Kysymys

Kanavat pätkii (yleinen IPTV-häiriö korjattu 30.6.2010)


Siis kaikki iptv-kanavat pätkii. Välillä näkyy täysin, kunnes hetken päästä ei näy ollenkaan. Yhden tietsikan mukaan speedtest antaa langattomassa verkossa nopeudeksi 10Mb, toinen taasen 16Mb. ADSL-boksin kettelynopeus näyttäisi olevan reilut 19 megaa,

Voisiko olla, että olisi puu kaatunut linjan päälle ja siksi välillä näkyisi ja välillä taas ei?  Eilen näkyi täysin normaalisti...

Edit: Lisätty vuosiluku otsikkoon, ettei aiheudu väärinkäsityksiä tulevina vuosina. -groner

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

137 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
En nyt ihan tuohon puuteoriaan usko, jos muuten internetyhteys toimii normaalisti. :)

Mutta, jotakin verkon puolella voi olla, joten yhteyttä vikapalveluun vaan jos pätkiminen jatkuu.
Sama juttu pätkii tosi pahasti HD kanavilla ja välillä ei anna kuvaa ollenkaan, kaikki laiteen on resetoitu jne.. mutta ei auta ja kaistaa on varmasti tarpeeksi. Onko joku yleinen vika? (Myös muut kuin HD kanavat pätkii)
Täällä Nummelassa kanssa pätkii IPTV-kanavat. Pätkiminen alkoi tuon verkkopäivityksen jälkeen, oli silloin n 1h netti alhaalla. Kun boxin + modeemin resetoi niin näkyy paremmin. Mutta silti välillä boxi herjaa IPTV singnaalin heikkoutta. Kokeilin ladata samalla ubuntua 1,2 mb/s. Lataus ei hidastunut lainkaa tuon pätkimisen aikana, eikä lataaminen muutenkaan vaikuttanut IPTV kanavien pätkimiseen. Ennen tuota verkkopäivitystä kaikki toimi loistavasti.
Sama homma. IPTV-kanavat alkaneet pätkiä kohtuuttoman usein tuon verkkopäivityksen jälkeen. Mitäköhän varten se päivitys tehtiin, kun sillä vain huononnettiin palvelun toimivuutta? Tuskin tähänkään tosin tulee vastausta, koska ei Elisan puolelta ole aikaisemminkaan ollut kiinnostusta vastata viesteihini.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Sama homma. IPTV-kanavat alkaneet pätkiä kohtuuttoman usein tuon verkkopäivityksen jälkeen. Mitäköhän varten se päivitys tehtiin, kun sillä vain huononnettiin palvelun toimivuutta? Tuskin tähänkään tosin tulee vastausta, koska ei Elisan puolelta ole aikaisemminkaan ollut kiinnostusta vastata viesteihini.


Valitettavasti ihan joka viestiin on mahdotonta täällä Palstalla vastata. Myös mahdollisuudet esim. pätkimisongelmien selvittämiseen ovat Palstan välityksellä melko rajallisia, koska pitäisi päästä katsomaan liittymää verkon puolelta samanaikaisesti.

Mainitsemasi verkkopäivitys koski DSLAM:ien päivittämistä uudempaan softaan. Jos ongelmat ovat alkaneet tuon jälkeen, niin ehdottomasti yhteys vikapalveluumme, jotta ongelma saadaan korjattua.
IPTV-kanavat pätkii myös täällä Itä-Helsingissä, mutta on jatkunut enemmän tai vähemmän pari viikkoa. La ligan kerkesin kattomaan ennen pätkimistä, mutta sen jälkeen ei oo canal+:sta oo ollu iloa pätkimisen takia, leffat ja urheilut jäänyt kattomatta. Äsken kokeilin kattoa Ranskan avoimia eurosportilta , mutta pätkii kovasti. Samat piuhat ja asetukset yms. joilla on toiminut sitä ennen loistavasti.

Laitoin vikailmoituksen äsken, josta kuittauksena tuli:

Tekninen tukemme ottaa sinuun tarvittaessa yhteyttä noin viiden arkipäivän kuluessa.

Muistathat, että jos häiriö rajoittuu asiakkaan omiin laitteisiin tai sisäverkkoon (esim. viallinen puhelinjatkojohto, puutteellinen johtojen kiinnitys, rikkinäinen laite), asentajan suorittama vian rajaus on mahdollisesti maksullinen.

Jätä ADSL-modeemi päälle vianselvityksen ajaksi.


