Kysymys

Internetin pätkiminen

  • 10 huhtikuu 2010
  • 30 kommenttia
  • 3536 katselukerrat

  • Keskustelija
  • 4 kommenttia
Vaihdoin tossa vuoden alussa saunalahden 8/1m laajakaistasta elisan viihdepaketti 24/1m laajakaistaan. Tämän jälkeen alkoi noin kerran tunnissa 20-60sec kestävä internet yhteyden täysi katkeaminen. En käytä Wlania vaan olen kytkenyt internetin suoraan johdoilla. Ongelma selvästi on elisan päässä kun ongelmat alkoivat heti yhteyden vaihdettuani. Ongelma aiheuttaa erittäin paljon harmia kun pelaan paljon netissä pelejä joista tippuu pois kesken ja nettipokeria rahasta ja laajakaistastani usein katkeaa kesken pelin ja häviän rahaa. Elisa tuskin kuitenkaan korvaa tämänkaltaisia taloudellisia menetyksiä? Mistähän kyseinen pirullinen ongelma johtuu ja mitä voin/pitää tehdä asialle? Olen lopullisen kyllästynyt toimimattomaan laajakaistaani ja joudun vaihtamaan sen välittömästi ellei asialle tapahdu jotain.  😠

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

30 kommenttia

Okei, mitähän tämä yhteyksen siltaaminen tarkoittaa suomeksi ja mitä pitäisi käytännössä tehdä?
Etsin cmdstä modeemini IPn ja pääsin vaihtamaan siltaus ja muita asetuksia? Pitäisikö minun nyt valita: ADSL / Bridged IP vai Ethernet Uplink / Bridged IP? Pitääkö minun vaihtaa mitään muita asetuksia, jotta siltaus tapahtuu ja internet pysyy toimivana? Iso kiitos
Vaihdoin sen nyt Adsl/bridged ip, modeemiin syttyi adsl valon lisäksi internet valo, mikä siinä ei aikaisemmin palanut. Vaihtuiko yhteys sillatuksi nyt ilman uudelleenkäynnistämisiä etc?
Eli vaihdoin modeemini sillatuksi, mutta netin katkeamis piikit eivät kuitenkaan loppuneet. Eli noin kerran tunnissa 20-60sec ajaksi netti poikki kaikkina kellonaikoina. Tuntuisi olevan aika "säännöllisiä" katkasuita. Mikähän tässä nyt mättää ja voiko asialle tehdä mitään?
Elisa tuki,  mikä on dhcp:n lease time?(muistaakseni joku tolkuttoman lyhyt aika ilman mitään ymmärtämääni syytä) Itse olen ollut havainnut satunnaista katkeamista ip osoitetta uusiessa.

Minulla yhteys katkeaa melkein poikkeuksetta illalla yhdeksän aikoihin, palatakseen jonkin ajan kuluttua.

Vaihdoin sen nyt Adsl/bridged ip, modeemiin syttyi adsl valon lisäksi internet valo, mikä siinä ei aikaisemmin palanut. Vaihtuiko yhteys sillatuksi nyt ilman uudelleenkäynnistämisiä etc?


Mikä tuo Internet valo oikein on, palaa minullakin mutta ei aina...
Ainoa erikoisasetus meikäläisellä on muutama portti asetus.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Elisa tuki,  mikä on dhcp:n lease time?(muistaakseni joku tolkuttoman lyhyt aika ilman mitään ymmärtämääni syytä) Itse olen ollut havainnut satunnaista katkeamista ip osoitetta uusiessa.

Minulla yhteys katkeaa melkein poikkeuksetta illalla yhdeksän aikoihin, palatakseen jonkin ajan kuluttua.


Lease time on defaultina 2h, mutta DHCP client voi pyytää sen 1-4h ajaksi tarvittaessa.



Vaihdoin sen nyt Adsl/bridged ip, modeemiin syttyi adsl valon lisäksi internet valo, mikä siinä ei aikaisemmin palanut. Vaihtuiko yhteys sillatuksi nyt ilman uudelleenkäynnistämisiä etc?


