Kysymys

Jupinaa, joka kohdistuu tämän palstan mussuttajiin

  • 20 helmikuu 2010
  • 10 kommenttia
  • 1856 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 3 kommenttia
Olen ollut Elisa Viihteen suhteellisen tyytyväinen asiakas 1,5 kk. Vaihdoin 10 M Soneran ADSL-liittymän Viihteen hinta-laatusuhteeltaan ylivertaiseen liittymään. Liittymää vaihtaessani olin täysin tietoinen liittymän ongelmista kaapeliviihteessä seurattuani kyseistä keskustelupalstaa.

Palstaa seuranneena voin todeta, että nimim. groner ja kumppanit ovat asiallisia kavereita ja he neuvovat palstalaisia välillä sellaisiinkin aikoihin, että työ vaikuttaa hyvinkin pyyteettömältä.

Ihmettelyt:
- sopimusta tehdessä, PITÅÅ LUKEA paperi, johon nimensä kirjoittaa. Minulla ei ole ainakaan mitään sanomista palvelun sisällöstä verrattuna siihen, mitä olen saanut. Olen myös huomannut, että joillain tilaajilla on mielikuvia joistain erillisdigibokseista ja sitä kautta odotukset ovat epärealistisia. Eiköhän sen pitäisi olla kaikille selvää, että jos tallennuspaikka sijaitsee muualla, kuin omassa kämpässä, niin ongelmia saattaa tulla. Tätä palstaa seuranneena olen huomannut, että asiakkaan päässääin saattaa olla vikaa ja Elisa ei ole kaikessa se suuri pahis. Tähän samaan ihmettelyyn kuuluu se, että ihmiset valittavat yhteysnopeuksista, jotka eivät ole sitä, mite HE odottavat. Papereissahan kaikki lukevat aivan selvästi ja mielestäni edelleen asiakkaan kuuluu tarkistaa, mihin nimensä kirjoittaa. Ei Suomi-poika voi olla enää nii sinisilmäinen.
- Elisan tomitusjohtaja lupaa purkaa määäräaikaset sopimukset, jos on valittamista, mutta tämä parkuminen jatkuu. Voisivatko parkujat miettiä sitä, että kaikki valittaminen ja valitusten kommentointi on pois gronerin ja kumppaneiden  työstä. Asiakaspalvelu/kuluttajaviranomainen on hyvä paikka valituksille. Minua ärsyttää se, että huomatessani uusia viestejä sivustolla, joudun kahlaamaan turhanpäiväiset "36h sitä", "36h tätä", "Mulla ei toimi" ja "Mulla toimii", kun vaihtoehtoisesti Elisan tekninen henkilökunta voisi paneutua oikeisiin asioihin.
- Olen vääntänyt sulautettua softaa 15 vuotta ja ymmärrän täysin, jos palveluntarjoaja ei halua jakaa keskeneräistä softaa (siitähän vasta poru syntyisi). Vaikka "kaikkihan sitä softaa osaa tehdä", niin ei se ole niin helppoa. Miettikääpä nyt, Elisa Viihde: X antenniverkkoa, X kaapeliverkkoa, testaus kaikissa näissä ennen julkaisua, palaute ilman beta-testausta 36h-kohun takia. Ei ole helppoa.
- Palvelun kautta voin seurata YLE HD:tä ja odottaa rauhassa kunnollisten tallentavien HD-digiboksiden markkinoille tuloa. Palvelussa ei sinänäsä ole mitään, mutta olen teknologiafriikkinä rauta pitää saada kotiin.
- Palvelun verkkokovalevy tallettaa takuuvarmasti haluamani tv-lähetykset, eikä tarvitse ihmetellä digibokisn tilttailua
- harrastan junamatkoilla rästiin jääneiden tv-ohjelmien katsoimista. Palveluntarjoajan verkkolevyltä lataan ohjelmatiedostot neljä kertaa nopeammin kuin digiboksiltani. Lisäksi operaatio ei häiritse tv-kuvan katselua.
- ammattitaitoiset "Elisan äänet" tällä keskustelupalstalla

Vähän risujakin:
- Asun Tampereen  Tammelassa ja nettiyhteys on ärsyttävän epävakaa.
- Elisa Viihde digiboksi on aika kälynen kaupallisiin verrattuna. Toisaalta ymmärrän sen, että mopolla ei päästä kuuhun. Hinta/laatusuhde on edelleen erinomainen.
- 36h-palvelusta en valita, koska en tiennyt sitä Elisa Viihdettä hankkiessani. Tiedoitus olisi ehkä voitu hoitaa vähän paremmin, mutta rapatessa roiskuu.

