Vastattu

Kohta poistuvat

  • 9 toukokuu 2017
  • 41 kommenttia
  • 2943 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

41 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Ilmanmuuta hinnan tulee laskea,eihän tämä ole enää sama tuote mikä meille on myyty,vaan ratkaisevasti huonompi.
Käyttäjätaso 3
Tuo 2 vuoden maksimitallennusaika tulee tekijänoikeusjärjestöjen määrittämistä sopimusehdoista ja maksimiaika on kaikille toimijoille sama. Varsinainen lakipykälä puolestaan on Tekijänoikeuslain 25 l § (Televisio-ohjelmien verkkotallennuspalvelu), jossa kerrotaan, että luvat tähän myöntää sopimuslisenssitekijänoikeusjärjestöt. (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404)

Käytän tällaiseen usein sanontaa: "Anna tyhmälle valtaa niin se käyttää sitä". Tässä laki on antanut vapaat kädet tuolle järjestölle tehdä mitä parhaaksi näkee. Lain valmisteluvaiheessa on päästetty tuollainen "kompromissiratkaisu" läpi, koska ensin on uhiteltu koko verkkotallennusoikeuden poistolla. Löysät housussa on pistetty nimiä paperiin ja hyväksytty tuo järjetön sopimusehto, joka on käytännössä ryöstö kansalaisilta suoraan. Tässä on selvästi aineksia joukkokanteelle ja isompaankin ryöpytykseen. Minä lähden kyllä mukaan kanteeseen heti.
Käyttäjätaso 5
Piratismi tulee kasvamaan kun tämä laki tulee voimaan.
Käyttäjätaso 1
Silloin kuin minulle myytiin tämä palvelu puhuttiin ainoastaan siitä, että voin katsoa AINA kun haluan tallenteitani. Mistään kahden vuoden ajasta ei puhuttu.

Missä vaiheessa tämä tapahtui?

Jos myynnistä on alle 14 vrk aikaa, sinulla voisi olla oikeus purkaa kauppa, etenkin jos on tilattu netistä.

Palvelu heikkenee oleellisesti, olisiko siinä muuten eroa, jos jokaiselle tallennettaisiin ohjelmat erikseen henkilökohtaiseen pilveen? Nythän tuhannet asiakkaat jakavat samaa tallennetta. Onko tämä syy tähän kahden vuoden säilytysjuttuun? Jos tallenne on henkilökohtainen, niin luulisi, ettei sitä ne lait koskisi - vaikka se olisi yrityksen palvelimilla salasanan takana.

Ärsyttävää on myös se, että eiköhän ne ohjelmantekijät ovat jo rahansa saaneet kanavalta ja kanava mainoksista alkuperäisenä esityksenä. Toki mainokset tallenteena voi kelata ohi, mutta niin voi tallentavassa boksissakin, tuplamaksamista. Ahneita nämä televisioyhtiöt.

Yritähän purkaa sopimus, saatat löytää parempia vaihtoehtoja.


Yli kuusi vuotta sitten.
]On kyllä naurettavaa luettavaa tämä ketju. Onko joku oikeasti luullut, että ne tallennukset säilyvät ikuisuuden? Kilpailijalla kuitenkin tallennukset säilyvät vain 3kk, niin tuo 2 vuotta on mielestäni todella pitkä aika.

Ehkä tästä olisi pitänyt tiedottaa paremmin jo 2 vuotta sitten jokaiselle asiakkaalle kirjeellä.
Monet saavat sen tietoon vasta nyt kun tallenteet poistuvat 3 kuukauden päästä. ja tuhansia ohjelmia pitäisi kopioida toisaalle. Tiedotuskirje sähköpostiin tuli vasta noin viikko sitten.
Elisalta on tullut muuta tiedotetta vähän väliä, mutta ei ainuttakaan koskien tätä verkkotallennuksessa tapahtuvaa muutosta.ennen tätä viikko sitten tullutta.

Ja ehkä olisi pitänyt tiedottaa siinä vaiheessa kun Elisa nyt kevään aikana on tehtaillut näitä määräaikaisia sopimuksia.
Ehkä olisi myös voinut totuudenmukaisesti kertoa siinäkin vaiheessa, kun nimenomaan Elisalta on keväällä kysytty, että onko tulossa muutoksia.
Tässä on monta asiaa, mitä Elisa on laiminlyönyt.

Joko aikaa ensimmäisille poistuville tallennuksille täytyy pidentää reilusti.
tai sitten kuukausihinnat reilusti alas
tai Elisalta kovalevyllinen digiboxi, missä tilaa tarpeeksi.

