Kysymys

Kirkkonummi ja pieni huijaus


  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Moikka, kiinnostaisi tietää, jos joku elisalainen vastaisi: nyt vasta älysin tänne palstoille tulla kun olen ypöyksin taistellut n. vuoden puolitoista asiakaspalvelunne kanssa Elisa Viihde -toimivuudesta Kirkkonummella. Naapurit ja tutut ovat kertoneet, että ei toimi heilläkään; siis televisiokuva pätkii ihan hysteerisesti ja tulee välillä ääneen häiriöitä, netti enemmän pätkii kuin toimii jne.

Sinänsä ystävällinen asiakaspalvelu on välillä aina myöntänyt, että joo kapasiteettiongelmia tai jotain laitevikoja tai mitä lie on ollut - välillä on sanottu, että juu kun liittymä on miehen nimissä niin eipä asiaa voi oikein pidemmälle hoitaa, yhteydenottoni on ollut varmaan kymmeniä ja viimeistä lukuunottamatta omat hermot ovat pitäneet, ja olen noudattanut loputtomia neuvoja "käynnistäkää laite uudelleen" tai "seurailkaa tilannetta".Viimeksi yritin soittaa ja sanoa, että pitkä kärsivällisyys on lopussa - olemme siis jo puolitoista vuotta sitten hankkineet Canal Digitalin telkkariksi ja Soneran laajakaistaksi, mutta saamattomuutta kun ei olla saatu katkaistua Viihdettä. No, mutta nyt onkin sitten eri ääni kellossa: juu teillä on sopimuskautta jäljellä vielä heinäkuun loppuun saakka, että olisi pitänyt tilata huoltomies jne. jne. No mitähän se huoltomies auttaa, jos on asiakaspalvelusta kerrottu, että yleistä vikaa alueella?

Nyt kun katson palstaa niin huomaan, että en todella ole ollut kaikkia näitä aikoja yksin, olisi pitänyt hakea vertaistukea täältä jo paljon aiemmin. Jos yritys tietää, että palvelu ei toimi jollain alueella, mutta vitkuttaa, vetkuttaa ja kieltäytyy katkaisemasta määräaikaistilausta, mitähän voisi tehdä? Ihan käräjäoikeuteen on todella mälsää lähteä; siihen tämä tietty perustuukin, että senkus louskuttaa...

150 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Hei Reason!

Harmillista kuulla tilanteestanne :smileyembarrased:

Suosittelen joka tapauksessa, että sopija tekisi häiriöilmoituksen, koska ainoastaan sitä kautta voidaan tapauskohtaisesti todeta mikäli vika on sen laatuinen, että irtisanomisperuste on olemassa. Häiriöilmoituksia

otetaan vastaan ympäri vuorokauden.

050 960 600 (pvm/mpm) Häiriöilmoitukset ja ilmoitukset kadonneista laitteista 24 h.

https://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/toimintahairio/
Täällä Kirkkonummen Brossa sama ongelma Elisa Viihteen kanssa jo vuoden ajan. Olen testannut yhteysnopeutta säännöllisesti ja 98% testauksista nopeus on alle 7Mbit/s sisään. Yli 30Mbit/s saa vain yöllä mutta "piikkiaikaan" eli klo 17-21 kapasiteetti ei vaan riitä ja minulle on täysin selvää että Elisa ei aio tätä kapasiteettiongelmaa korjata sillä tämä ongelma on jatkunut jo vuoden. Miksiköhän Elisa myy tätä Viihteen kaapeliversiota Kirkkonummelle kun se ei pysty mitenkään täyttämään palvelukuvauksen mukaista nopeutta?
Käyttäjätaso 2
Samperi kun vasta tajusin, että olin vuodatellut Kirkkonummen yhteysongelmia tuonne sauniksen palstalle, vaikka olisi pitänyt laittaa tänne. No, samaa firmaa yhtäkaikki. Kopsaan viestin siis tänne, älkööt kukaan luulko siis turhaksi floodaukseksi.

 

Tekstissä mainitut viittaukset aiempiin viesteihin ovat siis viittauksia sinne sauniksen threadiin. En jaksanut poistaa, linkata tai korjata.

 

Mutta joo. Ongelmia Kirkkonummella(kin) on ollut Viihteen alkuajoista asti. Asiakkaana olen ollut koko "viihteen" ajan. Alussa tosin kritiikin kohde oli raudassa, porttiohjausten yms. tavallisten asioiden puuttumisissa ja puutteissa. Nyt kun meidät on jo turrutettu siihen, ettei kaapelimodeemirauta, digiboksirauta, GUIt tai vuokraamo toimi, eikä niitä myöskään aiota arvokkaasta käyttäjäpalautteesta huolimatta koskaan korjata, on jäänyt aikaa kiinnittää huomiota myös nopeuksiin.

 

Nopeudet ovat jatkuvasti ala-arvoisia.

 

Tässä oli ingressi. Ja alla toisaalta kopioima viestini.

 

---

 

Aloitetaan!

