Kysymys

IPTV lähetysten pätkiminen

  • 28 joulukuu 2009
  • 43 kommenttia
  • 1674 katselukerrat

Olen ollut Viihteen käyttäjä nyt elokuusta lähtien. Olen pääosin tyytyväinen pakettiin ja sen ominaisuuksiin. Olen myös maksanut alusta lukien MTV3 kanavapaketista. Ongelmana on ollut IPTV lähetysten pätkiminen eli lähetys katoaa 5-60 sekunnin ajaksi noin 10 minuutin välein. Tallenteiden ja vuokraleffojen katselussa ei ole ollut ongelmia kuin satunnaisesti.

Pari puhelua Elisan tekniseen tukeen ja niiden perusteella muutettu modeemi siltaavaksi, joka ei vaikuttanut ongelmaan mitenkään. Olen huomannut että jos katselee IPTV:tä ja samaan aikaan laittaa läppärillä esim youtube pätkän toistumaan tulee heti katkos IPTV vastaanottoon. Toisaalta tuossa alla oleva speedtest on tehty yhden tälläisen katkon kanssa samaan aikaan, eli netti toimii moitteettomasti samalla kun IPTV signaalia ei löydy.

http://www.speedtest.net ' TARGET='_blank

Alkaa pikkuhiljaa kyrsimään tämä asia ja se että mitään ratkaisua ei tunnu löytyvän. Olisi mukavaa kuulla onko Elisa valmis hyvittämään näitä MTV3 paketin maksuja, kun palvelu ei käytännössä toteudu sellaisena kuin pitäisi.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

43 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että upstream-suunta (lähtevä) menee tukkoon samanaikaisesta liikenteestä, jolloin virheily näkyy heti IPTV-kuvassa jos kaistaa ei ole tarpeeksi käytössä IPTV:lle. Ongelmalle ei Viihteen päässä ole käytännössä tehtävissä mitään, valitettavasti, vaan tietokoneen osalta kannattaa välttää kuorman aiheuttamista IPTV-lähetyksen aikana. Jos kaista ei riitä molemmille, niin kaista ei riitä.

Yksi tapa kiertää ongelma on rajoittaa erillisellä ohjelmalla kaistan käyttöä tietokoneen päästä (rajata lähtevä liikenne tietokoneen osalta sopivasti, esim. 256K tai 512K), jolloin ongelmaa ei pääse syntymään.

Mahdollisten hyvitysten osalta suosittelen tekemään kirjallisen reklamaation http://www.elisa.fi/yhteydenotto -lomakkeella, niin voimme tutkia tapaustasi tarkemmin.
Yhteytesi latenssi on kyllä aika jäätävä. 510ms, voitko mitata uudestaan?

Luultavasti yhteys on liian herkkä. Linja tippuu helposti alas jos paketteja tulee paljon. Toinen vaihtoehto on koneella oleva haittaohjelma joka käyttää uptstream kaistaasi.

Pyydä tiputtamaan nopeutta / nostamaan snr marginia pari pykälää. Toisen merkkinen modeemikin voi auttaa.

Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että upstream-suunta (lähtevä) menee tukkoon samanaikaisesta liikenteestä, jolloin virheily näkyy heti IPTV-kuvassa jos kaistaa ei ole tarpeeksi käytössä IPTV:lle. Ongelmalle ei Viihteen päässä ole käytännössä tehtävissä mitään, valitettavasti, vaan tietokoneen osalta kannattaa välttää kuorman aiheuttamista IPTV-lähetyksen aikana. Jos kaista ei riitä molemmille, niin kaista ei riitä.

Yksi tapa kiertää ongelma on rajoittaa erillisellä ohjelmalla kaistan käyttöä tietokoneen päästä (rajata lähtevä liikenne tietokoneen osalta sopivasti, esim. 256K tai 512K), jolloin ongelmaa ei pääse syntymään.

Mahdollisten hyvitysten osalta suosittelen tekemään kirjallisen reklamaation http://www.elisa.fi/yhteydenotto -lomakkeella, niin voimme tutkia tapaustasi tarkemmin.