Mikä tuo Internet valo oikein on, palaa minullakin mutta ei aina...
Ainoa erikoisasetus meikäläisellä on muutama portti asetus.


Internet-valon pitäisi palaa kun modeemilla on julkinen IP-osoite haettuna. Jos valo välillä sammuu, sinulla on todennäköisesti ongelmaa IP-osoitteen uusimisen kanssa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2


Elisa tuki,  mikä on dhcp:n lease time?


Lease time on defaultina 2h, mutta DHCP client voi pyytää sen 1-4h ajaksi tarvittaessa.



ÖÖööö...

Kun olen kaapelipuolella katsonut tuota aikaa, niin se vaihtelee. On vain kaksi aikaa näkynyt. 1 tunti tai 10 minuuttia, joista jälkimmäinen on todella tarpeettoman lyhyt. Ihan satunnaisesti vaihtelee päivänmittaan nuo. Milloin toinen välillä toinen. En ole koskaan kahta tuntia nähnyt. Saisi kyllä olla jokin 4 tuntiakin tuo, aina.

Eikä ole ollut eroa olenko tietokoneen laitanut suoraan kiinni siltana olevaan modeemiin vaiko reitittimeni tiedoista katsonut.
Soneran verkossa nuo oli aina sen saman pitkän ajan, eli ei vaihdellut. Mitä eroa Elisalla ja Soneralla onkaan tuossa toiminnossa sitten verkoissaan? Sonera antoi ilmeisesti kiinteän ajan clientista riippumatta, joka tuntui toimivan vakaammin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki



Elisa tuki,  mikä on dhcp:n lease time?


Lease time on defaultina 2h, mutta DHCP client voi pyytää sen 1-4h ajaksi tarvittaessa.



ÖÖööö...

Kun olen kaapelipuolella katsonut tuota aikaa, niin se vaihtelee. On vain kaksi aikaa näkynyt. 1 tunti tai 10 minuuttia, joista jälkimmäinen on todella tarpeettoman lyhyt. Ihan satunnaisesti vaihtelee päivänmittaan nuo. Milloin toinen välillä toinen. En ole koskaan kahta tuntia nähnyt. Saisi kyllä olla jokin 4 tuntiakin tuo, aina.

Eikä ole ollut eroa olenko tietokoneen laitanut suoraan kiinni siltana olevaan modeemiin vaiko reitittimeni tiedoista katsonut.
Soneran verkossa nuo oli aina sen saman pitkän ajan, eli ei vaihdellut. Mitä eroa Elisalla ja Soneralla onkaan tuossa toiminnossa sitten verkoissaan? Sonera antoi ilmeisesti kiinteän ajan clientista riippumatta, joka tuntui toimivan vakaammin.


Tämä viestiketju koskee ADSL-yhteyttä ja vastaukseni koski ADSL:ää myös. :)

Kaapeliverkossa lease time on eri logiikalla ja lease time määräytyy mm. sen mukaan, kuinka paljon saman verkkosegmentin alueella on käyttäjiä, jolloin lease time on oletuksena pienempi, jotta säästetään IP-osoitteita. Vrt. verkosta poistuvat käyttäjät eivät varaa osoitteita turhaan pitkiksi ajoiksi vaan osoitteet vapautuvat muiden käyttäjien käyttöön.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2


Tämä viestiketju koskee ADSL-yhteyttä ja vastaukseni koski ADSL:ää myös. :)

Kaapeliverkossa lease time on eri logiikalla ja lease time määräytyy mm. sen mukaan, kuinka paljon saman verkkosegmentin alueella on käyttäjiä, jolloin lease time on oletuksena pienempi, jotta säästetään IP-osoitteita. Vrt. verkosta poistuvat käyttäjät eivät varaa osoitteita turhaan pitkiksi ajoiksi vaan osoitteet vapautuvat muiden käyttäjien käyttöön.