Aiemmin tuli kehuttua (viesti pvm. 28-05-2012) miten tekemäni häiriöilmoituksen (12872747) jälkeen nopeudet nousivat parista kymmenestä viimein jopa 80 megaan. Tästä ilosta sai nauttia, kunnes tuli lähdettyä kesälomille, ja netti jäi vähemmälle käytölle. Mainittakoon heti, että Elisan korjaus näkyy oma.elisassa statuksella "Peruutettu", vaikka korjauksia muilla välineillä tehtyjen tiedonantojen mukaan kuitenkin tehtiin. Ja varmasti tehtiinkin, sillä nopeus saatiin korkeammaksi kuin tod. näk. koskaan on täällä ollut.

 

Pian kesälomasesongin jälkeen alkoivat taas ongelmat lisääntyä, kunnes (viesti pvm 23-09-2012) päätin tehdä taas vikailmoituksen (13624545). No kuinkas kävi. Nopeudet nousivat vain 20 megan luokkaan. Mielestäni asiaa ei oltu korjattu, vaikka sainkin taas vastaukseksi Elisan ylläpidosta, että asia on "käsitelty" ja status ilmoituksesta on oma.elisassa "valmis".

 

ASIAKKAANA MINUA KERRASSAAN IHMETYTTÄÄ, ETTEI ELISA VOI LAITTAA MITÄÄN TARKEMPAA TIETOA SIITÄ, MITÄ KORJAUKSIA ON TEHTY.

 

Kyllä. Huusin. Elisan yksisanaiset viestit vain eivät kerro mitään.

 

Kun ilmoitukseni on "käsitelty", "valmis" tai "peruttu", voi vain kysyä, onko jotain todellakin korjattu, vai onko viestini vain luettu tai onko annettu esimerkiksi valohoitoa? Kuinka pysyvästä teknisestä korjauksesta oli kyse vai oliko korjaustoimenpide enemmänkin psyykkisen tuen antamista?

 

Tehkää jokin raportti, kiitos. Olemme sen asiakkaina ansainneet. Ihan niinkuin autohuollossakin kerrotaan, mikä oli vikana ja mitä korjattiin.

 

Elisalla monisanaisuutta ja "vuorovaikutusta" edustavat vain asiakastuen tekemät kysymykset kaapeleiden tsekkaamisista ja resetoinneista yms. Ne ovat jo tässä vaiheessa asiakkuutta puhtaasti ja pelkästään loukkaavia. Ne ovat kuin Elisa-inkvisition käskemiä katumusharjoituksia kerettiläisen asiakkaan ojentamiseksi. Näistä toimenpiteistä huolimatta tai jopa niistä johtuen Elisa Viihteen toimivuus on yhtä heikosti todistettu, kuin Jumalan olemassaolo. Kaikki tämän tietävät, mutta vastuulliset tahot eivät sitä myönnä. Viihteen taivas on ilmeisesti tarkoituksellisesti jatkuva kiirastuli; tyhmemmän seurakunnan kolikko kilahtaa kirstuun jokatapauksessa, joten epäilevä tuomas mieluummin erotkoon kirkosta.

 

Menipä runolliseksi, mutta tähän ajatus pikkuhiljaa menee ;)

 

No joo, koska KUITENKIN olen kärsivällinen, odotin ja katsoin paraneeko tilanne oikeasti miksikään tämän syksyisen korjauksen jälkeen. Tarkoitan: takaisin sinne 80 megan luokkaan, joka pitäisi olla kevään kokemusten perusteella aivan mahdollista ja 100M-asiakkuuteni huomioiden kohtuullista.

 

Jaksoin odottaa kuukauden. En huomannut mitään edistystä missään.

 

Tässä yhden illan resettisirkuksen tuloksia, joita kirjoitin muistiin, kun homma alkoi taas tosissaan ottamaan pannuun:

 

2012-10-29, Kirkkonummi, Elisa Viihde, kaapeli

Bridged mode testit, välissä Buffalo WHR-G300N v2.

Saunamittarin tuloksia:

dl 20 Mbit/s

dl 30 Mbit/s

- 3. ajo: Saunamittari keskytyi 70% kohdalla

- 4. ajo: keskeytyi heti alussa

- ekat lukemat kirjattu ulkomuistista, ul nrot ei jääneet mieleen, en saanut useamman ajon yhdistelmäraporttia kun testaaminen keskeytyi

- - -

Uusi yritys:

Bridged mode testit, välissä Buffalo WHR-G300N v2.

(resettisirkus, kaapelisirkus ja muut taikatemput)

dl 35,6 Mbit/s

ul 0,55 Mbit/s

dl 15,5 Mbit/s

ul 0,79 Mbit/s

dl 32,7 Mbit/s

ul 0,42 Mbit/s

dl 5,56 Mbit/s

ul 0,79 Mbit/s

dl 22,9 Mbit/s

ul 0,79 Mbit/s

dl 5,72 Mbit/s

ul 0,59 Mbit/s

- - -

Bridged mode testit.

PC:stä verkkokaapeli Elisan kaapelimodeemiin (Buffalo poistettu välistä).