Asiakkaat ovat ottaneet kantaa irtisanomalla Elisa Viihteen, ja tulevat tekemään näin jatkossakin.

olisi ollut suotavaa että Elisa tulisi jollain tavalla vastaan, eikä toistaisi että on yrittänyt neuvotella. Sitä ei usko enää kukaan. Jos on neuvoteltu ja Elisalle tarjottu lisähintaan jotain ratkaisua, niin ei ole suostunut ehtoihin.

On tiedossa että Elisa on ollut tästä verkkotallennuslaista itse saanut neuvotella, on ollut yksi neuvottelijoiden osapuolista. Nyt Elisa kuitenkin antaa olettaa että on yrittänyt neuvotella joustoista jälkeenpäin. Kutun villat.
Ehkä olisi ollut syytä kysellä asiakkaiden mielipiteitä jo ennen istumista pyöreän pöydän ympärille.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Asiakkaiden palaute on meille ensiarvoisen tärkeää. Siksi olemmekin pyrkineet tässä asiassa asiakkaidemme kannalta mahdollisimman hyvään kompromissiratkaisuun. Olemme yrittäneet hakea ratkaisua tallenteiden säilyttämiselle sekä neuvottelemalla tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, että etsimällä teknistä ratkaisua jolla asiakkaat voisivat tärkeät sisällöt kopioida talteen. Valitettavasti nämä neuvottelut eivät kuitenkaan onnistuneet ja olemme pahoillamme asiasta.

Muutoksen kustannusrakennetta emme voi kommentoida, koska sopimuksen sisältö ei ole julkista tietoa, uudistuksesta on ollut infoa sopimusehdoissa vuodesta 2015 alkaen. Niissä myös mainitaan, että Elisa pidättää oikeuden muuttaa palvelun ominaisuuksia kesken sopimuskauden.

Tottakai olemme todella pahoillamme, jos asiakas tämän muutoksen takia päättää irtisanoa sopimuksensa. Pyrkimyksemme on jatkossakin kehittää Elisa Viihdettä siihen suuntaan, että voisimme tarjota asiakkaille parhaan ratkaisun mielenkiintoisen katsottavan löytämiseksi.
Käyttäjätaso 3
Hei kaikki

Olen seurannut tällä hetkellä eniten Verkkotallennuslaki / Tekijänoikeuslain muutokset ja vaikutukset verkkotallennukseen -keskustelua, mutta olisin ehdottanut, että joku aktiivinen ja asioita osaava laittaisi kaksi erillistä uutta keskustelua palstalle:

1) Tallenteiden siirtäminen omalle tietokoneelle.
Tässäkin ketjussa on annettu monia ohjeita, mutta jos joku viitsivä ja osaava voisi laittaa ketjun avaukseksi vielä kerran eri ohjelmat, joilla tallentaa voi ja perusohjeet sekä pc:lle että macille. Tarkoitan, että sellaiset ohjeet, joita ymmärtäisi myös sellainen noviisi, joka ei ole mikään tietokonevelho eikä ole ennen tuon tyyppisiä ohjelmia käyttänyt (eli ihan rautalangasta vääntäen). Tähän ketjuun voisi sitten laittaa linkin.

2) Keskustelu, jossa mietitään muita toimenpiteitä, esimerkiksi "virallisen" keskusteluyhteyden saamista Elisaan. Nythän olemme nähneet vain joidenkin asiakaspalvelijoiden kommentteja tällä palstalla, ei mitään muuta. Niihinhän ei voi mitään perustaa. Jonkun myyjän sanoma on ihan yhtä tyhjän kanssa. Täytyy tulla kommenttia päättävältä taholta. Ja jos mitään järkevää ei Elisan puolelta tapahdu, niin keskustelun aiheena olisi myös se mahdollinen joukkokanne.
Ja jälleen, linkki ko. keskustelusta myös tähän ketjuun.

Jos näistä edellä mainituista on jo omat keskustelut, laittaisitteko linkin tänne?
Olisi helpompi seurata keskusteluja edellä mainituista asioista, jos ne olisivat keskitetysti yksissä ketjuissa.
Kiitos.
Käyttäjätaso 2
Kiitos eBin vastauksesta, vaikka ihan kaikkiin kysymyksiin ei vastausta tullutkaan.