Hups, juu, niinpäs olikin adsl-puolen ketju, vaan tännekin tulee aina välillä eksyttyä, eikä "innoissaan" aina muista missä on jne.  :-[  ;D
Mutta selvisihän tuo kaapelipuolen juttu tässä samalla.
Yhteys pätkii edelleen. Nykyisin useita kertoja päivässä. Olen tehnyt vikailmoituksen, tai vikailmoituksia kun välillä tulee tekstari "korjattu", vaikka mtään muutosta parempaan ei ole.
tähän asti yritetty ainakin seuraavaa:
-modeemi vaihdettu samanlaiseen kotiboxiin
-parit vaihdettu
-dslam paikka vaihdettu
-nopeus pudotettu 24 -> 8

Mitä tälle voisi vielä tehdä? 
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Yhteys pätkii edelleen. Nykyisin useita kertoja päivässä. Olen tehnyt vikailmoituksen, tai vikailmoituksia kun välillä tulee tekstari "korjattu", vaikka mtään muutosta parempaan ei ole.
tähän asti yritetty ainakin seuraavaa:
-modeemi vaihdettu samanlaiseen kotiboxiin
-parit vaihdettu
-dslam paikka vaihdettu
-nopeus pudotettu 24 -> 8

Mitä tälle voisi vielä tehdä? 



Miten pätkiminen sinulla ilmenee, tippuuko koko DSL-linkki eli modeemin ADSL-valo sammuu vai pysyykö ADSL-linja pystyssä, mutta dataa ei enää liiku? Millä tapaa yhteys palautuu, käynnistätkö esim. modeemin tai tietokoneen uudelleen?
Ekaksi sammuu internet valo. Tietokoneella ei pääse enää verkkoon. Sitten sammuu ADSL valo. Hetken kuluttua kaikki valot sammuvat, WLAN yhteys koneeseen katkeaa, ikäänkuin laite saisi resetin.
Hetken kuluttua alkaa ADSL valp palaa, sitten internet valo ja yhteys taas toimiin.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Ekaksi sammuu internet valo. Tietokoneella ei pääse enää verkkoon. Sitten sammuu ADSL valo. Hetken kuluttua kaikki valot sammuvat, WLAN yhteys koneeseen katkeaa, ikäänkuin laite saisi resetin.
Hetken kuluttua alkaa ADSL valp palaa, sitten internet valo ja yhteys taas toimiin.



Suosittelen jättämään häiriöilmoituksen vikapalveluumme niin voimme tutkia ongelmaa tarkemmin. Kuulostaa vialliselta modeemilta tai sitten verkossa tapahtuu jotain outoa.
Niin, modeemikin on vaihdettu, kuten olen jo aikaisemmin kertonutkin.

Nopeus oli monta päivää tiputettuna 8M, lopulta kun saivat nostettua takaisin 24, iptv ei toimi kunnolla, HD kanavat eivät käytännössä toimi ollenkaan. Pitää taas soittaa vikailmoitukseen tästäkin.

Olen tehnyt tästä häiriöilmoituksen jo yli kuukausi sitten. Muutaman kerran on tullut tekstari "vika korjattu" ja olen joutunut tekemään ilmoituksen taas uudestaan koska mitään ei ole korjattu.

Käteva systeemi Elisan vikailmoituksissa, tiketti kuitataan korjatuksi vaikka vika ei ole korjaantunut, riittänee että on yritetty tehdä jotakin, räplätty.  Tällä Elisa saavuttaa sen, että kun joutuu tekemään taas uuden vikailmoituksen, ja alkuperäinen vika on "korjattu" 3-5 arkipäivän sisällä ja laskuri nollautuu ja taas voi korjata 3-5 päivää.

Onko yli kuukauden korjausaika kohtuullista, asiakas kun vielä joutuu jonottamaan ja roikkumaan puhelimessa omalla kustannuksellaan tuntitolkulla?
Käyttäjätaso 1


Olen tehnyt tästä häiriöilmoituksen jo yli kuukausi sitten. Muutaman kerran on tullut tekstari "vika korjattu" ja olen joutunut tekemään ilmoituksen taas uudestaan koska mitään ei ole korjattu.

