Vastattu

Eroon viihteestä

  • 29 elokuu 2012
  • 37 kommenttia
  • 7517 katselukerrat

Ennen kuin lähden moneksi tunniksi jonottelemaan Elisan palvelunumeroon, niin kyselen taustatietoja täältä.

Viimeksi kun soitin Elisan palvelunumeroon niin jonotus kesti 2h30min.

Taustaa

Viikko sitten puhelinsoiton perusteella otin sitten Elisa Viihteen ja se olikin sitten heti kytkettynä kun olin vanha Saunalahden asiakas. Tohkeissani sitten odottelin postia ja hain ison laatikon postista.

Laitteet kiinni ja eikun menoksi viihteen pariin!

Kanavien haku... Mitä v. Pitääkö tähän laittaa tavallinen antennikaapelikin että näkee normi kanavat. No laitetaan ja niin rupes peruskanavatkin näkymään. Olin ymmärtänyt että kaikki tulee verkosta.

10minuuttia ja purkki jumissa. Virtajohto hetkeksi irti ja uusi käynnistys. No nyt taas toimi hetken mutta tahmaa sen minkä ehtii. Ei siis mitään järkeä. Tässä vlissä lähdin surffailemaan koneelta apua ja tämä foorumi löytyi.

Tein tehdasasetusten palautukset ja nyt rupes pelittää. Kaatui vasta kun siirryin lisäkanavien puolelle ja kaatuu siis aina jos niitä kanavia vaihtaa liian nopeasti tai ei pelkkä kanavien vaihtokin riittää ja joskus ihan itekseenkin tuo laite menee odottavaan tilaan. Välillä palaa vihreä valo ja joskus taas ei. Useimmiten käytön aikana vilkuttelee keltaista valoa ja ruudulla tiimalasin kuva.

Noniin taas päästään vauhtiin.

Kokeillaan miten 3D materiaali tulee vuokraamosta. Ei kuvaa vaan pelkkää mustaa... Niin oli sitten aivan kaikki antennistakin tulevat kanavat pelkkää mustaa... Omat tallennuksetkin pelkkää mustaa... Tehdasasetusten palautus ja nyt näkyy niin kanavat kuin vuokravideot. 3D moodissa se aikapalkkikin siellä ylhäällä kannattais olla vastaavassa formaatissa kuin itse data, nyt siitä aikapalkista ei ota elävä erkkikään selvää 3D leffoissa.  Itse videohan toimi oikein, mutta valikko ei.

Joku TV kanava jäi päälle ja kävin syömässä. Ruutu oli musta kun saavuin takaisin telkkarin ääreen... Taas kaikki kanavat pimeinä. Ei kun taas kaikki alusta...

Nyt kanavat näkyy mutta esim Yle:n kanavia ei voi aikasiirtää. Tulee joku ilmoitus ettei kyseiselle kanavalle se ole mahdollista. Ruudulla kuva kyllä pysähtyy ja jos koittaa kelailla tms niin tulee tuntematon virhe. Ei auta edes tehdasasetusten palautus. TV-opaskaan ei näytä Ylen kanavilta mitään tietoa kuin vasta seuraavalle päivälle. Miten ihmeessä voin tallentaa mitään tällä? Koneella tai puhelimella tietty, mutta en nyt konettakaan olkkariin aio tuoda että saisin tallennettua ohjelmia.

Eri audioraidat ei toimi tallenteissa. Tervetuloa kivikaudelle.

Netin takia en tuota hankkinut vaan tuon viihdepaketin takia ja se ei siis kertakaikkiaan toimi.

En tosiaankaan tilannut mitään tällaista tehdasasetusten palautusta ja virtajohtojen nyppimispalvelua jonka joutuu vielä tekemään itse joka päivä ja monta kertaa.

Olin yhteydessää myyjäänkin. Alkuperäisen tilasupuhelun aikana vakuutti että jos homma ei toimi niin saa peruuttaa ja nyt vastauksessa oli pelkkä elisan palvelunumeron yhteystiedot...

Onko tietoa että pääsenkö eroon viihteestä kuinka helposti tuonne palvelunumeroon soittamalla?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi N A 29 elokuu 2012, 13:03

Sopimusehtojen mukaan etämyyntinä hankitun Elisa Viihteen tilauksen voi perua 14 päivän kuluessa tilausvahvistuksen vastaanottamisesta.

