Kysymys

ELISAn tekstiviestimainonta

  • 20 elokuu 2010
  • 17 kommenttia
  • 3192 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
  • Tiedonjyvä
  • 875 kommenttia
Olen pikkuisilla linnunaivoillani ymmärtänyt, että tekstiviestin välityksellä tapahtuva suoramainonta ilman ennakkolupaa ei ole sallittua. Asiasta on taannoin antanut päätöksensä ainakin markkinaoikeus, lisäksi KKO on päättänyt, että tekstiviestimainontaan ei voi pyytää lupaa tekstiviestillä.

Miksi ELISA mainostaa tekstiviestitse Viihdepalveluasiakkaalle BigBrother tarjousta MTV3 kanavanipun kanssa?

Minulta ei ole kysytty lupaa tekstiviestimainontaan.

17 kommenttia

Kunniamerkki
Itsekkin kyselin joskus samaa, ja sain muistaakseni vastauksen tyyliin: "Ne ovat tiedotteita, mitä Elisa lähettää tekistiviestillä" Kyllähän sieltä joskus oikeita tiedotteita tuleekin, esim. viime viikolla väärästä laskusta ilmoittivat tekstivietillä. Mutta valitettavan paljon tulee myös pelkkiä mainoksia.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Oma Elisasta Omat Tiedot > Asiakasviestintätiedot -osiosta pystyt määrittämään, haluatko viestejä vai et. En tunne kyseistä lakia kovin yksityiskohtaisesti enkä ole lakimies, mutta kuvittelisi, ettei rajoitus koske käytössä olevan palvelun uusista ominaisuuksista tiedottamista, jollaiseksi BB:stä viestiminen voidaan myös tulkita.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Oman Elisan kautta voi valita neljä asetusta matkapuhelimeen tuleville viesteille:
- Uutisia, etuja ja tarjouksia Elisa konsernilta ja sen kumppaneilta.
- Uutisia, etuja ja tarjouksia Elisa konsernilta.
- Tiedotteita Elisa konsernilta.
- En kiitos halua viestejä matkapuhelimeeni.

BB-viesti kuulunee kohtaan "Uutisia, etuja ja tarjouksia Elisa konsernilta" eli siinä mielessä se ei varmaankaan ollut tiedote. Mutta eivät tuollaiset viestit mielestäni ole mikään ongelma. Halutessaanhan asiakas voi kieltää Elisalta kaikenlaisten viestien lähettämisen matkapuhelimeensa.

Ja jos pieni pilkunviilaus sallitaan loppuun, niin Elisa-konserni on yhdyssana. 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Oma Elisasta Omat Tiedot > Asiakasviestintätiedot -osiosta pystyt määrittämään, haluatko viestejä vai et. En tunne kyseistä lakia kovin yksityiskohtaisesti enkä ole lakimies, mutta kuvittelisi, ettei rajoitus koske käytössä olevan palvelun uusista ominaisuuksista tiedottamista, jollaiseksi BB:stä viestiminen voidaan myös tulkita.


En ole itsekään lakimies, mutta kun minulle kaupataan tekstiviestillä maksullista palvelua, niin kyllä se on ihan pelkkää suoramarkkinointia.

Eikö muuten ELISAlta löydy lakimiestä, jolta asian voi varmistaa? Samalla voi kysyä, mikä on ELISAn lakimiesten kanta palveluun, jota myydään, markkinoidaan ja toimitetaan, mutta jota ei voi käyttää tietoliikenneyhteyden luokattoman huonon luotettavuuden takia (kuten Viihde palvelu). Tuskin konsernin lakimiehet sellaisen henkilön päätä silittäisivät, joka ELISAlle hankkisi vastaavan palvelun konsernin omaan käyttöön.

Itselläni ei ole tuolla OmaElisassa edes puhelinnumeroa, mutta mainokset kyllä löytää perille.

Muistaakseni numerossa pitäisi olla vielä markkinointikieltokin, ainakaan ei lehti/liittymä-kaupustelijat ole 10-vuoteen soitellut.
Eipä nuo pari viestiä tosin mitään ole haitannut, kunhan ei tulvaksi rupea.


Voin toki olla väärässäkin, mutta tahot joiden kanssa olen muutoin olut tekemisissä (esim. Palloliitto) pääsääntöisesti on ollut oletuksena että mainonta on sallittua ja erikseen pitää kieltää. Käytännössä tämä tarkoitti ruksin pois ottamista jostain nettikaavakkeesta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki



Itselläni ei ole tuolla OmaElisassa edes puhelinnumeroa, mutta mainokset kyllä löytää perille.