Käteva systeemi Elisan vikailmoituksissa, tiketti kuitataan korjatuksi vaikka vika ei ole korjaantunut, riittänee että on yritetty tehdä jotakin, räplätty.  Tällä Elisa saavuttaa sen, että kun joutuu tekemään taas uuden vikailmoituksen, ja alkuperäinen vika on "korjattu" 3-5 arkipäivän sisällä ja laskuri nollautuu ja taas voi korjata 3-5 päivää.

Onko yli kuukauden korjausaika kohtuullista, asiakas kun vielä joutuu jonottamaan ja roikkumaan puhelimessa omalla kustannuksellaan tuntitolkulla?


Sama juttu, olen jättänyt viihteen ongelmista useita, useita vikailmoituksia jotka aina kuitataan korjatuksi mutta mikään ei muutu, ei mikään (onneksi ei ole isommin huonontunutkaan noista "korjauksista"). Viimeksi vikapalvelussa kirjoitettiin tiketin loppuun ettei sitä saa sulkea ennenkuin on oltu yhteydessä asiakkaaseen ja todettu vian korjaantuneen. Ja kas kummaa, taas tulla tupsahti tekstiviesti että vika on korjattu ja tiketti suljettu. Arvatkaa paraniko...

Minulla tuo vika on pätkimistä iptv:ssä, sen verran ettei sitä viitsi katsoa. Ketään ei tunnu kiinnostavan että "niitä jotain erroreita" tulee aika tolkuton määrä sinne ADSL-purkille, enempi kiinnostaa että minkä pituisia ne kaikki puhelinjohdot ovat joita olen kokeillut... ja joka ikinen kerta kun tekee uuden vikailmoituksen käydään kaikki samat asiat uudelleen läpi, alka ajo vit...taan selittää samat asiat aina uudelleen ja uudelleen, ja uudelleen ja uudelleen...

En enää jaksa, Elisa voitti tämän väsytystaistelun. Pitänee vaihtaa ADSL toimittajaa kun tulee 2 vuotta täyteen, tai selvitellä jossain vaiheessa voiko tuon purkaa kesken kaiken. ADSL:n hinta ei ole enään edullinen kun nämä "samalla rahalla saatavat lisäpalvelut" ei toimi niinkuin pitäisi...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Niin, modeemikin on vaihdettu, kuten olen jo aikaisemmin kertonutkin.

Nopeus oli monta päivää tiputettuna 8M, lopulta kun saivat nostettua takaisin 24, iptv ei toimi kunnolla, HD kanavat eivät käytännössä toimi ollenkaan. Pitää taas soittaa vikailmoitukseen tästäkin.

Olen tehnyt tästä häiriöilmoituksen jo yli kuukausi sitten. Muutaman kerran on tullut tekstari "vika korjattu" ja olen joutunut tekemään ilmoituksen taas uudestaan koska mitään ei ole korjattu.

Käteva systeemi Elisan vikailmoituksissa, tiketti kuitataan korjatuksi vaikka vika ei ole korjaantunut, riittänee että on yritetty tehdä jotakin, räplätty.  Tällä Elisa saavuttaa sen, että kun joutuu tekemään taas uuden vikailmoituksen, ja alkuperäinen vika on "korjattu" 3-5 arkipäivän sisällä ja laskuri nollautuu ja taas voi korjata 3-5 päivää.

Onko yli kuukauden korjausaika kohtuullista, asiakas kun vielä joutuu jonottamaan ja roikkumaan puhelimessa omalla kustannuksellaan tuntitolkulla?



Ei ole kohtuullista ja pahoittelen saamaasi huonoa palvelua. Palstan kautta tällaisissa ongelmissa neuvominen on vain kovin rajallista, koska pitäisi päästä katsomaan liittymän tilaa tarkemmin verkon puolelta ym., joten Palstalla voidaan tällaisissa asioissa antaa vain yleistä neuvontaa.

