Kysymys

Kaapeliviihteen vaihto kuituun

  • 23 joulukuu 2010
  • 45 kommenttia
  • 4935 katselukerrat

  • Kokenut konkari
  • 140 kommenttia
Kun tuo kaapeliviihde ja sen palvelutaso on mitä on, niin oisko mahdollista vaihtaa kuituun. Talo on uusi ja käsittääkseni tänne saisi 100megaisen kuituliittymän.

Olisiko vaihto mahdollinen - toimisiko se paremmin ?

45 kommenttia

Kaapeli ja kuitu on aivan eri planeetoilta luotettavuudessa ja nopeudessa. Jos siis on mahdollisuus vaihtaa kuituun tee se sen kummempia miettimättä.
Osaakohan joku Elisalainen kommentoida tuota siirtoa ja sen mahdollisuutta, etuja/haittoja.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Osaakohan joku Elisalainen kommentoida tuota siirtoa ja sen mahdollisuutta, etuja/haittoja.


Pitäisi olla mahdollista jos kaapelin toimivuus on kohdallasi huono. Haittoja ei ole ja siirronkin pitäisi onnistua niin, että esim. tallenteet säilyvät. Lisätietoja saat asiakaspalvelustamme.
Tähän lisäkyssäri, jostain luin että lisäkanavien kanssa voi tulla ongelmaa, mutta kun asun kaapeliverkossa, niin eikös nuo tule kaapelin kautta (esim. Travel Channel), eli toimivatko nämä ongelmitta?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Tähän lisäkyssäri, jostain luin että lisäkanavien kanssa voi tulla ongelmaa, mutta kun asun kaapeliverkossa, niin eikös nuo tule kaapelin kautta (esim. Travel Channel), eli toimivatko nämä ongelmitta?


Ainoastaan kaapelimodeemilla toteutetussa Viihteessä kanavat tulevat kaapelista, muissa Viihteissä IPTV:nä. Mistä ongelmista lisäkanavien suhteen puhut? Näkyvät kyllä normaalisti.
Googlella löytyy tämmönen dokkari:
Super-Viihde-pilotin kuvaus - Elisa Viihde

Siellä on kohta "rajoitukset"
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Googlella löytyy tämmönen dokkari:
Super-Viihde-pilotin kuvaus - Elisa Viihde

Siellä on kohta "rajoitukset"


Aah, tuo johtuu Kotiboksi-reitittimen nykyisen firmwaren rajoituksista, saadaan kyllä toimimaan erillisen multicast-asetuksen lähettämisellä laitteeseen Elisan toimesta (esim. yksityisviestiä minulle). Toinen vaihtoehto on käyttää omaa kytkintä Kotiboksin sijaan. Joka tapauksessa toimii kyllä.
Ok, no sitten voisin kyllä vaihtaa kuituun, jos se vain onnistuu. Onnistuuko se tätä kautta?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Ok, no sitten voisin kyllä vaihtaa kuituun, jos se vain onnistuu. Onnistuuko se tätä kautta?


Onnistuu asiakaspalvelun kautta.
Kävin tänään tekemässä tilauksen Shopitissa. Pakkaus tulee kuulemma postissa, sposti ja tallenteet säilyy, netinkin toiminta jatkuu ongelmitta.

... Nyt vain jännitetään käykö näin, kertaakaan Elisan toimitusketju ei kohdallani ole ongelmitta toiminut - katsotaan jos nyt olisi tämä kerta ensimmäinen 🙂
Näyttää lupaavalta, tänään tuli uusi paketti ja hain sen postista. Oma.elisassa näkyy molemmat tilaukset ja sähköpostit löytyy molempien alta. Tietoturvan koodi ilm. vaihtuu, mutta ehkä tuon kanssa voi elää...

Mutta semmoinen käytännön kysymys, että mitäs mun pitää tehdä, jotta laite löytää verkon? MEillä on sähkökaapissa "nousu 1" ja "nousu 2" -liitännät. Molempiin olen modeemin kytkenyt, mutta ei vain löydä itseään verkkoon. Onko tuossa jotain aikamäärettä, miten kauan tuon pitäisi olla verkossa jotta löytää itsensä (olen kokeillut ~15min toista, ~5min toista).
Käyttäjätaso 1
Voi kestää 2tuntiakin ennen kuin tulee linjoille.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Mutta semmoinen käytännön kysymys, että mitäs mun pitää tehdä, jotta laite löytää verkon? MEillä on sähkökaapissa "nousu 1" ja "nousu 2" -liitännät. Molempiin olen modeemin kytkenyt, mutta ei vain löydä itseään verkkoon. Onko tuossa jotain aikamäärettä, miten kauan tuon pitäisi olla verkossa jotta löytää itsensä (olen kokeillut ~15min toista, ~5min toista).