(resettisirkus, kaapelisirkus ja muut taikatemput)

dl 13.3 Mbit/sul 1.31 Mbit/s

dl 6,86 Mbit/sul 0,86 Mbit/s

dl 2,78 Mbit/sul 0,46 Mbit/s

dl 3,46 Mbit/sul 1,02 Mbit/s

dl 3,67 Mbit/sul 1,03 Mbit/s

- - -

Routed Mode testit.

PC:stä verkkokaapeli Elisan kaapelimodeemiin (Buffalo poistettu välistä).

(resettisirkus, kaapelisirkus ja muut taikatemput)

EI LÄHDE KÄYNTIIN EI SITTEN MILLÄÄN KUNNES NOIN TUNNIN ODOTTELUN JÄLKEEN:

dl 15,1 Mbit/sul 1,55 Mbit/s

dl 19.1 Mbit/sb ul 1,27 Mbit/s

dl 24.2 Mbit/sul 1.51 Mbit/s

dl 11.9 Mbit/sul 1.47 Mbit/s

dl 7.53 Mbit/sul 1.89 Mbit/s

dl 17.6 Mbit/sul 1.93 Mbit/s

dl 12,5 Mbit/sul 1,93 Mbit/s

- - -

Tässä vaiheessa kello oli jo puoli yksitoista illalla, joten hienoinen nopeuksien nousu johtuu todennäköisimmin vain  siitä, että alueella kaistaa vapautuu ihmisten / teinien mennessä pikkuhiljaa yöunille.

Varmistetaan palauttamalla alkuperäinen kokoonpano sillattu Elisa + Buffalo:

dl 17.8ul 1.15

dl 20.3ul1.91

dl 13.9ul 1.84

dl 17.0ul 1.15

dl 16.9ul 1.11

dl 26.9ul 1.08

dl 38.9ul 1.29

dl 31.8ul 1.23

dl 35,5ul 1,29

- - -

Illan kokemukset: Yöllä saa "päivän" parhaat tulokset, eivätkä nekään vastaa palvelun tuotelupauksia. Netti tökkii ARMOTTOMASTI iltaisin klo 17-22  aikana. Nettiä ja TV-palveluita ei yksinkertaisesti voi käyttää prime-time aikaan. Yöllä voisi ehkä katsoa, mutta a) yöllä minä nukun b) elisaa pitää voida mainospuheiden perusteella käyttää silloin kun itse huvittaa. Mutta: EI VOI!

 

Buffalolla ei ole välissä mitään haittaavaa vaikutusta. Haitat ovat muualla JA huoneiston ulkopuolella. Tämän todistaa mm. keväinen 80 megan nopeus, joka saavutettiin ULKOISELLA korjauksella. Kotona mikään ei muuttunut.

 

Muutenkin Buffalon on pakko olla välissä jos ja kun käytän Elisan alkuperäistä silakkalaatikkoa ***sillattuna*** (tämä XBOXin takia, koska muuten se ei toimi oikein, eikä ELISA tee porttiohjauksille vuosia sitten annetuista lupauksista huolimatta yhtään mitään.)


- - -

 

Tarkoitus oli jatkaa näitä mittauksia enemmänkin. En jaksanut. Käyttäisin yhteyksiä mieluummin muuhun, kuin niiden jatkuvaan mittaamiseen. Työmatkatkin mokoman kirjanpidon tämän tästä keskeyttävät...

 

Olinpa siis loppusyksynkin enemmän reissussa. Nyt palattuani normirytmiin tietenkin haluaisin katsoa niitä ohjelmia, joitan poissaoloaikana tallenteisiin kertynyt. Ei vaan onaa.

 

Nyt Saunamittaria katsellessani nopeudet ovat seuraavat:

 

2012-11-07, Klo 20:40

 

18.2 / 0,95

11,9 / 0,88

14,3 / 0,92

8,63 / 0,89

12,5 / 1,2

17,2 / 0,70

6,57 / 0,68

 

Teen siis taas häiriöilmoituksen. Se on helppo tehdä kun ihan vaan  "kopipeistaan" tämän Palstalle kirjoittamani romaanin suoraan sinne (lue "tänne", jos olet Elisalta ja luet lähettämääni häiriöilmoitusta).

 

Pyrkimykseni ei ole, että ei tarvitsisi maksaa parin kuukauden nettimaksuja. Pyrkimykseni on, että nopeus palautuu 80 megan kokoluokkaan tai, että maksan kuukausimaksuja n. neljäs- tai viideosan sopimuksen mukaisesta hinnasta. Annan siis Elisalle juuri sen verran mitä Elisa antaa minulle. Markkinataloudessa tätä kuvataan ilmaisulla "käypä hinta". (VAADIN TÄSSÄ JA NYT ELISALTA, ETTÄ TÄHÄN KOHTAAN JOKU ***IHMINEN*** VASTAA HENKILÖKOHTAISELLA VIESTILLÄ . Yksisanaiset "valmis" tai "käsitelty" statukset eivät riitä.)

 

Lopuksi mainittakoon että viiden egen nettiyhteys kännykässäni toimii luotettavammin ja usein nopeammin. Eikä se edes ole 4G.
Käyttäjätaso 2
Nyt on asiaa taas selvitelty. Ongelmani koskevat siis 02400 aluetta ja Elisa Viihteen 100M kaapeliyhteyksiä.