En ole Elisalla töissä. Olen lähes tyytyväinen kuluttaja.

t. JOR

10 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Lol!
Johan on valitusta. Itselläni on on mennyt kaikki pieleen juuri Elisan puolelta. Itsekkin kiitän siitä vain ja ainoastaan Elisaa. Lukeeko sinun sopimuksessasi tosiaan, että saat pätkivän ja toimimattoman nettiliittymän ja tv-palvelun joka saa jumittaa koska vaan ja josta voi poistaa palveluita koska vaan. Kerrotko mulle miten hyödynnän mahtavaa verkkokovalevyäni jos nettiyhteyteni ei toimi? Hintalaatusuhde ei voi olla erinomainen jos palvelu ei toimi. Ja tässäkö on nyt asiakas mielestäsi se pahis. Hah! Valitettavasti oma parkumisesi vaikuttaa vielä naurettavammalta.

PS. Toi oli hienosti sanottu , että asiakkaan päässä saattaa olla vikaa:)
Sanot, että Olen vääntänyt sulautettua softaa 15 vuotta ja ymmärrän täysin, jos palveluntarjoaja ei halua jakaa keskeneräistä softaa (siitähän vasta poru syntyisi). Vaikka "kaikkihan sitä softaa osaa tehdä", niin ei se ole niin helppoa. Miettikääpä nyt, Elisa Viihde: X antenniverkkoa, X kaapeliverkkoa, testaus kaikissa näissä ennen julkaisua, palaute ilman beta-testausta 36h-kohun takia
Eikös tässä Elisan tapauksessa juuri tarjota keskeneräistä "softaa/palveua", koska yhteys on mielestäni aivan kelvoton pätkimisen ja kaapelimodeemin firmiksen suhteen?
Täna aamuna yhteys on katkennut tunnin aikan 4 kertaa, se siitä toimivasta raudasta/softasta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Kiitos Jor palautteesta. :)

Mitä palvelun ongelmiin tulee, niin kehitettävää on toki, aina. Ei mikään palvelu tai tuote ole nykymaailmassa koskaan valmis vaan laatua / ominaisuuksia / toimivuutta kehitetään ja parannetaan koko ajan. Puutteet ymmärrettävästi aiheuttavat mieliharmia ja harmaita hiuksia niihin törmätessään, mutta parannusta on luvassa. Osa käyttäjistä törmää ongelmiin useammin kuin toiset, osa vähemmän, osa ei välttämättä ollenkaan.

(Tieto)tekniikan kanssa kun ollaan tekemisissä, niin ongelmia on aina ollut ja ongelmia tulee aina olemaan. Teknologia helpottaa elämää, mutta ongelmatilanteissa käy tietysti päinvastoin, mutta ollaan aika väärillä lähtökohdilla liikenteessä, jos oletetaan, että kaikki vain yksinkertaisesti toimii ja pitää toimia, eikä ongelmia saa / voi syntyä leimaamatta käytössä olevaa teknologiaa tai palvelua huonoksi. 🙂

- Olen vääntänyt sulautettua softaa 15 vuotta ja ymmärrän täysin, jos palveluntarjoaja ei halua jakaa keskeneräistä softaa (siitähän vasta poru syntyisi). Vaikka "kaikkihan sitä softaa osaa tehdä", niin ei se ole niin helppoa. Miettikääpä nyt, Elisa Viihde: X antenniverkkoa, X kaapeliverkkoa, testaus kaikissa näissä ennen julkaisua, palaute ilman beta-testausta 36h-kohun takia. Ei ole helppoa.