Kumpi liittymätyyppi sinulle tuli, VDSL2 vai Super? Jos Super, niin siinä Kotiboksia käytetään reitittimenä, eli verkkokaapeli LAN4-porttiin (ei puhelinjohtoa ADSL-liittimeen) ja sen jälkeen 192.168.100.1-hallinnasta tilaksi ETH Uplink.


Voi kestää 2tuntiakin ennen kuin tulee linjoille.


Tämä koskee ainoastaan kaapeliverkkoa ja kaapelimodeemia.
En tiedä itse asiassa kumpi liittymätyyppi 🙂 Mutta siis kotiboksi annettiin reitittimeksi, mutta soittelin eilen asiakaspalveluun ja kuulin että liittymä aukeaa vasta 10.2. - olin siis turhan hätäinen :o

... tosin mielestäni missään ei sanota tätä avaamispäivää, ehkä se olisi soppareissa ollut jos olisin ollut uusi asiakas, mutta näin vanhana ei tieto minulle saakka kantautunut.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

En tiedä itse asiassa kumpi liittymätyyppi 🙂 Mutta siis kotiboksi annettiin reitittimeksi, mutta soittelin eilen asiakaspalveluun ja kuulin että liittymä aukeaa vasta 10.2. - olin siis turhan hätäinen :o

... tosin mielestäni missään ei sanota tätä avaamispäivää, ehkä se olisi soppareissa ollut jos olisin ollut uusi asiakas, mutta näin vanhana ei tieto minulle saakka kantautunut.


OK, siinä tapauksessa toimimattomuus johtuu tuosta. Kuvauksesi perusteella sinulle on tulossa Laajakaista Super, asennusopas löytyy tukisivuiltamme:
http://www.elisa.fi/asiakastuki/1399/elisa-viihde/
Tänään pitäisi siis kytkeytyä päälle - katsellaan illalla. Groner, kerrotko vielä noiden liittymätyyppien eroista .Vikapalvelusta mulle sanottiin, että esim. läppärin pitäisi toimia suoraan "Nousu" -liittymästä datakaapissa.

Mutta tosiaankin kotiboksi annettiin mukaan -  tarvitsenko sitä (sen asenteleminen nimittäin datakaappiin on hieman hankalaa... ) ja kotiverkkoon käytän kuitenkin omaa reititintä. Voinko siis linkittää digiboksin "suoraan" verkkoon -tuskin ?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Tänään pitäisi siis kytkeytyä päälle - katsellaan illalla. Groner, kerrotko vielä noiden liittymätyyppien eroista .Vikapalvelusta mulle sanottiin, että esim. läppärin pitäisi toimia suoraan "Nousu" -liittymästä datakaapissa.

Mutta tosiaankin kotiboksi annettiin mukaan -  tarvitsenko sitä (sen asenteleminen nimittäin datakaappiin on hieman hankalaa... ) ja kotiverkkoon käytän kuitenkin omaa reititintä. Voinko siis linkittää digiboksin "suoraan" verkkoon -tuskin ?


Juu toimii suoraankin, mutta tällöin pystyt käyttämään vain kyseistä läppäriä eli yhtä laitetta. Jotta saat useampia laitteita käyttöön (mukaan lukien digiboksin), tarvitset väliin reitittimen kuten tuon paketin Kotiboksin.
Itse asiassa meillä oli kaapissa valmiina "jakokaapeli", joka jakaa sen signaalin 3 tai 4:n osaan, eli tuo ei olisi ongelma...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Itse asiassa meillä oli kaapissa valmiina "jakokaapeli", joka jakaa sen signaalin 3 tai 4:n osaan, eli tuo ei olisi ongelma...


Kyseessä lienee jakokaapin ristikytkentäkaapeli, eli datanoususta yhteys ristiinkytketään niiden huoneiden rasioille, jossa yhteyttä halutaan käyttää. Riippuu toteutuksesta, mutta yleensä vaatii reitittimen väliin, eli datanoususta kaapeli reitittimen WAN-porttiin (Kotiboksissa LAN4), jonka jälkeen yhteys jaetaan reitittimen LAN-porteista omilla kaapeleilla huoneiston rasioille.