Sinun tapauksessasi tilauksen peruminen onnistunee siis helposti, kunhan vetoat tuohon 14 päivän palautusoikeuteen.
Katso alkuperäinen viesti

37 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Sopimusehtojen mukaan etämyyntinä hankitun Elisa Viihteen tilauksen voi perua 14 päivän kuluessa tilausvahvistuksen vastaanottamisesta.

Sinun tapauksessasi tilauksen peruminen onnistunee siis helposti, kunhan vetoat tuohon 14 päivän palautusoikeuteen.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Tietenkin siitä pääset eroon. Eiköhän kaikkeen postimyyntiin päde se kahden viikon palautusoikeus.

Mutta kai mieluummin pitäisi selvittää mikä siinä oikein on se toimimaton kohta. Vika voi olla nettiyhteyden asetuksissakin. 
Käyttäjätaso 4
Hei moderaattori,

harmillista, että Elisa Viihde ei toiminut toivotulla tavalla. :(  Kuten viestiketjuun onkin jo kommentoitu, on etämyynnissä asiakkaalla on 14 vuorokauden perumisoikeus. Etämyynti koskettaa puhelimitse tai netin kautta tehtyjä tilauksia. Elisa Viihde palvelu on siis mahdollista perua, vaikka laitteet on otettu käyttöön tai myyntipakkauksen sinetöinti on rikkoutunut. Kahden viikon perumisaika lasketaan siitä lähtien, kun asiakas on noutanut laitepaketin.

Suosittelen sinua joka tapauksessa olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin asia voidaan selvittää mahdollisimman pikaisesti.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Saippua kirjoitti:
Hei moderaattori,

harmillista, että Elisa Viihde ei toiminut toivotulla tavalla. :(  Kuten viestiketjuun onkin jo kommentoitu, on etämyynnissä asiakkaalla on 14 vuorokauden perumisoikeus. Etämyynti koskettaa puhelimitse tai netin kautta tehtyjä tilauksia. Elisa Viihde palvelu on siis mahdollista perua, vaikka laitteet on otettu käyttöön tai myyntipakkauksen sinetöinti on rikkoutunut. Kahden viikon perumisaika lasketaan siitä lähtien, kun asiakas on noutanut laitepaketin.

Suosittelen sinua joka tapauksessa olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin asia voidaan selvittää mahdollisimman pikaisesti.

Koskahan tämä on muuttunut:smileyhuh:. Aiemmat vastaukset ELISAn edustajilta ovat olleet sellaisia, että Eisa Viihde myydään palveluna eikä tuotteena. Palvelun 14vrk:n perumisaika etämyynnissä alkaa tilausvahvistuksen vastaanottohetkestä, eikä laitteiden noutamishetkestä. Tämän ovat ELISAn edustajat näilläkin palstoilla aiemmin kertoneet.

Onko ELISAn tulkinta tai sopimusehdot muuttuneet, vai onko kyseessä vain harahutuneen moderaattorin märkä päiväuni? Myydäänkö Elisa Viihde palveluna vai tavarana?
Käyttäjätaso 4
V12 kirjoitti:

Saippua kirjoitti:

Hei moderaattori,

harmillista, että Elisa Viihde ei toiminut toivotulla tavalla. :(  Kuten viestiketjuun onkin jo kommentoitu, on etämyynnissä asiakkaalla on 14 vuorokauden perumisoikeus. Etämyynti koskettaa puhelimitse tai netin kautta tehtyjä tilauksia. Elisa Viihde palvelu on siis mahdollista perua, vaikka laitteet on otettu käyttöön tai myyntipakkauksen sinetöinti on rikkoutunut. Kahden viikon perumisaika lasketaan siitä lähtien, kun asiakas on noutanut laitepaketin.

Suosittelen sinua joka tapauksessa olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin asia voidaan selvittää mahdollisimman pikaisesti.


