Kysymys

KeskiUusimaa: Viihde Kaapeli ei vaan toimi

  • 30 maaliskuu 2010
  • 238 kommenttia
  • 1469 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

238 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki
Tuskin tulee mitään kaistaa prkl. Täytyy taas vissiin siten tehdä vikailmoitus ja vaatia elislta maksu vapaita kuukaisia, tosin ne saa kun vika on korjattu.
Eli tässä tapauksessa ei visiiin ikinä. ;D

Mutta olisihan se kiva saada tähän elisan vastaus, että onko kaistaa tulossa ja milloin.?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
On sitä tulossa, mutta niin kuin sanottu, aikatauluista joudutaan nyt tinkimään sillä emme halua aiheuttaa vastaavia ongelmia myös muiden päivitysten yhteydessä.

Ymmärrettävästi harmittaa, jos luvataan lisää kaistaa eikä kaistan lisääminen yhtäkkiä onnistukaan suunnitellusti, mutta olet varmasti itsekin samaa mieltä, että käytät yhteyttä mielummin hitaampana hetken aikaa vielä, kuin että olisit pahimmassa tapauksessa useita päiviä/viikkoja ilman koko yhteyttä, eikö? Toisinaan on valittava kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähiten huonoin vaihtoehto.
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

On sitä tulossa, mutta niin kuin sanottu, aikatauluista joudutaan nyt tinkimään sillä emme halua aiheuttaa vastaavia ongelmia myös muiden päivitysten yhteydessä.

Ymmärrettävästi harmittaa, jos luvataan lisää kaistaa eikä kaistan lisääminen yhtäkkiä onnistukaan suunnitellusti, mutta olet varmasti itsekin samaa mieltä, että käytät yhteyttä mielummin hitaampana hetken aikaa vielä, kuin että olisit pahimmassa tapauksessa useita päiviä/viikkoja ilman koko yhteyttä, eikö? Toisinaan on valittava kahdesta huonosta vaihtoehdosta vähiten huonoin vaihtoehto.


Heh, hetken aikaa.Katsoisin että jos yhteydet ovat takkuilleet joulukuun alusta lähtien niin tuo on pikkaisen pidempi aika kuin hetki.

Kuten varmaan itsekkin ymmärrät että kun kuitenkin elisa haalii lisää asiakkaita niin nopeudet vain hidastuvat edelleen, ja elisalta saa hyvityksiä sitten kun vika on korjattu.
Olisi reilua että elisa laittaisi laskutuksen jäihin ennenkuin linjat toimii niinkuin pitääkin, mutta eihän elisa niin tee. :-[

Mikäköhän se mahtaa olla elisan uusi aikataulu, vai jätetäänkö se asia ilmaan roikkumaan.
Kiitos groner!

Ylläoleva ohjeesi taajuuksien etsinnässä auttoi. Antennipiuhan irroittaminen ja uudelleen liittäminen piti todellakin tehdä melkein se 10 kertaa, ennen kuin uudet taajuudet löytyivät.
Jos vain olisivat aiemmin puhelintuessakin käskeneet toistamaan tuota kärsivällisesti. :-

Yhteys pelittää kuitenkin taas hyvin, mikä on pääasia:



Kiitos vielä kerran,
t: Jälleen tyytyväinen asiakas
Jumalauta! Olen tehnyt alla mainitun prosessin ainakin 15 kertaa ja ei toimi Järvenpäässä. Joudun hoitamaan massiivisen määrän omia hommia työpaikaltani. Tämä on ala-arvoista toimintaa Elisalta, eikä sitä auta se että asiakaspalvelu näyttelee tietämätöntä (viimeksi eilen) kun sinne soittaa vaikka vika on ollut tiedossa jo pitkään. Tiedottaminen surkeaa. Pitääkö tästä  vielä maksaakin?

Oletan että Elisa hyvittää tämän seuraavassa laskussa automaattisesti. Jos ei, niin asia menee kuluttajasuojalautakunnalle.

"Korjaustoimenpiteet, jos Viihde-kaapelimodeemi ei Järvenpäässä ole toipunut taajuuspäivityksestä:

1) Irrota kaapelimodeemin antennijohto (kannattaa tehdä rasian päästä, joka on helpompi irrottaa kuin kierrettävä liitin modeemin päässä) siksi aikaa, että taajuusvalo (mökkikuvake) modeemissa alkaa vilkkumaan (tähän menee 5-10 sekuntia johdon irrottamisesta) ja kytke antennijohto välittömästi takaisin.