Asiakkaan velvollisuus on ilmoittaa häiriöstä vikapalveluun jos häiriöitä ilmenee, muulla tapaa häiriöitä ei valitettavasta saada korjattua ellei kyseessä ole jokin alueellinen yleinen häiriö, jonka korjaus on jo työn alla.
Käyttäjätaso 1
Jos ADSL yhteys on tätä luokkaa kannattaa muistaa, että sopimusosapuolia on kaksi. Jos linjat eivät toimi dokumentoidusti luvatulla tavalla, voi sopimuksen purkaa ilman irtisanomisaikaa.

Asian voi todentaa kuluttajaviranomaisilta, jotka ovat puuttuneet viimeaikoina operaattoreiden kohtuuttomiin sopimusehtoihin.
Nyt Elisa on "todennut" että vika ei ole heillä, vaan sisäverkossa. Tämän tiedon saadakseen piti taas soittaa 47 min puhelu.. Kertaakaan Elisa ei ole mitannut omaa linjaansa talojakamoon asti 24 tuntia, jolloin vian pitäisi ilmetä. Aina on tehty perusmittaukset, vaimennukset ym, eikä niissä ole koskaan ollut mitään vikaa.

Nyt pitäisi sitten tutkia sisäverkko. Onko ajatuksia minkälainen sisäverkkovika saattaa aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia? Mitähän sisäverkosta pitäisi mitata?

Tietäisikö kukaan hyvää asennusfirmaa (pääkaupunkiseutu/Vantaa), joka voisi tarkistaa sisäverkon? Jos vika ei löydy sisäverkosta, Elisan asiakaspalvelun mukaan voin veloittaa tarkistuksen heiltä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Nyt Elisa on "todennut" että vika ei ole heillä, vaan sisäverkossa. Tämän tiedon saadakseen piti taas soittaa 47 min puhelu.. Kertaakaan Elisa ei ole mitannut omaa linjaansa talojakamoon asti 24 tuntia, jolloin vian pitäisi ilmetä. Aina on tehty perusmittaukset, vaimennukset ym, eikä niissä ole koskaan ollut mitään vikaa.

Nyt pitäisi sitten tutkia sisäverkko. Onko ajatuksia minkälainen sisäverkkovika saattaa aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia? Mitähän sisäverkosta pitäisi mitata?

Tietäisikö kukaan hyvää asennusfirmaa (pääkaupunkiseutu/Vantaa), joka voisi tarkistaa sisäverkon? Jos vika ei löydy sisäverkosta, Elisan asiakaspalvelun mukaan voin veloittaa tarkistuksen heiltä.



Vika voi olla talojakamossa, joka on taloyhtiön vastuulla tai sitten talojakamon ja puhelinpistorasian välillä on huono liitos tai viallinen kaapeli jossain välissä. Myös Elisalta on mahdollista tilata maksullinen asentaja sisäverkkotöihin tällaisessa tilanteessa, jos haluat. Tällaisen maksullisen asentajakäynnin saat tilattua asiakaspalvelustamme.
Käyttäjätaso 1

Nyt Elisa on "todennut" että vika ei ole heillä, vaan sisäverkossa. Tämän tiedon saadakseen piti taas soittaa 47 min puhelu.. Kertaakaan Elisa ei ole mitannut omaa linjaansa talojakamoon asti 24 tuntia, jolloin vian pitäisi ilmetä. Aina on tehty perusmittaukset, vaimennukset ym, eikä niissä ole koskaan ollut mitään vikaa.

Nyt pitäisi sitten tutkia sisäverkko. Onko ajatuksia minkälainen sisäverkkovika saattaa aiheuttaa kuvatunlaisia ongelmia? Mitähän sisäverkosta pitäisi mitata?

