Kysymys

Kaapeliviihteen vaihto kuituun

  • 23 joulukuu 2010
  • 45 kommenttia
  • 4935 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

45 kommenttia



... tosin mielestäni missään ei sanota tätä avaamispäivää, ehkä se olisi soppareissa ollut jos olisin ollut uusi asiakas, mutta näin vanhana ei tieto minulle saakka kantautunut.


Tämä selvisikin, tänään naapuri toi Elisan tilausvahvistuksen, päivätty 1.2., joka oli tullut heille.

Mutta kaikki muu onkin sitten pielessä. En kyllä ymmärrä miten hankalaa tämä voi olla, miten Elisa voi mogata JOKAISEN tilausprosessin. Siis miten tämä on ylipäätänsä mahdollista?

Eli nyt on taphtanut seuraavaa:
- Kävin Omenan shopitissä tekemässä tilauksen, sanoin että haluan vaihtaa. Varmistin että siirtyyhän sähköpostit ja tallenteet mukana, näin kuulemma käy. Eihän tästä aiheudu mitään kuluja, ei aiheudu.
- No sain tekstiviestin, että palauta kaapelilaitteet, kunhan kuitu toimii. Eli tilauskäsittelyyn asti tieto vaihdosta on mennyt - siitä eteenpäin sitten ei.
- Sain paketin kotiin, asensin laitteet - no tallenteet ei ole linkittynyt digiboksiin. Tein eilen vikailmoituksen (joka ei muuten oma.elisassa näy (viittaus toiseen keskusteluun)
- Jotenkin luulisi, että tämmöisen asian korjaaminen on helppoa - no ei näköjään ole, nyt on mennyt ~28h ja ongelma on edelleen
- Nyt en näe edes netistä vanhoja tallenteita, koska kaapeliviihde on irtisanottu
--> Tämä toki tarkoittaa sitä, että tämänpäiväiset jatkuvat tallenteet ei ole mennyt nauhalle
- Paljosta vetoa, että kohta lopettaa sähköpostikin toimintansa, vaihteen vuoksi. Enkä usko sekuntiakaan, että minulle viihteen tilauksen yhteydessä luvattu 10 /kk alennus (ensimmäiseksi vuodeksi) on kadonnut.

Mutta mä en jaksa enää, en vain jaksa. Ihan sama mitä Elisalle sanoo "Säilyyhän tallenteet", niin näin ei käy. Ei vain käy - en enää tiedä mitä sanoa. No teen näin. Tämän viestin jälkeen laitan yksityisviestin gronerille ja mailin asiakaspalveluun. Sen jälkeen odotan milloin asia korjaantuu:

Oletukseni on:
- Tallenteet palautetaan, myös esim. tänään (ja tulevina päivinä) jatkuvalla tallennuksella tallennetut
- Jatkuvan tallennuksen asetukset on kuten ennenkin
- Laskut ovat oikein*
- Sähköpostin toiminta ei katkea
- Tietoturvapalvelun koodin vaihtumisen kanssa voin elää

Koska Elisakin antaa aikatauluja laskujen maksamiselle, niin minä annan aikataulun korjaamiselle. Vikailmoitus tallenteista on tehty eilen klo ~18. Ensimmäinen vuorokausi tuli täyteen tänään ja samalla se tarkoittaa että en maksa maaliskuun laskua. Jos tallenteet ei toimi huomenna klo 18 en maksa huhtikuun laskua jne.

Samaten jos laskut ovat väärin, en maksa. JOs sähköpostin toiminta katkeaa en maksa.



Vaihtuko sulla sitten tunnukset tuonne elisaviihde.fi sivustolle? Kai ne tallenteet näkyy vielä siellä vaikka liittymä vaihtui. Digiboxi pitänee kai tehdä samalla tavalla kun kaapelimodeemi eli numerosarjalla yhdistetään tallenteisiin vai mitenkä olikaan?
Siis:
Kuituviihteen mukana tuli uudet tunnukset, näillä pääsee kirjautumaan nettiin - vanhoja tallenteita siellä ei näy. Testinä tekemäni tallennuspyyntö (tehty digiboksilla) näkyi netissä.
Kaapeliviihteen mukana tulleet tunnukset, jonka takana kaikki tallenteet on, on suljetu - eli ei toimi.
Käyttäjätaso 1

Siis:
Kuituviihteen mukana tuli uudet tunnukset, näillä pääsee kirjautumaan nettiin - vanhoja tallenteita siellä ei näy. Testinä tekemäni tallennuspyyntö (tehty digiboksilla) näkyi netissä.
Kaapeliviihteen mukana tulleet tunnukset, jonka takana kaikki tallenteet on, on suljetu - eli ei toimi.