Pätkimistä IPTV vastaanotossa tulee vaikka tietokone olisi kiinni, youtube oli vain yksi esimerkki tiilanteesta jossa voi todeta jonkin ulkopuolisen selkestästi vaikuttavan asiaan.

Onko kaistan riittämättömyys seurausta esim kaapeloinnin laadusta?

Yhteytesi latenssi on kyllä aika jäätävä. 510ms, voitko mitata uudestaan?

Luultavasti yhteys on liian herkkä. Linja tippuu helposti alas jos paketteja tulee paljon. Toinen vaihtoehto on koneella oleva haittaohjelma joka käyttää uptstream kaistaasi.

Pyydä tiputtamaan nopeutta / nostamaan snr marginia pari pykälää. Toisen merkkinen modeemikin voi auttaa.


Tässä uusi mittaus, nopeus tässä alhaisempi joka johtunee siitä että PS3 päällä samaan aikaan.

http://www.speedtest.net ' TARGET='_blank

Keneltä tuota nopeuden tiputusta pitäisi pyytää?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että upstream-suunta (lähtevä) menee tukkoon samanaikaisesta liikenteestä, jolloin virheily näkyy heti IPTV-kuvassa jos kaistaa ei ole tarpeeksi käytössä IPTV:lle. Ongelmalle ei Viihteen päässä ole käytännössä tehtävissä mitään, valitettavasti, vaan tietokoneen osalta kannattaa välttää kuorman aiheuttamista IPTV-lähetyksen aikana. Jos kaista ei riitä molemmille, niin kaista ei riitä.

Yksi tapa kiertää ongelma on rajoittaa erillisellä ohjelmalla kaistan käyttöä tietokoneen päästä (rajata lähtevä liikenne tietokoneen osalta sopivasti, esim. 256K tai 512K), jolloin ongelmaa ei pääse syntymään.

Mahdollisten hyvitysten osalta suosittelen tekemään kirjallisen reklamaation http://www.elisa.fi/yhteydenotto -lomakkeella, niin voimme tutkia tapaustasi tarkemmin.


Pätkimistä IPTV vastaanotossa tulee vaikka tietokone olisi kiinni, youtube oli vain yksi esimerkki tiilanteesta jossa voi todeta jonkin ulkopuolisen selkestästi vaikuttavan asiaan.

Onko kaistan riittämättömyys seurausta esim kaapeloinnin laadusta?


Se on mahdollista, tarvittaessa voidaan tarkistaa myös kytkennät ja/tai vaihtaa keskukselta tulevat parit häiriöilmoituksen kautta. Sitä ennen kannattaa varmistua, ettei ongelma johdu omista käytössä olevista johdoista, eli modeemilta puhelinpistokkeelle menevä puhelinjohto miel. max. 3m, jos käytössä Viihdepaketin mukana tullut puhelinjohto, kannattaa kokeilla myös toista uutta johtoa viallisen paketissa tulleen johdon poissulkemiseksi.

P.S. Kerroit, että ongelma ilmenee myös tietokoneen ollessa pois päältä. Onko kaikki muutkin laitteet (kuten tuo PS3) myös testin aikana pois päältä / pois verkosta, ettei taustalla vain jokin laite vie kaistaa?



Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että upstream-suunta (lähtevä) menee tukkoon samanaikaisesta liikenteestä, jolloin virheily näkyy heti IPTV-kuvassa jos kaistaa ei ole tarpeeksi käytössä IPTV:lle. Ongelmalle ei Viihteen päässä ole käytännössä tehtävissä mitään, valitettavasti, vaan tietokoneen osalta kannattaa välttää kuorman aiheuttamista IPTV-lähetyksen aikana. Jos kaista ei riitä molemmille, niin kaista ei riitä.

Yksi tapa kiertää ongelma on rajoittaa erillisellä ohjelmalla kaistan käyttöä tietokoneen päästä (rajata lähtevä liikenne tietokoneen osalta sopivasti, esim. 256K tai 512K), jolloin ongelmaa ei pääse syntymään.

Mahdollisten hyvitysten osalta suosittelen tekemään kirjallisen reklamaation http://www.elisa.fi/yhteydenotto -lomakkeella, niin voimme tutkia tapaustasi tarkemmin.