2) Odota tämän jälkeen n. 5min, jos loput valot eivät syty, toista toimenpide niin monta kertaa tarvittaessa, että kaikki 3 ylintä merkkivaloa syttyvät palamaan modeemista (koska poistuneita taajuuksia on n. 10, toimenpiteen voi joutua pahimmassa tapauksessa tekemään n 10 kertaa)."
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

! Olen tehnyt alla mainitun prosessin ainakin 15 kertaa ja ei toimi Järvenpäässä. Joudun hoitamaan massiivisen määrän omia hommia työpaikaltani. Tämä on ala-arvoista toimintaa Elisalta, eikä sitä auta se että asiakaspalvelu näyttelee tietämätöntä (viimeksi eilen) kun sinne soittaa vaikka vika on ollut tiedossa jo pitkään. Tiedottaminen surkeaa. Pitääkö tästä  vielä maksaakin?

Oletan että Elisa hyvittää tämän seuraavassa laskussa automaattisesti. Jos ei, niin asia menee kuluttajasuojalautakunnalle.

"Korjaustoimenpiteet, jos Viihde-kaapelimodeemi ei Järvenpäässä ole toipunut taajuuspäivityksestä:

1) Irrota kaapelimodeemin antennijohto (kannattaa tehdä rasian päästä, joka on helpompi irrottaa kuin kierrettävä liitin modeemin päässä) siksi aikaa, että taajuusvalo (mökkikuvake) modeemissa alkaa vilkkumaan (tähän menee 5-10 sekuntia johdon irrottamisesta) ja kytke antennijohto välittömästi takaisin.

2) Odota tämän jälkeen n. 5min, jos loput valot eivät syty, toista toimenpide niin monta kertaa tarvittaessa, että kaikki 3 ylintä merkkivaloa syttyvät palamaan modeemista (koska poistuneita taajuuksia on n. 10, toimenpiteen voi joutua pahimmassa tapauksessa tekemään n 10 kertaa)."


Mikäli elisa toimii normaalien sääntöjensä mukaan, niin mitään korvausta et saa automaattisesti.
Mikäköhän se mahtaa olla elisan uusi aikataulu, vai jätetäänkö se asia ilmaan roikkumaan.


Valitettavasti tällä hetkellä joudumme jäädyttämään nämä kapasiteettipäivitykset, kunnes saamme modeemiin sellaisen ohjelmiston, joka löytää uudet taajuudet ongelmattomasti. Kuten groner sanoi, meillä on tällä hetkellä vain huonoja vaihtoehtoja, ja rajattu kapasiteetti on vähemmän huono vaihtoehto kuin yhteyden katkeaminen joiltakin käyttäjiltä kokonaan.
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Mikäköhän se mahtaa olla elisan uusi aikataulu, vai jätetäänkö se asia ilmaan roikkumaan.


Valitettavasti tällä hetkellä joudumme jäädyttämään nämä kapasiteettipäivitykset, kunnes saamme modeemiin sellaisen ohjelmiston, joka löytää uudet taajuudet ongelmattomasti. Kuten groner sanoi, meillä on tällä hetkellä vain huonoja vaihtoehtoja, ja rajattu kapasiteetti on vähemmän huono vaihtoehto kuin yhteyden katkeaminen joiltakin käyttäjiltä kokonaan.


Pitääkö jälleen siis tehdä vikailmoitus että on mahdollista saada kk/maksuista hyvitystä, sillä en meinaa maksaa täyttä hintaa liittymästä jonka nopeus on harvase ilta jotan 10Mb/sec luokkaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki


Mikäköhän se mahtaa olla elisan uusi aikataulu, vai jätetäänkö se asia ilmaan roikkumaan.


Valitettavasti tällä hetkellä joudumme jäädyttämään nämä kapasiteettipäivitykset, kunnes saamme modeemiin sellaisen ohjelmiston, joka löytää uudet taajuudet ongelmattomasti. Kuten groner sanoi, meillä on tällä hetkellä vain huonoja vaihtoehtoja, ja rajattu kapasiteetti on vähemmän huono vaihtoehto kuin yhteyden katkeaminen joiltakin käyttäjiltä kokonaan.


Pitääkö jälleen siis tehdä vikailmoitus että on mahdollista saada kk/maksuista hyvitystä, sillä en meinaa maksaa täyttä hintaa liittymästä jonka nopeus on harvase ilta jotan 10Mb/sec luokkaa.