Koskahan tämä on muuttunut:smileyhuh:. Aiemmat vastaukset ELISAn edustajilta ovat olleet sellaisia, että Eisa Viihde myydään palveluna eikä tuotteena. Palvelun 14vrk:n perumisaika etämyynnissä alkaa tilausvahvistuksen vastaanottohetkestä, eikä laitteiden noutamishetkestä. Tämän ovat ELISAn edustajat näilläkin palstoilla aiemmin kertoneet.

Onko ELISAn tulkinta tai sopimusehdot muuttuneet, vai onko kyseessä vain harahutuneen moderaattorin märkä päiväuni? Myydäänkö Elisa Viihde palveluna vai tavarana?


Hei V12,

Elisa Viihde -palvelu on tuote siinä missä muutkin vastaavat palvelut. ;)
Etämyynnistä tilattaessa Viihde on tosiaan mahdollista perua 14 vuorokauden sisällä laitteiden noutamisesta.
Mikäli Viihde on tilattu sen sijaan Elisa Shopit -myymälässä, ei perumisoikeutta ole.
Kiitokset vastauksista.

Koitin vielä eilen illalla systeemiä ja käyttö päätyi taas johtojen repimiseen joten soitinkin asiakaspalveluun ja peruin viihteen tilauksen onnistuneesti.

Itse viihdepaketti on varmasti ihan hyvä, mutta toimivuudessa toivomisen varaa. Tsemppiä niille jotka joutuvat taistelemaan ongelmia vastaan ja onnittelut heille joilla tämä toimii.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Saippua kirjoitti:
V12 kirjoitti:
Saippua kirjoitti:
Hei moderaattori,

harmillista, että Elisa Viihde ei toiminut toivotulla tavalla. :(  Kuten viestiketjuun onkin jo kommentoitu, on etämyynnissä asiakkaalla on 14 vuorokauden perumisoikeus. Etämyynti koskettaa puhelimitse tai netin kautta tehtyjä tilauksia. Elisa Viihde palvelu on siis mahdollista perua, vaikka laitteet on otettu käyttöön tai myyntipakkauksen sinetöinti on rikkoutunut. Kahden viikon perumisaika lasketaan siitä lähtien, kun asiakas on noutanut laitepaketin.

Suosittelen sinua joka tapauksessa olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, niin asia voidaan selvittää mahdollisimman pikaisesti.

Koskahan tämä on muuttunut:smileyhuh:. Aiemmat vastaukset ELISAn edustajilta ovat olleet sellaisia, että Eisa Viihde myydään palveluna eikä tuotteena. Palvelun 14vrk:n perumisaika etämyynnissä alkaa tilausvahvistuksen vastaanottohetkestä, eikä laitteiden noutamishetkestä. Tämän ovat ELISAn edustajat näilläkin palstoilla aiemmin kertoneet.

Onko ELISAn tulkinta tai sopimusehdot muuttuneet, vai onko kyseessä vain harahutuneen moderaattorin märkä päiväuni? Myydäänkö Elisa Viihde palveluna vai tavarana?

Hei V12,

Elisa Viihde -palvelu on tuote siinä missä muutkin vastaavat palvelut. ;)
Etämyynnistä tilattaessa Viihde on tosiaan mahdollista perua 14 vuorokauden sisällä laitteiden noutamisesta.
Mikäli Viihde on tilattu sen sijaan Elisa Shopit -myymälässä, ei perumisoikeutta ole.

ELISAn Viihde -palvelun sopimusehdoissa kirjoitetaan seuraavasti:

"2. Sopimuksen syntyminen
Sopimus Elisan ja Asiakkaan välillä tulee voimaan, kun Elisa tai tämän valtuuttama
on hyväksynyt asiakkaan tekemän tilauksen, tai asiakas on saanut
tilausvahvistuksen. Asiakkaalla ei ole oikeutta peruuttaa tilaustaan sen jälkeen, kun
hän on saanut tilausvahvistuksen. Mikäli Asiakas tilaa palvelun käyttäen Elisan
verkkopalvelua tai muuta etämyyntikanavaa, syntyy palvelusopimus, kun Asiakas on
saanut tilausvahvistuksen, eikä Asiakas ole käyttänyt 14 päivän kuluessa
tilausvahvistuksen vastaanottamisesta peruutusoikeuttaan.".

