Kysymys

"Julkisen IP-osoitteen uudistaminen ei onnistu" -ongelmasta väliaikatietoja

  • 7 syyskuu 2010
  • 95 kommenttia
  • 10181 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
  • Entinen elisalainen
  • 7949 kommenttia
"Katoavan IP:n" vianrajaamisessa varovaista edistymistä havaittavissa. Potentiaalinen korjaus ajettu juuri verkkoon, joten kovasti kiinnostaa, vieläkö ongelmaa esiintyy.

Jos ongelmaa esiintyy vieläkin, ongelman rajaamiseksi tarkemmin, ilmoittaisiko jokainen ongelmasta kärsivä käyttäjä paikkakuntansa, jossa Kaapeli Viihde on käytössä. Vaikuttaisi siltä, että kyseessä saattaa olla alueellinen ongelma.

Ongelmaa on havaittu ainakin seuraavilla alueilla:

Tampere (Kaleva, Härmälä, Amuri, Pispala)
Nokia
Kirkkonummi (Masala) - Päivitys 29.9.: Ei esiintynyt 14.9. tehdyn kapasiteettipäivityksen jälkeen enää kertaakaan
Espoo (Vanttila, Niipperi)
Klaukkala
Jyväskylä (Pupuhuhta, Kuokkalanpelto, Jyskä)
Riihimäki

Ja vielä kertauksena, ettei tule "vääriä ilmoituksia" tähän viestiketjuun, niin kyse on siis seuraavasta:
Modeemi (tai jos siltana, modeemiin kytketyt laitteet) ei / eivät saa satunnaisesti uudistettua julkista IP-osoitettaan, joka näkyy käytännössä niin, että modeemin valot palavat normaalisti, kuin yhteys olisi kunnossa, mutta yhteys ei toimi. Modeemin uudelleenkäynnistys korjaa tilanteen.

Edit: Päivitetty kaupunki-/aluelistaa.

95 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

"Katoavan IP:n" vianrajaamisessa varovaista edistymistä havaittavissa. Potentiaalinen korjaus ajettu juuri verkkoon, joten kovasti kiinnostaa, vieläkö ongelmaa esiintyy.

Jos ongelmaa esiintyy vieläkin, ongelman rajaamiseksi tarkemmin, ilmoittaisiko jokainen ongelmasta kärsivä käyttäjä paikkakuntansa, jossa Kaapeli Viihde on käytössä. Vaikuttaisi siltä, että kyseessä saattaa olla alueellinen ongelma.

Ongelmaa on havaittu ainakin Tampereella ja Nokialla.

Ja vielä kertauksena, ettei tule "vääriä ilmoituksia" tähän viestiketjuun, niin kyse on siis seuraavasta:
Modeemi (tai jos siltana, modeemiin kytketyt laitteet) ei / eivät saa satunnaisesti uudistettua julkista IP-osoitettaan, joka näkyy käytännössä niin, että modeemin valot palavat normaalisti, kuin yhteys olisi kunnossa, mutta yhteys ei toimi. Modeemin uudelleenkäynnistys korjaa tilanteen.


YESS!!!

Pannaan kommenttia, jos vielä esiintyy. Tänne palstalle, vai haluatko jotakin tarkempaa tietoa ihan privat?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Alkuun riittää tähän viestiketjuun vain yleisesti. Kyselen yksityisviestillä sitten lisää, jos tarve.
Käyttäjätaso 1
Ei ole ainoastaan Tampereen seudun ongelma,Kirkkonummen Masalassa IP:n katoamista tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Kun en vielä tiedä mistä johtuu, niin kirjoitetaan vielä tällä lailla "kohteliaasti".

Kun tuon katoavan IP:n kanssa tuli tapeltua esim. elokuussa 3.8.-31.8. yhteensä 11 kertaa, ja nämä vain niinä kertoina kun olin koneella. Viikonloppujen yhteyskatkothan menevät yhdellä kertaa, kun en ole ollut paikalla.

No, nyt 3.9. jälkeen en ole tuohon ongelmaan törmännyt, mutta olen saanut toisen, hankalamman ongelman tilalle.

Viime perjantaina yhteys katkesi totaalisesti. Siis siten, että modeemi alkoi etsimään yhteyttä käymällä taajuusaluetta läpi, eikä se kytkenyt yhteyttä ennen resettiä. Viikonloppuna sama ongelma oli taas ilmennyt, eli yhteys oli poikki kun tulin kotiin. Yhteys palautui resetillä. Tänään tuo sama ongelma yhteyden katoamisesta ilmeni kolme kertaa (n. klo 15-19 välillä).