Suosittelen jättämään reklamaation asiakaspalveluumme http://www.elisa.fi/yhteydenotto/yksityisille.php?id=31&skipdialog=1 ' TARGET='_blank, niin saat hyvitykset kuntoon kunnes kapasiteettia saadaan lisää.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Mikäköhän se mahtaa olla elisan uusi aikataulu, vai jätetäänkö se asia ilmaan roikkumaan.


Valitettavasti tällä hetkellä joudumme jäädyttämään nämä kapasiteettipäivitykset, kunnes saamme modeemiin sellaisen ohjelmiston, joka löytää uudet taajuudet ongelmattomasti. Kuten groner sanoi, meillä on tällä hetkellä vain huonoja vaihtoehtoja, ja rajattu kapasiteetti on vähemmän huono vaihtoehto kuin yhteyden katkeaminen joiltakin käyttäjiltä kokonaan.


Jeps. Kyllä minäkin arvostan enempi yhteyden toimivuutta, kuin maksimivauhtia!!!

Etenkin kun yli 30 megan siirtonopeudet eivät vastapään vuoksi toteudu kuin hyvin harvoin.

Toki ixus -käyttäjän mainitsemat 10 megan nopeudet alkaisivat kuumentamaan tunteita itselläkin. Onneksi meillä on ollut lähes 100%:sesti aina >20 megaa nopeutena, niin lämmöt pysyneet vielä siedettävällä tasolla nopeuksien vuoksi (parempaa/leveämpää kaistaa odoteltaessa).

ENITEN HÄIRITSEE ne  "mystiset" pikkupätkimiset, joita tapahtuu n kpl/vrk.
Joskus modeemi/yhteys toipuu itse, joskus pitää avittaa.
VPN-yhteydet ja nettipelit poikkasevat sen siliän ja GRRrrrr   😠  >:(  >:(  kuuluu joka puolelta ainakin silloin.
Onkohan näiden jäljille päästy? ???

Vai onko vielä tyystin tuntematon tuo syyn aiheuttaja, tai voihan niitä olla useampikin ja yhdessä jumittavat netin.
Vikaa eniten varmaan netin puolella, mutta ehkä jotain modeemissakin  ???

En ole tuon pätkimisen vuoksi vielä edes irtisanonut Soneran ADSL yhteyttä, vaan maksanut siitä nyt jo 4 kuukautta turhaan ja vielä enempi joka kuukausi kuin Viihteestä, jos pitää palata sen hitaampaan, mutta 99,99%:n toimivuuteen tässä vielä.
Monesti on ollut mieli vihdoin irtisanoa se, mutta sitten on tämä Viihde taas pätkinyt enempi ja...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

ENITEN HÄIRITSEE ne  "mystiset" pikkupätkimiset, joita tapahtuu n kpl/vrk.
Joskus modeemi/yhteys toipuu itse, joskus pitää avittaa.
VPN-yhteydet ja nettipelit poikkasevat sen siliän ja GRRrrrr   😠  >:(  >:(  kuuluu joka puolelta ainakin silloin.
Onkohan näiden jäljille päästy? ???

Vai onko vielä tyystin tuntematon tuo syyn aiheuttaja, tai voihan niitä olla useampikin ja yhdessä jumittavat netin.
Vikaa eniten varmaan netin puolella, mutta ehkä jotain modeemissakin  ???


Onko modeemi siltaavana vai NAT-tilassa? Jos siltaavana, oletko testannut tapahtuuko samaa NAT-tilassa? Palaako modeemin merkkivalot katkon aikana normaalisti (valojen mukaan näyttäisi, että yhteys on kunnossa?) ja lähteekö yhteys poikkeuksetta toimimaan modeemin uudelleenkäynnistämisellä?

Jos modeemisi on siltana ja laitteen uudelleenkäynnistys auttaa, kyseessä on julkisten IP-osoitteiden uusimiseen liittyvä ongelma, jota on joillakin käyttäjillä esiintynyt ja tämä ongelma on selvityksessä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

[
Onko modeemi siltaavana vai NAT-tilassa? Jos siltaavana, oletko testannut tapahtuuko samaa NAT-tilassa? Palaako modeemin merkkivalot katkon aikana normaalisti (valojen mukaan näyttäisi, että yhteys on kunnossa?) ja lähteekö yhteys poikkeuksetta toimimaan modeemin uudelleenkäynnistämisellä?

Jos modeemisi on siltana ja laitteen uudelleenkäynnistys auttaa, kyseessä on julkisten IP-osoitteiden uusimiseen liittyvä ongelma, jota on joillakin käyttäjillä esiintynyt ja tämä ongelma on selvityksessä.


