Kysymys

HD kanavat ei näy. Yhteyden nopeus ei ole sitä, mitä pitäisi olla.

  • 28 heinäkuu 2011
  • 22 kommenttia
  • 2305 katselukerrat

Ei näy enää pätkimättä hd kanavat. Yhteyden nopeus on pudonnut tasaisesti kahden vuoden aikana. Alussa kättelynopus oli 20-21, sitten 16 ja nyt enää 14. Tuo 14 ei riitä esimerkiksi Yle-HD:n katsomiseen, vaikka verkossa ei olisi mitään muuta liikennettä.
Sopimuskausi päättyy onneksi parin kuukauden päästä. Ilmeisesti alueelle on tullut mukavasti uusia asiakkaita ja siksi kaistaa ei enää riitä kaikille.

  - Vaihdan takaisin Saunalahdelle, saapahan ainakin saman liittymän kymmenen euroa edullisemmin.

22 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Todennäköisesti ADSL-nopeusprofiilissasi ei ole verkon puolelta interleaving päällä, joka vaaditaan mahdollisimman virheettömän IPTV-kuvan välittämiseen. Suosittelen olemaan yhteydessä vikapalveluumme ongelman ratkaisemiseksi.

Todennäköisesti ADSL-nopeusprofiilissasi ei ole verkon puolelta interleaving päällä, joka vaaditaan mahdollisimman virheettömän IPTV-kuvan välittämiseen. Suosittelen olemaan yhteydessä vikapalveluumme ongelman ratkaisemiseksi.


Ok, koitan tuota. Kiitos nopeasta vastauksesta.  🙂
Hm kyllä kai 14megan pitäisi riittää YLE HD:n katsomiseen? Toki eri asia jos siellä näytetään jotain mitä katsoo puolet kansasta (lätkän mm-kisat).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Hm kyllä kai 14megan pitäisi riittää YLE HD:n katsomiseen? Toki eri asia jos siellä näytetään jotain mitä katsoo puolet kansasta (lätkän mm-kisat).


Nopeuden puolesta riittää kyllä, mutta edellyttää silti interleavingiä. Jos interleaving puuttuu, häiriöt näkyvät monesti vasta nimenomaan HD IPTV-kuvassa. Ilman interleavingiakin saattaa kyllä toimia, mutta jos ongelmia esiintyy, suositus on laittaa interleaving päälle.
Tekninen tuki vastasi, että kaikki on kunnossa. Sain kehoituksen resetoida modeemi. Tein näin, samalla palautin digiboksin tehdasasetuksiin.
Nyt saan nopeudeksi 9,6mb/s. Sanomattakin lienee selvää, että HD ei näy.
Tuon interleavin saa tarkistettua boksin statistiikasta, onkohan interleave: delay 16 kelvollinen luku?
Harmittaa aikalailla, että tuo nopeus vaan laskee...
Minulla alkoi vuosi sitten yhteys katkeilla ja nopeus laski 8-9 megaan, jossa on pysynyt siitä asti. Ei auttanut useat vikailmoitukset vaan niin pahalta kuin se kuulostaa niin näillä mennään. Ainakin tasan niin kauan kun löytyy parempi vaihtoehto.
Teknisestä tuesta tuli taas vinkki:
Resetoi modeemi ja digiboksi, tarkista puhelinjoht ja pistoke jne... Olen laittanut samaa mailia, josta näkyy jo, mitä olen kokeillut. Uusimpaan oli tosin lisätty mainita siitä, että vian rajaaminen asiakkaan laitteisiin tai sisäverkkoon on maksullista.
Höpöhöpö, nuohan on Elisan laitteita ei minun omia.  :D

Laitan vielä kerran mailin takaisin, jos asialle ei tehdä mitään palvelu irtisanotaan minun osalta
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Teknisestä tuesta tuli taas vinkki:
Resetoi modeemi ja digiboksi, tarkista puhelinjoht ja pistoke jne... Olen laittanut samaa mailia, josta näkyy jo, mitä olen kokeillut. Uusimpaan oli tosin lisätty mainita siitä, että vian rajaaminen asiakkaan laitteisiin tai sisäverkkoon on maksullista.
Höpöhöpö, nuohan on Elisan laitteita ei minun omia.  :D

Laitan vielä kerran mailin takaisin, jos asialle ei tehdä mitään palvelu irtisanotaan minun osalta


Tässä on tainnut mennä vastaukset ristiin, pahoittelut.