Tämä ELISAn kaapeliyhteyden luotettavuus Tampereen Pappilassa on kuin se olisi otettu jostakin Kreikan mytologiasta, Messinan salmesta. Siellähän oli taruston mukaan Skylla ja Kharybdis. Tuosta Messinan salmesta kulkevan laivan oli pakko kulkea jommankumman läheltä. Tarun mukaan toisella rannalla olleessa kallioluolassa asui Skylla; tällä oli kuusi koiran päätä, joilla se nappasi mukaansa ohikulkevasta laivasta kuusi miestä. Toisella rannalla olleella kalliolla oleillut Kharybdis taas muodosti suuren vesipyörteen, joka imaisi mukaansa koko ohikulkevan laivan. Suomessahan puhumme ojasta ja allikosta. Kun yksi vika korjataan, niin tilalle saadaan toinen, joka on ainakin yhtä hankala...
En tiedä onko sama ongelma kuin tässä, mutta:

tulin kotiin noin 18:30. toisen asunnon yhteys ei toimi, eikä nouse ylös (valoja ylhältä 1-2-3-4-1-2-3 jne)

omaelisassa:  Inaktiivinen - havaittu verkossa viimeksi 7.9.2010 klo 13:52

tässä asunnossa yhteys toimi suunnilleen klo 19:een sitten yhteys jumitti ja about viiden minuutin päästä modeemi aloitti saman rumban. tässä tuota on tullut seurattua tarkemmin: neljännen valon syttyessä liikenne kulkee hetken, ja sama rumba alkaa uudestaan.

omaelisassa:  Aktiivinen - havaittu verkossa viimeksi 7.9.2010 klo 22:20
eli 18 minuuttia sitten verkko oli havainnut modeemin.

Vastaava ongelma on siis ollut aiemminkin, tosin nyt jonkin aikaa yhteys on ollut stabiili (tosin iltaisin hidas).

Edit (23:59): toinen liittymä nousi ylös (ja on pysynyt nyt vartin), toinen sahaa 2-3-2-3 (eli siis vilkuttaa hetken kolmatta, sitten pidemmän aikaa neljättä, kolmatta jne). Tämä siis Tampereen keskustassa.

Edit2: Aamulla about kuudelta toinenkin liittymä oli ylhällä.

Jos ongelmaa esiintyy vieläkin, ongelman rajaamiseksi tarkemmin, ilmoittaisiko jokainen ongelmasta kärsivä käyttäjä paikkakuntansa, jossa Kaapeli Viihde on käytössä. Vaikuttaisi siltä, että kyseessä saattaa olla alueellinen ongelma.

Vika (julkinen ip hukassa) Tampereella seuraavasti:

07.09.10 klo 22:35-22:45, modeemin bootti
08.09.10 klo 13:40-14:40, modeemi toipui itsekseen
Eipä muutosta TRE/Kalevassa ainakaan. Tänä aamuna IP:tä ei itseasiassa ensimmäisen kerran tullut PC:lle joka aikaisemmin on noutanut ip:n ongelmitta.

Myös PS3/Xbox360 ja android-luuri teki saman. Virrat pois kamosta pari kertaa auttoi konsoleille ja PC:lle
Käyttäjätaso 1
Hiukan ollut vaikeaa seurata mikä ongelma olisi mikäkin mutta jotain selkeästi tapahtui eilen päivällä. Eilisen puolen päivän jälkeen modeemi on pätkinyt käytännössä moninkertaisesti edellisiin päiviin verrattuna, pelkästään eilen modeemi resetoitu 3 kertaa ja tänä aamuna 06-08 välisenä aikana myös yhden kerran (ja muutoin vaan pätkäissyt noin 3 kertaa pahemmin).

Olisiko yhteyttä tuohon IP-muutokseen? Toisinaan modeemi lopettaa liikenteen kokonaan (valot palavat normaalisti), joka viittaisi enemmän tuohon IP-ongelmaa mutta sitten toisinaan modeemi aloittaakin taajuuksien hakemisen uudelleen. Olisiko syynä se, että nyt kun IP:t ovat vakaampia joillain alueilla niin nyt kapasiteetti sitten katoaa oikein urakalla?

Joka tapauksessa yhtäkkiä eilen tilanne muuttui dramaattisesti mutta pitää nyt seurata tilannetta mihin tuo oikein muuttuu. Olisiko jotain vinkkejä miten tuota voisi diagnisoida paremmin (lähinnä siis jotain tyyliin "kun yhteys katkeaa, tarkista modeemin hallinnasta onko tämä ja tämä IP edelleen olemassa" jne).

Olemassaoleva tiketti on avoin mutta tuo on varmaan linkattu Tampereen kapasiteettiongelmiin, joten en tämän viimeisen vuorokauden ongelmista avannut uutta tikettiä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Olisiko jotain vinkkejä miten tuota voisi diagnisoida paremmin (lähinnä siis jotain tyyliin "kun yhteys katkeaa, tarkista modeemin hallinnasta onko tämä ja tämä IP edelleen olemassa" jne).


