Kysymys

Elisan kaista tökkii

  • 11 heinäkuu 2010
  • 12 kommenttia
  • 852 katselukerrat

Onkohan muualla tälläistä tapahtunut, ennen kesäkuuta viihteen maksukanavat ym toimivat hyvin, ja nettinopeus oli 12-13 megaa joskus jopa reilusti yli, kesäkuun aikana tapahtui jotakin jonka seurauksena nopeus laski 8-9 megan pintaan, HD-kanavat eivät toimi ollenkaan ja maksukanavat katoavat pari kertaa tunnissa.
Onko Elisa tehnyt jotakin linjoilleen Järvenpään alueella? Alkaa olla vain ikävä maksaa ilmasta, nettinopeus on aivan surkea ja tv-kanavien laatu kaikkea muuta kuin katsottava.

12 kommenttia

Kokeile siirtää puhelinjohto (ADSL) kulkemaan mahdollisimman kaukaa muista johdoista ja virtalähteistä.

Kokeile siirtää puhelinjohto (ADSL) kulkemaan mahdollisimman kaukaa muista johdoista ja virtalähteistä.


Tällä vinkillä on joskus saatu useampikin megatavu lisää yhteysnopeuteen.
Espoossa Suomenojalla tapahtui ihan samalla tavalla. Nettiyhteys, joka oli vuoden päivät toiminut 11-13 Mt:n nopeudella tipahti heinäkuussa noin 8 megaan, välillä on kynnetty jopa kuudessa megassa.
Useita häiriöilmoituksia on jätetty, Elisan mukaan portteja ja kupareita vaihdeltu, mutta mikään temppu ei ole palauttanut nopeutta takaisin.
Bonuksena vielä nettiyhteys katkeilee ajoittain. Välillä vanha jo käytöstä poistettu modeemi saa yhteyden, kun viihteen laatikko ei sitä löydä ja välillä, kuten juuri äsken yhteys on täysin kaput. Nyt tätä kesti puolitoista tuntia.
Meillä Vantaalla kävi keväällä täsmälleen samalla tavalla, kun taloyhtiömme liitettiin erään toisen operaattorin valokuitukaapeliin. Pitkällisen väännön jälkeen tuon toisen operaattorin käyttämän asennusfirman taholta myönnettiin, että "1000Megaisen kuitusignaalin teho on niin voimakas, että taloyhtiön vanhat kaapelit eivät pysty läpäisemään koko datamäärää ilman suuria hävikkejä".  Ennen tuota liittämistä yhteysnopeus oli  vuoden verran ollut noin 11 megan luokkaa.  Liittämisen jälkeen se oli enää 6-8 megaa ja signaali-kohinasuhde pahimmillaan alle 6 db. Yhteysnopeus talojakamoon Elisan kaapeleita pitkin on kuulemma mm. Elisan asentajan mittausten mukaan edelleen noin 11-12 megan luokkaa, mutta romahtaa reilusti talojakamon sisällä. Nousujohtojen vaihto ei meilläkään auttanut.

Meidän taloyhtiössä ongelman syy rupesi selviämään vasta, kun isännöitsijä ryhtyi sitä selvittämään. Kuluttajan mahdollisuudet selvittää asiaa osoittautuivat olemattomiksi. No, eihän tuon tyyppisen vian selvittäminen taloyhtiön asukkaalle kuulukaan, vaan taloyhtiölle/isännöitsijälle.

Sopimukseni Elisan kanssa on jo päättynyt, joten asia ei osaltani anna aihetta enempään. Mutta ehkäpä tästä tiedosta on apua jollekulle toiselle.
Juuri sain ties kuinka monennen tekstarin lähiviikkoina, jossa ilmoitettiin jälleen että ilmoittamanne häiriö on korjattu.
Nopeus on kuitenkin edelleen ja aina vaan hikiset 8Mt. Ja yhteys pätkii.
Pakko se on alkaa uskoa, että kapasiteetti ei verkossa riitä ja jokin taho haukkaa meikäläiseltä megoja, joita on enää turha ikinä toivoa takaisin.
Joku voisi Elisalta osoittaa boollssia ja myöntää, että näin on käynyt, eikä vain "yrittää" tehdä jotain. Totuus kuitenkin on se että heinäkuussa jotain muuttui, mutta mitä se oli ja miksei sitä saada korjattua.
Kelläs muulla mahtaa olla Viihde tyypistä palvelua tarjolla. En asu kaapelialueella.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Juuri sain ties kuinka monennen tekstarin lähiviikkoina, jossa ilmoitettiin jälleen että ilmoittamanne häiriö on korjattu.
Nopeus on kuitenkin edelleen ja aina vaan hikiset 8Mt. Ja yhteys pätkii.
Pakko se on alkaa uskoa, että kapasiteetti ei verkossa riitä ja jokin taho haukkaa meikäläiseltä megoja, joita on enää turha ikinä toivoa takaisin.
Joku voisi Elisalta osoittaa boollssia ja myöntää, että näin on käynyt, eikä vain "yrittää" tehdä jotain. Totuus kuitenkin on se että heinäkuussa jotain muuttui, mutta mitä se oli ja miksei sitä saada korjattua.
Kelläs muulla mahtaa olla Viihde tyypistä palvelua tarjolla. En asu kaapelialueella.



