Kysymys

Huono signaali

  • 31 heinäkuu 2010
  • 9 kommenttia
  • 3860 katselukerrat

  • Osallistuja
  • 14 kommenttia
Vääntäkääs nyt rautalangasta: Mistä tuo jatkuva pätkiminen YLEN kanavilla johtuu? Ongelma ei ole järin vanha, pätkiminen alkoi toden teolla vasta muutama viikko sitten. Nyt menee hermo ihan just ja keihäsfinaalikin näyttäisi menevän sivu suun. ARGH!  😠

9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Pätkiminen voi johtua eri asioista rippuen siitä, onko käytössäsi ADSL- vai kaapelimodeemipohjainen Viihde. Hyviä vinkkejä on koottu seuraavaan viestiketjuun HD-kanavien osalta yleisesti (osa vinkeistä pätee myös SD-kanaviin):
http://palsta.elisa.fi/index.php/topic,1697.0.html
Joo mä luin ton, mutta kun mulla ei ole HD-tv:tä niin en olettanut sen koskevan mua. Ja ihmettelen että pätkiminen on tosiaan alkanut vasta ihan viime viikkoina.

Minäkö siis menen ja ostan omaan piikkiini jonkun haaroittimen ja se ehkä korjaa tilanteen?!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Joo mä luin ton, mutta kun mulla ei ole HD-tv:tä niin en olettanut sen koskevan mua. Ja ihmettelen että pätkiminen on tosiaan alkanut vasta ihan viime viikkoina.

Minäkö siis menen ja ostan omaan piikkiini jonkun haaroittimen ja se ehkä korjaa tilanteen?!


Eli sinulla on siis käytössäsi kaapelimodeemilla oleva Viihde? Käsitin aluksi, kun puhuit "YLE:stä", että ongelmasi koski YLE:n HD-kanavaa, koska kanavan nimi on pelkkä "YLE". Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin YLE:n peruskanavat YLE TV1 ja YLE TV2?

Jos näin, niin ongelma voi tosiaankin johtua tuosta kaapelimodeemin signaalin vuotamisesta digiboksin suuntaan. Tämän saat varmistettua sillä, että testaat katsomista hetken aikaan kaapelimodeemi sammutettuna. Jos pätkiminen loppuu, kyse on tuosta haaroitinongelmasta. Jos taas pätkiminen jatkuu, niin ongelma johtuu joko huonokuntoisesta/vioittuneesta antennijohdosta digiboksin ja antennirasian välillä tai itse kaapelisignaalista.
Kyllä tää pätkiminen todella alkaa kyrsimään!!!!
Miljoonittain viestejä... kokeile sitä ja tätä jne.
Ajattelin katella ton modeemin asetuksia ( jos kokeilis siltaavana ), vaan eipä aukea http://192.168.100.1 , sivu, ... nooh PRKL parempi unohtaa tälle iltaa ettei ole vermeet ikkunasta pihalla!!!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Kyllä tää pätkiminen todella alkaa kyrsimään!!!!
Miljoonittain viestejä... kokeile sitä ja tätä jne.
Ajattelin katella ton modeemin asetuksia ( jos kokeilis siltaavana ), vaan eipä aukea http://192.168.100.1 , sivu, ... nooh PRKL parempi unohtaa tälle iltaa ettei ole vermeet ikkunasta pihalla!!!


Kyse on täysin normaalista järjestelmällisestä vianrajaamisesta ja sen kautta oikeaan ratkaisuun päätymisestä. Ongelmatilanteessa vianrajaaminen voi tuntua peruskäyttäjästä turhauttavalta, koska ymmärrettävästi käyttäjä haluaa vain käyttää ja odottaa, että kaikki vain toimii. Ongelmia kuitenkin tulee tekniikan kanssa aina vastaan, mutta ei niiden selvittäminen mitään tähtitiedettä ole, kunhan osaa etsiä ongelmanaiheuttajaa oikeasta paikasta.

Mitkä kanavat sinulla pätkivät? Entä onko sinullakin käytössä Viihde kaapelimodeemilla vai ADSL:llä? Siltaaminen auttaa tietyissä tilanteissa lähinnä ADSL-ongelmiin, kaapelimodeemin kanssa siltaamisella ei ole vaikutusta kanavien toimintaan juurikaan.
Joo mulla on kaapeli. Täytyypäs kokeilla noilla ohjeilla, mutta ihmettelen kovin, että miksi tuo pätkiminen tapahtuu meillä vain YLEN kanavilla eikä muissa. Jos vika olisi siinä haaroittimessa tai antennijohdossa, niin eikö silloin tökkisi tasaisesti muillakin kanavilla?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Joo mulla on kaapeli. Täytyypäs kokeilla noilla ohjeilla, mutta ihmettelen kovin, että miksi tuo pätkiminen tapahtuu meillä vain YLEN kanavilla eikä muissa. Jos vika olisi siinä haaroittimessa tai antennijohdossa, niin eikö silloin tökkisi tasaisesti muillakin kanavilla?


YLE:n kanavat lähetetään suhteellisen matalilla taajuuksilla verrattuna muihin kanaviin. Tästä johtuen YLE:n kanavat ovat myös herkempiä mahdollisille häiriöille, kuin muut kanavat.

Ongelman saattaa aiheuttaa myös modeemin WLAN-signaali, joka voi häiritä digiboksia jos digiboksi ja modeemi ovat liian lähekkäin toisiaan. Sopivan riittävä etäisyys on tapauskohtaista ja selviää kokeilemalla. Mikäli laitteet ovat sinulla ihan vierekkäin, kannattaa kokeilla siirtää niitä etäämmälle toisistaan mahdollisuuksien mukaan ja katsoa, onko tällä vaikutusta ongelmaan.
Sen mitä itse olen foorumeja lukenut, niin 90% mahdollisista pätkimisistä johtuu juuri tuosta mukana tulevasta "pilipali" haaroittimesta. Itselläni sen kanssa pätki ainakin LIV & SuomiTV ... ei muuta kuin boxi suoraan kiinni seinään ja hyvin toimii.
Elisan olisi syytä toimittaa kunnollinen haaroitin kaapeli viihteen hankkineille asiakkaille itse ostin uuden haaroittimen jota asiakaspalvelu suositteli hankkimaan ja ei siitä mitään hyötyä ollut edelleen jatkuu pätkimiset joutuu sammuttaamaan modeemin jotta pätkiminen loppuisi mutta silloin ei voi nettiä käyttää lainkaan eli on vain oltava joko netissä tai sitten vaan katsottava televisiota ei tulr kuuloonkaan tehdä molempia asioita saman aikaisesti itse olen jo kyllästynyt asiakaspalveluun soitteluun kun joka kerta käydään samat asiat läpi eikä mitään muutosta tapahdu

Osallistu keskusteluun