Jos modeemi on siltaavassa tilassa, niin ongelman pystyy vahvistamaan sillä, että määrittelee ongelman ollessa päällä tietokoneen TCP/IP-asetuksiin 192.168.100.x -verkon ja DNS:t käsin esim. seuraavasti:

IP: 192.168.100.100
Maski: 255.255.255.0
GW: 192.168.100.1

DNS:t 193.229.0.40 ja 193.229.0.42

Tämän jälkeen yhteys pitäisi toimia, koska modeemin oma julkinen IP (päivitysyhteyttä varten) haetaan sillattunakin, joten sen kautta pitäisi päästä verkkoon.

Jos modeemi on NAT-tilassa, ongelma näkyy paikallisessa 192.168.100.1 -hallinnassa niin, että yhteyden tila on operational, mutta julkinen IP-osoite näkyyy tyhjänä.

Muulla tapaa ilmenevät ongelmat johtuvat jostain muusta, eivätkä liity aiheeseen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Olisiko jotain vinkkejä miten tuota voisi diagnisoida paremmin (lähinnä siis jotain tyyliin "kun yhteys katkeaa, tarkista modeemin hallinnasta onko tämä ja tämä IP edelleen olemassa" jne).


Jos modeemi on siltaavassa tilassa, niin ongelman pystyy vahvistamaan sillä, että määrittelee ongelman ollessa päällä tietokoneen TCP/IP-asetuksiin 192.168.100.x -verkon ja DNS:t käsin esim. seuraavasti:

IP: 192.168.100.100
Maski: 255.255.255.0
GW: 192.168.100.1

DNS:t 193.229.0.40 ja 193.229.0.42

Tämän jälkeen yhteys pitäisi toimia, koska modeemin oma julkinen IP (päivitysyhteyttä varten) haetaan sillattunakin, joten sen kautta pitäisi päästä verkkoon.

Jos modeemi on NAT-tilassa, ongelma näkyy paikallisessa 192.168.100.1 -hallinnassa niin, että yhteyden tila on operational, mutta julkinen IP-osoite näkyyy tyhjänä.

Muulla tapaa ilmenevät ongelmat johtuvat jostain muusta, eivätkä liity aiheeseen.


En oikein ymmärrä...??

Vastaavilla asetuksilla pääsen ainoastaan tuon kaapelimodeemin hallintasivulle, kun yhteys on poikki. Aiemmin (kun vain IP katosi) tuo hallintasivukin näytti "status of Upstream" ja "status of PHY channels" arvot vihertävinä, kuten yhteyden ollessa OK, ainoastaan Public IP oli tyhjä. Niin ja modeeminkin valoshow näytti että kaikki on OK.

Nykyään tilanne on se, että kun yhteys katkeaa, niin kaikki yhteyttä kuvaavat arvot ovat kaikki tummia, ja sivua päivitettäessä alaosassa oleva InputCenterFreq arvo muuttuu ja Public IP on tyhjä.

Ehdottamillasi IP, Maski ja GW asetuksilla pääsen vain modeemin hallintasivulle asti, en siitä eteenpäin verkossa )siis silloin kun yhteys on poikki). Kaapelimodeemini on siis sillattuna.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki



Olisiko jotain vinkkejä miten tuota voisi diagnisoida paremmin (lähinnä siis jotain tyyliin "kun yhteys katkeaa, tarkista modeemin hallinnasta onko tämä ja tämä IP edelleen olemassa" jne).


Jos modeemi on siltaavassa tilassa, niin ongelman pystyy vahvistamaan sillä, että määrittelee ongelman ollessa päällä tietokoneen TCP/IP-asetuksiin 192.168.100.x -verkon ja DNS:t käsin esim. seuraavasti:

IP: 192.168.100.100
Maski: 255.255.255.0
GW: 192.168.100.1

DNS:t 193.229.0.40 ja 193.229.0.42

Tämän jälkeen yhteys pitäisi toimia, koska modeemin oma julkinen IP (päivitysyhteyttä varten) haetaan sillattunakin, joten sen kautta pitäisi päästä verkkoon.

Jos modeemi on NAT-tilassa, ongelma näkyy paikallisessa 192.168.100.1 -hallinnassa niin, että yhteyden tila on operational, mutta julkinen IP-osoite näkyyy tyhjänä.

Muulla tapaa ilmenevät ongelmat johtuvat jostain muusta, eivätkä liity aiheeseen.


En oikein ymmärrä...??

Vastaavilla asetuksilla pääsen ainoastaan tuon kaapelimodeemin hallintasivulle, kun yhteys on poikki. Aiemmin (kun vain IP katosi) tuo hallintasivukin näytti "status of Upstream" ja "status of PHY channels" arvot vihertävinä, kuten yhteyden ollessa OK, ainoastaan Public IP oli tyhjä. Niin ja modeeminkin valoshow näytti että kaikki on OK.

Nykyään tilanne on se, että kun yhteys katkeaa, niin kaikki yhteyttä kuvaavat arvot ovat kaikki tummia, ja sivua päivitettäessä alaosassa oleva InputCenterFreq arvo muuttuu ja Public IP on tyhjä.

