vastaavia ongelmia? Miksi näin huonosta palvelusta pitäisi maksaa nykyaikana?... selkeästi rajoitettu uusien pakkausalkoretmien myötä..

Tuo arvaus on ihan väärä.

Jätä häiriöilmoitus niin voidaan tutkia, mikä on nopeuden tippumisen aiheuttanut, Viihteen tallenteiden pakkausalgoritmeillä ei ole mitään tekemistä laajakaistaliittymien toteutuvien nopeuksien kanssa.
Aivan turhaan jatkat urputtamista Elisan toiminnasta. Jos kyseessä on ADSL-linja, vaikkakin kiinteä lankayhteys, ei siitä linjasta saa ulos riittävää laatua kuin hyvällä säällä, tyynellä ja ilman revontulien räiskintää taivaalla. Suosittelen vaihtamaan operaattoria. Sittenpähän näet, saatko toiselta operaattorilta parempaa palvelua. Tai, jos on mahdollista, otat nykyiseltä operaattorilta VDSL/kaapelilinjan.

Et muuten ole kertonut,
- millainen talo on kyseessä? uusi/vanha? kerrostalo/omakotitalo? puhelinlinjoina vahat paukkulangat?
- mitä Elisa on kertonut etäisyydeksi keskukseen? Mikä on Elisalla paikkakunnallasi ADSLn UpLoad-nopeus (1 vai 2 megaa)?
Kaikki kuorossa vaikuttavat ADSL-signaalin laatuun ja nopeuteen. Yksi heikko lenkki riittää pudottamaan nopeuden kelvottomaksi.

- Ja toistettakoon vielä kerran, että ADSLn kanssa saat unohtaa tietokoneen käytön HD-filmiä katsottaessa. Kone ei saa edes päivittää ohjelmiaan vaan oltava kiinni.
- Esimerkiksi huonon linjan virheenkorjaus "syö" UpLoad-linjan tukkoon ja liikennöintinopeus romahtaa.
- Ruuhka parhaaseen katsomisaikaan pudottaa nopeuden. Esimerkiksi HBOlla on esiintynyt klo 21-22 pikselöitymistä ja lähetyssäikeen hukkaamista (100/10 M kaapelilinja ja mitattu linjanopeus OK)
Täältäkin saa vaan 16m netin parhaimillaan kalliimpi kuin 4g joka huomattavasti nopeempi 4g super ja siinä 2 konetta ja viihde hyvin pyörivät.

Osallistu keskusteluun