Teknisen tuen puolelta tuli viimein tarkempaa tietoa siitä, mitä aiemmissa "korjauksissa" oli tehty, sekä tietoa siitä, miten vikaa tullaan jatkossa korjaamaan. Tietysti valittelivat, ettei tarkempaa kuvausta oltu tätä ennen lähetetty.

Teknisen tuen viesti oli (lyhennetysti), että vika ei ole käyttämissäni laitteissa vaan kyse on laajemmasta kapasiteettiin liittyvästä ongelmasta Kirkkonummen alueella. Toisin sanoen (tämäkin tuli viestissä hieman kiertäen selväksi) Elisa on myynyt Kirkkonummelle enemmän liittymiä, kuin mistä pystyvät asiallisesti todellisuudessa suoriutumaan.

Korjausta luvattiin tammikuulle 2013.

(Oma epäilyni on että korjaus, jos ajallaan toteutuu, ei korjanne ongelmia muutoin kuin pariksi kuukaudeksi. Tämä toteamus ei ole ilkeilyä, se tulee vain kokemuksesta. Toivon tietysti parasta.)

Toiseksi edellisen vikailmoituksen seurauksena tehtiin mukakorjaava toimenpide eli vaihdettiin kaapelimodeemin yhteystaajuutta. Se ei käytännössä auttanut. Kävin läpi muita alueen taajuuksia, ja näyttää varmistetusti siltä, ettei mikään niistä tarjoa tällä hetkellä tyydyttävää nopeutta. No, nämä eivät mielestäni olekaan merkittäviä korjaustoimenpiteitä, itsekukin voi noita taajuuksia käydä kokeilemassa niistä vähäisistä modeemin hallintaominaisuuksista joita tarjolla on.

Teknisen tuen puolelta olivat ilmoittaneet asiasta myös asiakastukeen niin, että voisin soittaa sinne ja neuvotella laskutukseen liittyvistä hyvityksistä. Toki soitin ja sain yhteydenkin tyypillisen pituisen odottelun jälkeen. Korvat soi kantria vieläkin. Saisi edes valita odotusmusiikkinsa numerovalikon kautta...

Esitin asiani palvelussa vastanneelle naishenkilölle, toivottavasti en tullut häntä loukanneeksi keskustelun aikana. Kun neuvotteluasemani lähtökohdat oli tehty tunnetuksi, hän taisi aluksi kuulla/luulla asian väärin, kun tarjosi pariksi kuukaudeksi neljäsosan alennusta maksuihin hyvityksenä palvelun heikkoudesta. Esitin tilanteeni hieman tarmokkaammin ja sanoin, että kysymys ei ole neljäsosan alennuksesta vaan siitä, että suostun maksamaan vain neljäsosan, kunnes tilanne korjaantuu. Toistin myös, että olen valmis maksamaan sopimuksenmukaisesta hinnasta sen osuuden, mitä kaistaa voidaan sopimuksen mukaisesta yhteydestä tässä tilanteessa toimittaa. Siis: neljäsosa hinta on täsmälleen oikea neljäsosa palvelusta, niin kauan kunnes korjaus on todetusti tehty tai sopimukset perutaan. (Jonka jälkeen olisin tietysti ottanut yhteyttä Elisaan saadakseni itselleni valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisen laajakaistayhteyden :smileycheesy: )

Joistain järjestelmään liittyvistä sopimusteknisistä seikoista johtuen määräaikaiseen alennettuun hintaan ei voitu mennä, joten laskuja ei tarvitse maksaa ollenkaan - tammikuu mukaan lukien. Minulle tämä käy. Kiitin kohteliaasti saamastani avusta. Sanonta "maksava asiakas on aina oikeassa" ei enää päde. Täytyy olla maksamaton asiakas.

Summa summarum: toivottavasti yhteydet korjaantuvat. Siis todella toivon sitä. Elisa on valitettavasti, mutta kuitenkin se taho, joka tällä alueella yhteydet tarjoaa. Jos joillakin on vastaavia ongelmia, olkaa tiukkana. Kieltäytykää resettisirkuksesta, etenkin jos asiakkuutenne on pitkäaikainen; on turha enää todistella vikailmoitusten yhteydessä ettei ole tullut tehneeksi nollakäyttäjän basic-virheitä jne. Vika on muualla.

Palaan astialle, kun seuraava lasku jonkin ajan päästä ilmestyy. Mittaan sitten nopeudet, ja jos eivät ole tyydyttävää 80M tasoa, teen taas vikailmoituksen, "revin" SMS-laskun ja  rumba jatkukoon.
Käyttäjätaso 2
"Joistain järjestelmään liittyvistä sopimusteknisistä seikoista johtuen määräaikaiseen alennettuun hintaan ei voitu mennä, joten laskuja ei tarvitse maksaa ollenkaan - tammikuu mukaan lukien. Minulle tämä käy. Kiitin kohteliaasti saamastani avusta. Sanonta "maksava asiakas on aina oikeassa" ei enää päde. Täytyy olla maksamaton asiakas."