Ehdottamillasi IP, Maski ja GW asetuksilla pääsen vain modeemin hallintasivulle asti, en siitä eteenpäin verkossa )siis silloin kun yhteys on poikki). Kaapelimodeemini on siis sillattuna.


Tämä ohjeistus koskee nimenomaan vain tilannetta, jossa modeemi on siltaavana ja ainoastaan tietokoneen julkinen IP-osoite on "kadoksissa". Ohjeesta ei ole hyötyä, jos modeemi on NAT-tilassa (koska silloin ongelmatilanteessa katoaa ainoa julkinen IP-osoite, joka on modeemilla) tai jos ongelmana on se, että modeemi tippuu kokonaan verkosta (taajuudet hukkuvat).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki




Olisiko jotain vinkkejä miten tuota voisi diagnisoida paremmin (lähinnä siis jotain tyyliin "kun yhteys katkeaa, tarkista modeemin hallinnasta onko tämä ja tämä IP edelleen olemassa" jne).


Jos modeemi on siltaavassa tilassa, niin ongelman pystyy vahvistamaan sillä, että määrittelee ongelman ollessa päällä tietokoneen TCP/IP-asetuksiin 192.168.100.x -verkon ja DNS:t käsin esim. seuraavasti:

IP: 192.168.100.100
Maski: 255.255.255.0
GW: 192.168.100.1

DNS:t 193.229.0.40 ja 193.229.0.42

Tämän jälkeen yhteys pitäisi toimia, koska modeemin oma julkinen IP (päivitysyhteyttä varten) haetaan sillattunakin, joten sen kautta pitäisi päästä verkkoon.

Jos modeemi on NAT-tilassa, ongelma näkyy paikallisessa 192.168.100.1 -hallinnassa niin, että yhteyden tila on operational, mutta julkinen IP-osoite näkyyy tyhjänä.

Muulla tapaa ilmenevät ongelmat johtuvat jostain muusta, eivätkä liity aiheeseen.


En oikein ymmärrä...??

Vastaavilla asetuksilla pääsen ainoastaan tuon kaapelimodeemin hallintasivulle, kun yhteys on poikki. Aiemmin (kun vain IP katosi) tuo hallintasivukin näytti "status of Upstream" ja "status of PHY channels" arvot vihertävinä, kuten yhteyden ollessa OK, ainoastaan Public IP oli tyhjä. Niin ja modeeminkin valoshow näytti että kaikki on OK.

Nykyään tilanne on se, että kun yhteys katkeaa, niin kaikki yhteyttä kuvaavat arvot ovat kaikki tummia, ja sivua päivitettäessä alaosassa oleva InputCenterFreq arvo muuttuu ja Public IP on tyhjä.

Ehdottamillasi IP, Maski ja GW asetuksilla pääsen vain modeemin hallintasivulle asti, en siitä eteenpäin verkossa )siis silloin kun yhteys on poikki). Kaapelimodeemini on siis sillattuna.


Tämä ohjeistus koskee nimenomaan vain tilannetta, jossa modeemi on siltaavana ja ainoastaan tietokoneen julkinen IP-osoite on "kadoksissa". Ohjeesta ei ole hyötyä, jos modeemi on NAT-tilassa (koska silloin ongelmatilanteessa katoaa ainoa julkinen IP-osoite, joka on modeemilla) tai jos ongelmana on se, että modeemi tippuu kokonaan verkosta (taajuudet hukkuvat).


Eihän tuo toiminut silloinkaan, kun kaikki muu "näytti" olevan OK, eli kaapelimodeemin mielestä se ja yhteys olivat toimintakuntoisia. Tuolloinhan kyse oli juuri siitä, että siltaavan kaapelimodeemin jälkeinen laite ei saanut käyttöönsä julkista IP:tä. koska sitä ei ollut edes kaapelimodeemilla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Eihän tuo toiminut silloinkaan, kun kaikki muu "näytti" olevan OK, eli kaapelimodeemin mielestä se ja yhteys olivat toimintakuntoisia. Tuolloinhan kyse oli juuri siitä, että siltaavan kaapelimodeemin jälkeinen laite ei saanut käyttöönsä julkista IP:tä. koska sitä ei ollut edes kaapelimodeemilla.


Siltaavassa tilassa olevan modeemin päivitysyhteyttä varten käytössä olevan julkisen IP-osoitteen voimassa olemisella ei ole vaikutusta siihen, saako modeemiin kytketyt laitteet omia julkisia IP-osoitteitaan. Nuo kulkevat siltatilassa ihan omia polkujaan, ainoa edellytys on, että modeemin pitää olla verkossa  eli taajuudet haettuna.