Pätkimistä IPTV vastaanotossa tulee vaikka tietokone olisi kiinni, youtube oli vain yksi esimerkki tiilanteesta jossa voi todeta jonkin ulkopuolisen selkestästi vaikuttavan asiaan.

Onko kaistan riittämättömyys seurausta esim kaapeloinnin laadusta?


Se on mahdollista, tarvittaessa voidaan tarkistaa myös kytkennät ja/tai vaihtaa keskukselta tulevat parit häiriöilmoituksen kautta. Sitä ennen kannattaa varmistua, ettei ongelma johdu omista käytössä olevista johdoista, eli modeemilta puhelinpistokkeelle menevä puhelinjohto miel. max. 3m, jos käytössä Viihdepaketin mukana tullut puhelinjohto, kannattaa kokeilla myös toista uutta johtoa viallisen paketissa tulleen johdon poissulkemiseksi.

P.S. Kerroit, että ongelma ilmenee myös tietokoneen ollessa pois päältä. Onko kaikki muutkin laitteet (kuten tuo PS3) myös testin aikana pois päältä / pois verkosta, ettei taustalla vain jokin laite vie kaistaa?


Minulla on käytössä puhelinjohto joka on tullut aikaisemman Elisan ADSL paketin mukana, samoin kaapissa on siihen kuuluva vanha modeemi jonka kanssa IPTV ei toiminut ollenkaan. En ole tuota puhelinjohton vaihtamista kokeillut koska johto on piilotettu ja vaihtaminen olisi aika työläs operaatio.

Minulla on noita internettiä hyödyntäviä laitteita vain yksi läppäri, viihteen diboksi ja PS3. Perheen matkapuhelimet ei käytä WLANia. Voiko tuon speedtestin tehdä myös Viihteen käyttäliittymällä ilman että lääpäri on päällä?
Yli 500ms:n pingit kotimaassa viittaavat kyllä isoihin ongelmiin linjassa.

Yli 500ms:n pingit kotimaassa viittaavat kyllä isoihin ongelmiin linjassa.


Osaatko täsmentää hiukan mitä tarkoitat linjalla? Onko merkitystä sillä käyttääkö WLANia vaiko ethernet kaapelia?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Yli 500ms:n pingit kotimaassa viittaavat kyllä isoihin ongelmiin linjassa.


Nimenomaan, suurella todennäköisyydellä puhelinjohto on vioittunut.


Voiko tuon speedtestin tehdä myös Viihteen käyttäliittymällä ilman että lääpäri on päällä?


Nopeustestiä ei ole mahdollista tehdä digiboksilla, ainoastaan tietokoneella.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Yli 500ms:n pingit kotimaassa viittaavat kyllä isoihin ongelmiin linjassa.


Osaatko täsmentää hiukan mitä tarkoitat linjalla? Onko merkitystä sillä käyttääkö WLANia vaiko ethernet kaapelia?


Linja on ADSL-modeemin ja verkossa olevan DSLAM:n (keskus) välinen osuus.
Tässä vielä ethernet kaapelin kanssa tehty testi, samaan aikaan katselussa Viihten kautta tallenne.

http://www.speedtest.net ' TARGET='_blank
Näistä vastauksista päätelleen mun tarttee vaihtaa tuo puhelinjohto ja jos se ei auta niin vika lienee taloyhtiön vastuulla olevassa osassa kaapelointia jolloinka en voi vaikuttaa asiaan. Onko näin?
Tein vielä tämmöisen testin:

http://www.pingtest.net ' TARGET='_blank

Mitä tämä kertoo??
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Tässä vielä ethernet kaapelin kanssa tehty testi, samaan aikaan katselussa Viihten kautta tallenne.

http://www.speedtest.net ' TARGET='_blank


Ping laski hieman, laskeeko entisestään jos testaat ilman Viihteen tuottamaa kuormaa? Tallenteen katselu on TCP-liikennettä, joten siinä virheily ei näy läheskään yhtä hyvin kuin IPTV-lähetyksissä, koska IPTV on multicastia eli UDP:tä, jossa ei ole samanlaista pakettien virheentarkistusta kuin TCP-protokollassa.