Tämän vastauksen ja muiden elisan väen kommenttien perusteella keskeinen erimielisyys tuntuu olevan siitä, miten palvelusopimusta voidaan muuttaa kesken sopimuskauden. Ensinnäkään omasta tilausvahvistuksesta en löytänyt ao. mainintaa ja toisaalta sopimusta uusittaessa tiedossa olevat sopimusmuutokset olisi reilua kertoa etukäteen suoraan eikä vain pykälänä sopimusehdoissa. Väännän nyt vielä rautalangasta: Jos sinulla on ollut vuosikausia sopimus A, jonka olet uusinut useasti ja olet jälleen sitä uusimassa, mutta palvelutarjoaja tietää, että sopimus tulee OLENNAISESTI muuttumaan, niin luulenpa, että asiakkaalla on jopa juridisesti kestävä keissi - varsinkin, kun minulle ja palstan mukaan monelle muulle on tarjottu myös lisätallennustilaa, mikä on merkityksetön tilauslahja kahden vuoden määräajallisille ja sellaisen antaminen antaa vahvan viestin siitä, että asianomainen palvelujatkuu. Mutta vaikkei se kestäisikään juridisesti, moraalisesti tällainen toiminta on Antti Törmästä lainaten: "Törkeää, se on mun ainoa analyysi". Ja kun jokin firma tällaista tekee, voisi odottaa, että se tarjoaisi jotain hyvitystä näille asiakkaille - varsinkin, kun joku elisalaisista toisessa ketjussa ilmoitti, että tämä on merkittävä heikennys vain muutamalle prosentille asiakkaista. Mutta sen sijaan Elisa on valinnut jonkinlaisen "tiukan linjan", mitään korvaavia toimenpiteitä ei voi tehdä, mitään hyvityksiä ei tule ja jos lähdette pois, niin lähtekää. (Varmaan ainoa asia, jossa on opittu on se, että sopimustekstit on laadittu siten, ettei mistään jää vastuuseen toisin kuin 2010 tai sitten silloin oltiin vielä sen verran pieni tekijä markkinoilla, että asiakkaiden palautteestakin piti välittää siinä määrin, että se aiheutti toimienpiteitä).

Minäkin olen vanha asiakas jo 1990-luvulta Helsingin Puhelin Oyj:n ajoilta ja mulla on ollut Kolumbuksen Internet-liittymä ja radiolinjan puhelimet ja siten oli luontevaa valita myös Viihde. Olen jopa valinnut muuttaessani asuntoni sillä perusteella, että Elisa Viihde pelaa myös siellä (oli siinä toki muitakin syitä...) - nimenomaan tämän rakentamani videokirjaston takia. Ja nyt ei minkäänlaista vastaantuloa teiltä. Ei mitään. Jos on yleisten sääntöjen takia pakko jotain muuttaa, niin muuttakaa, mutta jos asiakassuhteilla on teille mitään merkitystä, niin jonkinlainen nöyryys ja hyvittäminen olisi enemmän kuin paikallaan. Sinun viestisi on ensimmäinen näistä palstatiimiläisten viesteistä, josta hieman edes välittyy jonkinlainen todellinen anteeksipyytämismieliala ylimielisten ja vähättelevien kommenttien jälkeen.

Uusin nyt vielä kysymyksen, että mitä konkreettista te aiotte tehdä hyvittääksenne asiakkaiden palvelun oleellisen heikentymisen?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Asiakkaiden palaute on meille ensiarvoisen tärkeää. Siksi olemmekin pyrkineet tässä asiassa asiakkaidemme kannalta mahdollisimman hyvään kompromissiratkaisuun. Olemme yrittäneet hakea ratkaisua tallenteiden säilyttämiselle sekä neuvottelemalla tekijänoikeusjärjestöjen kanssa, että etsimällä teknistä ratkaisua jolla asiakkaat voisivat tärkeät sisällöt kopioida talteen. Valitettavasti nämä neuvottelut eivät kuitenkaan onnistuneet ja olemme pahoillamme asiasta.

Muutoksen kustannusrakennetta emme voi kommentoida, koska sopimuksen sisältö ei ole julkista tietoa, uudistuksesta on ollut infoa sopimusehdoissa vuodesta 2015 alkaen. Niissä myös mainitaan, että Elisa pidättää oikeuden muuttaa palvelun ominaisuuksia kesken sopimuskauden.

Tottakai olemme todella pahoillamme, jos asiakas tämän muutoksen takia päättää irtisanoa sopimuksensa. Pyrkimyksemme on jatkossakin kehittää Elisa Viihdettä siihen suuntaan, että voisimme tarjota asiakkaille parhaan ratkaisun mielenkiintoisen katsottavan löytämiseksi.