Mutta jos sinulla tilanne on ollut noin, todennäköisesti myös modeemi ei ole saanut ko. tilanteessa uudistettua omaa IP-osoitettaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2


Eihän tuo toiminut silloinkaan, kun kaikki muu "näytti" olevan OK, eli kaapelimodeemin mielestä se ja yhteys olivat toimintakuntoisia. Tuolloinhan kyse oli juuri siitä, että siltaavan kaapelimodeemin jälkeinen laite ei saanut käyttöönsä julkista IP:tä. koska sitä ei ollut edes kaapelimodeemilla.


Siltaavassa tilassa olevan modeemin päivitysyhteyttä varten käytössä olevan julkisen IP-osoitteen voimassa olemisella ei ole vaikutusta siihen, saako modeemiin kytketyt laitteet omia julkisia IP-osoitteitaan. Nuo kulkevat siltatilassa ihan omia polkujaan, ainoa edellytys on, että modeemin pitää olla verkossa  eli taajuudet haettuna.

Mutta jos sinulla tilanne on ollut noin, todennäköisesti myös modeemi ei ole saanut ko. tilanteessa uudistettua omaa IP-osoitettaan.


Väärin ehdottomasti!

Kun kaapelimodeemi oli (imperfektissä siksi, että eletään toivossa, että tuo ei enää toistuisi  :- ) siltaavassa tilassa, ja tuo Elisan kaapelimodeemi ei saanut uudistettua itselleen Elisan verkosta public ip-osoitettaan hallitusti, niin modeemiin kytketyt laitteet menettivät AINA kaikki yhteydet samantien nettiin! Suomeksi sanottuna, modeemi jotenkin sekosi, eli meni turvalleen. Modeemin neljä valoa paloivat kaikki edelleen, kuin kaikki olisi ollut mukamas kunnossa.

Eli tuo modeemin ulkoisen Public IP- osoitteen uudistaminen ei onnistunut läheskään aina ja sen vuoksi modeemin tunnin käyttölupa-ajan puolivälissä, kun se ensimmäistä kertaa yrittää uudistaa tuon ip:sä, yhteydet katkesivat kaikilta modeemiin liitetyiltä laitteilta modeemin sekoamisen vuoksi. Ei siis aina jymähtänyt tuohon, mutta aivan liian usein! Tämän huomasin n kertaa, kun menin katsomaan oman reitittimeni tilaa heti yhteyden poikkasun jäljiltä, niin sillä oli usein käyttölupaa vielä 31 minuuttia omasta tunnin käyttöluvastaan jäljellä. Ja sehän saa käyttölupansa kotvasen myöhemmin kuin itse modeemi modeemin buutin jälkeen. Eli reitittimeni olisi minuutin päästä yrittänyt uudistaa lupansa, mutta yhteydet siis poikkasivat 31 minuutin kohdalla eikä nettiin päässyt millään enää mitenkään.
Joskus tuo yhteys katkesi myös myöhemmin, eli käyttöaikaa oli jäljellä vähemmän kuin 31 minuuttia, jotain hieman yli 10 minuuttia. Eli modeemi ei ilmeisesti ollut saanut uudistettua käyttölupaansa 30 minuutin kohdalla, mutta ei ollut "kaatunut" vaan yritti sitten jonkun ajan päästä uudestaan ja sitten ehkä kaatui taas. Joskus nopeamminkin (eli käyttöaikaa enempi kuin puolet jäljellä) jymähti, mutta oliko sama syy?

Vain kaapelimodeemin buutti auttoi minulla. Joku sai renew toiminnoilla oman tietokoneensa tai nat-palomuuri-reitittimensä päivittämään oman ulkoisen ip:nsä 5-10 yrityskerran jälkeen, kuten palstaa selaten huomaa, mutta tällöin modeemin oli jotenkin pitänyt varmaankin saada itse itsensä ensin verkkoon. Itse en kertaakaan onnistunut renewillä, vain Elisan kaapelimodeemin buutti auttoi.
Tampere/Härmälä

Tänään ollut netti kokonaan poikki. Skannaa taajuuksia ja välillä nousee linjoille yhdeksi sekunniksi, jonka jälkeen rumba alkaa uudelleen. Kakkoskoneen mukaan (päällä 24/7) vaikuttaa siltä että koko yön on ollut yhteys poikki. Eilen klo 22-23 vielä toimi.

Jonotin tukeen 20min ja tein häiriöilmoituksen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Eihän tuo toiminut silloinkaan, kun kaikki muu "näytti" olevan OK, eli kaapelimodeemin mielestä se ja yhteys olivat toimintakuntoisia. Tuolloinhan kyse oli juuri siitä, että siltaavan kaapelimodeemin jälkeinen laite ei saanut käyttöönsä julkista IP:tä. koska sitä ei ollut edes kaapelimodeemilla.


Siltaavassa tilassa olevan modeemin päivitysyhteyttä varten käytössä olevan julkisen IP-osoitteen voimassa olemisella ei ole vaikutusta siihen, saako modeemiin kytketyt laitteet omia julkisia IP-osoitteitaan. Nuo kulkevat siltatilassa ihan omia polkujaan, ainoa edellytys on, että modeemin pitää olla verkossa  eli taajuudet haettuna.