Interleavingin näkee uusimmasta Elisa25/26 -firmiksestä tosiaan hallinnastakin ja tuo kertomasi on oikein, eli päällä. Vaurioitunut / ajan saatossa suorituskykynsä heikentänyt puhelinjohto kannattaa vielä myös poissulkea, eli kokeile modeemin ja puhelinpistokkeen väliin uutta puhelinjohtoa.
Käyttäjätaso 3
Se mitä groner tuossa sanoi puhelinjohdosta on 100% asiaa. Voin vahvistaa omilla kokemuksilla sataprosenttisen varmaksi sen että ainakin nuo kaupassa myytävät modeemi/puhelinjohtojen irvikuvat ainakin laskee selvästi nopeuksia ainakin ajan saatossa, ne johdot vaurioituu sisäisesti ajan saatossa eli johtojen sisällä pieniä säikeitä katkeilee vähitellen ja vika ei näy ulospäin. Lopputuloksena on se että nopeus ei ole lähelläkään sitä mitä pitäisi. Hiljattain vaihdoin omat piuhat kun nopeus ei ollut se mitä piti ja piuhojen vaihdon jälkeen heti nousi nopeus normaaliksi.

Eli se mitä aspa ehdottaa omista laitteista, ei ole bs:ää vaan vikaa voi todella olla, jos ei nyt varsinaisissa laitteissa, niin ainakin piuhoissa. Eli ensimmäisenä kannattaa tarkistaa ne modeemin ja pistorasian väliset kytkennät ja johdot. Jo ennenkuin alkaa soittelemaan aspaan ja tekemään vikailmoitusta.
Eilisen liittymäportin resetoinnin jälkeen nopeus oli laskenut edelleen. Meillä on välillä noin viisi laitetta verkossa yhtäikaa, joten tuo alkaa olemaan ongelma. HD-kannavat pätkivät vaikka verkossa ei ole mitään muuta liikennettä.
Kolmella eri johdolla/pistokkeella sama 9.6. Jospa ne onkin kaikki rikki...  ;D
Voihan tuo modeemikin olla väsynyt, muta luulisi sen kestävän edes sopimuskauden loppuun, eikö niin?

En haluaisi ostaa omaa modeemia ennenkuin sopimus Elisan kanssa päättyy, koska silloin ongelma olisi luultavasti modeemissani, joka ei ole yhteensopiva palvelun kanssa tms. Ihmeesti se kaista vaan pienenee tasaisesti kun uusia asiakkaita ilmestyy alueelle. Uusia viihdeliittymiä tiedän tulleen, koska läppärini wlani löytää näitä kotibokseja 3-4 olosuhteiden mukaan.

Uskon, että sitä nopeutta saadaan lisää ja voin jatkaa tyytyväisenä palvelun käyttöä. Hiukan ärsyttää tuo asiakkaan aliarvioiminen, voi toki olla, että olen keskimääräistä herkkänahkaisempi  😃
Kunniamerkki

Eilisen liittymäportin resetoinnin jälkeen nopeus oli laskenut edelleen. Meillä on välillä noin viisi laitetta verkossa yhtäikaa, joten tuo alkaa olemaan ongelma. HD-kannavat pätkivät vaikka verkossa ei ole mitään muuta liikennettä.
Kolmella eri johdolla/pistokkeella sama 9.6. Jospa ne onkin kaikki rikki...  ;D
Voihan tuo modeemikin olla väsynyt, muta luulisi sen kestävän edes sopimuskauden loppuun, eikö niin?

En haluaisi ostaa omaa modeemia ennenkuin sopimus Elisan kanssa päättyy, koska silloin ongelma olisi luultavasti modeemissani, joka ei ole yhteensopiva palvelun kanssa tms. Ihmeesti se kaista vaan pienenee tasaisesti kun uusia asiakkaita ilmestyy alueelle. Uusia viihdeliittymiä tiedän tulleen, koska läppärini wlani löytää näitä kotibokseja 3-4 olosuhteiden mukaan.