Näistä vastauksista päätelleen mun tarttee vaihtaa tuo puhelinjohto ja jos se ei auta niin vika lienee taloyhtiön vastuulla olevassa osassa kaapelointia jolloinka en voi vaikuttaa asiaan. Onko näin?


Juuri näin. Vika saattaa toki johtua myös Elisan verkko-osuudesta, tämä voidaan tutkia häiriöilmoituksen kautta, mutta jos vika jää Elisan verkko-osuuden ulkopuolelle (talon / taloyhtiön sisäverkkoon), niin vianrajaus on maksullista. Tästä syystä kannattaa varmistaa omat johdot mahdollisimman tarkkaan ennen häiriöilmoituksen jättämistä ja mikäli mahdollista, pyytää taloyhtiötä tarkistamaan sisäverkkoa.

Tein vielä tämmöisen testin:

http://www.pingtest.net ' TARGET='_blank

Mitä tämä kertoo??


Että kun sinua pingaa ulkopuolelta tulee tuommoiset latessit. Katso modeemisi sisälle, että kuinka monta yhteyttä siihen on. Naapurisi imee liittymälläs aikuisviihdettä 24/7 ;)

Talonyhtiön vastuulla on kiinteät kaapeloinnit.


Tein vielä tämmöisen testin:

http://www.pingtest.net ' TARGET='_blank

Mitä tämä kertoo??


Että kun sinua pingaa ulkopuolelta tulee tuommoiset latessit. Katso modeemisi sisälle, että kuinka monta yhteyttä siihen on. Naapurisi imee liittymälläs aikuisviihdettä 24/7 ;)

Talonyhtiön vastuulla on kiinteät kaapeloinnit.


Miten pääsen katsomaan modeemin sisälle?
Viimeisin speedtest, ethernetillä ja ilman että Viihteen boksi on päällä.

http://www.speedtest.net ' TARGET='_blank

Miten pääsen katsomaan modeemin sisälle?


Se nyt oli lähinnä vitsi 🙂. Jos pahasti huolettaa laittomuuksia harrastavat naapurit, tee vaikka niin, että muuta oma elisassa WLANin salasana  🙂 Muista että WAP2 on se jonka läpi pääsemiseen menee eniten aikaa ja vaivaa.

En kyllä usko että tällä olisi mitään tekemistä asian kanssa 😃 Vaikka olisi naapurit viemässä sun kaistan, ei se latensseja laske noin pahasti. Paitsi jos asut suuressa kerrostalossa ja kaikki naapurit kantavuusalueella käyttää sun yhteyttä 😃


Miten pääsen katsomaan modeemin sisälle?


Se nyt oli lähinnä vitsi 🙂. Jos pahasti huolettaa laittomuuksia harrastavat naapurit, tee vaikka niin, että muuta oma elisassa WLANin salasana  🙂 Muista että WAP2 on se jonka läpi pääsemiseen menee eniten aikaa ja vaivaa.

En kyllä usko että tällä olisi mitään tekemistä asian kanssa 😃 Vaikka olisi naapurit viemässä sun kaistan, ei se latensseja laske noin pahasti. Paitsi jos asut suuressa kerrostalossa ja kaikki naapurit kantavuusalueella käyttää sun yhteyttä :D


Okei.

En kuitenkaan kykene ymmärtämään että miten kaapeli/johto vika voi hidastaa tuota pingiä vaan toiseen suuntaan. Pitänee illan aikana kaivella tuo puhelinjohto esille ja kokeilla et miten vaihto vaikuttaa.
Tässä testitulokset uuden puhelinjohdon vaihtamisen jälkeen. Ei paljoa parantunut. Soneran testi antoi latenssiksi 52ms.

http://www.speedtest.net ' TARGET='_blank

http://www.pingtest.net ' TARGET='_blank

Onko hyvä ideoita, mitä seuraavaksi?
Oon ite luottanut enemmälti tuohon speedtestiin. Esim. Elisan oma näyttää mulle ihan omiaan, yli puolet kaistasta puuttuu sen mukaan.

Linja ongelmahan tuo nyt on selkeesti. Seuraavana olisi sitten ne talonyhtiön piuhat. Jonkun pitäisi mitata ne huoneiston päästä. Vikojahan kannattaa selvittää aina yksi kerrallaan. Jos montaa ratkaisua yrittää yhtäaikaa, ei siitä tule muuta kun sotkua.