Mutta jos sinulla tilanne on ollut noin, todennäköisesti myös modeemi ei ole saanut ko. tilanteessa uudistettua omaa IP-osoitettaan.


Kaapelimodeemin hallintasivulla on mm. seuraavat arvot:
Public MAC Address :
Public IP :
Serial Number :
RF MAC Address :
RF IP :

Kaikissa noissa kohdissa on jokin järjellinen tieto, nyt kun yhteys on kunnossa. Silloin kun kaapelimodeemi ei antanut IP numeroa muille laitteille, niin tuo kohta Public IP oli tyhjä. Kaikissa muissa oli ihan järjelliset arvot. Samoin modeemi näkyi asiakaspalvelun mukaan olevan verkossa ja taajuudet olivat haettuina (joka näkyi hallintasivulta), sekä modeemin merkkivalot näyttivät että yhteys toimii. Tämä oli ainakin itselläni aiemmin vikana, eli ilmeisesti kaapelimodeemi ei saanut uusittua omaa IP-osoitettaan. Tämä vika korjaantui aina modeemin resetoinnilla. En tiedä minkälaiseksi tuo katoavan IP:n ongelma on tulkittu, mutta itselläni se on ollut juuti se, että kaapelimodeemi on kadottanut IP:nsä (eikä ole sitä näin olleen voinut jakaa muillekaan).

On aika epätoivoista täältä käyttäjän päästä yrittää selvittää asioita, kun koko rakkineesta ei ole mitään teknisiä tietoja saatavilla, ei mitään selvitystä esim. tuon hallintasivun eri kohtien merkityksestä ja/tai minkä arvon tulisi olla minkäkin lainen. Samoin tästä purkista puuttuu kokonaan loki. Ei muuten toimisi tällaisen laitteen myynti vapailla markkinoilla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Väärin!

Kun kaapelimodeemi oli (imperfektissä siksi, että eletään toivossa, että tuo ei enää toistuisi  :- ) siltaavassa tilassa, ja tuo Elisan kaapelimodeemi ei saanut uudistettua itselleen Elisan verkon SISÄISTÄ 10. -sarjan ip-osoitettaan hallitusti, niin modeemiin kytketyt laitteet menettivät AINA kaikki yhteydet samantien nettiin! Suomeksi sanottuna, modeemi jotenkin sekosi, eli meni turvalleen. Modeemin neljä valoa paloivat kaikki edelleen, kuin kaikki olisi ollut mukamas kunnossa.


Nyt puhutaan kahdesta eri asiasta. Oma ohjeistukseni koski nimenomaan julkisen IP-osoitteen uudistamista. 10-verkko on kaapelimodeemin ja verkon välinen ns. linkkiverkko, jonka yhteys pitää toki olla kunnossa, jotta julkinen liikennöinti on mahdollista.

Saatujen tietojen mukaan tässä aiheena olevassa ongelmassa on kuitenkin se tilanne, että 10-osoite on modeemilla ok, mutta julkisen osoitteen uudistaminen ei onnistu. Onko tämä nyt siis virheellistä tietoa ja ongelma esiintyy nimenomaan niin, että myös 10-verkon osoite katoaa ongelmatilanteessa? Tähän haluttaisiin vahvistusta myös muilta käyttäjiltä, koska aiempien kuvausten mukaan tilanne ei ole ollut tämä, vaan ongelmaa on ollut nimenomaan julkisten osoitteiden kanssa ainoastaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

[
Kaapelimodeemin hallintasivulla on mm. seuraavat arvot:
Public MAC Address :
Public IP :
Serial Number :
RF MAC Address :
RF IP :

Kaikissa noissa kohdissa on jokin järjellinen tieto, nyt kun yhteys on kunnossa. Silloin kun kaapelimodeemi ei antanut IP numeroa muille laitteille, niin tuo kohta Public IP oli tyhjä. Kaikissa muissa oli ihan järjelliset arvot. Samoin modeemi näkyi asiakaspalvelun mukaan olevan verkossa ja taajuudet olivat haettuina (joka näkyi hallintasivulta), sekä modeemin merkkivalot näyttivät että yhteys toimii. Tämä oli ainakin itselläni aiemmin vikana, eli ilmeisesti kaapelimodeemi ei saanut uusittua omaa IP-osoitettaan. Tämä vika korjaantui aina modeemin resetoinnilla. En tiedä minkälaiseksi tuo katoavan IP:n ongelma on tulkittu, mutta itselläni se on ollut juuti se, että kaapelimodeemi on kadottanut IP:nsä (eikä ole sitä näin olleen voinut jakaa muillekaan).



JUURI NÄIN!