 

Tätä palstaa seuranneena tuntuu, että elisaviihteen asiakas on aina väärässä siihen asti kunnes asiakas itse toisin todistaa.
Nämä Elisa Viihteen kapasiteettiongelmat täällä Kirkkonummen keskustan tienoilla ovat nykyisin sitä luokkaa että itse koen tämän jo asiakkaan tarkoitukselliseksi huijaukseksi. Elisa nimittäin myy tälläkin hetkellä Elisa Viihdettä tälle alueelle vaikka hyvin tietää ettei pysty tuottamaan sopimuksen mukaista palvelua. Siispä olen tästä huomenna yhteydessä kuluttaja-asiamieheen. Mitta on vaan tullut täyteen vuoden taistelun jälkeen. Voisin ottaa yhteyttä myös Kirkkonummen Sanomiin jotta tämä asia saisi palstatilaa ja tietoa alueen asiakkaille voisi jakaa. Varmasti moni asiakkas painii samojen ongelmien kanssa ja roikkuu asiakastuen jonossa pitkiä aikoja tietämättä mistä ongelmat johtuvat. Elisa ei näemmä koe tärkeäksi tiedottaa näistä kapasiteettiongelmista tämän alueen asiakkaita joten sekin jää ilmeisesti omatoimisen asiakkaan tehtäväksi. Elisalla ei ole tällä hetkellä tämän palvelun laskutusperustetta keneltäkään tämän alueen asiakkaalta. Katsotaan mitä kuluttaja-asiamies on asiasta mieltä.
Käyttäjätaso 2
Asian saattaminen julkisemmaksi lienee paikallaan. Etenkin kun Elisa tarjoaa nettiyhteydet tällä alueella, on myös heidän vastuullaan, että homma toimii. Jos ei toimi, Viestintäviraston on lopulta siirrettävä Elisaa velvoittava Kirkkonummen alueen internet-palveluiden tuottamisvastuu jollekin toiselle operaattorille tai avattava alue aidosti vapaalle kilpailulle. Loppuu se Elisan bisnes siihen ja menettävät samalla yhden pääkaupunkiseudun kasvukunnista.

Minua ei harmittaisi. Elisaa harmittaisi varmasti. Mutta näin nämä asiat on tarkoitettu toimivaksi.

Aiemminhan Ellu on saanut selitellä tilaajayhteyksien vuokraamisen hinnoittelua eri viranomaisille. Tähän saakka ovat selittelyillä pärjänneet, vaikkakin elisan toimintaa (=vuokrahintoja) on kuvailtu sanoilla "kohtuuton" tai "törkeä ylihinnoittelu" silloin kun asiakas haluaa tilata kiinteän nettinsä esim. DNA:lta Elisan etupiirialueella. Voin vain kuvitella miten ärsyttäisi ostaa toisen operaattorin "mukayhteys" Elisan tällä tapaa toimivan verkon läpi, ja maksaa siitä vielä ylimääräistä extraa jota Elisa ottaa muilta operaattoreilta omalla alueellaan.

Ei hyvältä näytä! Sama meno näköjään jatkuu alueen kuluttajien oikeuksia yhä enemmän loukkaavammalla tavalla, kunnes joku tajuaa laittaa siihen oikeasti stopin.

Olen luvannut odottaa tammikuuhun, jolloin Elisa on luvannut asiaan korjauksia. Sen teen mitä lupaan. Tekeekö Elisa?
Jep, JuhaS:n kanssa täysin samoilla linjoilla ollaan Laajakalliossa. Viihde käytössä vuoden alusta. Elisan kaapeliliittymä käytössä vuodesta 2007.

Ei tule Elisan touhuista mitään.

Poislukien primetime, sisään valuu luvatut 40-80megaa, mutta siis silloin kun olisi aikaa tallenteita katsoa, nopeus tippuu alle 10megaan. Ja eihän ne HD-tallenteet toimi, ei.

Alkuun jaksoin vääntää ja tutkia asiaa ja sain muutaman kuukauden ilmaiseksi. Ovat jopa myöntäneet tuon kapasiteettiongelman.

Nyt meni taas alkuviikosta hermot ja vaihdatin liittymäni ADSL-pohjaiseksi. PItäis kuulemma kaista riittää. Katsotaan.

Tähän totesivat siis, että koska tätä Viihdettä myydään molemmilla yhteystyypeillä, niin en saa tästä hyvitystä kuukausimaksussa?

Niin kai sitten. Jos todella nopeudet pysyy 24/7 tuolla kympin paremmalla puolella, niin olen valmis tämän hyväksymään.

Jos ei, niin sitten täytyy reklamoida ja siirtyä kuukausimaksuissa vapaamatkustajaksi.

Olen myös kokeillut kaapelissa taajuutta 522, sieltä löytyykin enemmän tilaa, mutta tukkoon meni sekin tässä alkuviikosta.

Mutta siis aikamoista pelleilyähän tämä on Elisan taholta. Minua hävettäisi olla vastuussa tällaisesta asiakkaiden *****uksesta. Myydään lisää, vaikka tiedetään että ei toimi.
Ja itse itselleni vastaten:

Nyt vajaa viikon verran adsl-romppeilla viihdettä käyttäneenä voin todeta, että toimii.