No Elisahan aiheutti tämän 36 h -kohun ihan itse. Jos sen takia ei voida mitään betatestata, niin omapa on mokansa. Ja sinä saatat nähdä asian toisella tvalla, kun olet työskennellyt softan parissa, mutta käyttäjillehän tämä on tehty. Hehän tästä maksavat, eikä heidän tarvitse tajuta millaista sitä on tehdä.

Ja vaikka kunka olisi nykyaikaa ja tietotekniikkaa, niin ongelmista pitää saada valittaa. Vai oliko siinä sopimuksessa jokin kohta, jossa kerrottiin palvelujen toimivan mahdollisesti toisaikaisesti? Toisaalta minä en ole mitään paperia koskaan nähnytkään tästä diilistä, saati allekirjoittanut...

Ja mielestäni kyllä pitää voida viihdeboksia verrata tavallisiin bokseihin. Miksi ei? Ei tavan kuluttajan tarvitse tietää tai tajuta eri totueutustapoja tai teknisiä yksityiskohtia niin tarkkaan, että voi ennakoida toimimisen tai toimimattomuuden. Vallankaan kun tuote on suunnattu enemmän tavan tallaajalle kuin IT-nörteille. Markkinoinnissakaa ei viihdeboksin ja tavallisten tallentavien välille ole sen sorttista eroa markkinoinnissa tehty, että sen perusteella kuluttajalla olisi aihetta olettaa niillä olevan käytön, saati toimivuuden kannalta oleellista eroa. Viihdettähän on lähinnä suitsutettu kaikessa paremmaksi kuin mitään muuta. Eivät kaikki edes varmaan tiedä, että boksiin laitetaan kiinni verkkojohto, ennen kuin paketti on kotona. Saati että sen tarvitsisi merkitä toimninnan kannalta mitään sen kummemmin.

Myydään tallentava digiboksi määräaikaisella sopimuksella, ja kun ongelmia ilmenee, niin vastataan "Joo mutta tää onkin erilainen kun muut, niin ei se toimikaan niin hyvin". Onko reilua? Ei sillä, että Elisa näin olisi menetellyt, mutta mielestäsi tämä olisi siis ihan OK, kun olisihan se pitänyt ostajan tajuta. Että digiboksi on huonompi kuin digiboksi. Jos hoksaat mitä tarkoitan.

Itselläni on aika vähän valittamista kylläkään. Toimivuus on ihan kohtalaisen hyvä oikeastaan. Itselläni ei siis kummempaa valittamista, mutta ymmärrän kyllä niitäkin, joilla on.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Ja vaikka kunka olisi nykyaikaa ja tietotekniikkaa, niin ongelmista pitää saada valittaa. Vai oliko siinä sopimuksessa jokin kohta, jossa kerrottiin palvelujen toimivan mahdollisesti toisaikaisesti? Toisaalta minä en ole mitään paperia koskaan nähnytkään tästä diilistä, saati allekirjoittanut...

Ja mielestäni kyllä pitää voida viihdeboksia verrata tavallisiin bokseihin. Miksi ei? Ei tavan kuluttajan tarvitse tietää tai tajuta eri totueutustapoja tai teknisiä yksityiskohtia niin tarkkaan, että voi ennakoida toimimisen tai toimimattomuuden. Vallankaan kun tuote on suunnattu enemmän tavan tallaajalle kuin IT-nörteille. Markkinoinnissakaa ei viihdeboksin ja tavallisten tallentavien välille ole sen sorttista eroa markkinoinnissa tehty, että sen perusteella kuluttajalla olisi aihetta olettaa niillä olevan käytön, saati toimivuuden kannalta oleellista eroa. Viihdettähän on lähinnä suitsutettu kaikessa paremmaksi kuin mitään muuta. Eivät kaikki edes varmaan tiedä, että boksiin laitetaan kiinni verkkojohto, ennen kuin paketti on kotona. Saati että sen tarvitsisi merkitä toimninnan kannalta mitään sen kummemmin.