Toinen vaihtoehto on tehdä ristikytkentä datanoususta suoraan halutun huoneen rasialle ja sijoittaa reititin ko. huoneeseen. Vastaavasti myös WAN-portista tällöin verkkokaapeli huoneen datarasialle.
Niin siis suunnitelmani on seuraava:
- Yläkerrassa käytetään nettiä läppäriltä WLAN:n yli ja sitten on Viihteen digiboksi
- Alakerrassa on pöytäkone, verkkotulostin ja verkkolevy
- Sähkökaappi on yläkerrassa

Tällä hetkellä toteus on niin, että kaapelimodeemi ottaa signaalin alakerrassa, jakaa sen talon verkon kautta yläkertaan digiboksille ja sitten omalle reitittimelle, joka langallisesti liittää nettiin nuo kolme vehjettä ja sitten luo WLAN:n.

Vaihtoehtoja on nähdäkseni:

A) Ohjata yksi signaali alakertaan reittimelle ja toinen suoraan digiboksille, mutta ilmeisesti digiboksiin menevä signaali kaipaisi kotiboksia väliin ja sitä ei taas sisustuksesta vastaavien tahojen mielestä voi sijoittaa TV:n lähelle  8)

😎 Sijoittaa kotiboksi samaan paikkaan nykyisen kaapeliboksin paikalle, mutta tässä yhteydessä samoja verkkokaapeleita pitkin olisi kahden eri verkon liikennettä - tämä ei taida olla teknisesti mahdollista  ???

C) Sijoittaa kotiboksi yläkerran sähkökaappiin, jakaa sieltä taloverkon kautta yhteys digiboksille ja ohjata toinen signaali suoraan alakertaan reitittimelle

C-ratkaisun ongelmana on se, että kotiboksin verkkolaite ei mahdu sähkökaappiin, muuten tilaongelmaa ei ole...

Vinkkejä miten tämän ratkaisisi ?

ps. onko muuten elisan sposti-palvelut nurin, kännykkä tai webmail ei toimi)
Noniin, toteutin vaihtoehdon A ja netti toimii ongelmitta. Tosin ongelma on se, että kotiboksi ei löydä nettiä, internet-valo ei pala oma.elisa.fi :n mukaan se on kerran käynyt verkossa, mutta esim. WLAN-nimeä se ei ole muuttanut ElisaKoti50:stä määrittelemäkseni. Oikean IP-osoitteen se jakaa digiboksille, mutta verkko ei sielläkään toimi.

Kestääkö tuossa jonkin aikaa, ennen kuin tuo alkaa kunnolla toimia - vai pitääkö tutkia tarkemmin ?

Noniin, toteutin vaihtoehdon A ja netti toimii ongelmitta. Tosin ongelma on se, että kotiboksi ei löydä nettiä, internet-valo ei pala oma.elisa.fi :n mukaan se on kerran käynyt verkossa, mutta esim. WLAN-nimeä se ei ole muuttanut ElisaKoti50:stä määrittelemäkseni. Oikean IP-osoitteen se jakaa digiboksille, mutta verkko ei sielläkään toimi.

Kestääkö tuossa jonkin aikaa, ennen kuin tuo alkaa kunnolla toimia - vai pitääkö tutkia tarkemmin ?


Ei pitäisi koko adsl valoa palaa kun laite on pelkästään reititin. Käsittääkseni sulla on tuolla jokaisessa huoneessa omat rasiat jotka tulevat sähkökaapilta? Laita vaikka kytkin tuonne kaappiin ja alakertaan tarpeeksi tehokas wlanboxi. Tässä saat suoraan sen digiboxin nettiin kiinni niin ei pitäisi olla ongelmia. Ja tuota sisäverkkoa voi sitten hyödyntää että laittaa vaikka jakokaappiin "hyppyjohdon" joka yhdistää 2 rasiaa niin saat sen wlanboxin verkon piuhallakin yläkertaan tarvittaessa mikäli paikkoja riittää. Tosiaan tuo elisan boxi on rajotin kuidussa tehonsa puolesta.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=27045 <-- tuosta vois apua jos ei johdot kiinnosta. Tosin ei kannata odottaa kovia nopeuksia jos lanissa tavaraa siirtelet.
Jaahas! Vika tulikin paikallistettua toimimattomaan haarottimeen tuossa sähkökaapissa. Nyt toimii netti, tosin vain alakerrassa oman reitittimen kautta, tai yläkerrassa digiboksilla.