Satunnaiset speedtestit antavat 15-16 megaa sisään 0,7 ulos. Tuon alle ei tipu edes ruuhka-aikana.

Tallenteiden katselu siis onnistuu vihdoin jopa hd-laatuna.

Näin tämän olisi pitänyt toimia jo alusta asti. Ihmettelen edelleen, kuinka elisa voi myydä kaapelia tänne (ja ilmeisesti vähän muuallekin), vaikka ongelma on ilmeinen.

Kuka korvaa tämän taistelun kanssa kulutetut tunnit? Eikä nyt puhuta ihan muutamasta tunnista. Soittoja vikapalveluun varmaankin kymmeniä, satoja turhia tallenteidenkatseluyrityksiä...

Kunpa elisa joskus oma-aloitteisesti tarjoaisi hyvitystä omista virheistään.

Vaan eipä elisaa kiinnosta, tuntuu olevan rahat pois -meininki.

Seurailen tilannetta edelleen, jotenkin minusta tuntuu että tämä ei ollut vielä tässä...
Soittelin tästä Kirkkonummen kapasiteettiongelmasta Elisan sopimuksenhallintaan pari viikkoa sitten ja siellä ilmoitettiin että aikataulua kapasiteetin parantamiselle ei ole, joten eivät voi antaa mitään päivämääriä milloin palvelu toimii sopimuksen mukaan. Ehdottivat sopimuksen purkua ja ilmoittivat samalla että hyvityksiä kuukausimaksuista ei enää minulle jatkossa anneta vaikka palvelua ei pystytä sopimuksen mukaisesti tuottamaan. Soitin seuraavaksi kuluttaja-asiamiehelle ja hänen näkemyksensä oli yksiselitteinen. Mikäli yritys markkinoi ja myy edelleen palvelua jota ei pysty palvelukuvauksensa mukaisesti tuottamaan, yritys toimii virheellisesti. Kuluttaja-asiamies ilmoitti tekevänsä tästä esityksen eteenpäin ja asia etenee kuluttajavirastossa omaa polkuaan mikäli näkevät asialle perusteet. Kehotan myös muita näiden kapasiteettiongelmien kanssa painivia olemaan yhteydessä kuluttaja-asiamieheen jotta saadaan kuluttajavirastoon  perusteet ottamaan asia käsittelyyn. Kaikenkaikkiaan Elisa on toiminut ja toimii edelleen tämän asian kanssa aivan käsittämättömällä tavalla. 
Edit: Elisan tuesta ilmoitettiin että kapasiteetin tulisi parantua Kirkkonummella Q1/2013.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Ja Q1/2013 kertoo paljon... Todellisuudessa jonkun "tuntemattoman syyn" takia päättävätkin myöhästää lisäystä ja lopulta kapa tuleekin Q3/2013. :)

Onnea odotteluun!
Jhannine, onko nopeudet adsl modeemilla pysyneet edelleen 15-17mbit/s tasossa?
Jep, vaihdettuani Laajakalliossa ADSL-yhteyteen, olen vihdoin voinut käyttää Viihdettä niin kuin sitä on ilmeisesti tarkoitettukin käytettävän - myös iltaisin.

Nopeudet ajankohdasta riippumatta 15-16 megaa sisään, vajaa 1 ulos.

Tämä riittää HD-tasoisen tallenteen katseluun ja nettiäkin voi pöristellä samaan aikaan.

Enää tässä palvelussa ei ärsytä muu kuin tuo sinivalkoinen digiloota. Kädettömien viritys. Ja tietyt sinivalkoisen ADSL-modeemin kummallisuudet, kädettömien syytä nekin.

Jos tuo Elisan lupailema kapasiteettipäivitys tapahtuu (tätäkin on lupailtu jo pitkään, eli vahvasti epäilen...), saatan harkita kaapeliin palaamista.

Tai sitten siirryn Soneran asiakkaaksi, näyttää tulevan kuitu kaappiin.

Ei tulisi Elisaa ikävä.
Itseäni on pikkuhiljaa alkanut risomaan koko kaapelimodeemi yhteys.

Ei ole yhtään vikkoa, etteikö netti yhteys olisi alhaalla.

Nyt kyseinen yhteys on ollut maanantaista asti poissa käytöstä ja tein vikailmoituksen.

Pyysin vikailmoituksessa, että vaihtavat yhteyden ADSL:llään, jos eivät saa tätä kaapelimodeemii yhteyttä toimimaan.

On se kumma ettei 2013 vuonna tämän tason toimintoja saada kuntoon, jotta kaikilla olisi nopeat yhteydet.

Ja suomen pitäisi olla "kärkimaita" näissä asioissa.

Pahasti näyttää, että taakse ollaan jääty tai sitten se on vaan ahneus ja raha, jotka pyörittävät näitä tämänkaltaisia asioita.

Itse asun 02400 alueella, ja uskon, etten ole ainoa, jota tämä sama ongelma vaivaa.
Taas oli netti poikki eilisestä (12.1.2013 n. klo 20.00 ) tähän päivään (13.1.2013 klo n. 12:30) asti.