Ja tuo Public IP oli juuri kyseessä
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


[
Kaapelimodeemin hallintasivulla on mm. seuraavat arvot:
Public MAC Address :
Public IP :
Serial Number :
RF MAC Address :
RF IP :

Kaikissa noissa kohdissa on jokin järjellinen tieto, nyt kun yhteys on kunnossa. Silloin kun kaapelimodeemi ei antanut IP numeroa muille laitteille, niin tuo kohta Public IP oli tyhjä. Kaikissa muissa oli ihan järjelliset arvot. Samoin modeemi näkyi asiakaspalvelun mukaan olevan verkossa ja taajuudet olivat haettuina (joka näkyi hallintasivulta), sekä modeemin merkkivalot näyttivät että yhteys toimii. Tämä oli ainakin itselläni aiemmin vikana, eli ilmeisesti kaapelimodeemi ei saanut uusittua omaa IP-osoitettaan. Tämä vika korjaantui aina modeemin resetoinnilla. En tiedä minkälaiseksi tuo katoavan IP:n ongelma on tulkittu, mutta itselläni se on ollut juuti se, että kaapelimodeemi on kadottanut IP:nsä (eikä ole sitä näin olleen voinut jakaa muillekaan).



JUURI NÄIN!

Ja tuo Public IP oli se Elisan sisäinen 10. sarjan ip.


Luetko V12:n kuvauksen loppuun asti, kyseessä ei ole sama tilanne kuin sinulla (V12 jätti vain rivien arvot pois kommentistaan), eli 10-osoite pysyy V12:lla kuitenkin ok, mutta vain julkinen osoite menee tyhjäksi, niin kuin tähän asti on ollut ymmärryskin.

KooMikko, sinulla vaikuttaisi olevan tuossa lisäksi jokin muu ongelma, jos myös 10-verkon osoite menee tyhjäksi. Onko tätä tapahtunut nyt edelleen eilisen jälkeenkin?

Lisähuomiona, että 10-osoite näkyy "RF IP" -rivillä, ei Public IP:ssä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2


Väärin!

Kun kaapelimodeemi oli (imperfektissä siksi, että eletään toivossa, että tuo ei enää toistuisi  :- ) siltaavassa tilassa, ja tuo Elisan kaapelimodeemi ei saanut uudistettua itselleen Elisan verkon SISÄISTÄ 10. -sarjan ip-osoitettaan hallitusti, niin modeemiin kytketyt laitteet menettivät AINA kaikki yhteydet samantien nettiin! Suomeksi sanottuna, modeemi jotenkin sekosi, eli meni turvalleen. Modeemin neljä valoa paloivat kaikki edelleen, kuin kaikki olisi ollut mukamas kunnossa.


Nyt puhutaan kahdesta eri asiasta. Oma ohjeistukseni koski nimenomaan julkisen IP-osoitteen uudistamista. 10-verkko on kaapelimodeemin ja verkon välinen ns. linkkiverkko, jonka yhteys pitää toki olla kunnossa, jotta julkinen liikennöinti on mahdollista.

Saatujen tietojen mukaan tässä aiheena olevassa ongelmassa on kuitenkin se tilanne, että 10-osoite on modeemilla ok, mutta julkisen osoitteen uudistaminen ei onnistu. Onko tämä nyt siis virheellistä tietoa ja ongelma esiintyy nimenomaan niin, että myös 10-verkon osoite katoaa ongelmatilanteessa? Tähän haluttaisiin vahvistusta myös muilta käyttäjiltä, koska aiempien kuvausten mukaan tilanne ei ole ollut tämä, vaan ongelmaa on ollut nimenomaan julkisten osoitteiden kanssa ainoastaan.


Hups. Public IP:n puuttumisesta siis minullakin kyse. Muistin väärin 2.rivillä olleen 10 sarjan osoitteen. Eli yksi ja sama asia. Numeromuisti vain pettää.  :(

Eli lukekaapa siten, että muuten vika noin, mutta unohtakaa tuo 10. sarja noista ja public ip -kohta tilalle, jos joiihin kohtiin tuo vielä jäi. Yritin editoida nuo tekstit oikein siltä osin kyllä..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Luetko V12:n kuvauksen loppuun asti, kyseessä ei ole sama tilanne kuin sinulla (V12 jätti vain rivien arvot pois kommentistaan), eli 10-osoite pysyy V12:lla kuitenkin ok, mutta vain julkinen osoite menee tyhjäksi, niin kuin tähän asti on ollut ymmärryskin.

KooMikko, sinulla vaikuttaisi olevan tuossa lisäksi jokin muu ongelma, jos myös 10-verkon osoite menee tyhjäksi. Onko tätä tapahtunut nyt edelleen eilisen jälkeenkin?

Lisähuomiona, että 10-osoite näkyy "RF IP" -rivillä, ei Public IP:ssä.


