Vastattu

Kahden kotiboksin verkko IP ongelmat / yhteyden pätkiminen

  • 31 elokuu 2014
  • 2 kommenttia
  • 1010 katselukerrat

Hei,

Elikkäs minulla on kaksi Elisa Viihde kotiboksia, uudempi Kotiboksi A2100N (BeWAN A2100N) ja vanhempi Kotiboksi iBox (BeWAN iBox A5100). Alakerrassa on uudempaan on yhdistetty ADSL johto ja siitä on sitten ristiinkytkentä telineen kautta jaettu asunnon tietoliikennekaapellointia pitkin eri huoneisiin yhteydet. Olohuoneessa on tämä vanhempi boksi sitten reitittimenä joka jakaa yhteyden Elisa Viihde digiboksille, PS3:lle ja HTPC tietokoneelle sekä WLAN verkon yläkertaa varten.

Ongelmana on että verkko pätkii eli nettikäytössä tulee Elisan Troubleshooting sivu usein ja jopa kotiboksin hallinta sivulla session over. Olen laittanut yläkerran boksin Ethernet Bridged tilaan ja sille tuleva kaapeli on nelosportissa (Uplink) Alakerran uudempaa boksia kokeilin myös ADSL Bridged IP tilassa, mutta ei vaikutusta. Elisan kotiboksin hallinnassakaan ei nyt näkynyt kun laitteiden ip-osoitteet ja osa tuntui vaihtelevan kategoriasta toiseen.

Yhdellä boksilla alakerrassa ja tavallisella kytkimellä yläkerrassa kaikki toimi täysin moitteetta. Haluaisin käyttää toista boksia yläkerrassa koska kyseessä on kivitalo ja langattoman verkon signaali on ylhäällä yhdellä boksilla liian heikko.

Mistä kannattaisi lähteä ongelmaa selvittämään?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne 31 elokuu 2014, 13:22

isopahasusi kirjoitti:
Hei,

Elikkäs minulla on kaksi Elisa Viihde kotiboksia, uudempi Kotiboksi A2100N (BeWAN A2100N) ja vanhempi Kotiboksi iBox (BeWAN iBox A5100). Alakerrassa on uudempaan on yhdistetty ADSL johto ja siitä on sitten ristiinkytkentä telineen kautta jaettu asunnon tietoliikennekaapellointia pitkin eri huoneisiin yhteydet. Olohuoneessa on tämä vanhempi boksi sitten reitittimenä joka jakaa yhteyden Elisa Viihde digiboksille, PS3:lle ja HTPC tietokoneelle sekä WLAN verkon yläkertaa varten.

Ongelmana on että verkko pätkii eli nettikäytössä tulee Elisan Troubleshooting sivu usein ja jopa kotiboksin hallinta sivulla session over. Olen laittanut yläkerran boksin Ethernet Bridged tilaan ja sille tuleva kaapeli on nelosportissa (Uplink) Alakerran uudempaa boksia kokeilin myös ADSL Bridged IP tilassa, mutta ei vaikutusta. Elisan kotiboksin hallinnassakaan ei nyt näkynyt kun laitteiden ip-osoitteet ja osa tuntui vaihtelevan kategoriasta toiseen.

Yhdellä boksilla alakerrassa ja tavallisella kytkimellä yläkerrassa kaikki toimi täysin moitteetta. Haluaisin käyttää toista boksia yläkerrassa koska kyseessä on kivitalo ja langattoman verkon signaali on ylhäällä yhdellä boksilla liian heikko.

Mistä kannattaisi lähteä ongelmaa selvittämään?

Samantyyppisellä kytkentäratkaisuilla toisellakin asiakkaalla oli vastaavia ongelmia ja itse epäilen niiden johtuvan siitä, että vaikka toinen Kotiboksi olisikin "bridged" tilassa niin silti molemmilla Kotibokseilla on sama hallinta-osoite 192.168.100.1 eli verkosta löytyy sama ip-osoite kahteen kertaan ja näin ei toki saisi olla, sillä reititys sekoaa, kun "ei tiedetä kumpi gateway verkosta ulos on oikea".

Vastaus kysymykseesi, mistä lähteä selvittämään, hommaa toisenmerkkinen laite tai vaihda jommankumman laitteen hallinta-osoite, en enää muista, onko se edes mahdollista, kun en noiden ADSL-Kotiboksien kanssa ole hetkeen "askarrellut".
Katso alkuperäinen viesti

2 kommenttia

isopahasusi kirjoitti:
Hei,

Elikkäs minulla on kaksi Elisa Viihde kotiboksia, uudempi Kotiboksi A2100N (BeWAN A2100N) ja vanhempi Kotiboksi iBox (BeWAN iBox A5100). Alakerrassa on uudempaan on yhdistetty ADSL johto ja siitä on sitten ristiinkytkentä telineen kautta jaettu asunnon tietoliikennekaapellointia pitkin eri huoneisiin yhteydet. Olohuoneessa on tämä vanhempi boksi sitten reitittimenä joka jakaa yhteyden Elisa Viihde digiboksille, PS3:lle ja HTPC tietokoneelle sekä WLAN verkon yläkertaa varten.

Ongelmana on että verkko pätkii eli nettikäytössä tulee Elisan Troubleshooting sivu usein ja jopa kotiboksin hallinta sivulla session over. Olen laittanut yläkerran boksin Ethernet Bridged tilaan ja sille tuleva kaapeli on nelosportissa (Uplink) Alakerran uudempaa boksia kokeilin myös ADSL Bridged IP tilassa, mutta ei vaikutusta. Elisan kotiboksin hallinnassakaan ei nyt näkynyt kun laitteiden ip-osoitteet ja osa tuntui vaihtelevan kategoriasta toiseen.

Yhdellä boksilla alakerrassa ja tavallisella kytkimellä yläkerrassa kaikki toimi täysin moitteetta. Haluaisin käyttää toista boksia yläkerrassa koska kyseessä on kivitalo ja langattoman verkon signaali on ylhäällä yhdellä boksilla liian heikko.

Mistä kannattaisi lähteä ongelmaa selvittämään?

Samantyyppisellä kytkentäratkaisuilla toisellakin asiakkaalla oli vastaavia ongelmia ja itse epäilen niiden johtuvan siitä, että vaikka toinen Kotiboksi olisikin "bridged" tilassa niin silti molemmilla Kotibokseilla on sama hallinta-osoite 192.168.100.1 eli verkosta löytyy sama ip-osoite kahteen kertaan ja näin ei toki saisi olla, sillä reititys sekoaa, kun "ei tiedetä kumpi gateway verkosta ulos on oikea".

Vastaus kysymykseesi, mistä lähteä selvittämään, hommaa toisenmerkkinen laite tai vaihda jommankumman laitteen hallinta-osoite, en enää muista, onko se edes mahdollista, kun en noiden ADSL-Kotiboksien kanssa ole hetkeen "askarrellut".
OK, huomasin tuon ongelman noiden hallintaosoitteiden kanssa. Koitin muuttaa toisen osoitetta. Täytyy katsoa miten toimii. Jos ei muu auta niin pitää ostaa toisenmerkkinen laite.

Osallistu keskusteluun