Nyt on modeemi siltaavana, mutta liki samalla lailla pätki kun oli aiemmin reitittävänä vanhalla tai ainakin uudemmallakin softalla. Tosin vanhalla softalla nattaavana toipui yleensä itse, mutta uudemmalla softalla nattaavana/reitittävänä jäi myös jumiin ja valot paloivat.

Nyt yleensä modeemin neljä ylintä valoa palavat kaikki oikein nätisti vihreinä kaiken aikaa, mutta dhcp tai mikään muukaan ei vastaa netistä.
Toisinaan, kuten eilenkin 1-2 kertaa modeemi heti lähti vilkuttamaan niitä valojaan ja päivitti itse yhteyden. Yleensä pitää tuulettaa virtajohtoa. Tosin joskus on puolen tunnin odottelun jälkeen alkanut itse hakemaan uusiksi taajuuksia ja toipunut. Yleensä ei olla noin kauaa odoteltu, eli olisiko useamminkin toipunut sitten lopulta itse?

Toivottavasti löytyvät kaikki ihmeellisyydet ja pätkimiset vähenevät. Täällä odotellaan sitä  😛 kieli pitkällä.
Muuten Viihde kyllä tuntuu passelilta ja oivalta tuotteelta eikä hintakaan päätä huimaa.  😉
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki


[
Onko modeemi siltaavana vai NAT-tilassa? Jos siltaavana, oletko testannut tapahtuuko samaa NAT-tilassa? Palaako modeemin merkkivalot katkon aikana normaalisti (valojen mukaan näyttäisi, että yhteys on kunnossa?) ja lähteekö yhteys poikkeuksetta toimimaan modeemin uudelleenkäynnistämisellä?

Jos modeemisi on siltana ja laitteen uudelleenkäynnistys auttaa, kyseessä on julkisten IP-osoitteiden uusimiseen liittyvä ongelma, jota on joillakin käyttäjillä esiintynyt ja tämä ongelma on selvityksessä.


Nyt on modeemi siltaavana, mutta liki samalla lailla pätki kun oli aiemmin reitittävänä vanhalla tai ainakin uudemmallakin softalla. Tosin vanhalla softalla nattaavana toipui yleensä itse, mutta uudemmalla softalla nattaavana/reitittävänä jäi myös jumiin ja valot paloivat.

Nyt yleensä modeemin neljä ylintä valoa palavat kaikki oikein nätisti vihreinä kaiken aikaa, mutta dhcp tai mikään muukaan ei vastaa netistä.
Toisinaan, kuten eilenkin 1-2 kertaa modeemi heti lähti vilkuttamaan niitä valojaan ja päivitti itse yhteyden. Yleensä pitää tuulettaa virtajohtoa. Tosin joskus on puolen tunnin odottelun jälkeen alkanut itse hakemaan uusiksi taajuuksia ja toipunut. Yleensä ei olla noin kauaa odoteltu, eli olisiko useamminkin toipunut sitten lopulta itse?

Toivottavasti löytyvät kaikki ihmeellisyydet ja pätkimiset vähenevät. Täällä odotellaan sitä  :P kieli pitkällä.
Muuten Viihde kyllä tuntuu passelilta ja oivalta tuotteelta eikä hintakaan päätä huimaa.  ;)


Noi pätkimiset on toinen seikka joka kuumentaa myös perheenjäsenten tunteita.
Yleensä kun noi pätkimiset tahtoo tulla silloin kun katsovat jotain tallenteita, niin alkaahan se ahistaa kun linjat menee  poikki ja saat odotella jonkin aikaa että pääset jatkamaan katselua.

Toivottavasti viat löytyvät ja saadaan samalla sit kapasiteettia lisää.!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2


Onko modeemi siltaavana vai NAT-tilassa? Jos siltaavana, oletko testannut tapahtuuko samaa NAT-tilassa? Palaako modeemin merkkivalot katkon aikana normaalisti (valojen mukaan näyttäisi, että yhteys on kunnossa?) ja lähteekö yhteys poikkeuksetta toimimaan modeemin uudelleenkäynnistämisellä?

Jos modeemisi on siltana ja laitteen uudelleenkäynnistys auttaa, kyseessä on julkisten IP-osoitteiden uusimiseen liittyvä ongelma, jota on joillakin käyttäjillä esiintynyt ja tämä ongelma on selvityksessä.