Millä tavalla se on minun vika, jos esim. digiboksi on rikki? Se on Elisan laite ja jos se ei toimi se on Elisan vika. Ja vaikka vika olisikin minun sisäverkossa, ei minua voi asiasta syyttää jos olen tehnyt kaiken käyttöohjeiden mukaisesti. Ja mistä minä voin ETUKÄTEEN tietää, onko vika minun sisäverkossa vai Elisan verkossa? Minusta minua voi laskuttaa vian korjaamisesta vain, jos olen tehnyt kytkentöjä, jotka ovat käyttöohjeiden vastaisia, vai onko logiigassani jotain vikaa?

Eli tuon lauseen pitäisi kuulua:
Muistathat, että jos häiriö johtuu asiakkaan omiin laitteisiin tai sisäverkkoon tekemistä asennusohjeen vastaisista kytkennöistä, asentajan suorittama vian rajaus on maksullinen.
Vantaalla samat ongelmat. Canal + normi kanavat n. 5min välein herjaa 10-20sekunttia iptv singnaalin puutetta. HD kanavat melko mahdottomia. vika ollut n viikon.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Millä tavalla se on minun vika, jos esim. digiboksi on rikki? Se on Elisan laite ja jos se ei toimi se on Elisan vika. Ja vaikka vika olisikin minun sisäverkossa, ei minua voi asiasta syyttää jos olen tehnyt kaiken käyttöohjeiden mukaisesti. Ja mistä minä voin ETUKÄTEEN tietää, onko vika minun sisäverkossa vai Elisan verkossa? Minusta minua voi laskuttaa vian korjaamisesta vain, jos olen tehnyt kytkentöjä, jotka ovat käyttöohjeiden vastaisia, vai onko logiigassani jotain vikaa?

Eli tuon lauseen pitäisi kuulua:
Muistathat, että jos häiriö johtuu asiakkaan omiin laitteisiin tai sisäverkkoon tekemistä asennusohjeen vastaisista kytkennöistä, asentajan suorittama vian rajaus on maksullinen.


Viihde-laitteet eivät ole asiakkaan omia laitteita vaan Elisan omaisuutta sopimuskauden ajan. Vasta sopimuskauden jälkeen laitteet siirtyvät asiakkaan omistukseen. Sopimuskauden aikana laitteet ovat ikään kuin lainassa asiakkaalla.

Vian johtuessa Viihde-paketin laitteista eikä asiakkaan virheellisistä kytkennöistä, vianrajaus on maksutonta.

Logiikkasi on siis siinä mielessä ihan oikein. :)

Elisa ei myöskään voi etukäteen tietää, onko taloyhtiön talojakamostaan toimittamat kytkentäkuvat olleet oikein, jonka mukaan kytkennät toimitusvaiheessa on tehty tai onko asiakkaalla laitteet edes päällä, kun häiriöilmoitus jätetään, joten mahdollisista maksujen muodostumisesta on pakko mainita. Asentajatilaukset eivät ole ilmaisia Elisallekaan, joten aiheettomasta ilmoituksesta tulee asiakkaalle lasku. Ongelman johtuessa esim. taloyhtiöstä, voi laskun tietenkin välittää eteenpäin taloyhtiölle maksettavaksi, jos ongelma ei ole ollut itsestä kiinni.
Kiitos asiallisesta ja nopeasta vastauksesta. Ehkä tuota kuittausviestiä vois viilata, ettei nosta meikäläisten verenpainetta turhanpäiten  :)

Siltikään en voi olla etukäteen varma, joudunko maksumieheksi vai en, mikä ei minusta ole reilua. Minun pitäisi pystyä luottamaan siihen, että jos olen noudattanut ohjeita, Elisa auttaa ilmaiseksi asiakastaan.
Tuntuu olevan suhteellisen yleinen ongelma tuo IPTV-kanavien pätkiminen viime viikkoina. Vantaallakin pätkinyt. Voisiko Elisa tutkia asiaa ilman että jokainen soittaa erikseen vikapalveluun? Sen verran usealla tuntuu nyt ongelma olevan.

Tuntuu olevan suhteellisen yleinen ongelma tuo IPTV-kanavien pätkiminen viime viikkoina. Vantaallakin pätkinyt. Voisiko Elisa tutkia asiaa ilman että jokainen soittaa erikseen vikapalveluun? Sen verran usealla tuntuu nyt ongelma olevan.


Kerro vielä, että missä päin Vantaata, niin pääsee paremmin kiinni, muuten turhan laaja käsite. Keskusalueita on monia, samoin dslameja siellä.
Tein häiriöilmoituksen Sunnuntaina, mitään ei ole vielä ainakaan tapahtunut pätkiminen jatkuu yhä, parin minutin välein kuva katkeaa.. Olen Kirkkonumella Finsbackan alueella. On ilmeisesti joku yleinen vika eikä paikallinen kun samoja viestejä tulee monesta paikaa.