Häiriöilmoituslomakkeista on viime viikolla poistettu Elisa Viihteen alta kaikki laajakaista vaihtoehdot.

Millähän lomakkeella näitä häiriöilmoituksia pitäisi nyt sitten tehdä?

Onkohan se tolla yleislomakkeella?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
jdent kirjoitti:
Taas oli netti poikki eilisestä (12.1.2013 n. klo 20.00 ) tähän päivään (13.1.2013 klo n. 12:30) asti.

Häiriöilmoituslomakkeista on viime viikolla poistettu Elisa Viihteen alta kaikki laajakaista vaihtoehdot.

Millähän lomakkeella näitä häiriöilmoituksia pitäisi nyt sitten tehdä?

Onkohan se tolla yleislomakkeella?

Juu sillä vaan , kun ne muut on pois käytöstä ruuhkan takia. Voi olla , että vastauksen saaminen kestää  😞
Ok, kiitoksia.

Yritän sillä tehdä, jos netti pysyy päällä.

Tämä on jollain tavalla vaan niin uskomatonta, ettei enää jaksa edes itkeä eikä nauraa.
Käyttäjätaso 5
papparainen kirjoitti:

jdent kirjoitti:

Onkohan se tolla yleislomakkeella?


Juu sillä vaan , kun ne muut on pois käytöstä ruuhkan takia. Voi olla , että vastauksen saaminen kestää  :(


Meillä tosiaan lomakkeisiin on tullut muutoksia. Yleislomake on jäljellä enää noihin yhteysongelmiin. Muutoksen syynä on viankorjauksen parantaminen ja korjausajan nopeuttaminen. Lomakkeilla jätettyjen vikailmoitusten käsittelyaika on yleensä pidempi kuin puhelimitse tehdyllä ja puhelimitse on parempi hoitaa vianrajaus kuin sähköisesti.

Yleislomakkeella voi vielä kyllä tehdä vikailmoituksen kuten ennenkin, mutta tämä on tarkoitettu ei-niin-kiirrellisiin asioihin. Nopeiten saatte asian korjauksen alle, kun vikailmoitus tehdään puhelimitse vikapalveluun.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Raiveri kirjoitti:
Meillä tosiaan lomakkeisiin on tullut muutoksia. Yleislomake on jäljellä enää noihin yhteysongelmiin. Muutoksen syynä on viankorjauksen parantaminen ja korjausajan nopeuttaminen. Lomakkeilla jätettyjen vikailmoitusten käsittelyaika on yleensä pidempi kuin puhelimitse tehdyllä ja puhelimitse on parempi hoitaa vianrajaus kuin sähköisesti.
Yleislomakkeella voi vielä kyllä tehdä vikailmoituksen kuten ennenkin, mutta tämä on tarkoitettu ei-niin-kiirrellisiin asioihin. Nopeiten saatte asian korjauksen alle, kun vikailmoitus tehdään puhelimitse vikapalveluun.

Jaahas. Onko tämä muutos pysyvä ja lopullinen?

Jos näin , niin ei siinä ainakaan palvelu parane. Siinä vain asiakkaat pakotetaan jonottamaan maksulliseen vikapalveluun ja se jonotus vasta kalliiksi tulee. Vain onko puhelinpalvelu laitettu ilmaiseksi?

PS. Täällä asiasta saman kaltainen kommentti Elisalta. Voihan rähmä!! Minä en kyllä mihinkään maksulliseen vikapalveluun soittele eikä niistä puhelimessa kerotuista jutuista jää asiakkaalle mitään dokumenttia , mitä Elisan taholta on kerrottu ja luvattu tehdä  :smileyangry:

https:///t5/Elisa-Viihde-Ominaisuudet-ja/Elisa-viihteen-kanavat-ja-tallenteet-t%C3%B6kkiv%C3%A4t/m-p/250756#M20492
Käyttäjätaso 5
papparainen kirjoitti:
Jos näin , niin ei siinä ainakaan palvelu parane. Siinä vain asiakkaat pakotetaan jonottamaan maksulliseen vikapalveluun ja se jonotus vasta kalliiksi tulee. Vain onko puhelinpalvelu laitettu ilmaiseksi?


Asiakaspalvelun numerohan on ihan pelkällä paikallisverkkomaksulla tai matkapuhelinmaksulla, riippuen soittaako lanka- vai matkapuhelimesta. Eli hinnoittelu menee täysin liittymä mukaan ja puhelut myös sisältyvät puhepaketteihin, jos tämmöinen liittymällä on.

Eli riippuu mitenkä haluaa maksullisen puhelun ajatella. Kyllä, puhelu maksaa, eikä ole ilmainen kuten 0800-numerot, mutta se ei sisällä mitään ylimääräistä palvelumaksua, kuten joissain palveluissa on minuutti- tai puhelukohtainen lisämaksu.