Nyt on modeemi siltaavana, mutta liki samalla lailla pätki kun oli aiemmin reitittävänä vanhalla tai ainakin uudemmallakin softalla. Tosin vanhalla softalla nattaavana toipui yleensä itse, mutta uudemmalla softalla nattaavana/reitittävänä jäi myös jumiin ja valot paloivat.

Nyt yleensä modeemin neljä ylintä valoa palavat kaikki oikein nätisti vihreinä kaiken aikaa, mutta dhcp tai mikään muukaan ei vastaa netistä.
Toisinaan, kuten eilenkin 1-2 kertaa modeemi heti lähti vilkuttamaan niitä valojaan ja päivitti itse yhteyden. Yleensä pitää tuulettaa virtajohtoa. Tosin joskus on puolen tunnin odottelun jälkeen alkanut itse hakemaan uusiksi taajuuksia ja toipunut. Yleensä ei olla noin kauaa odoteltu, eli olisiko useamminkin toipunut sitten lopulta itse?

Toivottavasti löytyvät kaikki ihmeellisyydet ja pätkimiset vähenevät. Täällä odotellaan sitä  😛 kieli pitkällä.
Muuten Viihde kyllä tuntuu passelilta ja oivalta tuotteelta eikä hintakaan päätä huimaa.  ;)


Jatketaanpas vielä tätä, kun tuossa hyvän aterian äärellä rupesin miettimään vielä tuota pätkimistä:

Kun toisinaan olen katsonut yhteyden tilaa heti pätkäisyn jälkeen, niin EI minulla ole koskaan tuo pätkiminen muuten siitä johtunut, että reitittimeni tai tietsikkani ei olisi saanut uusittua ip-osoitetta dhcp-palvelimelta, sillä aina on käyttölupaa ollut reilusti jäljellä, eikä ole edes sellaiseen aikaan rajoittuneet pätkimiset, milloin client yrittää sitä päivitellä ennen käyttöluvan loppumista (eli normaalistihan client yrittää ensimmäistä kertaa uusia käyttöluvan, kun puolet, eli 50% vanhan luvan ajasta on kulunut , sitten seuraavan kerran muistaakseni 75%:n kohdalla ja siitä sitten uudelleen muutaman kerran, ennen kuin vanha käyttölupa loppuu). Kun yhteys on poikki, niin renew'illä ei saa uusittua käyttölupaa, koska dhcp on kadoksissa.

Jotenkin tuntuisi ennemminkin, että Elisan kaapelinetin palvelin, joka hallinnoi noita kaapelimodeemien mac-osoitteita ja sallii sillä modeemilla nettiin pääsyn, kieltää ykskaks  modeemin käytön netissä ja antaa uudestaan luvan vasta kun käynnistää modeemin uusiksi. Oli tämä syynä tai ei, mutta samn oloisesti se nyt sen tekee, kuin tuolla lailla kiellettynä varmaankin tekisi.

Mikä muuten vaikuttaa sen neljännen valon palamiseen modeemissa?
Eli miksi syttyy ja etenkin miksi ei sammu, vaikka yhteys menee poikki?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki



Onko modeemi siltaavana vai NAT-tilassa? Jos siltaavana, oletko testannut tapahtuuko samaa NAT-tilassa? Palaako modeemin merkkivalot katkon aikana normaalisti (valojen mukaan näyttäisi, että yhteys on kunnossa?) ja lähteekö yhteys poikkeuksetta toimimaan modeemin uudelleenkäynnistämisellä?

Jos modeemisi on siltana ja laitteen uudelleenkäynnistys auttaa, kyseessä on julkisten IP-osoitteiden uusimiseen liittyvä ongelma, jota on joillakin käyttäjillä esiintynyt ja tämä ongelma on selvityksessä.


Nyt on modeemi siltaavana, mutta liki samalla lailla pätki kun oli aiemmin reitittävänä vanhalla tai ainakin uudemmallakin softalla. Tosin vanhalla softalla nattaavana toipui yleensä itse, mutta uudemmalla softalla nattaavana/reitittävänä jäi myös jumiin ja valot paloivat.

Nyt yleensä modeemin neljä ylintä valoa palavat kaikki oikein nätisti vihreinä kaiken aikaa, mutta dhcp tai mikään muukaan ei vastaa netistä.
Toisinaan, kuten eilenkin 1-2 kertaa modeemi heti lähti vilkuttamaan niitä valojaan ja päivitti itse yhteyden. Yleensä pitää tuulettaa virtajohtoa. Tosin joskus on puolen tunnin odottelun jälkeen alkanut itse hakemaan uusiksi taajuuksia ja toipunut. Yleensä ei olla noin kauaa odoteltu, eli olisiko useamminkin toipunut sitten lopulta itse?