Myydään tallentava digiboksi määräaikaisella sopimuksella, ja kun ongelmia ilmenee, niin vastataan "Joo mutta tää onkin erilainen kun muut, niin ei se toimikaan niin hyvin". Onko reilua? Ei sillä, että Elisa näin olisi menetellyt, mutta mielestäsi tämä olisi siis ihan OK, kun olisihan se pitänyt ostajan tajuta. Että digiboksi on huonompi kuin digiboksi. Jos hoksaat mitä tarkoitan.

Itselläni on aika vähän valittamista kylläkään. Toimivuus on ihan kohtalaisen hyvä oikeastaan. Itselläni ei siis kummempaa valittamista, mutta ymmärrän kyllä niitäkin, joilla on.


Kiitos rakentavista kommenteista.

Tottakai saa valittaa, jos aihetta on ja aihetta varmasti onkin niin kauan kuin on ongelmiakin. Se mitä koitin aiemmassa viestissäni tuoda esiin oli, että teknisten laitteiden lähes ominaisuus on, että niiden käytössä tulee välillä ongelmia, joten ongelmiin tulisi suhtautuakin sen mukaisesti.

Ymmärrän kyllä tuon tavalliseksi digiboksiksi vertaamisen, koska käyttötarkoitushan on sama eikä käyttäjää kiinnosta mitä konepellin alla on, käyttäjää kiinnostaa vain käyttää. Siitä huolimatta tekninen toteutus tavallisen digiboksin ja Viihde-digiboksin välillä on kuitenkin niin erilainen, että ei Viihde-digiboksi voikaan tuntua samalta tai toimia samalla tapaa kuin tavallinen digiboksi, johon käyttäjä on aiemmin ehtinyt tottumaan.


Myydään tallentava digiboksi määräaikaisella sopimuksella, ja kun ongelmia ilmenee, niin vastataan "Joo mutta tää onkin erilainen kun muut, niin ei se toimikaan niin hyvin". Onko reilua? Ei sillä, että Elisa näin olisi menetellyt, mutta mielestäsi tämä olisi siis ihan OK, kun olisihan se pitänyt ostajan tajuta. Että digiboksi on huonompi kuin digiboksi. Jos hoksaat mitä tarkoitan.


Ei tietenkään tämä ole OK. Tottakai ongelmat korjataan jos ne korjattavissa ovat, mutta jos puhutaan "puuttuvista" ominaisuuksista jotka tietenkin pitäisi olla Viihde-digiboksissakin, koska vanhassa tavallisessakin digiboksissa oli, niin ihan kaikkeen ei valitettavasti pystytä.
Minua itseäni taasen korpii nämä it-alan ammattilaiset jotka näkevät järjestelmien ja laitteiden huonon toimivuuden ja käytettävyyden oikeutukseksi sen, että laitteet ovat monimutkaisia rakentaa ja ohjelmoida jne. "Made by engineers for engineers" oli pelin henki jo 90-luvulla kun ensimmäiset ohjelmoitavat videonauhurit sun muut härpäkkeet alkoivat kansoittaa olohuoneitamme.

Olen peuhannut itsekin it-alalla reilut 10 vuotta - mutta täysin eri näkökulmasta, nimittäin käytettävyyden ja käyttäjäystävällisyyden saralla. Ja vielä tänäkin päivänä markkinoille pusketaan tuotteita ja palveluita jotka on tarkoitettu tavan mähösille mutta joiden käyttäminen vaatii insinöörin mielenlaatua tai kasapäin seikkailuhenkeä. Onneksi poikkeuksiakin löytyy (mm. Applen tuotteet) jotka valtaavat alaa ja joiden helppokäyttäisyyttä kopioidaan.

Parasta on, että Elisa on päättänyt avata tämän kaksisuuntaisen viestinnän kanavan jolla asiakas saadaan mukaan palvelun kehittämiseen - mahtavaa! Vaikka palvelu onkin tällä hetkellä raakile monella tapaa, myös käyttäjäystävällisyyden puolella, niin toivoa on. Mutta samalla kun Elisa päätti tämän palvelun avata niin he varmasti arvasivat että täällä on helppo nillittää palvelun puutteista.