Ai niin, jos et ole vielä resetoinut modeemia, kannattaa se tehdä nyt. Jotkut modeemit "puuroutuu" elikkäs menee jumiin välillä ja resetointi auttaa. Ei ole pakko painaa resettinappia vaan virtapiuha (ei riitä nappi) irti varmuudeks n 10sekunttia (tuttu aika Amiga ajoilta) ja sitten takasin paikalleen. Tietenkin jos minkäänlaista muutosta ei tapahdu kannattaa tehdä "hard reset" eli  paina sitä resettinappia n. 5 sekunttia. (WLANin asetukset muuttuvat sitten takaisin alkuperäiseksi, ainakin normaali modeemeissa.)
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Tietenkin jos minkäänlaista muutosta ei tapahdu kannattaa tehdä "hard reset" eli  paina sitä resettinappia n. 5 sekunttia. (WLANin asetukset muuttuvat sitten takaisin alkuperäiseksi, ainakin normaali modeemeissa.)


Korjauksena vielä, että Elisan modeemissa resetointi edellyttää 10 sekuntia painikkeen pohjassa pitämistä. Myöskään WLAN-asetukset eivät katoa mihinkään, vaan ne synkataan asetuspalvelimelta laitteelle uudelleen resetoinnin jälkeen kun laite pääsee takaisin verkkoon. 🙂
Vähän semmoista arvelinkin, mutta en uskaltanut noin sanoa kun ei omakohtaista kokemusta ole viihteen adsu bokseista.

Eli Amiga-ajoista tuttu 10 sekunttia pätee tähänkin, pitäisi vain aina luottaa siihen 🙂
Tänään pari puhelua Elisan asiakastukeen, vaihdettu vanha A-Link kotiboksi tilalle ja resetoitu molemmat modeemit. Kotiboksin osalta resetointi ei tuonut parannusta tilanteeseen.

Kun kytkin A-Linkin paikalleen sain IPTVn näkymään hyvin. Kummalista tosin että A-Linkin kytkemisen yhteydessä olin puhelimessa asiakastuen kaverin kanssa joka sanoi että ei voi olla yhteyttä kun A-Link ei näy heillä, samaan aikaan kuitenkin katselin hyvä laatuista IPTV lähetystä vieressä olevasta TV:stä.

A-Linkin välityksellä saatu toimiva IPTV vastaanotto katkesi kuitenkin siihen että saman tien kun A-Linkin ADSL merkkivalo lopetti välkkymisen niin kuva katosi kokonaan. Käytin A-linkistä virrat pois ja taas kuva oli hyvä kunnes ADSL merkkivalo syttyi palamaan sen välkkymisvaiheen jälkeen,  valo paloi tasaisesti muutaman sekunnin kunnes alkoi taas välkkymään ja IPTV kuva palasi samalla televisioon.

Speedtest A-Linkin ollessa kytkettynä antaa noin 6-8 megaa kaistaa ja ping on ennallaan eli 300-500. Seurailen vielä illan aikana miten IPTV käyttäytyy nyt kun A-Link on seinässä kiinni.
No niin, eipä se tuo A-Link toimi oikeastaan yhtään paremmin. Kuva katkeaa säännöllisesti, ohjelmaopas ei toimi ollenkaan ja johtuen hitaammasta yhteydestä kuva pikselöityy välillä sen normaalin katkeilun lisäksi. A-Link tosin edelleen vilkuttaa tuota ADSL valoa aina kun IPTV toimii hyvin ja silloin kun yhteys katkeaa, valo palaa normaalisti.

Taas on tuo kotiboksi resetoitu pari kertaa eikä se auta mitään.

Jos ongelma on taloyhtiön kaapeleissa, niin silloin tilanne muuttuu hankalaksi. Yhtiökokous tuskin investoi näihin puhelinverkon parannuksiin vaan sen takia et mulla näkyis IPTV. Siitä taas seuraa se että osa viihteen ominaisuuksia jää mulla käyttämättä kun maksukanavia ei voi käyttää.