Toivottavasti löytyvät kaikki ihmeellisyydet ja pätkimiset vähenevät. Täällä odotellaan sitä  😛 kieli pitkällä.
Muuten Viihde kyllä tuntuu passelilta ja oivalta tuotteelta eikä hintakaan päätä huimaa.  ;)


Jatketaanpas vielä tätä, kun tuossa hyvän aterian äärellä rupesin miettimään vielä tuota pätkimistä:

Kun toisinaan olen katsonut yhteyden tilaa heti pätkäisyn jälkeen, niin EI minulla ole koskaan tuo pätkiminen muuten siitä johtunut, että reitittimeni tai tietsikkani ei olisi saanut uusittua ip-osoitetta dhcp-palvelimelta, sillä aina on käyttölupaa ollut reilusti jäljellä, eikä ole edes sellaiseen aikaan rajoittuneet pätkimiset, milloin client yrittää sitä päivitellä ennen käyttöluvan loppumista (eli normaalistihan client yrittää ensimmäistä kertaa uusia käyttöluvan, kun puolet, eli 50% vanhan luvan ajasta on kulunut , sitten seuraavan kerran muistaakseni 75%:n kohdalla ja siitä sitten uudelleen muutaman kerran, ennen kuin vanha käyttölupa loppuu). Kun yhteys on poikki, niin renew'illä ei saa uusittua käyttölupaa, koska dhcp on kadoksissa.

Jotenkin tuntuisi ennemminkin, että Elisan kaapelinetin palvelin, joka hallinnoi noita kaapelimodeemien mac-osoitteita ja sallii sillä modeemilla nettiin pääsyn, kieltää ykskaks  modeemin käytön netissä ja antaa uudestaan luvan vasta kun käynnistää modeemin uusiksi. Oli tämä syynä tai ei, mutta samn oloisesti se nyt sen tekee, kuin tuolla lailla kiellettynä varmaankin tekisi.

Mikä muuten vaikuttaa sen neljännen valon palamiseen modeemissa?
Eli miksi syttyy ja etenkin miksi ei sammu, vaikka yhteys menee poikki?



Ihan vaan tiedoksi. että tätä samaa tekee ELISAn verkko Tampereellakin. Aiemmin, kun käytin Saunalahden palvelua, näin kaapelimodeemin lokista, että sillä oli ollut ongelmia saada juuri tuo mac -osoite hyväksytyksi/rekisteröidyksi. Modeemin reppana yritti ja yritti, mutta kun se vaan ei saanut lupaa toimia verkossa. Tuolloin käyttämäni modeemi toimi aina siltaavana. Tälläkin hetkellä on tuo modeemi asennettu siltaavaksi, kun sen reititinominaisuudet vaan ovat vähän vajaat... Ongelmat ovat ihan samat. Yhteys katkeaa ihan seisovilta jaloilta, modeemin merkkivalojen mukaan yhteys on olemassa, reitittimellä on IP -numero, mutta kun yrittää uusia IP -numeroa, niin saa vastaukseksi pelkät 0.0.0.0, IP:lle, subnetille ja gatewaylle. Kaapelimodeemin buuttaus yleensä auttaa korjaamaan tilanteen. Joskus pelkkä useampi IP:n uusintapyyntö (5-10kpl) riittää, mutta ei aina. Huvittava (tai itkettävää) on vikapalvelun vastaukset. Kun yhteyden palattua reklamoi vikapalveluun yhteyskatkosta, niin vastaus on ollut pari kertaa, että "mittauksissamme emme näe mitään ongelmaa yhteydessänne". No ei kai, kun se toimii, kun kerran sen ilmoituksenkin pystyin verkossa tekemään :o

Kun tämä nykyinen kaapelimodeemi ei säilö mitään lokia, niin onkohan mahdollista, että julkaistaisiin miltä tuon modeemin valvontasivu (192.168.100.1) "normaalisti" näyttää. Itselläni on tuo "pystymallinen" (n. 1,5kk vanha) kaapelimodeemi, jos niitä on useita liikkeellä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Mikä muuten vaikuttaa sen neljännen valon palamiseen modeemissa?
Eli miksi syttyy ja etenkin miksi ei sammu, vaikka yhteys menee poikki?