Tuosta käy kyllä yksiselitteisesti selväksi se, että etämyynnissä 14 päivän peruutusoikeus alkaa tilausvahvistuksen vastaanottamisesta.

Kuluttajansuojalainsäädäntö määrää tuoksi peruuttamisajankohdaksi seuraavaa:

Peruutusajan laskeminen

Tavaran saapumispäivää tai palvelun tilauspäivää ei lasketa peruuttamisaikaan.

  • Tavaroiden osalta 14 päivän peruuttamisajan laskeminen alkaa seuraavana päivänä siitä, kun olet saanut tavaran ja vahvistuksen tilauksen keskeisistä sopimusehdoista.
  • Palveluiden osalta 14 päivän peruuttamisajan laskeminen alkaa seuraavana päivänä siitä, kun olet tehnyt tilauksen ja saanut vahvistuksen keskeisistä sopimusehdoista.
Kun tälläkin palstalla on aiemmin käyty tulikivenkatkuista "keskustelua" siitä, kun etämyyntitapauksessa tilausvahvistus saapuu ennen kuin asiakas saa laitteet ja pääsee kokeilemaan palvelun toimimista, niin tilauksen peruuttamisaika on laskettu tilausvahvistuksen saapumisesta, eikä laitteiden noutamisesta.

Mikä nyt on oikea tieto 14 päivän peruuttamisoikeuden määräytymisen alkamisesta?

ELISAn sopimusehdoissa määritetty tilausvahvistuksen vastaanottaminen, vai yksittäisen uuden palstalle kirjoittavan ELISAlaisen uustulkinta, joka poikkeaa aiemmasta ELISAn antamasta informaatiosta (asiakkaan eduksi tosin, mutta voiko tähän uuteen tietoon luottaa)?

Kuluttajasuojalainsäädännön kannalta ELISAn pitää vielä pystyä määrittelemään onko Viihde -palvelu tuote vai palvelu (nimensä mukaisesti)?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Aiemmin Viihteen kokonaisuus on tulkittu palveluksi, johon nyt vain sattuu kuulumaan läjä muita laitteita.

Palveluiden peruuttamisoikeudet taas ovat melko heikot asiakkaan näkökulmasta:

Peruutusoikeuden rajoitukset

Yritys ei voi mielivaltaisesti rajata joitakin tuoteryhmiä tai tarjous- ja aletuotteita peruuttamisoikeuden ulkopuolelle. Tuoteryhmät, joiden kohdalla ei ole peruuttamisoikeutta, on lueteltu laissa. 

Tavaroiden peruuttamisoikeus ei koske mm.:

  • avattuja sinetöityjä cd/dvd-levyjä
  • mittatilaustavaroita
  • sanoma- ja aikakauslehtiä, jos niitä ei ole myyty puhelimitse myyjän aloitteesta
  • nopeasti pilaantuvia tuotteita
  • yksittäistilattuja ja kotiin kuljetettuja päivittäistavaroita
Palveluiden peruuttamisoikeus ei koske mm.:

  • palveluita, joiden toimitus sähköisesti on ostajan luvalla aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja peruuttamisoikeuden puuttumisesta on ilmoitettu tilausvahvistuksessa (esim. mobiilisisältöpalvelut, maksu-tv-palvelut sekä puhelin- ja laajakaistaliittymät). Peruuttamisoikeus siis päättyy, kun esimerkiksi liittymä on kytketty ja avattu.
  • majoitus-, kuljetus- ja vapaa-ajan palveluita, jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi (esim. loma-mökin vuokraus, konsertti- tai lentolippujen tilaus). Näiden palveluiden peruuttamisaika kannattaa katsoa sopimusehdoista.
  • vedonlyönti- ja arvontapalveluita
 

Esim ADSL-viihteessä joutuu asentaja kytkemään yhteyden, ennenkuin asiakas pääsee toteamaan PACE:n kelvottomuuden, joten tuleehan tuosta Elisalle kustannuksia ihan mukavasti mikäli asiakas kiikuttaa lelut postiin seuraavalla viikolla.