Niin tuttua. ;)
Kyllä voit unohtaa vanhat tallenteet,mulla kävi just samanlailla kun vaihdoin aikoinaan ADSL-->Kaapeli
Kyselin tallenteiden perään silloin kun oli molemmat viihteet pari päivää päällekkäin käytössä,vastaus oli ettei voi siirtää uudelle tunnukselle (tähänkin on syynä tekijänoikeus jutut).
No,pari päivää kerkesin omalle koneelle latailla emännälle mitä halusi niistä.
Noh mulle on luvattu nuo (sekä täällä, että myymälässä). En aio ihan taisteluitta luovuttaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Noh mulle on luvattu nuo (sekä täällä, että myymälässä). En aio ihan taisteluitta luovuttaa.


Tallenteita ei ole mahdollista tekijänoikeussyistä siirtää tunnukselta toiselle, mutta vanha, virheellisesti vaihdossa suljettu käyttäjätunnuksesi voidaan kyllä avata takaisin käyttöösi ja uusi ylimääräinen tunnus sulkea. Huomaa kuitenkin, että tällöin uudella tunnuksella tehdyt tallenteet ikävä kyllä menetetään.
juu tällä ei ole mitään väliä. Eli menee täysin tämän "vaatimuslistani", jonka äsken asiakaspalveluun vastauksena laitoin, mukaan:

A) Palauttaa kaapeliviihteen tunnukseni ja siellä olleet tallenteet ja jatkuvan tallennuksen asetukseni
😎 Linkittää tuonne tänä aikana tulleet tallenteet, jotka olisi "jatkuvalla tallennuksella" tullut. Jos haluatte, niin voin kertoa teille ko. ohjelmat
C) Linkittää nykyinen digiboksini näihin tallenteisiin
D) Hyvittää minulle (tällä hetkellä) maalis ja huhtikuun laskut. Jos ei tallenteet ei toimi huomenna klo 18 niin toukokuun laskun, perjantaina klo 18 kesäkuun laskun jne.
E) Varmistaa, että laskut, (ne jotka laskutetaan) on kesäkuun loppuun saakka 29,9 , kuten minulle viihdettä tilatessa luvattiin
F) Varmistaa että sähköposteihini ei tule mitään katkosta
G) Vahvistaa minulle että tämä kaikki on tehty
H) Tämän jälkeen voitte vaikka poistaa kuituviihteen tallennustilan. (Kokeilin juuri, kuituviihteen tallennus kyllä toimii. Pääsen tunnuksilla kirjautumaan sisään ja tekemään tallennuksia, näiden linkitys digiboksiin toimii myös.)

juu tällä ei ole mitään väliä. Eli menee täysin tämän "vaatimuslistani", jonka äsken asiakaspalveluun vastauksena laitoin, mukaan:

A) Palauttaa kaapeliviihteen tunnukseni ja siellä olleet tallenteet ja jatkuvan tallennuksen asetukseni
😎 Linkittää tuonne tänä aikana tulleet tallenteet, jotka olisi "jatkuvalla tallennuksella" tullut. Jos haluatte, niin voin kertoa teille ko. ohjelmat

Homma etenee, nämä kaksi on jo tehty ... vielä tosin on tekemistä 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


juu tällä ei ole mitään väliä. Eli menee täysin tämän "vaatimuslistani", jonka äsken asiakaspalveluun vastauksena laitoin, mukaan:

A) Palauttaa kaapeliviihteen tunnukseni ja siellä olleet tallenteet ja jatkuvan tallennuksen asetukseni
😎 Linkittää tuonne tänä aikana tulleet tallenteet, jotka olisi "jatkuvalla tallennuksella" tullut. Jos haluatte, niin voin kertoa teille ko. ohjelmat

Homma etenee, nämä kaksi on jo tehty ... vielä tosin on tekemistä :)


Tämän perusteella myös C pitäisi olla jo ok, ellei palautus ole vielä kesken. Kokeile mennä digiboksilla Viihde-valikkoon ja poistu C-näppäimellä (ns. logout), tarkista tämän jälkeen digiboksilla tallennelista uudelleen. Joissakin tapauksissa tunnuksen vaihtuminen saattaa vaatia myös tehdasasetusten palautuksen, joten sekin kannattaa kokeilla.
pitääpä kokeilla, huomenna! Sillä huomasin tuossa että EPG:n puolella näkyi Simpsonien tallennus (jatkuvana asetettu), mutta tuo tallenteet-valikko oli tyhjä (pl. se yksi ohjelma, jonka avulla kokeilin noiden uusien tunnusten linkitystä digiboksiin)
Itse asiassa tallenteet lähti toimimaan tänään aamulla kun vaimoke käynnisti TV:n. Mitään ei ehditty tekemään, joten ilm. pelkkkä digiboksin sammutus ja käynnistys auttoi.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Itse asiassa tallenteet lähti toimimaan tänään aamulla kun vaimoke käynnisti TV:n. Mitään ei ehditty tekemään, joten ilm. pelkkkä digiboksin sammutus ja käynnistys auttoi.


