Kysymys

Elisan laskuissa outoja tapahtumia

  • 30 lokakuu 2009
  • 5 kommenttia
  • 11684 katselukerrat

Erään Elisan matkapuhelinliittymän omistajan laskuihin on ilmaantunut outoja tapahtumia joita itse ko. henkilö ei ole aiheuttanut. Mm. olisi soiteltu maksullisiin 'viihde' numeroihin, lähetetty tekstiviestejä, latailtu dataa netistä yms. aikuisviihteeseen vivahtavaa. Siis useammassakin laskussa. Nyt näitä asoita lähdetään selvittämään tarkemmin jotta mistä johtuvat. Onko kellään vastaavia kokemuksia, mm. miten asiat selvisivät ja miten mahdolliset korvausasiat sujuivat? Eräällä toisella henkilöllä tämä homma ei loppunut kuin puhelinnumeroa vaihtamalla. Ilmeisesti tämä on aika yleistäkin, asiasta löytyy paljon keskusteuja erilaisilla palstoilla.

5 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Jos ko. numeroihin ei ole tietoisesti soiteltu, kyseessä saattaa olla viruksen ja/tai laitevian aiheuttamat soitot. Kannattaa olla yhteydessä Elisan häiriöilmoituksiin niin ongelmaa voidaan tutkia mahdollisten järjestelmähäiriöiden osalta (jos veloituksia päätynyt laskulle virheellisesti).
Miten voi saada tietää onko puhelimessa virus / miten sen saa pois ?

Miten voi saada tietää onko puhelimessa virus / miten sen saa pois ?


Riippuu vähän mikä puhelin sulla on, että onko siihen mahdollista edes "saada" virusta. Jos se on joku uudehko nokian älypuhelin, saattaa olla mahdollista että siinä jotain on. Enemmän nuo virukset leviävät multimediaviestein ja bluetoothilla, mutta pahitteeksi ei varmaan olisi puhelimen siivous.

Ota ensin varmuuskopio vaikka pc suitella, jotta saat osoitekirjan ja muut tiedot talteen. Tämän jälkeen näppäile perustilassa *#7370# ja anna suojakoodi pyydettäessä, tämä formatoi puhlimen ja palauttaa sen tehdasasetuksille. Tässä yhtydessä kaikki pöpöt häipyvät. Muistikortti kannattaa formatoida myös.

Onko kellään vastaavia kokemuksia, mm. miten asiat selvisivät ja miten mahdolliset korvausasiat sujuivat?


Suosittelen ensimmäisenä että menet omaelisaan ja katselet ko liittymän puheluerittelyä. Jos sitä ei sieltä löydy, ota yhteyttä asiakaspalveluun numerossa 050950500, ja tilaa sellainen. Merkitse ylös ne puhelut joihin ei ole mielestäsi soitettu tai mihin ei ole lähetetty tekstaria, ja koita etsiä googlesta niitä numeroita tai laita tänne niin katsotaan mitä keksitään.

Valitettavasti operaattoreilla ei ole korvausvelvollisuutta ns huijausviesteissä. Kuluttajansuoja-asianimeheltä voi kysyä, voiko huijausyritykseltä hakea jotain kautta korvausta. Nämä huijaukset ovat nykyään valitettavan yleisiä, kun pieni präntti ei näy tv-ruudulla tai sitä ei ole ollenkaan.
Sillä kaverilla on Nokian N75 muistaakseni. Voin antaa hänelle vinkiksi noi formatointiohjeet, kiitos vinkistä.

Osallistu keskusteluun