... tosin tallenteet ei näköjään ole siirtynyt mukana, eikä myöskään ilmaiset leffavuokraukset joita on vielä käyttämättä - vaikka näin Shopititssä luvattiin käyvän. No pitääpä soitella asiakaspalveluun maanantaina!
Tallenteista tehty vikailmoitus tänään, ilmeisesti digiboksin mac-osotetta ei ole mun tietoihin linkitetty... katsotaan kauan menee että lähtee toimimaan - puuttuneet ilmaset leffavuokraukset sain heti takas.

Nopeuskin vaikuttaa hyvältä


tuo langattoman yli, langallisena downloadi on 90:n paremmalla puolella, upload on jostain syystä usein langallisena pienempi (langattomana olen jotain ~25:tä nähnyt...)

... tosin mielestäni missään ei sanota tätä avaamispäivää, ehkä se olisi soppareissa ollut jos olisin ollut uusi asiakas, mutta näin vanhana ei tieto minulle saakka kantautunut.


Tämä selvisikin, tänään naapuri toi Elisan tilausvahvistuksen, päivätty 1.2., joka oli tullut heille.

Mutta kaikki muu onkin sitten pielessä. En kyllä ymmärrä miten hankalaa tämä voi olla, miten Elisa voi mogata JOKAISEN tilausprosessin. Siis miten tämä on ylipäätänsä mahdollista?

Eli nyt on taphtanut seuraavaa:
- Kävin Omenan shopitissä tekemässä tilauksen, sanoin että haluan vaihtaa. Varmistin että siirtyyhän sähköpostit ja tallenteet mukana, näin kuulemma käy. Eihän tästä aiheudu mitään kuluja, ei aiheudu.
- No sain tekstiviestin, että palauta kaapelilaitteet, kunhan kuitu toimii. Eli tilauskäsittelyyn asti tieto vaihdosta on mennyt - siitä eteenpäin sitten ei.
- Sain paketin kotiin, asensin laitteet - no tallenteet ei ole linkittynyt digiboksiin. Tein eilen vikailmoituksen (joka ei muuten oma.elisassa näy (viittaus toiseen keskusteluun)
- Jotenkin luulisi, että tämmöisen asian korjaaminen on helppoa - no ei näköjään ole, nyt on mennyt ~28h ja ongelma on edelleen
- Nyt en näe edes netistä vanhoja tallenteita, koska kaapeliviihde on irtisanottu
--> Tämä toki tarkoittaa sitä, että tämänpäiväiset jatkuvat tallenteet ei ole mennyt nauhalle
- Paljosta vetoa, että kohta lopettaa sähköpostikin toimintansa, vaihteen vuoksi. Enkä usko sekuntiakaan, että minulle viihteen tilauksen yhteydessä luvattu 10 /kk alennus (ensimmäiseksi vuodeksi) on kadonnut.

Mutta mä en jaksa enää, en vain jaksa. Ihan sama mitä Elisalle sanoo "Säilyyhän tallenteet", niin näin ei käy. Ei vain käy - en enää tiedä mitä sanoa. No teen näin. Tämän viestin jälkeen laitan yksityisviestin gronerille ja mailin asiakaspalveluun. Sen jälkeen odotan milloin asia korjaantuu:

Oletukseni on:
- Tallenteet palautetaan, myös esim. tänään (ja tulevina päivinä) jatkuvalla tallennuksella tallennetut
- Jatkuvan tallennuksen asetukset on kuten ennenkin
- Laskut ovat oikein*
- Sähköpostin toiminta ei katkea
- Tietoturvapalvelun koodin vaihtumisen kanssa voin elää

Koska Elisakin antaa aikatauluja laskujen maksamiselle, niin minä annan aikataulun korjaamiselle. Vikailmoitus tallenteista on tehty eilen klo ~18. Ensimmäinen vuorokausi tuli täyteen tänään ja samalla se tarkoittaa että en maksa maaliskuun laskua. Jos tallenteet ei toimi huomenna klo 18 en maksa huhtikuun laskua jne.

Samaten jos laskut ovat väärin, en maksa. JOs sähköpostin toiminta katkeaa en maksa.

Osallistu keskusteluun