Öö. tuo Public ip-puuttui minultakin! Mutta ei se sitten ollutkaan 10. sarjaa vaan julkista.  :o  :-X  
Äsh, kun en voinut katsoa viestin kirjaulun aikana noita rivejä, kun olen ihan muualla päin Suomea parats'aikaa. Ja ulkomuidstista yritn vedellä arvoja.

Eli  minulla ja V12:lla aivan sama ongelma. Ja Public IP:n puuttumisesta kyse.
Muisti voi minulla näköjään noiden numeroavaruussarjojen osalta "hieman" reistata, mutta sallittakoon se tällaiselle 'ei enää nörtti-ikäiselle'.  :-[  :-[  :-[

Eilen illalla ei pätkinyt, mutta yö tuli nukutuksi ja nyt siis ihan muualla. Pitää seurata.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Muisti voi minulla näköjään noiden numeroavaruussarjojen osalta "hieman" reistata, mutta sallittakoon se tällaiselle 'ei enää nörtti-ikäiselle'.  :-[  :-[  :-[

Eilen illalla ei pätkinyt, mutta yö tuli nukutuksi ja nyt siis ihan muualla. Pitää seurata.


Heh, eipä mitään. Pääasia, että nyt molemmilla on sama käsitys ongelmasta ja että se on molemmilla osapuolilla ollut koko ajan sama. :)

Seuraa tosiaan tilannetta ja ilmoittele miten käy.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Heh, eipä mitään. Pääasia, että nyt molemmilla on sama käsitys ongelmasta ja että se on molemmilla osapuolilla ollut koko ajan sama. :)

Seuraa tosiaan tilannetta ja ilmoittele miten käy.


Juu,

tosin tuosta alun ongelmasta kai olit eri mieltä?
Mutta minä ja V12 taisimme vakuuttaa, että se puuttuva Public IP on ongelman ydin ja estää kaiken muun liikenteen.



Siltaavassa tilassa olevan modeemin päivitysyhteyttä varten käytössä olevan julkisen IP-osoitteen voimassa olemisella ei ole vaikutusta siihen, saako modeemiin kytketyt laitteet omia julkisia IP-osoitteitaan. Nuo kulkevat siltatilassa ihan omia polkujaan, ainoa edellytys on, että modeemin pitää olla verkossa  eli taajuudet haettuna.



Väärin ehdottomasti!



Ja nyt muihin hommiin...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Heh, eipä mitään. Pääasia, että nyt molemmilla on sama käsitys ongelmasta ja että se on molemmilla osapuolilla ollut koko ajan sama. :)

Seuraa tosiaan tilannetta ja ilmoittele miten käy.


Juu,

tosin tuosta alun ongelmasta kai olit eri mieltä?
Mutta minä ja V12 taisimme vakuuttaa, että se puuttuva Public IP on ongelman ydin ja estää kaiken muun liikenteen.


En ollut vaan tarkoitin itse juuri samaa. Nähtävästi oli molemminpuolista väärinymmärrystä tässä. :)




Siltaavassa tilassa olevan modeemin päivitysyhteyttä varten käytössä olevan julkisen IP-osoitteen voimassa olemisella ei ole vaikutusta siihen, saako modeemiin kytketyt laitteet omia julkisia IP-osoitteitaan. Nuo kulkevat siltatilassa ihan omia polkujaan, ainoa edellytys on, että modeemin pitää olla verkossa  eli taajuudet haettuna.



Väärin ehdottomasti!



Ja nyt muihin hommiin...


Tämänkin osalta nähtävästi tulkintaongelma. Koska ongelma oli ja on nimenomaan julkisen osoitteen (ei 10-osoitteen) uudistamisessa, niin oletus oheisessa ohjeistuksessa oli, että 10-osoite on voimassa ok. Luonnollisesti, jos 10-osoitetta ei ole, niin julkistakaan osoitetta ei ole mahdollista saada.

Esimerkkinä:
Jos 10-osoite on modeemilla ok, siltatilassa sillä ei ole merkitystä tietokoneiden toimintaan saako modeemi haettua itselleen oman julkisen osoitteen vai ei. Tosin ongelma voi esiintyä myös niin, että mikään laite ei saa uudistettua julkisia osoitteita, jolloin tilanteen voi tulkita niin, että modeemin omalla julkisella osoitteella olisi merkitystä myös tietokoneiden toimintaan. 🙂

Tampere/Härmälä

Tänään ollut netti kokonaan poikki. Skannaa taajuuksia ja välillä nousee linjoille yhdeksi sekunniksi, jonka jälkeen rumba alkaa uudelleen. Kakkoskoneen mukaan (päällä 24/7) vaikuttaa siltä että koko yön on ollut yhteys poikki. Eilen klo 22-23 vielä toimi.

Jonotin tukeen 20min ja tein häiriöilmoituksen.


Tämä alkoi minullakin taas. Toinen modeemi putoaa muutaman sekunnin yhteyden jälkeen, toinen pysyy linjalla ehkä minuutin.

Osallistu keskusteluun