Tietäisikö kukaan hyvää asennusfirmaa (pääkaupunkiseutu/Vantaa), joka voisi tarkistaa sisäverkon? Jos vika ei löydy sisäverkosta, Elisan asiakaspalvelun mukaan voin veloittaa tarkistuksen heiltä.



Noista verkkofirmoista ja niiden hyvyydestä en osaa kommentoida, mutta kannattaa kysellä tutuilta esim. isännöitsijöiltä kokemuksia alan yrittäjistä.

Pidätkö meidät ajan tasalla, miten homma edistyy.

Toivotan onnea
Tuntuu olevan pitkissä kantimissa nämä korjaustyöt, Jyväskylän alueella perjantaista asti yhteys ollut siten, että ping on n. 900-1500ms, yhteyden nopeus 0.42/0.04 (aika "hyvä" tulos fullratelle), televisiosta ei  näy kaapelikanavista kuin ylen kanavat, iptv:tä ei edes voi käyttää.

Kolme kertaa asiakaspalveluun soittaneena paras kommentti oli "kyllä me tämän viikon aikana sitä katsotaan..."

Eipä ollut sauniksen aikaan tälläistä säätöä koskaan.

edit: tracerouten perusteella jyvkuk1.fi.elisa.net aiheuttaa suurimman piikin, 620 ms
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

edit: tracerouten perusteella jyvkuk1.fi.elisa.net aiheuttaa suurimman piikin, 620 ms


Tuosta ei voi päätellä vielä mitään, todennäköisin syy on, että kyseinen reititin ei vaan ehdi vastaamaan ping-kyselyihin "tarpeeksi nopeasti", koska ping-kyselyt eivät ole ihan korkeimmalla prioriteetilla. Tämä johtuu siitä, että runkoreitittimillä on "hieman" tärkeämpääkin tekemistä kuin vastailla pingeihin. :)

Jos ko. reitittimen jälkeen tracessa näkyy sama iso vasteaika myös lopuilla kohteilla, jotain ongelmaa saattaa olla, mutta siitäkään ei voi päätellä vielä mitään varmaksi. Jos loput kohteet taas vastaavat normaalilla vasteajalla, ko. reititin on pingaus-hetkellä vain liian kiireinen muiden toimiensa kanssa. Jos haluat, voit tarvittaessa heittää koko tracen vaikka yksityisviestillä, niin tutkitaan tarkemmin.


Elisa tuki,  mikä on dhcp:n lease time?(muistaakseni joku tolkuttoman lyhyt aika ilman mitään ymmärtämääni syytä) Itse olen ollut havainnut satunnaista katkeamista ip osoitetta uusiessa.

Minulla yhteys katkeaa melkein poikkeuksetta illalla yhdeksän aikoihin, palatakseen jonkin ajan kuluttua.


Lease time on defaultina 2h, mutta DHCP client voi pyytää sen 1-4h ajaksi tarvittaessa.



Vaihdoin sen nyt Adsl/bridged ip, modeemiin syttyi adsl valon lisäksi internet valo, mikä siinä ei aikaisemmin palanut. Vaihtuiko yhteys sillatuksi nyt ilman uudelleenkäynnistämisiä etc?


Mikä tuo Internet valo oikein on, palaa minullakin mutta ei aina...
Ainoa erikoisasetus meikäläisellä on muutama portti asetus.


Internet-valon pitäisi palaa kun modeemilla on julkinen IP-osoite haettuna. Jos valo välillä sammuu, sinulla on todennäköisesti ongelmaa IP-osoitteen uusimisen kanssa.


Ja mistähän tuon lease timen saa muutetuksi 4 tuntiin?
Jyväskylän alueella tuntuu olevan enempikin noita Elisan Viihteen yhteysongelmia, myös minulla... Todella ärsyttävä vika kun yhteys pätkii jopa useita kertoja tunnissa, tänään 9 yhteyskatkoa. Erikoista on se, että joskus yhteyden ollessa "poikki"(en siis pääse internetiin, messenger ei toimi, irc-poikki..), olen kuitenkin voinut pelata pokeria ilman ongelmia..