Tuollahan noita aikaisempia vääntöjä aiheesta:

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/Siirtyminen-Saunalahden-m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaisesta-laajakaistasta/td-p/35590

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/Elisa-Viihteen-irtisanominen/td-p/2545

Yksi sanoo yhtä toinen toista ja niin edelleen...
Käyttäjätaso 4
Nyt asia on varmistettu useammalta taholta ja lopputulos on sama kuin edellämainittu. Elisa Viihde - palvelun 14 vuorokauden peruutusoikeus alkaa siis tilausvahvistuksen vastaanottohetkestä. Kiitos kaikille aktiivisuudesta ja pahoittelut virheestä. 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Vega kirjoitti:
Nyt asia on varmistettu useammalta taholta ja lopputulos on sama kuin edellämainittu. Elisa Viihde - palvelun 14 vuorokauden peruutusoikeus alkaa siis tilausvahvistuksen vastaanottohetkestä. Kiitos kaikille aktiivisuudesta ja pahoittelut virheestä. :)

Väärää tietoa kirjoittaneiden kädet tulee pestä saippualla... 😛
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Vega kirjoitti:
Nyt asia on varmistettu useammalta taholta ja lopputulos on sama kuin edellämainittu. Elisa Viihde - palvelun 14 vuorokauden peruutusoikeus alkaa siis tilausvahvistuksen vastaanottohetkestä. Kiitos kaikille aktiivisuudesta ja pahoittelut virheestä. :)

Olisiko syytä siirtää tuo "ratkaistu" merkintä pois tuosta kaikista eniten väärässä olleesta vastauksesta pois?
Mitähän ihmettä..

Olen siis uusi puhelinmyyntimieheltä ostetun Viihde -paketin käyttäjä. Luulin, että tuo 14 päivää minulla olisi aikaa kokeilla, toimiiko palvelu ja tuotteet niinkuin pitäisi. Nyt kuitenkin boksin mukanatulleessa a4:ssa on maininta, että tuo palautusaika raukeaa, mikäli laitteisiin on kytketty virta.. Onko todellakin näin?

Tämähän on ihan älyvapaata, mikäli en saa testata, miten tuo oikeasti toimii.. Laitteet on nyt boksissa, ja pohdin laatikon lähettämistä takaisin Elisalle, vain sen takia, että tuo boksin toiminta ei tällä palstalla kovinkaan mairittelevia arvioita ole saanut JA en sitä ollenkaan pääse testaamaan (mikäli siis haluan takaisinpalautuksen 14-päivän oikeuden saada..)

Siis, ymmärsinkö oikein?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
timppi kirjoitti:
Mitähän ihmettä..

Olen siis uusi puhelinmyyntimieheltä ostetun Viihde -paketin käyttäjä. Luulin, että tuo 14 päivää minulla olisi aikaa kokeilla, toimiiko palvelu ja tuotteet niinkuin pitäisi. Nyt kuitenkin boksin mukanatulleessa a4:ssa on maininta, että tuo palautusaika raukeaa, mikäli laitteisiin on kytketty virta.. Onko todellakin näin?

Tämähän on ihan älyvapaata, mikäli en saa testata, miten tuo oikeasti toimii.. Laitteet on nyt boksissa, ja pohdin laatikon lähettämistä takaisin Elisalle, vain sen takia, että tuo boksin toiminta ei tällä palstalla kovinkaan mairittelevia arvioita ole saanut JA en sitä ollenkaan pääse testaamaan (mikäli siis haluan takaisinpalautuksen 14-päivän oikeuden saada..)

Siis, ymmärsinkö oikein?

Luepa tämä ketju kokonaan.  Täällä Elisan edustaja vakuuttaa , että sinulla on se 14 päivän palautusoikeus. Alkaa tilausvahvistuksen saamisesta.

https:///t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/Eroon-viihteest%C3%A4/m-p/218962#M25861
Vähän ristiriitaista, kun paketissa olevassa a4:ssa kuitenkin isolla lukee; Peruuttamisoikeus päättyy, kun käynnistät laitteen..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
timppi kirjoitti:
Vähän ristiriitaista, kun paketissa olevassa a4:ssa kuitenkin isolla lukee; Peruuttamisoikeus päättyy, kun käynnistät laitteen..
Juu sekavaa on . Jos haluat varmistaa , niin ota yhteyttä Elisan asiakaspalveluun.
^Näinpä tein.. 