Muistaakseni numerossa pitäisi olla vielä markkinointikieltokin, ainakaan ei lehti/liittymä-kaupustelijat ole 10-vuoteen soitellut.
Eipä nuo pari viestiä tosin mitään ole haitannut, kunhan ei tulvaksi rupea.


Voin toki olla väärässäkin, mutta tahot joiden kanssa olen muutoin olut tekemisissä (esim. Palloliitto) pääsääntöisesti on ollut oletuksena että mainonta on sallittua ja erikseen pitää kieltää. Käytännössä tämä tarkoitti ruksin pois ottamista jostain nettikaavakkeesta.


Juu voi olla. Ei tullut paljon sopimusta katteltua, sen kun teki tuttu paikallisessa Shopitissa = kaikki oli valmiina laatikko vain kainaloon ja nimi kuponkiin, että on tullut vastaanotettua laitteet.


Tärkeintä on se, että onko lupa kysytty. Hiljainen hyväksyntä jollekin, jota ei ole edes esitelty saati kerrottu sitoutumisesta tai luvasta ei ole lupa.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Kuluttajaviraston sivuilla kerrotaan sähköisestä suoramarkkinoinnista seuraavasti:

Silloin kun suoramarkkinointi tapahtuu sähköpostin, tekstiviestin, puheviestin, ääni-viestin tai kuvaviestin avulla, se edellyttää etukäteistä suostumusta vastaanottajalta. Jos kuluttaja ei ole tällaista suostumusta antanut, markkinointiviestin lähettänyt yritys rikkoo lakia. Säännöksen noudattamista valvoo tietosuojavaltuutettu.

Yritys voi poikkeuksellisesti lähettää ilman kuluttajan lupaa sähköistä suoramarkkinointia, jos

    * se on saanut yhteystiedot tuotteen myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tuotteita kuin yritys aikaisemman kaupan yhteydessä on myynyt
    * se käyttää markkinointiin samaa välinettä kuin tuotteen ostamiseen käytettiin; esim. tekstiviestiä voi käyttää, jos tuote on ostettu tekstiviestin välityksellä
    * kuluttajalle on kaupan yhteydessä kerrottu, että yritys voi lähettää sähköisiä markkinointiviestejä
    * kuluttajalle on kerrottu, että hänellä on oikeus kieltää näiden viestien lähettäminen

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/markkinointi-ja-mainonta/suoramarkkinointi/ ' TARGET='_blank

Jos noiden kaikkien ehtojen pitää täyttyä, niin Elisa ei saisi lähettää markkinointiviestejä tekstiviestillä ilman vastaanottajan suostumusta, koska ei kai kukaan ole Elisa Viihdettä tekstiviestillä tilannut. Siitä en ole varma, lasketaanko Oma Elisa -sivuston oletusarvoinen asetus käyttäjän suostumukseksi. Tai entä jos asiakas ei ole edes rekisteröitynyt Oma Elisa -sivustolle? Tuleeko silloin tekstiviestejä?

Tosin en muista, kysytäänkö suoramarkkinointilupaa Elisa Viihteen tilauksen yhteydessä. Jos kysytään, niin sitten tässä ei ole mitään ongelmaa.
Käyttäjätaso 3
Tervehdys kaikille!

Elisa Viihteen kohdalla itse asiassa ei käytetä OmaElisasta löytyviä yhteystietoja, vaan niitä jotka tilaaja on ilmoittanut tilauksen yhteydessä, tai OmaElisassa sillä hetkellä olleita tietoja, mikäli Viihde on tilattu päivittämällä vanha laajakaista Elisa Viihteeksi.

Mikäli teillä siis vaihtuu esimerkiksi puhelinnumero tai sähköpostiosoite, pyytäisin ystävällisesti olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme esimerkiksi osoitteen http://www.elisa.fi/yhteydenotto/ kautta.

Viihteen erityisehtojen mukaisesti:

Palveluun sisältyy automaattisesti tiedotepalvelu, jolla asiakas saa
säännöllisesti ajankohtaista tietoa Elisan, Saunalahden, ja niiden yhteistyökumppaneiden
tai muiden Elisan valitsemien tahojen tuotteista,
asiakaseduista ja tarjouksista. Tehdessään palvelusopimuksen asiakas
saa automaattisesti tiedotteita ja markkinointiviestejä myös sähköisesti,
esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla.