Asiakaspalvelusivuilta löytyy hinnat: http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/899/yhteystiedot/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Raiveri kirjoitti:
papparainen kirjoitti:Jos näin , niin ei siinä ainakaan palvelu parane. Siinä vain asiakkaat pakotetaan jonottamaan maksulliseen vikapalveluun ja se jonotus vasta kalliiksi tulee. Vain onko puhelinpalvelu laitettu ilmaiseksi?

Asiakaspalvelun numerohan on ihan pelkällä paikallisverkkomaksulla tai matkapuhelinmaksulla, riippuen soittaako lanka- vai matkapuhelimesta. Eli hinnoittelu menee täysin liittymä mukaan ja puhelut myös sisältyvät puhepaketteihin, jos tämmöinen liittymällä on.

Eli riippuu mitenkä haluaa maksullisen puhelun ajatella. Kyllä, puhelu maksaa, eikä ole ilmainen kuten 0800-numerot, mutta se ei sisällä mitään ylimääräistä palvelumaksua, kuten joissain palveluissa on minuutti- tai puhelukohtainen lisämaksu.

Asiakaspalvelusivuilta löytyy hinnat: http://www.elisa.fi/asiakaspalvelu/899/yhteystiedot/

No kokeilepa istua kuuntelemassa vaikkapa kolme varttia jonotus musiikkia , niin kyllä sille puhelulle hintaa tulee olipa taksa mikä hyvänsä. Minusta on törkeää , että asiakkaan pitää maksaa siitä , että ilmoittaa viasta Elisan laitteissa tai verkossa. Hävetkää vähän :smileyangry:

Siis jos ette aio enää tarjota vikailmoituksen jättöä netissä , niin laittakaa vikailmoitusnumero ilmaiseksi. Kiitos
Käyttäjätaso 1
Raiverilla on ilmeisesti hyvä palkka, kun alkaa vähättelemään noita puhelukustannuksia, ei se halvaksi tule tuntikausia ''apua'' odotellessa.

Itse en ainakaan koe olevani velvollinen hankkimaan mitään puhepaketteja asiakashalveksuntaan soittamista varten.

Vaikka Elisa korvaisikin puhelukulut joskus myöhemmin, ei se paljoa lohduta, jos esim. olet soittanut viimeisillä rahoillasi lataamastasi prepaidistä.

Tästäkin Elisalaisen vastauksesta sai taaskin hyvän kuvan asiakkaiden halveksunnasta ja alistamisesta.
Käyttäjätaso 5
jokuvaan kirjoitti:

Raiverilla on ilmeisesti hyvä palkka, kun alkaa vähättelemään noita puhelukustannuksia, ei se halvaksi tule tuntikausia ''apua'' odotellessa.

Itse en ainakaan koe olevani velvollinen hankkimaan mitään puhepaketteja asiakashalveksuntaan soittamista varten.

Vaikka Elisa korvaisikin puhelukulut joskus myöhemmin, ei se paljoa lohduta, jos esim. olet soittanut viimeisillä rahoillasi lataamastasi prepaidistä.

Tästäkin Elisalaisen vastauksesta sai taaskin hyvän kuvan asiakkaiden halveksunnasta ja alistamisesta.


Ei nyt ruveta vääntelemään sanomisiani. Kuten totesin, että maksullisuus on täysin siitä kiinni, mitenkä kukin sen ajattelee. Puhelu on aivan yhtä maksullinen kuin soittaminen jokun kaverin liittymään. Tällä tarkoitin vain sitä, että puhelu ei ole samaan tapaan maksullinen, kuin joku numeropalvelunumero esim 020202 ja muut vastaavat. 

Tähän voin antaa esimerkin, että jos asiakkaalla on Saunalahden Kelpo-liittymä, jossa puhelut maksaa 0,069€/minuutti. Jos tuolla taksalla puhut yhden tunnin puhelun, niin se tekee 4 euroa ja 14 senttiä. Ja jos soittaa vikapuolelle illalla, jolloin on todellä vähän jonoa tai vaikka sunnuntaina, jolloin myös on hiljaista, niin koko puhelun kesto voi olla 15min, kun saadaan vika rajattua ja vikailmoitus tehtyä. Tällöin puhelun hinnaksi jää vain 1 euro ja 3,5 senttiä.


Tarkoitukseni ei ollut mitenkään halveksua tai alistaa asiakkaitamme eikä mitenkään loukata ketään. Henkilökohtaisesti itse en vain koe numeroita maksullisiksi, jotka eivät erillistä maksua puheluista pyydä. En koe soittaessani kavereille, että puhelut ovat erikseen maksullisia, kuten palvelunumeroissa ajatellaan. Tietysti ne maksavat, etteivät ole ilmaisia. Tarkoitan vain, että asia on ihan siitä kiinni miten kukin itse sen ajattelee.

Ja pahoittelut, jos aiheutin pahaa mieltä kommentillani, ei ollut tarkoitus.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Minä ajattelisin niin, että aiemmin maksuton asiakaspalvelu/vikapalvelu/etc (maksuton= 0,000000000€/min) josta nykyään peritään edes jotakin maksua, ei ole nykyisin maksuton, vaan maksullinen.

Tämähän nyt oli vain minun mielipide:smileycool:

Osallistu keskusteluun