Monia varmaan juuri ihmetyttää se, että Elisa on tiennyt asiasta jo vuodesta 2015 (todellisuudessa varmaan jo aikaisemminkin), mutta ei ole aktivisesti asiasta kertonut markkinoinnissaan. Se, että tieto on ollut sopimusehdoissa varmaan täyttää lain vaatimuksen, mutta ei todellakaan ole hyvää asiakaspalvelua ja asiakkaat kokevat sen huijaamisena.

No ei todellakaan.

Vielä eilen (tai toissapäivänä) ElisaViihteen mainoksessa siitä ei mainittu mitään.

Nyt kun katsoin, teksti oli muutettu muotoon "Elisa Viihde -palvelussa saat käyttöösi noin 2500 tuntia tallennustilaa TV-ohjelmille. Tallenteet säilyvät verkkopalvelun levyllä kaksi vuotta."

Kysymys Elisalle: eikö tuo teksti olisi pitänyt olla noin jo kaksi vuotta sitten, kun tiesitte yli 2v vanhojen tallenteiden poistuvan ensi syksystä lähtien???

Törkeätä harhaanjohtamista! 😠
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Ymmärrän, että aihe nostaa tunteita pintaan, mutta pidetäänhän silti keskustelu asiallisena ja Palstan pelisääntöjen mukaisena http://elisa.to/2ahYGl5 . Mikäli haluat keskustella tarkemmin omasta asiakkuudestasi kanssamme, niin voimme jatkaa keskustelua myös yksityisviesteissä: http://elisa.fi/palstatiimi
Tämä lakimuutos koskee verkkotallennuspalveluita, eli esimerkiksi C-kasetteja ei voida velvoittaa tyhjäämään. Tallennemuutos koskee kaikkia alan toimijoita ja lain muutos aiheutti operaattoreille merkittäviä kustannuksia, mutta hintaan emme ole tekemässä tässä yhteydessä muutoksia suuntaan tai toiseen. Kansainväliset TV-jakelusopimukset vaikuttavat Suomen markkinaan, joten tässä ei ole kyse vain Suomen sisäisestä asiasta. Kansainvälisesti Suomi on edelläkävijä TV-pilvitallennuspalveluiden osalta ja verkkotallennusta ei ole monessa maassa sallittu ollenkaan tai siihen on puututtu ja kielletty. Suomessa sallitaan kuitenkin tuo max. 2 vuoden tallennusaika, joka meillekin nyt tulee voimaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tämä lakimuutos koskee verkkotallennuspalveluita, eli esimerkiksi C-kasetteja ei voida velvoittaa tyhjäämään. Tallennemuutos koskee kaikkia alan toimijoita ja lain muutos aiheutti operaattoreille merkittäviä kustannuksia, mutta hintaan emme ole tekemässä tässä yhteydessä muutoksia suuntaan tai toiseen. Kansainväliset TV-jakelusopimukset vaikuttavat Suomen markkinaan, joten tässä ei ole kyse vain Suomen sisäisestä asiasta. Kansainvälisesti Suomi on edelläkävijä TV-pilvitallennuspalveluiden osalta ja verkkotallennusta ei ole monessa maassa sallittu ollenkaan tai siihen on puututtu ja kielletty. Suomessa sallitaan kuitenkin tuo max. 2 vuoden tallennusaika, joka meillekin nyt tulee voimaan.
Tähän poistuviin tallenteisiin pitäisi Elisan koodata tallennusautomaatti, jolla samaa tallennetta voisi "päivittää" uudempaan tallennuspäivään automaattisesti, jos sama ohjelma tulee tv:stä uudestaan!!

Nyt jos pitää itse tehdä automaattiset tallennukset kaikille vanhoille leffoille käsin uudestaan niin ei onnistu. Jos tulevaisuudessa voisi vaikka valita kaikki elokuvat jotka haluaa säilyttää, niin riittäisi että Viihde päivittäisi kyseisen elokuvan "lisenssiä", että säilyisi taas seuraavat 2 vuotta.

Miltä tämmöinen kuulostaisi?
Finlex ja Edilex ei tunne sanaa "verkkotallenuslaki" Voiskohan joku täysjärkinen kertoo ihan yksinkertaisesti sen lakipykälän jossa mainitaan että tallenteiden poistoaika on kaksivuotta tai mikä se aika sitten onkaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tuo 2 vuoden maksimitallennusaika tulee tekijänoikeusjärjestöjen määrittämistä sopimusehdoista ja maksimiaika on kaikille toimijoille sama. Varsinainen lakipykälä puolestaan on Tekijänoikeuslain 25 l § (Televisio-ohjelmien verkkotallennuspalvelu), jossa kerrotaan, että luvat tähän myöntää sopimuslisenssitekijänoikeusjärjestöt. (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404)

Osallistu keskusteluun