Kysymys

Kanavapaketin (ilmaisjakson) peruuttaminen elisa.fi/yhteydenotto-sivun kautta

  • 11 joulukuu 2009
  • 8 kommenttia
  • 1992 katselukerrat

Onko muut törmänneet vastaavaan? Yritin peruuttaa yhteydenottolomakkeella Elisa M-kanavapaketin päättymään ilmaisjakson loppuessa. Vastaukseksi sain tähän lainatun sähköpostiviestin:

"Hei -nimi poistettu-,
kiitos yhteydenotostasi!

Ilmoittaisitko vielä henkilöturvatunnuksesi loppuosan henkilöllisyyden varmistamiseksi vastaamalla tähän viestiin, niin voimme tehdä kanavapakettiin haluamasi muutoksen.

Elisa Viihde -palvelulla on oma keskustelusivusto osoitteessa http://palsta.elisa.fi . Sivustolle on koottu asiakkaiden yleisimpiä kysymyksiä Elisa Viihteestä. Sivustolla voit keskustella muiden asiakkaiden sekä Elisalaisten kanssa Viihteen teknisistä kysymyksistä, Maksukanavista, ohjelmasisällöstä ja videovuokraamosta, sekä palvelun kehitysehdotuksista.

Käytön opastusta ja lisätietoja Elisa Viihteestä sekä muista tuotteistamme ja palveluistamme löydät myös tukisivuiltamme osoitteesta www.elisa.fi/asiakastuki.

Mikäli sinulla on jotain lisäkysyttävää, autan mielelläni.

--
Ystävällisin terveisin,

-Asiakaspalvelijan nimi poistettu-
Elisan asiakaspalvelu"

Hieman kummallista toimintaa Elisalta kysellä henkilöturvatunnuksen tietoja sähköpostitse, vai onko viestejä kaapattu? Voisiko joku Elisalainen vastata myös, onko tämä yhtiön tapa toimia?

8 kommenttia

Jos olet soitellut paljon palvelupuhelimiin, niin olet ehkä huomannut että satunnaisesti sinulta kysytään sotua, asiakasnumeroa, katuosoitetta tai kengännumeroa.

Itse veikkaan että tuossa on asiakaspalvelijalla mennyt puurot ja vellit sekaisin puhelun ja weblomakkeen kautta tuleen pyynnön suhteen. En itsekään lähettäisi sähköpostilla sotua tai edes osaa siitä, mutta puhelimessa tiedon voisin antaa (jos olen itse soittanut sinne palvelunumeroon - en silloin jos minulle on soitettu).

Tuo on kyllä vähän huono homma, jos kanavapaketin irtisanomisen voi tehdä sen weblomakkeen kautta missä ei ole minkäänlaista tunnistautumista. Perustiedoilla voisin irtisanoa vaikka duunikaverin kanavapakettitilauksen  😎 Tuonne pitäisi lisätä omana aihe-alueenaan kanavapakettien irtisanominen ja siihen pakolliseksi tiedoksi asiakasnumero. Tai sitten kanavapakettien irtisanominen pitäisi mahdollistaa oma.elisan kautta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Hieman kummallista toimintaa Elisalta kysellä henkilöturvatunnuksen tietoja sähköpostitse, vai onko viestejä kaapattu? Voisiko joku Elisalainen vastata myös, onko tämä yhtiön tapa toimia?


Itse olen irtisanonut kaksikin kanavapakettia nettilomakkeen kautta, eikä minulta ole kysytty henkilötunnusta. En oikein ymmärrä, miksi tässä edes tarvitsee vahvistaa henkilöllisyyttä. Minusta riittäisi, että Elisa kuittaa irtisanomisviestin vastaanotetuksi. Kyllähän asiakas ottaisi yhteyttä, jos hän ei olisi itse lähettänyt irtisanomisilmoitusta. Ja voisihan Elisa halutessaan tarkistaa IP-osoitteen perusteella, onko viesti lähetetty asiakkaan tietokoneelta. Tosin voihan asiakas lähettää viestin vaikkapa työpaikaltaan. Lähetitkö irtisanomisviestin Elisa Viihteen Internet-liittymää käyttävästä tietokoneesta? Minä lähetin.