Eli tuossa, kun virrat kytketään, Elisa katsoo laitteiston olevan otettu käyttöön ja 14 vuorokauden palautusoikeus loppuu.. Sen jälkeen vetoaminen esimerkiksi laitteiden toimimattomuuteen ei riitä. 

Taidankin siis lähteä käymään Elisaliikkeessä ja testaamaan tota pacen boksia, millainen se oikeasti on. Hulluahan tämä on. Sika pitäisi säkissä siis ostaa, ei kiva..
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Kuluttajaviraston sivuilla 14 päivän palautusoikeudesta kerrotaan seuraava esimerkki:

Saako postimyyynnin kautta ostetun television virittää ja kokeilla sitä ennen palautusta?

Televison saa virittää ja sitä saa katsoa, jotta voi tehdä päätöksen ostaako sen vai ei. Eli 14 päivän palautusoikeus on olemassa, vaikka tuotetta on kokeiltu. Se on osa kuluttajalle lain mukaan kuuluvaa tutustumisoikeutta. 
Olisi kiva kuulla Elisan edustajalta, mikä Elisa Viihteen tapauksessa eroaa tuosta kuluttajaviraston esimerkistä. Vai tulkitseeko kuluttajavirasto lakia eri tavalla kuin Elisa?

Itselläni oli jokin aika sitten hieman samantapainen tulkintaerimielisyys erään tietokonekaupan kanssa, kun halusin palauttaa netistä tilaamani tietokoneen komponentin 14 päivän palautusoikeudella, koska kokeilemani tuote ei vastannut odotuksia. Kyseisen yrityksen mukaan komponentin kytkeminen tietokoneeseen lasketaan "käyttöön ottamiseksi", minkä vuoksi palautusoikeutta ei olisi, mutta he hyväksyivät palautuksen vapaaehtoisesti, koska tuote ja sen pakkaus oli myyntikelpoinen.

Tuolloin googlettelin asiaa, ja aika monen yrityksen mielestä 14 päivän palautusoikeus sallii kuluttajan lähinnä hypistellä tuotepakkausta samaan tapaan kuin liikkeessä. Jos pakkauksen avaa, tuote katsotaan "käyttöön otetuksi" ja palautusoikeus raukeaa. Yritysten tulkinta siis eroaa huomattavasti kuluttajaviraston esimerkistä.

Kuluttajansuojalaissa 14 päivän palautusoikeuden rajoitukset on määritelty seuraavasti:

Peruuttamisoikeuden rajoitukset etämyynnissä

Jollei toisin sovita, kuluttajalla ei ole 15 §:ssä säädettyä peruuttamisoikeutta, jos:

1) palveluksen suorittaminen tai hyödykkeen toimittaminen sähköisesti on kuluttajan suostumuksella aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja kuluttajalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta 14 §:ssä tarkoitetussa vahvistuksessa;

2) kulutushyödykkeen hinta riippuu rahoitusmarkkinoilla vaihtuvista noteerauksista, joihin elinkeinonharjoittaja ei voi vaikuttaa;

3) sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan toivomusten mukaisesti niin, ettei tavaraa voida myydä edelleen ilman huomattavaa tappiota tai ettei tavaraa lainkaan voida myydä edelleen;

4) sopimus koskee tavaraa, jota luonteensa vuoksi ei voida palauttaa edelleen myytäväksi taikka joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua;

5) kuluttaja on avannut sinetöitynä toimitetun ääni- tai kuvatallenteen taikka tietokoneohjelman;

6) sopimus koskee sanoma- tai aikakauslehtien toimitusta eikä elinkeinonharjoittaja tarjoa näitä hyödykkeitä kuluttajalle puhelimitse omasta aloitteestaan;

7) sopimus koskee vedonlyönti- tai arvontapalveluksia.Ainakaan itse en löydä lakitekstistä mainintaa siitä, että tuotteen "käyttöön ottaminen" mitätöisi 14 päivän palautusoikeuden.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
^^Ei ole edelleenkään kyse tuotteesta, vaan palvelusta.
^ Sitä en vaan voi käsittää, että mitä nämä laitteet sitten ovat, elleivät tuotteita..