Viihdettä koskevat viestit lähetetään pääsääntöisesti siis kaikille tilaajille, kun taas rekisteröinnin yhteydessä kysytyt

Olen kiinnostunut saamaan uutisia ja kampanjaviestejä Elisa konsernilta ja sen valitsemilta kumppaneilta mobiilipäätelaitteeseen esim. matkapuhelimeeni


ja

Olen kiinnostunut saamaan uutisia ja kampanjaviestejä Elisa konsernilta ja sen valitsemilta kumppaneilta sähköpostiini


vaikuttavat lähinnä tarjouksiin erinäisistä muista tuotteista.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Kiitokset Matti selvennyksestä! 🙂

Tervehdys kaikille!

Elisa Viihteen kohdalla itse asiassa ei käytetä OmaElisasta löytyviä yhteystietoja, vaan niitä jotka tilaaja on ilmoittanut tilauksen yhteydessä, tai OmaElisassa sillä hetkellä olleita tietoja, mikäli Viihde on tilattu päivittämällä vanha laajakaista Elisa Viihteeksi.


Onko tässä mitään järkeä? Elisalla on järjestelmä jossa asiakas voi itse päivittää yhteystietojaan, mutta silti ohjataa näinkin perusasiat kuin puhelinnumeron muuttaminen, asiakaspalvelijoille. Ei ihme että siellä on välillä ruuhkaa...
Oma Elisan tietoja käytetään ainakin matkapuhelinasioissa. Viihde on ilmeisesti Saunalahdelta siirretty erillistoiminto, jonka järjestelmät ovat lähes täysin omia.  :(
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Tervehdys kaikille!

Elisa Viihteen kohdalla itse asiassa ei käytetä OmaElisasta löytyviä yhteystietoja, vaan niitä jotka tilaaja on ilmoittanut tilauksen yhteydessä, tai OmaElisassa sillä hetkellä olleita tietoja, mikäli Viihde on tilattu päivittämällä vanha laajakaista Elisa Viihteeksi.

Mikäli teillä siis vaihtuu esimerkiksi puhelinnumero tai sähköpostiosoite, pyytäisin ystävällisesti olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme esimerkiksi osoitteen http://www.elisa.fi/yhteydenotto/ kautta.

Viihteen erityisehtojen mukaisesti:

Palveluun sisältyy automaattisesti tiedotepalvelu, jolla asiakas saa
säännöllisesti ajankohtaista tietoa Elisan, Saunalahden, ja niiden yhteistyökumppaneiden
tai muiden Elisan valitsemien tahojen tuotteista,
asiakaseduista ja tarjouksista. Tehdessään palvelusopimuksen asiakas
saa automaattisesti tiedotteita ja markkinointiviestejä myös sähköisesti,
esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla.


Viihdettä koskevat viestit lähetetään pääsääntöisesti siis kaikille tilaajille, kun taas rekisteröinnin yhteydessä kysytyt

Olen kiinnostunut saamaan uutisia ja kampanjaviestejä Elisa konsernilta ja sen valitsemilta kumppaneilta mobiilipäätelaitteeseen esim. matkapuhelimeeni


ja

Olen kiinnostunut saamaan uutisia ja kampanjaviestejä Elisa konsernilta ja sen valitsemilta kumppaneilta sähköpostiini


vaikuttavat lähinnä tarjouksiin erinäisistä muista tuotteista.


Eilisessä Kuningaskuluttajassa Elisan edustaja kertoo, että Viihteen markkinointiviestit saa estettyä.
-Omaelisasta
-Soittamalla aspaan/ yhteydenotto lomakkeella

Missään kohtaa Elisan edustaja ei sanonut, että Viihteen mukana kuitenkin tulisi joitain automaattisia "Pakkomainoksia" vaikka mitä tekisi, vaan kertoi kyseessä olleen erehdys aspassa, kun asiakkaalta ei ollut suostuttu poistamaan mainoksia.