Laitakaa muutkin joilla pätkii vastaus tähän viestiketjuun niin häiriön laajuus tulee ilmi!
Minulla on ollut tämän kaltainan ongelma siitä lähtien kun Saunalahti vaihdettiin Elisa Viihteeksi about vuosi sitten. CC- errorit pilaavat kaikki ip-kanavat eikä vuokravideoita voi katsoa pätkimisen vuoksi. Tallenteet sen sijaan toimivat. Yhteysnopeus on 17 MBit/s (www.speedtest.net), mutta pakettihukka 2-7% (www.pingtest.net). Vuoden aikana on joku 10 vikatikettiä jätettyä, mutta asentajat eivät saa vikaa korjattua. Kaikki laitteet täällä päässä on vaihdettu - osa useampaan kertaan - (adsl modeemia, suotimia, viihdeboxia ja johtoja myöten). Elisan perus-24 profiili toimii, mutta Elisa viihteen oma profiili (jota vain Elisan päästä voi vaihtaa) pudottaa nopeuden 2 Mbit/s:ssa. Jakomo kuulemma parin kilsan päässä.

Naapuri juuri palautti Elisa Viihteensä tästä täsmälleen samasta syystä. Tai ainakin vian oireet olivat samat.

Erikoista tässä on se, että SaunaVision aikana esmes. HD -testikuva toimi moitteetta. Nyt edes tavallista vuokravideoita ei voi katsoa.

Ja paikkana länsi - espoo (espeti1.fi.elisa.net).
Käyttäjätaso 1

Tein häiriöilmoituksen Sunnuntaina, mitään ei ole vielä ainakaan tapahtunut pätkiminen jatkuu yhä, parin minutin välein kuva katkeaa.. Olen Kirkkonumella Finsbackan alueella. On ilmeisesti joku yleinen vika eikä paikallinen kun samoja viestejä tulee monesta paikaa.


Kirkkonummi, Veikkola pätkii myös parin minuutin välein. Tallenteet toimii ok. Häiriöilmoitus tehty.

Edit: ajansiirto ei ole käytössä.
Pätkii iptv-kanavat Vantaalla Tikkurilassa. Muutaman päivän kenkkuilleet. Verkko ja peruskanavat OK. Lienee sama juttu siis kuin muillakin. Häiriöilmoituksen rustasin.

Jännä juttu kun kanavan vaihto ja paluu heti oitis samalle kanavalle palauttaa kuvan välittömästi. En tiedä mitä tuo nyt kertoo..., ehkä ainakin sen että sinänsä bitti liikkuu ongelmitta mutta softa ei sitä tavoita...
Käyttäjätaso 1
pirkanmaalla pätkii myös. joka 5-10 minuutti pätkäisee. En jaksa enään vikailmoa tehdä kun kanavapaketin soppari loppuu juuri (viimeisen kerran) ja tämän jälkeen ainao käyttö tuolle rasialle on simpsonien tallennukset.
Pätkii pätkii ja vielä kerran pätkii... härrrrmöt meinaa mennä. Oishan tuo niin mukavaa katsella vaikkapa arvausliigan matseja Urholta.  ;)

Jooh, eli paikkana on Vantaa, tarkemmin itä-Vantaa ja alueena Maarukanmetsä. Vikailmoitusta en oo tehny, mutta taitaa olla niin yleinen ongelma, että tarvinneeko sitten tehdäkään? Jos ja kun jolla kulla ongelma helpottaa ja ratkaisu tulee ongelmaan, niin kyllä siitä tieto täällä varmastikin tulee, että mistä se sitten johtuu ja miten se on korjattavissa. Ainakin toivottavasti.  😎
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Tämä ongelma on selvityksessä. Jotain yleisempää häiriötä tässä tuntuu tosiaan olevan IPTV:n osalta, joka ilmennyt mainittujen verkkopäivitysten jälkeen.
Tuli vastaus teknisestä asiakastuesta: "Iptv pätkimiseen saattaisi auttaa modeemin muuttaminen "Bridged" tilaan. Kuvalliset ohjeet modeemin siltaamisesta löytyy tukisivuiltamme osoitteesta: http://www.elisa.fi/asiakastuki/index.cfm?o=19910.20"

Purkin muuttaminen siltaavaksi tuntuu toimivan minulla, eipä ole pariin tuntiin pätkäissyt!! Toki ikävää käyttäjien kannalta, että tällainen ongelma on päässyt syntymään, mutta kiitokset täytyy antaa parin tunnin päästä tulleelle ja toimivalle ohjeelle. Siis ktoooos!
Tänään tuli päivällä ilmoitus että häiriö on korjattu.. no enpä huomanut mitään muutosta, pätkii ihan samalla tavalla kun ennekin. Kävin muutamassa modeemin siltaavaksi ja se näyttää kyllä toimivan, MUTTA boksin viihdekeskus tarvii ilmeisesti NAT:in jotta löytää Windows Media connectin joten eipä näytä se toimivan siltaavassa tilassa... Eli takasin DHCP pätkintätilaan (eli pitänee vaihtaa tuota tilaa aina sen mukaan mitä aikoo boksilla tehdä)
Käyttäjätaso 1