@-merkkivalo reagoi seuraavasti:
- Vilkkuu: Laite hakee IP-osoitetta
- Kiinteä: Internet yhteys on kunnossa (laitteella on IP-osoite).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Ihan vaan tiedoksi. että tätä samaa tekee ELISAn verkko Tampereellakin. Aiemmin, kun käytin Saunalahden palvelua, näin kaapelimodeemin lokista, että sillä oli ollut ongelmia saada juuri tuo mac -osoite hyväksytyksi/rekisteröidyksi. Modeemin reppana yritti ja yritti, mutta kun se vaan ei saanut lupaa toimia verkossa. Tuolloin käyttämäni modeemi toimi aina siltaavana. Tälläkin hetkellä on tuo modeemi asennettu siltaavaksi, kun sen reititinominaisuudet vaan ovat vähän vajaat... Ongelmat ovat ihan samat. Yhteys katkeaa ihan seisovilta jaloilta, modeemin merkkivalojen mukaan yhteys on olemassa, reitittimellä on IP -numero, mutta kun yrittää uusia IP -numeroa, niin saa vastaukseksi pelkät 0.0.0.0, IP:lle, subnetille ja gatewaylle. Kaapelimodeemin buuttaus yleensä auttaa korjaamaan tilanteen. Joskus pelkkä useampi IP:n uusintapyyntö (5-10kpl) riittää, mutta ei aina.


Tjaa-jaa.
Ehkäpä tuohon mac-ongelmaan kannattaisi pureutua siellä Elisan päässä, sillä juuri samat vaivat minulla ja viestien perusteella kymmenillä muilla. Logeja en ole tuolla Bewanin boksilla "sattuneesta syystä" kyennyt näkemään, mutta oireet aivan samat. Ja dhcp-ongelma ulkoisille ip-osoitteille ei oikein ota tuulta kokemusteni mukaan. MUTTA voihan tuo olla dhcp-ongelma tuon modeemin sisäverkon ip:lle. Sillä modeemillahan on oma Elisan sisäverkon ip hallinnointia yms. varten ja varmaan joltain dhcp-palvelimelta se sen saa tai on saamatta.


Huvittava (tai itkettävää) on vikapalvelun vastaukset. Kun yhteyden palattua reklamoi vikapalveluun yhteyskatkosta, niin vastaus on ollut pari kertaa, että "mittauksissamme emme näe mitään ongelmaa yhteydessänne". No ei kai, kun se toimii, kun kerran sen ilmoituksenkin pystyin verkossa tekemään :o

Kun tämä nykyinen kaapelimodeemi ei säilö mitään lokia, niin onkohan mahdollista, että julkaistaisiin miltä tuon modeemin valvontasivu (192.168.100.1) "normaalisti" näyttää. Itselläni on tuo "pystymallinen" (n. 1,5kk vanha) kaapelimodeemi, jos niitä on useita liikkeellä.


No perus aspan kavereille tämä lienee hieman liian tekninen juttu, mutta vikapalvelussa luulisi oivaltavan tällaisenkin mahdollisuuden.

Juu, mitä enempi näkisimme modeemin sielunelämästä, niin sitä enempi meiltä tulisi vinkkejä mahdollisten ongelmien selvittämistä ajatellen. Eikä tarvitsisi vain ilmoitella, että ei tää toimi.  :-[
Onneksi V12 on omannut tuollaisen modeemin, josta tuo on todistettavasti toistuvasti tapahtunut ja logeista syy löytynyt, eli ei ole tuulesta temmattu ajatus tuon modeemin mac-osoitteen oikeuden katoaminen nettiyhteyden ylläpitämiseksi ja toimimiseksi

Ehdotus: Elisan osaavat *nörtit" vetävät hihansa entistä ylemmäs (muutakin hommelia ennestään toki on) ja alkavat kaivella syntyjä syviä.  Jos vaikka tuon korjaantuminen toisi helpotusta kaapelinetin omaaville.
 8)  :P  8)
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Juu, näistä havainnoista on välitetty tieto viankorjaukseemme.
Voisiko groner kertoa selvällä suomen kielellä miksi osa kaapelimodeemeista on ollut alhaalla 20.4 lähtien kuten omani?

Mitä te teitte siellä ja mikä on arvaus mistä ongelma johtuu? Mitä Elisa on tekemässä tilanteen korjaamiseksi?

Minä ilmoitin tästä tänään Keski-Uusimaa lehteen ja tästä lienee tulossa juttu huomiseen lehteen. Kiitoksia hyvästä palvelusta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Voisiko groner kertoa selvällä suomen kielellä miksi osa kaapelimodeemeista on ollut alhaalla 20.4 lähtien kuten omani?