Noh, en lannistunut tuosta aspan vastauksesta, vaan marssin Turun Skanssin Elisamyymälään. Siellä oli hienosti seinällä Elisaviihteen päävalikko.

Kysyin, saanko vähän testata tuotetta. Myyjä kysyi, että mitä haluat tietää, hän voisi kertoa. Sanoin haluavani vaan testata ko. tuotetta, jolloin kävi ilmi ettei tuossa Elisan myymälässä ole viihdettä vaan ilmeisesti pelkkä staattinen päävalikko. Hieman ihmetyttää, ettei tuohon Turun uusimpaan kauppakeskukseen ole saatavilla Elisan liittymää..

Noh ehkäpä se on ihan oikeasti mahdollista ja marssin seuraavina päivinä tiedustelemaan asiaa Turun muista Elisamyymälöistä.. Älytöntähän tämä on, sillä minulla on nuo laitteet kotona..
Käyttäjätaso 1
mikalin kirjoitti:
^^Ei ole edelleenkään kyse tuotteesta, vaan palvelusta.

Eikös mobiililaajakaistaa (sis. nettitikun) saanut kokeilla 14pv ja palauttaa jos ei ollut tyytyväinen? Vai muistanko väärin. Samalla tavallahan sekin on palvelu, johon kuuluu laitteita, jotka ovat palvelun käytön kannalta kriittisiä.

Edit: Niin ja onhan se palvelukin tuote. Palvelun rinnastaisin enemmänkin laitteisiin, esim. matkapuhelimiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
hasanen kirjoitti:
mikalin kirjoitti:
^^Ei ole edelleenkään kyse tuotteesta, vaan palvelusta.

Eikös mobiililaajakaistaa (sis. nettitikun) saanut kokeilla 14pv ja palauttaa jos ei ollut tyytyväinen? Vai muistanko väärin. Samalla tavallahan sekin on palvelu, johon kuuluu laitteita, jotka ovat palvelun käytön kannalta kriittisiä.

Edit: Niin ja onhan se palvelukin tuote. Palvelun rinnastaisin enemmänkin laitteisiin, esim. matkapuhelimiin.

Sai sitä joskus kokeilla, mutta käsittääkseni tuokin kokeile 14pvä on lopetettu. Taisin jostain lukea, että eivät edes ole nykyisin määräaikaisia sopimuksia.

Palveluille on ihan omat kuluttajansuoja määräyksensä kuten aiemmin tästä ketjusta selviää ja ovat kuluttajan kannalta paljon heikommat kuin normaalit etämyynnin "osta tavara" säännökset. Täten yrityksen kannalta kaikki mahdollinen kannattaa myydä palveluna.

Hankala sitä ojankaivuutakaan on perua ilman sanktioita siinä vaiheessa kun kaivajat ovat jo pihassa ja lapio isketty maahan.
timppi kirjoitti:
^Näinpä tein.. 

Hulluahan tämä on. Sika pitäisi säkissä siis ostaa, ei kiva..

Niin, saisikin sian, mutta siitäkin on kinkut poistettu.;)
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
mikalin kirjoitti:
^^Ei ole edelleenkään kyse tuotteesta, vaan palvelusta.

Ai niin, olisi pitänyt lukea aiemmat viestit muistin virkistämiseksi.

Elisa Viihteen sopimusehdoissa kuitenkin kerrotaan, että asiakkaalla on 14 päivän peruutusoikeus. Sopimusehdoissa ei ole mitään mainintaa peruutusoikeuden rajoituksista.

Mitä alla olevista toimista Elisa Viihteen tilaaja saa tehdä tuon 14 päivän aikana ilman peruutusoikeuden raukeamista?

a) Testata Internet-yhteyttä omalla modeemillaan?
b) Testata Internet-yhteyttä Elisa Viihteen mukana tulleella modeemilla?
c) Kirjautua elisaviihde.fi-sivustolle?
d) Ajastaa ja katsoa ohjelmia elisaviihde.fi-sivustolla?
e) Testata digiboksia ilman Internet-yhteyttä?
f) Ajastaa ja katsoa ohjelmia digiboksilla?
g) Vuokrata elokuvia digiboksilla?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
NA kirjoitti:

mikalin kirjoitti:

^^Ei ole edelleenkään kyse tuotteesta, vaan palvelusta.