Tuli vastaus teknisestä asiakastuesta: "Iptv pätkimiseen saattaisi auttaa modeemin muuttaminen "Bridged" tilaan. Kuvalliset ohjeet modeemin siltaamisesta löytyy tukisivuiltamme osoitteesta: http://www.elisa.fi/asiakastuki/index.cfm?o=19910.20"

Purkin muuttaminen siltaavaksi tuntuu toimivan minulla, eipä ole pariin tuntiin pätkäissyt!! Toki ikävää käyttäjien kannalta, että tällainen ongelma on päässyt syntymään, mutta kiitokset täytyy antaa parin tunnin päästä tulleelle ja toimivalle ohjeelle. Siis ktoooos!


saattaa hyvinkin auttaa vaan niin kauan kun julkisia ip osoja on jaettavissa vain 5 niin palvelun pitää toimia myös natin takaa, kiitos 3:n koneen, viihdeboxin, adsl motun ja printterin (+vierailevat laitteet, mm. puhelin)
Ja Nummelassakin loppui pätkiminen kertaheitolla, kun adsl boksin laittoi Bridged-tilaan. Ei tarvitse enää odotella 30s että kanavatkin vaihtuu... Harmi että ei tuota tietoa saanut Teknisestä tuesta, vaan täältä keskustelupalstalta... Mutta toimiihan kuitenkin!

saattaa hyvinkin auttaa vaan niin kauan kun julkisia ip osoja on jaettavissa vain 5 niin palvelun pitää toimia myös natin takaa, kiitos 3:n koneen, viihdeboxin, adsl motun ja printterin (+vierailevat laitteet, mm. puhelin)


Niinpä tosiaan joo..., tilannehan on laitteita myöten aika identtinen meilläkin. Eli ongelmia tulee jos/kun nuo kaikki laitteet viihdeboksista lähtien vie ip-osoitteen. Eihän tämä nyt oikein kuosissa olekaan tämä homma.


saattaa hyvinkin auttaa vaan niin kauan kun julkisia ip osoja on jaettavissa vain 5 niin palvelun pitää toimia myös natin takaa, kiitos 3:n koneen, viihdeboxin, adsl motun ja printterin (+vierailevat laitteet, mm. puhelin)


Niinpä tosiaan joo..., tilannehan on laitteita myöten aika identtinen meilläkin. Eli ongelmia tulee jos/kun nuo kaikki laitteet viihdeboksista lähtien vie ip-osoitteen. Eihän tämä nyt oikein kuosissa olekaan tämä homma.


Mikäli oikein ymmärrän niin melkoinen joukko tässä on toista viikkoa ilman palvelua. Eilen lakkasi Pirkanmaan koillisessa provinssissa eli Teiskossa toimimasta käytännössä. Viikon kesti sitä ennen muutaman minuutin välein pätkimistä. Ohjeet pitäisi nyt tulla, miten pidetään sisäverkko turvattuna jos siltaukseen modeemissa pitää siirtyä. Sisäverkossa on kiinteistöautomaatiota yms. järjestelmää joissa ei palomuuria ole eikä heti tule.  Joten lähtökohtaisesti sen pitää pelata, mitä myyty on. Verkoista en mitään ymmärrä, joten ohjetta peliin ja pian miten palvelu saadaan toimimaan ja reitittimen varaan rakennettu sisäverkko säilyy "turvallisena".  Netti on mielestäni pääsääntöisesti toiminut 20 Mbit/s vauhdilla ja joskus saattaa Viihdekin toimia joitakin minuutteja nätisti, joten se vika pitäisi nyt selvitää ja asiakkaille selittää.
Markku

Niinpä tosiaan joo..., tilannehan on laitteita myöten aika identtinen meilläkin. Eli ongelmia tulee jos/kun nuo kaikki laitteet viihdeboksista lähtien vie ip-osoitteen. Eihän tämä nyt oikein kuosissa olekaan tämä homma.


Vaikka modemi on siltaava voi IP-osoitteita säästää käyttämällä laitteissa kiinteitä osoitteita 192.168.100.71-254, mask 255.255.255.0, gw 192.168.100.1. Ja Viihdeboksille 192.168.100.70 osoite.

Jos myöhemmin kääntää taas reitityksen päälle, toimii homma noilla kiinteillä osoitteilla edelleen.