Hieno homma! Toivottavasti saat myös hyvitysasiat vaivattomasti hoitoon asiakaspalvelumme kautta.
No siitä en olisi niin varma. Eivät ole edellisen viestini jälkeen ottaneet mitään yhteyttä  😮 eli en tietäisi yhteyden toimimisesta, ellen olisi itse kokeillut.

Ymmärrän toki, että hyvityksiin ei ehkä voida heti vastata, mutta kai silti voisi mailin "Yhteydet toimii, palaamme hyvityksiin myöhemmin" laittaa tulemaan  ???
ettei homma menisi pelkäksi valittamiseksi (palauta-puolella lisää), niin kehutaas yhteyttä (ja koputetaan puuta :)). Kertaakaan ei ole pätkässyt vaihdon jälkeen ja nopeudet on tämmöstä luokkaa:


tuo download oli parempi (90+) kun oma reititin oli vielä suoraan "datanousussa" kiinni. Kotiboksin väliinlaittamisen jälkeen tipahti tuohon. Joko ei tykkää kahdesta reitittimestä, tai kotiboksi ei pärjää nopeemmalla tahdilla.

... mutta väliäkös tuolla, kyllä tuo nopeus nykyisiin tarpeisiin riittää 🙂

ettei homma menisi pelkäksi valittamiseksi (palauta-puolella lisää), niin kehutaas yhteyttä (ja koputetaan puuta :)). Kertaakaan ei ole pätkässyt vaihdon jälkeen ja nopeudet on tämmöstä luokkaa:


tuo download oli parempi (90+) kun oma reititin oli vielä suoraan "datanousussa" kiinni. Kotiboksin väliinlaittamisen jälkeen tipahti tuohon. Joko ei tykkää kahdesta reitittimestä, tai kotiboksi ei pärjää nopeemmalla tahdilla.

... mutta väliäkös tuolla, kyllä tuo nopeus nykyisiin tarpeisiin riittää :)


Hyvä että näitäkin löytyy, onkos se Ethernet Uplink - DHCP vai Ethernet Uplink - Bridged IP valinta päällä? Kannattaa muuttaa jälkimmäiseen jos ei ole vielä  😎
Itse asiassa vaihdoin eilen jälkimmäiseen ja se HIDASTI ainakin langattoman yli tulevaa nettiä...  8)

Ongelma on kyllä omissa laitteissa, mutta vähän tuota ihmettelin. Pitää tutkia tarkemmin...

Itse asiassa vaihdoin eilen jälkimmäiseen ja se HIDASTI ainakin langattoman yli tulevaa nettiä...   8)

Ongelma on kyllä omissa laitteissa, mutta vähän tuota ihmettelin. Pitää tutkia tarkemmin...


vai että langaton käytössä 🙂 no sitten voit pitää sen siinä DHCP:llä itellä sama onkelma kun laitan siltaavaan tilaan ja käytän langatonta yhteyttä. tuo bridgep ip vaan on parempi vaihtoehto jos käytät lanin kautta verkkoa.  😎
aika lailla laitteen raudasta kiinni itse kohta päivittelemässä tähän. http://www.buffalo-technology.com/products/wireless/wireless-n-nfiniti-dual-band/wzr-agl300nh-wireless-n-nfiniti-gigabit-router-access-point
Siis mulla on ratkaus, että kotiboksi on datakaapissa (sain pienellä änkemisellä sen sinne) ja datanoususta tulee kaapeli siihen. Nyt kotiboksi bridged IP-tilassa. Siitä menee sitten talon kaapeloinnin kautta yksi johto digiboksille ja toinen omalle reitittimelle.

Oma reititin sitten jakaa signaalin johtoa ja WLAN:a pitkin eteenpäin.

Kun valinta oli "Ethernet Uplink - DHCP", niin langalla sai tuon alla olevan tuloksen ja langattomasti ~20/10. Nyt kun on bridged IP niin langattomasti saa 5/5, tai jopa sen alle olevia tuloksia, langasta en tiedä.
miten olet konffannut tuon wlan reitittimen onko se reitittävänä vai miten laitettu?
reitittävä

Osallistu keskusteluun