Mitä te teitte siellä ja mikä on arvaus mistä ongelma johtuu?


Vastattu jo aiemmin viestiketjussa niin suomeksi kuin asian voi ilmaista:


Ongelma Järvenpäässä aiheutui siitä, että ennen päivitystä Järvenpään verkossa on ollut käytössä useita taajuuksia (yli 10), jotka päivityksen yhteydessä supistettiin ja optimoitiin pariin taajuuteen. Tästä syystä useilla käyttäjillä Viihde-kaapelimodeemi on jäänyt taajuushaussa jumiin väärälle vanhalle taajuudelle, jolloin yhteys ei muodostu, koska ko. taajuus ei ole enää verkossa käytössä.



Mitä Elisa on tekemässä tilanteen korjaamiseksi?


Ongelman korjaamiseksi kaikki ongelmakäyttäjät tullaan kontaktoimaan lähipäivien aikana puhelimitse Elisan toimesta, jonka yhteydessä varmistetaan, että yhteys lähtee toimimaan jo aiemminkin tässä viestiketjussa kertomieni toimenpiteiden avulla. Saamani tiedon mukaan tuo kontaktointi alkaa heti huomenna.
Käyttäjätaso 1
Viime torstaina Thomson 710 yhteys katkesi täällä Järvenpäässä. Palautin tehdasasetukset ja annoin modeemini etsiä yhteyttä. Kolme ja puoli tuntia myöhemmin yhteys palasi ja on toiminut sen jälkeen. Välillä sivut aukeavat hitaasti. Perjantaina hain Viihdepaketin, Bewan C5200n odottaa laatikossa koska uskallan vaihtaa tuon vanhan modeemin tilalle.
Thomsonia ei saa sillattuun tilaan ja siksi haluan vaihtaa modeemin.
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki
Toivottvasti elisa saa pian taas käyntiin kapasiteetin noston,ilmeisesti pääkaupunki seudulla ollaa kaivaukset tehty. Viimeviikollahan noita katuja on kaivettu auki, niin kait ne hommat tehtiin loppuun kuitenkin.

Eli luulisi kun taajuus asia on saatu korjattua niin saataisiin nopealla aikataululla lisää kaistaa.

Asiakkaita kuitenkn tulee kokoajan lisää jollioin kaista on entistä enemmän tukossa iltaisin.. 😢
Elisan Tekninen Tuki: Mitä tapahtuu!?

Mulla taas netti pätkii ja HD-kanavat nykii: vihreä juova läpi koko TV-lähetyksen.

Nyt langaton verkko ei toimi ollenkaan.

Näiden olisi jo pitänyt korjaantua KEski-Uusimaalla verkonparannustöiden avulla. Milloin te lupaatte (jälleen kerran), että viat katoavat?
???

... Bewan C5200n odottaa laatikossa koska uskallan vaihtaa tuon vanhan modeemin tilalle.


Jos huoneistossa on useampia antennirasioita, laita uusi modeemi jo kiinni verkkoon, niin näet heti jos yhteys muodostuu ja modeemi löytää taajuudet.
Mikään ei estä kahta modeemia käyttämään yhtäaikaa.
Jos taajuudet ei ala löytymään, voit irrotella kaapelia toisen yhteyden häiriintymättä.
Ja jälleen kerran koitti juhlapyhä ja kaapeliyhteys sanoi Keravalla sopimuksen irti noin klo 20:00

Taajuuksilla (2xx MHz, 442 MHz ja 450 Mhz) modeemin kättely etenee seuraavasti:
RANGING_IN_PROGRESS
DS_TOPOLOGY_RESOLUTION_IN_PROGRESS
US_PARAMETERS_ACQUIRED
RANGING_IN_PROGRESS  (jumittuu tällä statustekstillä ko. taajuudelle kunnes tuulettaa antennijohtoa hetkeksi)

Taajuudella 489 MHz päästään vaiheeseen DHCPV4_IN_PROGRESS  (+RF IP ilmestyy näkyviin) - johon sitten jumittuu.
En tosin odotakkaan tuon modeemin julkista IP-osoitetta saavan kun vain PHY1 on kytkeytynyt.

Jos ei ole aamuksi toipunut itsestään niin taas pääsee tekemään vikailmoitusta....
Mitenköhän kauan tuo digiboksi muistaa maksukanavien salausavaimet ja kadottaako se ne jos joutuu irrottelemaan virtajohtoa?

Edit: Aamuinen boksin resetointi korjasi tilanteen :)

Osallistu keskusteluun