Kyllä näiden estäminen pitäisi olla mahdollista, yhteyttä vaan asiakaspalveluun niin otetaan selvää.
Näköjään Oma Elisasta löytyy tätänykyä kohta "Omat tiedot" josta taasen löytyy "Asiakasviestintätiedot" jossa voi määritellä minkälaisia viestejä voi lähettä niin sähköpostilla kuin puhelimeenkin. Kävin muuttamassa puhelimen kohdalle pelkät tiedotteet, joten mainoksia ei pitäisi enää tippua.
Käyttäjätaso 1

Näköjään Oma Elisasta löytyy tätänykyä kohta "Omat tiedot" josta taasen löytyy "Asiakasviestintätiedot" jossa voi määritellä minkälaisia viestejä voi lähettä niin sähköpostilla kuin puhelimeenkin. Kävin muuttamassa puhelimen kohdalle pelkät tiedotteet, joten mainoksia ei pitäisi enää tippua.

En ole tuota saanut mitenkään toimimaan,vaihdoin uuden numeron siihen mutta ei ensimmäistäkään viestiä ole tullut.(eli yritin että olisin saanut viestejä)
Jossain päin palstaa oli muistaakseni juttua tästä että ainakin numeron vaihtaminen pitää tehdä aspan kautta.
No eipä ole yllätys, että tällaista päällekkäisyyttä löytyy tästä firmasta. Johonkinhan ne hurjat voitot pitää upottaa, miksei sitten ylimääräisen aspan palkkaamiseen. Täytyy sitten tehdä vielä varman päälle ja käyttää yhteydenottolomaketta. Harmi vain että siellä ei ole tähän tapaukseen sopivaa vaihtoehtoa vai mikä näistä osuisi mainostekstiviestien lähettämiseen teidän mielestä:
Laskutus, liittymän siirto, liittymämuutokset, asennukseen liittyvät asiat, tuotekyselyt, häiriöilmoitus?
Käyttäjätaso 1
häiriöilmoitus tuo minusta on 😉
Hahaha.. nyt astui Elisa isoon paskaan. (Kuningaskuluttaja) Televisiossa sanotaan oikein ison kihon puolelta että mainonta voidaan kieltää ja sitten ASPA jauhaa tällaista paskaa:

"Tarjoamme Elisa Viihde-palvelun kokonaisuutena ja osana tätä palvelukokonaisuutta sisältyy myös markkinointiyhteistyö valikoitujen kumppaneiden kanssa. Elisa Viihteeseen sisältyy internetliittymä, tietoturvapalvelu, TV-palvelu, palveluiden käyttöön tarvittavat tunnukset sekä soveltuvat laitteet kulloinkin voimassa olevan Palvelun palvelukuvauksen mukaisesti. Palveluun sisältyy automaattisesti tiedotepalvelu, jolla asiakas saa säännöllisesti ajankohtaista tietoa Elisan, Saunalahden, ja niiden yhteistyökumppaneiden tai muiden Elisan valitsemien tahojen tuotteista, asiakaseduista ja tarjouksista. Tehdessään palvelusopimuksen asiakas saa automaattisesti tiedotteita ja markkinointiviestejä myös sähköisesti, esimerkiksi tekstiviestillä, multimediaviestillä tai sähköpostilla.

Elisa Viihde - palvelussa esiintyvät mainokset näkyvät kaikille käyttäjille, eikä palveluun kuuluvaa mainontaa voida estää yksittäisen käyttäjän kohdalla. Elisa Viihteeseen sisältyvä mainonta ei ole peruste palvelun irtisanomiselle. "

Kysymykseni oli siis seuraava: "Sain Elisalta videovuokraamoon liittyvää mainontaa MMS-muodossa. Haluan kieltää mainostuksen puhelinliittymääni. Jatkossa voitte lähettää pelkästään tiedotteita. Yhteydenotto tapahtuu lomakkeella, koska oma elisasta löytyvät asetukset eivät kuulemma vaikuta Viihteeseen. Viitteenä: http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,2172.0.html"

En missään vaiheessa ollut irtisanomassa mitään, halusin vaan estää markkinointiviestit, koska ne eivät kuulu sopimukseen, ainakaan sellaiseen minkä minä olen allekirjoittanut. Tuon perusteella siis en voi saada pelkästään tiedotteita tekstiviestinä vaan minun pitää ottaa vastaan myös markkinointia. No sitten kiellän kaikenlaisen tekstiviestiliikenteen, sillähän se hoituu. Mutta jälleen Elisa häviää. Kyllä tää vaihtuu kunhan aika on täysi. (naurattaa vieläkin)

Osallistu keskusteluun