Ai niin, olisi pitänyt lukea aiemmat viestit muistin virkistämiseksi.

Elisa Viihteen sopimusehdoissa kuitenkin kerrotaan, että asiakkaalla on 14 päivän peruutusoikeus. Sopimusehdoissa ei ole mitään mainintaa peruutusoikeuden rajoituksista.

Mitä alla olevista toimista Elisa Viihteen tilaaja saa tehdä tuon 14 päivän aikana ilman peruutusoikeuden raukeamista?

a) Testata Internet-yhteyttä omalla modeemillaan?
b) Testata Internet-yhteyttä Elisa Viihteen mukana tulleella modeemilla?
c) Kirjautua elisaviihde.fi-sivustolle?
d) Ajastaa ja katsoa ohjelmia elisaviihde.fi-sivustolla?
e) Testata digiboksia ilman Internet-yhteyttä?
f) Ajastaa ja katsoa ohjelmia digiboksilla?
g) Vuokrata elokuvia digiboksilla?


Elisa Viihteen 14 vuorokauden peruutusoikeuden aikana palvelua saa kokeilla, eli laitteet saa purkaa paketistaan ja asentaa paikoilleen.

Tämä on siis poikkeus, normaalistihan etämyynnissä laitteiden käyttöönotto aiheuttaa peruutusoikeuden mitätöitymisen. Laitteiden tulee olla kuitenkin olla edelleen uudenveroisia palautettaessa, samoin pakettien ym.

Ylläolevasta listasta siis saa kaikkea tehdä, tietysti on otettava huomioon että vuokravideoiden katsominen on maksullista, joten jos sitä kokeilee, lasku kyllä tulee perässä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Scarpia kirjoitti:
NA kirjoitti:
mikalin kirjoitti:
^^Ei ole edelleenkään kyse tuotteesta, vaan palvelusta.

Ai niin, olisi pitänyt lukea aiemmat viestit muistin virkistämiseksi.

Elisa Viihteen sopimusehdoissa kuitenkin kerrotaan, että asiakkaalla on 14 päivän peruutusoikeus. Sopimusehdoissa ei ole mitään mainintaa peruutusoikeuden rajoituksista.

Mitä alla olevista toimista Elisa Viihteen tilaaja saa tehdä tuon 14 päivän aikana ilman peruutusoikeuden raukeamista?

a) Testata Internet-yhteyttä omalla modeemillaan?
b) Testata Internet-yhteyttä Elisa Viihteen mukana tulleella modeemilla?
c) Kirjautua elisaviihde.fi-sivustolle?
d) Ajastaa ja katsoa ohjelmia elisaviihde.fi-sivustolla?
e) Testata digiboksia ilman Internet-yhteyttä?
f) Ajastaa ja katsoa ohjelmia digiboksilla?
g) Vuokrata elokuvia digiboksilla?

Elisa Viihteen 14 vuorokauden peruutusoikeuden aikana palvelua saa kokeilla, eli laitteet saa purkaa paketistaan ja asentaa paikoilleen.

Tämä on siis poikkeus, normaalistihan etämyynnissä laitteiden käyttöönotto aiheuttaa peruutusoikeuden mitätöitymisen. Laitteiden tulee olla kuitenkin olla edelleen uudenveroisia palautettaessa, samoin pakettien ym.

Ylläolevasta listasta siis saa kaikkea tehdä, tietysti on otettava huomioon että vuokravideoiden katsominen on maksullista, joten jos sitä kokeilee, lasku kyllä tulee perässä.

Jaahas. Jos tämä on se virallinen totuus , niin sitten tämä ohjeistus tulisi kertoa kaikille myyntihenkilöille niin puhelinmyynnissä kuin Shopiteissa , kun asiasta saa aivan eri vastauksen riippuen siitä mistä kysyy.

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/Eroon-viihteest%C3%A4/m-p/250914#M27488

Ja myyntipakkaukseenkin pitää laittaa oikeat tiedot.

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Elisa-Viihde-Yleinen-keskustelu/Eroon-viihteest%C3%A4/m-p/250880#M27483

Osallistu keskusteluun