Uskon, että sitä nopeutta saadaan lisää ja voin jatkaa tyytyväisenä palvelun käyttöä. Hiukan ärsyttää tuo asiakkaan aliarvioiminen, voi toki olla, että olen keskimääräistä herkkänahkaisempi  :D



Ethän kokeile mitään pitkää puhelinjohtoa, vaan ennemminkin mahdollisimman lyhyttä puhelinjohtoa modeemin ja puhelinpistokkeen väliin?
Modeemi ja rasia ovat vierekkäin, puhelinjohdot on noista vanhoista modeemien myyntipakkauksista. Johto roikkuu boksista seinässä olevaan pistokkeeseen, joten ainoa mekaaninen rasite sille on sen oma paino, siihen ei kosketa, eikä sillä hypitä narua.

Sain teknisestä tuesta taas viestin, jossa minua kehoitetaan kertomaan tarkasti, mikä on vikana ja mitä olen tehnyt asialle? Miksiköhän sitä sähköpostia ei voinut lukea kokonaan?

  -Itkisin, ellen nauraisi.
Huhhei! Asia on laitettu eteenpäin, kiitos ja kumarrus.  🙂
Sain soiton asentajalta. Puhelinkaapeli on vaurioitunut, ilmeisesti rankkasateen vuoksi kaapeliin on päässyt vettä. Korjaavat sen mitä pikimmin.

Oma asiantuntijalausunto siitä, että nopeus laskee uusien asiakkaiden myötä osoittautui samalla perättömäksi.

Nopeaa toimintaa, hieno juttu.
Päivitetään tilannetta. Tänään asentaja kävi mittailemassa rasiasta, nopeus 9.6. Samalla mitattiin naapurilta, häikkää sielläkin. Ilmeisesti paikallinen sähkölaitos on vioittanut jakoa maan alla. Keväällä vaihtui sähkökaappi uuteen ja silloin ilmeisesti käynyt joku vahinko.
Ensiviikolla tulevat kaivamaan puhelinkaapelit ylös ja yrittävät korjata vian.

Erittäin nopeaa toimintaa Elisalta, kiitos siitä.

Kuulin muuten, että valokuitu tulee 400 metrin päähän...  😮
Your speed is 13.1 Mb/s (down), 836 Kb/s. (up).

Nyt näkyy jopa Eurosport HD.  ;D

Ei yhtään virheellistä pakettia edes. On se pienestä kiinni, no pitää nautiskella vielä kun toimii.
Vuorokauden linja poikki ja nyt nopeus taas 9.6. :(
Katkon ajan boxin diagnostiikkasivu näytti dsl linjan nopeudeksi karvan alle 15?
Sateisena päivänä, (eilen siis) olisi voinu istua vaikka koneella tai katsella tallenteita... not.  😢
Käyttäjätaso 2
Ei näy Silver HD eikä SVT1 HD antennitaloudessa.
Kaivuri tuossa parina päivänä myllännyt piuhoja ylös ja vika on nyt korjattu.

Downstream data rate: 18.8 Mb/s
Upstream data rate: 1022 Kb/s

Iso kiitos.  :)

Ps. Todella nopeaa toimintaa lopulta, erityiskiitos Relacomin asentajalle, joka on soitellut kokoajan ja kertonut missä mennään korjauksen/vian paikallistamisen kanssa. Näin siis Klaukkalassa.
Ennenaikaista iloa. Pätkii kokoajan yhteyttä, eikä hd-kanavat näy. Sitten kun nopeus laskee johonkin 10Mb/s luokkaan niin ei pätki. Heti kun nopeus nousee, alkaa ongelmat.
Onneksi tuo kaivuri on pihalla vielä, pitänee soittaa asentajalle aamulla. Voishan tuo modeemikin olla rikki, pitää mitata puhelinrasiasta huomenna arvoja tjms.
Hohhoijaa  😞


Nyt näkyy hd-kanavat :)
Yhteyskin tuntuu pysyvän, kop kop.
Kävi vielä Eltelin heppu ovella sunnuntaina noin kello 18 kysymässä toimiiko vehkeet nyt kunnolla. Ihan uskomattoman hyvää palvelua  😉

Osallistu keskusteluun