Oli miten oli, tuskin tuossa mikään henkilötietovaras on asialla. Mielestäni henkilötunnuksen lähettäminen Elisan asiakaspalvelun sähköpostiosoitteeseen ei ole sen riskialttiimpaa kuin tunnuksen kertominen puhelimitsekaan.
Jep itekin ihmetellyt miksei kanavapaketteja voi tilata/perua omaelisan kautta kuten kaapelikortin kanavia. Kaapelikortin kanssa voi paketteja ja extrakanavia vaihdella kuukausittain omaelisasta mielinmäärin. Miksei sama ominaisuus ole mahdollista viihteen kanssa? Palvelun kaikki hallintaominaisuudet tuntuvat muutenkin niin keskeneräiseltä... valmista tuotetta odotellen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Mielestäni henkilötunnuksen lähettäminen Elisan asiakaspalvelun sähköpostiosoitteeseen ei ole sen riskialttiimpaa kuin tunnuksen kertominen puhelimitsekaan.


Juuri näin.

Tietyissä tilanteissa henkilöllisyys joudutaan varmistamaan henkilötunnuksella, muutenhan tilauksia voisi purkaa kuka tahansa kolmas osapuoli, niin kuin yllä jo todettiinkin. On positiivista huomata, että henkilökohtaisten tietojen luovuttamisen kanssa ollaan varpaillaan, mutta tässä on kyse ihan rutiinitarkistuksista asiakaspalvelumme puolelta. 🙂
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Jos viestin lähettäjä halutaan varmistaa, eikö tuo onnistuisi helpoiten siten, että yhteydenottolomake siirrettäisiin Oma Elisa -sivustolle? Silloin asiakkaan ei tarvitsisi kirjoittaa omia yhteystietojaan lomakkeeseen ja Elisa tietäisi varmuudella, kuka viestin on lähettänyt.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Mielestäni henkilötunnuksen lähettäminen Elisan asiakaspalvelun sähköpostiosoitteeseen ei ole sen riskialttiimpaa kuin tunnuksen kertominen puhelimitsekaan.


Juuri näin.

Tietyissä tilanteissa henkilöllisyys joudutaan varmistamaan henkilötunnuksella, muutenhan tilauksia voisi purkaa kuka tahansa kolmas osapuoli, niin kuin yllä jo todettiinkin. On positiivista huomata, että henkilökohtaisten tietojen luovuttamisen kanssa ollaan varpaillaan, mutta tässä on kyse ihan rutiinitarkistuksista asiakaspalvelumme puolelta. :)


Tähän vielä kommenttina, että henkilötunnustahan viestissä ei kysytä, vaan pelkkää loppuosaa.
Itse yritin peruuttaa puhelimitse kyseisen ilmaisjakson neljä kertaa. Soitin ja jonotin aina laskun tultua (olin peruuttanut jo etukäteenkin sen.) Nyt jännittää seuraava lasku, onkohan taas yhteissummassa mukana, joka kerta on pitänyt itse vähentää. Onneksi laskuni ei ole automaattisessa suoraveloituksessa!
Käyttäjätaso 1
onpas hämärä tämä elisan kanavapakettien sopmius ja irtisanomisen infoamistyyli. Mistään ei meinaa löytää itse kanavapakettien sopimuksia, jonkun tosin joka on otsikoitu maksutv, mutta teksti ei muistuta etäisestikkään kanavapakettien sopimusta. Irtisanomisaika pitää kaivella yleisistä sopimusehdoista ja sielläkin sen ilmoittaminen on kyllä ihan kohtuullisen hyvin jemmattu puhelinhässäkän taakse. Jos pilkulleen mennään niin minimitilauskausi on 2kk, tiedä sitten onko tätä kukaan onnistunut saamaan poikki kuukauden jälkeen normaalisti. Mahtaapi tämäkin olla ihan harkitusti tehty näin hankalaksi...

Osallistu keskusteluun