Ikävä kuulla, ettei viimeisistä toimenpiteistä ollut apua. Kuparitekniikan (ADSL) heikkouksia on, että "naapuriparit", eli vierekkäisillä pareilla olevat liittymät kaapelinipussa, saattavat ylikuulua toisille pareille. Tämä voi aiheuttaa tahdistusmisnopeuden tippumista ja sinullakin voi olla tuosta kyse.

Toinen vaihtoehto on, että talon sisäverkkoon on tullut jokin häiriö, joka aiheuttaa saman.
Käyttäjätaso 1
Kun näitä kommentteja lukee vahvistuu entisestään käsitys siitä, että Viihde-sopimuksen tekovaiheeessa tulisi elisan puolelta selvittää linjoihin liittyvät nopeus riskit ja etäisyys lähimpään puhelin keskukseen. Ei riitä, että tekninen tuki jälkeenpäin yrittää siivota syntyneitä asiakkaiden pettymyksiä.

Myös viranomaiset ovat edellyttäneet operaattoreilta sopimusten parantamista Tässä olisi yksi elementti sopimuksen osaksi.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Kun näitä kommentteja lukee vahvistuu entisestään käsitys siitä, että Viihde-sopimuksen tekovaiheeessa tulisi elisan puolelta selvittää linjoihin liittyvät nopeus riskit ja etäisyys lähimpään puhelin keskukseen. Ei riitä, että tekninen tuki jälkeenpäin yrittää siivota syntyneitä asiakkaiden pettymyksiä.

Myös viranomaiset ovat edellyttäneet operaattoreilta sopimusten parantamista Tässä olisi yksi elementti sopimuksen osaksi.


Olet edelleen oikeassa, mutta ongelma on, että tuo on käytännössä mahdotonta etukäteen varmistaa. Ehkä jonkin tyyppinen viikon pari kokeiluaika olisi tuossa paikallaan, koska 100% varmuutta ei saada kuin testaamalla. Kokeiluajassa esiin nousisi kuitenkin liittymän toimituskulut, jotka tulisivat tuollaisessa tilanteessa nousemaan sillä liittymän kytkentä ei ole ilmaista.
Näköjään muillakin ollut viime aikoina ongelmia. Mulla romahti parisen viikkoa sitten yhteysnopeus aiemmasta 16-18Mbit/s --> 10-12Mbit/s, ja esim. tänään on ryömitty välillä 2Mbit/s-nopeudellakin. Eipä katsota tallenteita sitten. Vikailmoituksia on tehty, ja Elisa on kuitannut välillä vian jo korjatuksikin. Jännästi tämä korjaus vain ei vaikuttanut mihinkään mitenkään. Nyt viimeisin vikailmoitus on "palveluasiantuntijan" mukaan tehty 10.8. mutta eipä siitä ole kuulunut mitään.

Viime syksynä Elisalla meni lähes puolitoista kuukautta saada yhteys kuntoon. Onkohan taas sama edessä?
Sama vika Länsi-Vantaalla... Alkuvuodesta mittasin nopeuden modeemilta ja se oli noin 14Mbit/s muutama viikko sitten mitattaessa alle 10Mbit/s.

Tein asiasta yhteensä 3 vikailmoitusta ja viimeisen yhteydessä joku Elisalta kävi tutkimassa talojakamossa ja sai sieltä käsin mitattua nopeudeksi 14Mbit/s ja sulki tapauksen tutulla "Ilmoittamanne häiriö on korjattu" tekstiviestillä.

Olen varmistanut erikseen isännöitsijältä että taloyhtiön sisäverkkoon tai talojakomoon ei ole tehty mitään muutoksia tämän vuoden puolella, joten muutos nopeuteen ei pitäisi johtua sisäverkon muutoksista. Kaiken lisäksi vaimennus on sama kuin alkuvuoden mittauksessa (25-26dB), joten näin maallikkona luulisi myös nopeuden olevan sama kuin aiemmin.

Kävin ostamassa Wippies Homeboxin tilalle halvan Zyxelin modeemin, jonka sain sillattuna & kaikki ylimääräiset toiminnot karsittuna toimimaan melkein 12Mbit/s nopeudella, joten HD-kanavat näkyvät nyt jotenkin, vain harvakseltaan pätkien, mutta nopeus ei vieläkään ole aiemmalla tasolla.

Elisan puolelta saamani tuki on ollut lähinnä käsien levittelyä, kenenkään ottamatta ongelmaa todella omakseen asiakaspalvelun puolella. Tämä on lukemastani päätelleen talon tapa...
Hei

Netti tökkii, skype putoaa linjalta, testasin Elisan 24mb yhteydentilaa ja lipputulos oli 5MB Tikkurilassa!
Saatteko tätä roskaa kuntoon vai vaihdanko operatooria? Kärsivälisyyteni lähestyy loppua. 
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Hei

Netti tökkii, skype putoaa linjalta, testasin Elisan 24mb yhteydentilaa ja lipputulos oli 5MB Tikkurilassa!
Saatteko tätä roskaa kuntoon vai vaihdanko operatooria? Kärsivälisyyteni lähestyy loppua. 


Häiriöilmoitusta vikapalveluun, yhteystiedot:
http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/#yhteystiedot

Osallistu keskusteluun