Iso käsi elisalaisille jotka jaksavat täällä meidän kanssa keskustella, vaikka se olisikin pois heidän tuottavasta työajastaan tai vapaa-ajastaan. Mutta asiakkaan kuunteleminen (etenkin sen negatiivisen palautteen) on kriittistä nykypäivänä toimivan palvelun rakentamiseksi.
Käyttäjätaso 2


- Olen vääntänyt sulautettua softaa 15 vuotta ja ymmärrän täysin, jos palveluntarjoaja ei halua jakaa keskeneräistä softaa (siitähän vasta poru syntyisi). Vaikka "kaikkihan sitä softaa osaa tehdä", niin ei se ole niin helppoa. Miettikääpä nyt, Elisa Viihde: X antenniverkkoa, X kaapeliverkkoa, testaus kaikissa näissä ennen julkaisua, palaute ilman beta-testausta 36h-kohun takia. Ei ole helppoa.


Jos kerran olet 15-vuotta softaa vääntänyt niin varmaan tiedät mitä beta-testaus tarkoittaa. Se ei todellakaan ole sitä, että pistetään ohjelmisto (tässä tapauksessa ominaisuus) jakoon ja vähän ajan päästä poistetaan se kertoen kysessä olleen vain beta-testaus. Kyllä käyttäjille kerrotaan ETUKÄTEEN kyseessä olevan beta-testi.


Aivan - ja pitää kuitenkin muistaa että tämä ominaisuus tuli ILMAN mitään BETA testausta käyttöön. Sen minäkin olen oppinut 25 vuoden allalla olon jälkeen, että tuotantoversio ei tule ennen BETAA eikävarsinkaan ennen ALPHAA. No täällä se tuli! Sitten kun otetaan huomioon se, että tämä ei ollut mikään TRIAL, niin soppa onkin valmis. Aika amatöörimäistä puuhastelua tämä Elisan "asiakaspalvelu" oli sitä oltu alalla vuoden tai kymmeniä...

Lähden tästä nyt sulattelemaan tätä...
Kun minuakin hiukan "ahistaa" jatkuva mussutus pääosin hyvin (ainakin ADSL liittymässä) toimivasta palvelusta, niin laitetaan muutama postitiivinen kommentti linkkien muodossa:

Mikael Jungner tykkää: http://twitter.com/MikaelJungner/status/9436264702

TM tykkää:

Elisa Viihde on kaiken kaikkiaan onnistunut kokonaisuus. Asennus ei voisi olla helpompaa, ja järjestelmä toimii hyvin, vaikka digiboksi aina silloin tällöin hyytyikin. No, tässä ollaan tekemisissä tietotekniikan kanssa. Erityisesti ohjelmien tallennuksen huolettomuus sekä se, että tallennuksia voi tehdä vaikka kaikilta kanavilta yhtä aikaa ja ohjelmoida myös netin kautta, on television suurkuluttajalle arvaamattoman hyvä ominaisuus. Ja tallennusta on niin helppo käyttää, että lapsikin sen osaa -- todistettavasti.

Kaikesta tästä positiivisuudesta voisi päätellä, että minäkin tykkään 🙂
Miten voi beta-vaiheessa saada simuloitua serverirasitusta, jonka ne joutuu kestämään ison asiakasryhmän käyttäessä 36h tallennusta? Eipä taida muuten saada kuin toimimalla näin, eli kaikista huonoimmalla nokia keinolla, testata asiakkailla.

Niin ja jos elämä viihteen kanssa on hankalaa, on annettu mahdollisuus irtisanoa sopimus. Ette ole palvelun kanssa enää naimisissa, joten miksi nillittää. Sopimus poikki ja Suomi24:lle huutamaan kovaan ääneen miten elisa on paska.
Kunniamerkki
Kyllähän se monia hatuttaa kun annetaan tikkari ja sit otetaankin se pois.
Mut kunhan elisa saa kaikki  perus jutut toimimaan, niin onhan tämä kaikinpuolin hyvä paketti hintaansa nähden. 🙂

Osallistu keskusteluun